Kan vi lita på våra båttidningar?
Kan vi lita på våra båttidningar?
Vem företräder oss egentligen?
Svenska Båtuniounens medlemstidning "BÅTLIV" - redaktör Lars-Åke Redéen eller ...........
Båtbranshens medlemstidning från Sweboat "BÅTBRANSCHEN" - redaktör Lars-Åke Redéen
Se:
http://www.chrismark.se
http://www.sweboat.se (gå in i pdf "Annonsera i Båtbranschen)
http://www.batliv.se
Svenska Båtuniounens medlemstidning "BÅTLIV" - redaktör Lars-Åke Redéen eller ...........
Båtbranshens medlemstidning från Sweboat "BÅTBRANSCHEN" - redaktör Lars-Åke Redéen
Se:
http://www.chrismark.se
http://www.sweboat.se (gå in i pdf "Annonsera i Båtbranschen)
http://www.batliv.se
Klippan
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
sailguides forum !MiaMaria skrev: Vem företräder oss egentligen?
<snip>
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Jag tror att SBU tror att de representerar oss i Båtliv.
Personligen tycker jag det mest är en massa gnäll och raljerande över hur puckade alla myndighetspersoner är samt inklippta pressreleaser som ska föreställa tester.
Men - den är gratis!
Personligen tycker jag det mest är en massa gnäll och raljerande över hur puckade alla myndighetspersoner är samt inklippta pressreleaser som ska föreställa tester.
Men - den är gratis!
Alla borde ha skägg
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Är den?Peter_K skrev: Men - den är gratis!
Anslutna klubbar betalar väl medlemsavgift, som indirekt du betalar till klubben?
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Den är nog lika gratis som Metro. Dvs den skall dra in så mycket annonser som möjligt för att inte kosta något för båtklubbarna. Inte sällan har såna tidningar dessutom redaktioner som får bonus på annonsintäkterna.
Samhället verkar ju inte gå mot större konsument-rätt. Rättsskyddshjälpen urholkas till nära inget. (om man inte blir anklagad för seriösa brott förstås. Ärlighet med rättspatos "ligge ogill"). Föreningsverksamheter knuffas in i momsredovisning av skattemyndigheten såsom företag. Klubbstyrelserna i många föreningar rekryteras från företagar- och chefshåll, och drar med sig ett slags lönsamhetstänkande för föreningarna till osäkert gagn för medlemmarna.
http://www.youtube.com/watch?v=CPBb5Mas22Y
Inte lär socialist och kommunistidealen komma igen i brådrasket. Men det borde vara dags att starta en rörelse av typen Sverkers "Plus" turbo. Med en stockkonservativ syn på opartiskhet, rättvisa, efterlevnadskontroll, ojävighet mm.
Samhället verkar ju inte gå mot större konsument-rätt. Rättsskyddshjälpen urholkas till nära inget. (om man inte blir anklagad för seriösa brott förstås. Ärlighet med rättspatos "ligge ogill"). Föreningsverksamheter knuffas in i momsredovisning av skattemyndigheten såsom företag. Klubbstyrelserna i många föreningar rekryteras från företagar- och chefshåll, och drar med sig ett slags lönsamhetstänkande för föreningarna till osäkert gagn för medlemmarna.
http://www.youtube.com/watch?v=CPBb5Mas22Y
Inte lär socialist och kommunistidealen komma igen i brådrasket. Men det borde vara dags att starta en rörelse av typen Sverkers "Plus" turbo. Med en stockkonservativ syn på opartiskhet, rättvisa, efterlevnadskontroll, ojävighet mm.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Visst har du rätt i det.Eilean skrev:Är den?Peter_K skrev: Men - den är gratis!
Anslutna klubbar betalar väl medlemsavgift, som indirekt du betalar till klubben?
Men, klubben resonerar att det lönar sig att vara med i SBU, så därför är det lite på ett ut som jag ser det.
Klubbavgiften blir inte lägre om vi går ur.
Alla borde ha skägg
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Det kostar ca 60 kr per medlem.Peter_K skrev:Visst har du rätt i det.Eilean skrev:Är den?Peter_K skrev: Men - den är gratis!
Anslutna klubbar betalar väl medlemsavgift, som indirekt du betalar till klubben?
Men, klubben resonerar att det lönar sig att vara med i SBU, så därför är det lite på ett ut som jag ser det.
Klubbavgiften blir inte lägre om vi går ur.
