Val av värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
seeweed
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 13 mar 2011, 16:26

Re: Val av värmare

Inlägg av seeweed » mån 14 mar 2011, 16:26

jag själv har en ebersprächer inmonterad och den har fungerat kanon. Jag tror inte märket har betydelse bara installationen blir bra. det är viktigast. Vår sprakare har gått konstant sedan oktober förra året och den går än.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Val av värmare

Inlägg av hhmcsv » mån 14 mar 2011, 16:33

Jag kommer ihåg, att da jag valde var det priserne på monteringsdetaljerne der var avsevärt dyrere hos Eber:
Aktuelle priser er i DKK:
Eber D4 12995
Monteringssæt 4375
i alt 17370

Webasto 3900 inkl. monteringsdele 14328

Alle priser i DKK - men Eber er altså aktuelt ca. 3000 DKK dyrare än Webasto i Danmark!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Val av värmare

Inlägg av Jebban » tis 15 mar 2011, 09:30

Hans-Henrik, det lät mycket intresant! I Sverige har de större svenska butikerna (http://www.seasea.se, http://www.hjertmans.se och http://www.bryggan.nu) mer eller mindra samma priser (kartell...? :? ). Har du något tips på en bra webbutik i Danmark där man skulle kunna tänkas utnyttja denna prisskillnad? Tack!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Val av värmare

Inlägg av stangen » tis 15 mar 2011, 10:01

Jebban skrev:mer eller mindra samma priser (kartell...? :? ).
De köper från samma grossist.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Val av värmare

Inlägg av styrman » tis 15 mar 2011, 11:38

Varför inte söka i England?
Priserna är riktigt bra och dessutom är pundet historiskt lågt.
Tex nästan halva priset för ett sjöställ av känt fabrikat.
Peter
S/Y Calypso

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Val av värmare

Inlägg av speed295 » tis 15 mar 2011, 12:08

Om jag skulle sätta in värme i båten så skulle jag vilja ha ett vattenburet system?
Är det bara jag som tycker det är bra eller finns det några större nackdelar mot det?

En "vanlig dieselvärmare" från bil och en liten ackumulatortank, element har jag från en gammal husvagn.
Kör man motorn så kan även det värma ackumulatortanken.

Man skulle även kunna få varmt o kallt vatten i kranen.

Nackdelar ......???
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Val av värmare

Inlägg av jansan » tis 15 mar 2011, 12:27

Vill be Toaen om ursäkt.
Du har naturligtvis rätt med tanke på att maxströmmen överskrids om många utnyttjar eluttaget för uppvärmning.
Den tanken slog mig först efter mitt inlägg.
Hmm...oftast är det ju under tidig vår eller sensommaren som värme behövs och då kanske brygguttagen inte används lika frekvent då båttrafiken inte kommit igång så då kanske man kan köra med typ 500 W element.

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Val av värmare

Inlägg av Jebban » tis 15 mar 2011, 13:03

speed295 skrev:Om jag skulle sätta in värme i båten så skulle jag vilja ha ett vattenburet system?
Är det bara jag som tycker det är bra eller finns det några större nackdelar mot det?

En "vanlig dieselvärmare" från bil och en liten ackumulatortank, element har jag från en gammal husvagn.
Kör man motorn så kan även det värma ackumulatortanken.

Man skulle även kunna få varmt o kallt vatten i kranen.

Nackdelar ......???
Vattenvärme vore fint, men jag kan tänka mig tre nackdelar faktisk:

- mer komplicerat att installera
- väger mer
- tråkigare konsekvenser av haveri/ledningsbrott

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Val av värmare

Inlägg av hhmcsv » tis 15 mar 2011, 14:02

@ Jabban:

Webasto: http://www.shipshop.dk/3_9_kw_webasto_3 ... elvr73vgc6
.....om dom sänder til Sverige vet jag inte - fråga!

