första vintern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rookie

första vintern

Inlägg av Rookie » mån 03 okt 2005, 09:40

Har blivit en lycklig ägare av en Linjett 30 med en 8hk Yanmarmotor.
NU är det så att jag har aldrig tidigare ägt en segelbåt, och kan absolut ingenting om vinterkonservation mm, så nu kommer min vädjan :

Vad ska jag göra vid upptagningen ? Jag kommer att få hjälp med lyftet på klubben, men sen står jag mig slätt. Vad blir mitt nästa steg ?

Vore kanon om man kunde få lite hjälp av alla orakel som \"hänger\" här på sailguide.

Mvh \"Rookien\"

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 03 okt 2005, 09:55

Gör som du gör med din bils motor. Lad de professionella komme till. Kontakt din lokale marineservice och de kann fixa din motor. så du kun skal trykke på startknappen til våren. Det har jeg gjort i alle de åren som jeg har haft innombordsmotor (Yanmar YSB8) och har \"no problems\". Det hörer med till at hålle din båt i topptrim :D
Steen
Danmark

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » mån 03 okt 2005, 10:01

Hej

Är själv nybörjare men läs några trådar här, tex:

Vinterförvaring segel:
http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1488

Mögel/ventilation:
http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1474

Batteri i båten:
http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1441

vinterkonservering toalett/septi
http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1436

Diverse vinter tips
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... %F6rvaring

Om du söker något speciellt så använd sök funktionen

Rookie

Inlägg av Rookie » mån 03 okt 2005, 10:02

Vad brukar det kosta att lämna in motorn för hjälp med vinterkonservering då ?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » mån 03 okt 2005, 10:11

Att vinterkonservera mha ett proffs motorn kostar för mycket och är lätt att göra själv.
Följ bara dessa tips, http://www.drevia.se/konsdiesel.html
Alla borde ha skägg

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 03 okt 2005, 10:16

Jeg betaler cirka dkr. 1.500 till dkr. 2.000 inklusive filtre, och alt.
Min bil är till service just idag och det kostar normallt cirka. dkr. 5.000 och jeg kunne inte drömma om att väre \"do-it-your-self\" på så vitale och kostbare delar som min motor. Inte på båt och bil :)
Steen
Danmark

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2005, 10:21

Hej

Kör motorn varm och byt olja och oljefilter, bränslefiltret byter du till våren.

När olja o filter är bytt lossar du inkommande kylslangen och stoppar i den i en hink med vatten och glykol, starta motorn och kör, när ca 2 liter återstår i hinken, fyll då på med 2-3 dl diesel i hinken. Kör slut på innehållet i hinken och stäng av motorn. Återmontera slangen.
Nu är din motor klar för vintern.

Calle

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 03 okt 2005, 10:28

Steen skrev:Jeg betaler cirka dkr. 1.500 till dkr. 2.000 inklusive filtre, och alt.
Min bil är till service just idag och det kostar normallt cirka. dkr. 5.000 och jeg kunne inte drömma om att väre "do-it-your-self" på så vitale och kostbare delar som min motor. Inte på båt och bil :)
Ojoj, så mycket betalar jag för min sommarplats. Skulle aldrig drömma om att slänga bort den summan på ett olje/filterbyte samt lite glykol. Dessutom är det ett gyllene tillfälle att städa upp i motorrummet och identifiera ev framtida problem.

Jag vill hävda att 90% av alla sk "proffs" ger fullständigt fan i din motors väl och ve.

Nej, skaffa dig en grundläggande kunskap om din maskin så kan du lösa andra problem också, tex sådana som inte har med konservering att göra.

Rookie

Inlägg av Rookie » mån 03 okt 2005, 10:32

Tack för all hjälp

När man kör motorn varm, gör man det på land, eller ska man göra det innan upptagning ? Om man ska göra det när båten fortfarande ligger i plurret, är det ok att göra det 2 veckor innan upptagningen ?

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 03 okt 2005, 10:45

Du skulle bare se min motor :wink: Den är som ny och i topptrim 8)
Steen
Danmark

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2005, 10:48

Hej

Ja, du kan varmköra och byta oljan plus filtret någon vecka innan upptagning, det är tom bättre att göra så därför att den nya oljan då kommer åt alla ställen i motorn.

Calle

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2005, 10:59

Hej Steen

Lär dig din motor och även din bil.
Du kan då klara av trassel när du är ute, och det är inte speciellt svårt.
Service på din bil består oftast av oljebyte eller rent av bara påfyllning samt oljefiltersbyte, sedan skall dom byta luftfilter och vid vissa intervaller byts tändstiften.
För min bil en MB CLK-320 tar dom 4.800 för den ena servicen och 7.500 för den andra. När jag gör det själv tar det ca 2 timmar och kostar under 1.000:- och då kollar jag allt.

Vad tror du att jag gör?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 03 okt 2005, 11:40

Instämmer med föregående talare. Alla moderna bilar kräver egentligen bara några få serviceåtgärder vad gäller preventivt underhåll.

1. Byta olja och filter
2. Byta andra vätskor, tex bromsvätska.

All annan service är korrektivt underhåll, och det är en helt annan sak.

Vad gäller det preventiva underhållet så finns det bara en orsak att lämna in bilen, och det är pga SERVICESTÄMPELN. Den har en avsevärd betydelse för bilens andrahandsvärde.

På båtar finns det än så länge inget sådant tjafs, tack o lov. Man kan med andra ord få en bättre service för en billigare penning om man gör det själv.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 03 okt 2005, 11:52

I all rättvisa:

För att sköta om en båtmotor på egen hand krävs delvis andra kunskaper än för att sköta om en bil, men det är egentligen mycket enklare för en modern bil har så många komponenter som kollas, utöver motorn. Jämförelsen med bilen är därför inte riktigt rättvis - en segelbåtsdiesel är enklare att serva och sköta än vilken modern bil som helst.

Att lära sig sin motor är en mycket bra ide, och ett bra sätt är att sköta den själv. Yanmar har mycket bra handböcker där det framgår hur motorn skall konserveras. Följer man det till punkt och pricka blir det bra.
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 03 okt 2005, 11:53

Hej Calle.
Nu är det inte sån, att jeg inte kann göre det meste själv. Men jeg har god erfarenhet med mine \"proffs\" och så kan jeg bruke tiden på allt det andet. I övrigt bruker jeg inte min motor (i båten :lol: ) mycket. Segler nästen alltid for segel ochså i hamn. Skulle motorn blive trossig, så bliver det inte et stort problem. Jeg har jo en segelbåt :P Bruker vel 20 liter diesel på et helt år, inklusive sommerferie.
Tackar i övrigt for goda vishetutvekslingar på hele denna sitet :) och ursäktar mit svenska.
Steen
Danmark

Skriv svar