Med en medlemsavgift på 120 kr hade "min" klubb inte råd att vara med längre.
http://hinsholmen.se/
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Om vi bara fokuserar på tidningen "Båtliv" blir svaret så här som svar på en direkt fråga:Peter_K skrev: Visst har du rätt i det.
Men, klubben resonerar att det lönar sig att vara med i SBU, så därför är det lite på ett ut som jag ser det.
Klubbavgiften blir inte lägre om vi går ur.
Hej!
Tidningen Båtliv finansieras till största delen av annonsintäkter men också
med medlemsavgifter. Om man bryter ned kostnaden och för ut den längst ut i
betalningsledet så står den enskilde klubbmedlemmen för ca 15 kr per år (via
sin medlemsavgift).
Vänliga hälsningar
Patrik Lindqvist, Svenska Båtunionens kansli
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Då har vi BETYDLIGT högre klubbavgift...Lasse L skrev: Det kostar ca 60 kr per medlem.
Med en medlemsavgift på 120 kr hade "min" klubb inte råd att vara med längre.
http://hinsholmen.se/
Men nog om det.
Frågan är om Båtliv eller någon annan tidning för båtfolkets talan?
När Bavaria 42 Match tappade kölar på löpande band (ok, det var att ta i...) var det väl ingen som direkt vågade ta i skiten?
Alla borde ha skägg
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Jag gissar att den bårklubb du är med i också driver hamnen du ligger i.Peter_K skrev:... Då har vi BETYDLIGT högre klubbavgift...
Men nog om det.
Frågan är om Båtliv eller någon annan tidning för båtfolkets talan?
När Bavaria 42 Match tappade kölar på löpande band (ok, det var att ta i...) var det väl ingen som direkt vågade ta i skiten?
Så har vi det inte i Gbg. Våra klubbar är mer att likna vid en aktiv och levande fackförening för båtägaren. För min egen klubb handlar det mycket om att vara motpart/samarbetspartner till Grefab, hamnägaren.
Jag har alltid motarbetat att vår klubb skall gå med i SBU. Jag har mycket svårt att se någon som helst medlemsnytta som inte bättre täcks av medlemskap i andra organisationer. Tidningen är, för att travestera en musiksnutt som min tonårsdotter lyssnar på, a tragic waste of paper.
Jag tycker att PX borde vara en sådan tidning som företräder medlemmarnas intressen. Om kölar ramlar av, skrov delaminerar eller motorstyrningar fallerar och producenten/fabrikanten/säljaren vägrar ta ansvar är det enligt min mening ett måste att kunna skriva om detta! Redaktionen och SXK har inte så många fler nummer på sig innan de förhoppningar man knöt till skiftet på chefsredaktörskapet fått grundkänning.
Att de andra svenska båttidningarna är mer eller mindre stora och bredkäftade megafoner för branschen bör man inte förvånas över. De säljer primärt annonser. Att kunna tjäna slantar på att sälja prenumeration eller lösnummer till oss konsumenter fungerar tråkigt nog inte, den presumtiva läsekretsen är helt enkelt för liten.
Jag tar inte i de svenska båttidningarna med tång en gång, förutom PX.
mvh Sven-Barry
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
Håller med dig S-B. Länge sedan jag slutade läsa svenska båttidningar. Prenumererar numera bara på Yachting Monthly. Den är ganska trevlig. En hel del redaktionell text, kul krönikor och bra seglingsbeskrivningar att spara på om man nu någon gång kommer iväg till de brittiska farvattnen, vilket är min ambition.
Vad gäller deras båttester är de väl inte så kritiska så att det stör, de heller. Om man skall vara ärlig...
Practical Boatowner är förresten också ganska OK. I varje fall skyhögt bättre än sin svenska motsvarighet.
Vad gäller deras båttester är de väl inte så kritiska så att det stör, de heller. Om man skall vara ärlig...
Practical Boatowner är förresten också ganska OK. I varje fall skyhögt bättre än sin svenska motsvarighet.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Kan vi lita på våra båttidningar?
PX är väl numera en Allerstidning, som ska tjäna lika mycket pengar som alla andra tidningar. Enda skillnaden är väl att man inte behöver bry sig om att sälja tidningen. Man har ju automatiskt 42 000 läsare, såg jag Micke Westin uttala sig om nånstans. Därför ska man nu göra ett osäljbart akvarellomslag.