Eber: http://www.tempobaadudstyr.dk/product_n ... duct=31530
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_n ... duct=31532, men dom levererar inte utöver Danmark, kanskje finns der andre!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Val av värmare

Inlägg av toaen » tis 15 mar 2011, 17:07

jansan skrev:Vill be Toaen om ursäkt.
Du har naturligtvis rätt med tanke på att maxströmmen överskrids om många utnyttjar eluttaget för uppvärmning.
Den tanken slog mig först efter mitt inlägg.
Hmm...oftast är det ju under tidig vår eller sensommaren som värme behövs och då kanske brygguttagen inte används lika frekvent då båttrafiken inte kommit igång så då kanske man kan köra med typ 500 W element.
Det är helt ok, men du behöver inte be om ursäkt. Detta är ett diskussionsforum och där är väl meningen att man skall ha olika uppfattningar. :wink:

Det har hänt att även jag kör med värmefläkt vid något tillfälle, men inte sen jag installerade min Webasto - luftvärmare. Köpte en liten modell. Ville ha en relativt snabb installation inför den vinterns båtjobbande och även defroster. Köpte en liten värmare och det som avgjorde var priset på värmare och installationsdetaljer.

Har en tanke på att jag skall installera en liten Glembringskamin med vattenburen värme så småningom. Det finns kanske en inte allt för dålig plats att sätta den på, men en sån installation innebär ju betydligt mer jobb, men har också sina fördelar.

Om den installationen blir av kommer jag ju att ha både hängsle och livrem när det gäller värme.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Val av värmare

Inlägg av 120cara » tis 15 mar 2011, 19:45

Jag monterar både eber och webasto yrkesmässigt i fordon och kan bara säga att båda har blivit väldigt bra värmare med mycket lite problem. I min egen båt valde jag dock ebern beroende på bla att den har ett stålnät framför brännarhuset som kan bytas vid problem. På webaston får man i detta fall byta brännarhuset. Vidare går den ner mycket lågt i värme effekten utan att behöva omstarta (sparar ström). Värmare som går med låg effekt kan få sotningsproblem, men ebern startar glödning för att rensa stiftet när man stänger av den. Webaston bör man dra på full effekt ibland för att den skall bränna ur. Ebern har i dom nya D4:orna numera fläktar med hela 5000 timmars drifttid. När jag var på utbildning hos eb så berättade dom att över 90% av värmarproblemen är monteringsrelaterade, så följ anvisningen noga, men som sagt båda är mycket fina värmare.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Val av värmare

Inlägg av Eilean » ons 16 mar 2011, 12:39

Vattenburet.Trots att jag har vattenburet och skulle välja det igen tycker jag inte det är en bra lösning på en (mindre) båt som mest används sommartid.
Positiva synpunkter:
Installationen stjäl oftast mindre av stuvutrymmena än luftslangar under kojerna.
Systemet är vanligtvis tystare
Kan enkelt kompletteras med gång- och elvärme samt varmvatten.
"Trevlig" värme som går att reglera med hög komfort.
Har (oftast) låg strömförbrukning
Negativa synpunkter:
Mycket svårt att klara av kombinationen med panna som har tillräckligt hög effekt för riktigt låga temperaturer och snabb uppvärmning av nedkyld båt och kraven på tillräcklig effektavgång i en mindre båt.
Långsam uppvärmning.
Komplicerad och dyr installation.


Vad har du för båt? Seglar du mycket sen höst/tidig vår eller t.o.m vinter?

Ett tillägg. Jag har en Webasto Thermo 90 vattenburen dieselpanna i min båt. Intallerades hösten 1999 och har sedan dess gått utan något som helst problem eller service. Den har helt enkelt varit fantastiskt bra. Den har används mycket, under långsegling och under många höst- vinter och vårseglingar. Jag är imponerad av Webasto.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Val av värmare

Inlägg av Tomas B » ons 16 mar 2011, 20:07

Är det inge som testat de värmarana som finns på blocket?
http://www.blocket.se/kronoberg/Dieselv ... ?ca=13&w=3 (www.lorentsmarin.se)

Verkar väldigt prisvärda

/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Val av värmare

Inlägg av jansan » ons 16 mar 2011, 21:18

Finns även en Pod-värmare för 1500:- (?) till salu.
Idiotsäker, tyst och billig i drift. Själv haft en sådan i min tidigare båt och kan absolut rekommenera den.
Kör med statoils olja som inte sotar.

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Val av värmare

Inlägg av Jebban » tor 17 mar 2011, 13:22

Tack alla för mycket värdefulla synpunkter och hjälp!

Skriv svar