Är din båt verkligen din?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Är din båt verkligen din?

Inlägg av stangen » ons 23 mar 2011, 11:57

Det verkar som 15 båtköpare i Norge kan riskera få köpa sin båt en gång till, 3 år efter köp och leverans.
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=605605&cat=6027

En båthandlare som gått i KK hade tydligen belånat sitt lager - och då fört in sig själv som ägare för båtarna utan kundernas vetskap. Banken har prio i KK och kan få rätt att kräva båtarna tillbaka.
Spännande fortsättning lär följa. Kan detta hända i Sverige?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är din båt verkligen din?

Inlägg av Eilean » ons 23 mar 2011, 15:47

Ja. Något liknande kan hända.
Exempelvis om du köper en båt hos en firma på hösten och låter den stå kvar för vinterförvaring. Går då firman i KK kan båten bli utmätt och din båt blir istället en fodran på konkursboet, en lågprioriterad sådan.... För att undvika detta skall båten tas i besittning av dig, vilket kan ske på olika sätt.

Parallellfall är när jag köpte Eilean i Skottland. Hon stod kvar hos marinan som agerade mäklare under 4 mån efter köpet innan jag seglade hem henne. Jag blev då rådd av den jurist jag konsulterade genom SXK att ta båten i besittning genom att a) byta lås på ruffluckan, b) Döpa om henne och c) registrera henne i Sverige.
Så för att var på den säkra sidan flög jag över till Skottland med nytt lås, papper från dåvarande frivilliga fritidsbåtsregistret, namndekaler och regnummer från Systemtext.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Är din båt verkligen din?

Inlägg av mariatherese » ons 23 mar 2011, 16:35

I detta fallet har ju köparna faktiskt tagit båten i besittning. Det verkar som om skeppsregistret står över ett eventuellt kontrakt även då det gäller fritidsbåtar? Förstod jag artikeln rätt då?
Senast redigerad av 1 mariatherese, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är din båt verkligen din?

Inlägg av Anders S » ons 23 mar 2011, 17:14

Till att börja med, det handlar om Norge. Inte för greppet, utan om norsk rätt och praxis.

Men det verkar som att en ägaranteckning och framförallt (som det verkar en pantförskrivning, skeppsinteckning) i det norska skeppsregistret är en starkare grund till äganderätt än besittning (vilket är rimligt) men också en starkare grund än ett senare köpekontrakt. Det är inte otänkbart att någort motsvarande skulle kunna hända i Sverige heller. Den intresserade kan läsa Sjölagen, kap 2 §§ 8-14 - mycket nöje. En öppning kan i så fall skönjas i § 8. Att yttra sig i detta kräver dock insikter jag absolut inte har.

Anående Gunnars exempel kan man framhålla det uppenbara, endast i engelsk rätt verserad person kan ge råd om hur man korrekt tar sin engelska (eller här skotska?) båt i juridisk besittning ("possesion"). Jag anar dock att det kunnat blivit ett moment till om Eileean varit införd i det engelska skeppsregistret, här krävs det ur- och inskrivning enligt formaliaregler. Man kan till exempel inte bara skriva in en båt i svenska register utan att visa en åtkomsthandling och en utskrivning ur det senaste registret.
Anders S

Skriv svar