Sjörövarflagga

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sjörövarflagga

Inlägg av Eilean » mån 12 okt 2009, 09:21

Apropå tråden om 'jag-vill-vara-ensam-flaggan' på det allvarliga forumet så kom jag att tänka på sjörövar/dödskalleflaggan var och varannan båt seglar omkring med.
Vad är egentligen budskapet?
Är man något slags svar på Hells Angels och andra 'outlaws'? Eller sympatiserar man med somalierna? Får man rabatt på biljetterna till 'Pirates of the Caribbean 5'. Eller vad?
Själv tycker jag det ser rätt löj....

Nej, jag skall vara tyst innan jag fått en förklaring!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av S-B A-son » mån 12 okt 2009, 09:23

Min dotter som gillade Pippi Långstrump tyckte att vi skulle ha en sjörövarflagga. Och vi köpte en med en liten flaggstång till som riggades på lämpliga ställen på båten! Jag gissar alltså att det handlar om barns önskan i de flesta(?) fall!

mvh Sven-Barry

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Om man nu hittar på flaggor...

Inlägg av nilsnobbing » mån 12 okt 2009, 09:35

..så skulle jag vilja att det fanns en med en gitarr på. Så omgivande människor kan se att:
- Här kan det komma spelas gitarr ombord
- och du får gärna vara med att skråla.

Och kanske en flagga om att "det här är en riktig familjebåt med skällande hundar och skrikande ungar ombord" vore praktisk.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av friseglarn » mån 12 okt 2009, 09:38

Båtar med barn ombord brukar ha sjörövarflagg, till stor glädje för andra båtar där föräldrarna kan lura i mindre barn att de snart blir bordade av pirater.
Lek är kul. Ingen risk att någon tror att det INTE är lek (förutom mindre barn förstås, det är förresten nyttigt att bli lite lurad som liten, då blir man lagom skeptisk som stor...)

Användarvisningsbild
Jakan
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 13:11

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Jakan » mån 12 okt 2009, 10:14

Ja, som Friseglaren skriver är det en signal barnfamiljer emellan att det finns barn ombord.
För att knyta an till tråden om vimplar för om man vill ligga ensam eller ej i naturhamn så
indikerar denna flagga att man gärna ser att andra båtar med barn ombord lägger till i närheten
så att barnen får lekkamrater.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Nautihamstern » mån 12 okt 2009, 13:00

...eller att man i skydd av nattens mörker kommer att borda grannbåten i akt och mening att pumpa över innehållet i sin egen toatank till deras... :twisted:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av toaen » mån 12 okt 2009, 15:14

Nautihamstern skrev:...eller att man i skydd av nattens mörker kommer att borda grannbåten i akt och mening att pumpa över innehållet i sin egen toatank till deras... :twisted:
Det förklarar ju det som hände vid ett besök i en hamn i vårt östra broderland för ett par år sen. När jag skulle pumpa upp vatten till morgonkaffet lukade det skit om den ljusbruna sörjan som kom ur färskvattenkranen. Att det var avloppsvatten framstod med all önskvärd tydlighet, men jag har aldrig kunna räknat ut hur det läckt över från toatanken som ju är helt skild från färskvattentanken.

Till saken hör att jag när jag fyllde på färskvatten inför överseglingen råkade tappa locket till vattenpåfyllningen i sjön. Den lilla kättingen som brukar hålla det hade gått av och det föll naturligtvis över bord. Då jag hade för avsikt att montera sugtömning till toatanken hade jag köpt en däcksförskruvning som ännu inte kommit på plats. Tursamt nog passade locket. Jag brydde mig inte så mycket om att det stod "Waste" på tanklocket till färskvattentanken. Jag viste ju vad det var för däcksförskruvning och huvudsaken var att det inte kom äckligt, något bräck östersjövatten i min färskvattentank när vågorna rullade in över däcket på min översegling.

Så se upp om ni kommer till en finsk hamn och det kommer en båt med piratflagga och lägger sig omedelbart intill.

Min frus morfar, som var en god historieberättare, brukade alltid säga;" jag ljuger aldrig, men att jag lägger till och drar ifrån när jag berättar - det är givet". :wink:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av S-B A-son » mån 12 okt 2009, 16:12

toaen skrev:Min frus morfar, som var en god historieberättare, brukade alltid säga;" jag ljuger aldrig, men att jag lägger till och drar ifrån när jag berättar - det är givet".
Eller för att travestera en annan morfar, nämligen min egen; "Det gör inget om man ljuger lite när man talar sanning".

mvh Sven-Barry

PS. Morfar var ingen historieberättare, han talade alltid sanning. Som när han gick torrskodd över strömmingsstimmen. DS.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Maxi33 » mån 12 okt 2009, 17:24

Uppmaning till moderator:

Inlägget från toaen hör hemma på segelsidan, tråden om finsk lagstiftning och...ja ni fattar.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Anders S » mån 12 okt 2009, 18:34

Moderatorern har haft av- ,f' låt, sammanträde i detta. Vårt enhälliga beslut är att om man har sign. "Toaen" får man skriva om sådant i valfri tråd.
Sedan ser vi milt på övertrampet ändå, eftersom tråden handlar om sjö-röv-arflaggor.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Maxi33 » mån 12 okt 2009, 19:59

Hehe...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av toaen » mån 12 okt 2009, 21:29

Anders S skrev:Moderatorern har haft av- ,f' låt, sammanträde i detta. Vårt enhälliga beslut är att om man har sign. "Toaen" får man skriva om sådant i valfri tråd.
Sedan ser vi milt på övertrampet ändå, eftersom tråden handlar om sjö-röv-arflaggor.
Jag mitt försvar vill jag anföra att mitt inlägg föranleddes av "Nautihamstern´s" inlägg i denna tråd rörande vådan av att förtöja tätt intill en båt försedd med piratflagga.
Nautihamstern skrev:...eller att man i skydd av nattens mörker kommer att borda grannbåten i akt och mening att pumpa över innehållet i sin egen toatank till deras... :twisted:
Detta fick mig att dra mig till minnes några detaljer ur mitt seglarliv i Stockholmsområdet. Tre detaljer i min berättelse är absolut sanna. En fjärde, om inte helt sann, så ändå ganska nära sanningen. Denna detaljen, den fjärde, är i och för sig en god historia ur verkligheten om den berätta exakt som det utföll sig, men emedan jag tidigare förtäljt läsarna av diverse forum med just detta, kändes det inte rätt att återigen plåga Er med denna skithistoria.

De övriga tre detaljerna, trotts att de är helt sanna, har varken var för sig eller tillsammans någon större substans i frågan beträffande faran att förtöja intill en båt förandes piratflagg. Därför var det nödvändigt med ett "kitt" som sammanband de tre detaljerna i enlighet med "Nautihamstern´s" tankegångar.

Nu skall jag återgå till en amerikansk kriminalroman som knappast är sanningsenlig, där hjälten är en kriminell skurk. Att dom bara kan få ihop det. Boken eller om det var författaren är dessutom prisbelönt. Det rörde sig inte Nobelpriset. Detta har jag ändå konstaterat, då boken, trots allt, är begriplig. Möjligen kan boken va utgiven av Piratförlaget.

Nu va inte detta sanning det heller, för vid närmare kontroll visade det sig att förlaget hette FORUM och priset hette"Edgard Award för bästa amerikanska kriminalroman".

Men vad heter boken?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av ole » mån 12 okt 2009, 21:53

Citizen Vince
ole

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av toaen » mån 12 okt 2009, 22:05

ole skrev:Citizen Vince
Hel riktigt. Så lär orginaltiteln va.

Men vad heter då den ljudboken som jag lånade på bibloteket förra veckan och som jag lyssnar på i bilen när jag "flyger" mellan Kungshamn-Karlstad-Göteborg-Stockholm som en annan tomsing. Handlar om en mördad fd gossopran

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av DDF » lör 17 okt 2009, 16:27

"...är det en signal barnfamiljer emellan att det finns barn ombord."
Så avancerat är det inte ens, en sån signal behövs inte, barn ombord brukar höras på mycket längre avstånd än VHF signal. I alla fall mina!
Jag tror att det är mer relaterad till en "choose your fights" beteende.
Så mycket har man att tjata om på båten; flyttväst, inte stå vid ruffluckan/storskott/rodret, inte krångla när man lägger till etc etc.. som man kan inte förhandla om, att om barnen blir glada att få en sjörövarflagga så är det bara att hissa.
Chansen att hitta vettiga argument mot sjörövarflaggan, när nästan alla barnbåtar har det, är lika med noll.

Det roliga är att jag har aldrig sett att barnen bryr sig om det efteråt. När den väl är hissad så är allt i ordning, det räcker. Jag skulle förvänta mig lite mera sjörövarlek, kostymer osv men icke. Själva flaggan räcker.

Mvh
david

Skriv svar