Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
När man väl får tag på en dejt som vill ut och segla lite så går det ju givetvis åt pipsvängen.
Efter att ha gjort rent dieseltanken och jag äntligen börjat lita på motorn så kändes allt bra i helgen. Ut på tur, fint väder och allt. Plockade upp en vacker kvinna på vägen och skulle segla hem båten de 15 sjömilen till hemmahamnen. En fin kryss norrut men sedan utbröt kraftig stiltje varvid Yanmar fick fylla seglen i stället. Det fungerade en kvart, sedan blev det ett väldigt missljud och båten gick lite långsammare. Jag rusade ner för att se hur det stod till med gamle trotjänaren men kunde inte se något. Olja fanns men oljudet var kvar. Till slut överhettades motorn och dog. När motorn svalnat startade den igen med samma missljud.
Jag fick känslan av att backslaget gick "trögt". När vinden kom tillbaka och vi kunde segla igen så snurrade inte propellern med så som den brukar göra. Men jag upplevde att motorn går trögt även vid friläge.
Kan backslaget har kärvat ihop så pass att det går trögt även utan växel i?
En kompis berättade att han fått ett liknande fel men att det då varit en rostflaga som täppt till kylkanalerna i topplocket men borde det givit upphov till det plötsliga missljudet?
Funderar på att köpa ny motor och sätta i men det är ju lite fel tid på säsongen och jag tänker dessutom sälja båten. Nu är den billig, någon som är intresserad?
Dejten gick för övrigt bra på alla sätt
Efter att ha gjort rent dieseltanken och jag äntligen börjat lita på motorn så kändes allt bra i helgen. Ut på tur, fint väder och allt. Plockade upp en vacker kvinna på vägen och skulle segla hem båten de 15 sjömilen till hemmahamnen. En fin kryss norrut men sedan utbröt kraftig stiltje varvid Yanmar fick fylla seglen i stället. Det fungerade en kvart, sedan blev det ett väldigt missljud och båten gick lite långsammare. Jag rusade ner för att se hur det stod till med gamle trotjänaren men kunde inte se något. Olja fanns men oljudet var kvar. Till slut överhettades motorn och dog. När motorn svalnat startade den igen med samma missljud.
Jag fick känslan av att backslaget gick "trögt". När vinden kom tillbaka och vi kunde segla igen så snurrade inte propellern med så som den brukar göra. Men jag upplevde att motorn går trögt även vid friläge.
Kan backslaget har kärvat ihop så pass att det går trögt även utan växel i?
En kompis berättade att han fått ett liknande fel men att det då varit en rostflaga som täppt till kylkanalerna i topplocket men borde det givit upphov till det plötsliga missljudet?
Funderar på att köpa ny motor och sätta i men det är ju lite fel tid på säsongen och jag tänker dessutom sälja båten. Nu är den billig, någon som är intresserad?
Dejten gick för övrigt bra på alla sätt
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Hej!
Har haft liknande upplevelse, hos mig var det avgasröret som sitter mellan kröken på topplocket och avgaskröken som sprack pga rostangrepp, motorn ca 30 år gammal. Vattnet från impellern sprutar in i avgaskröken, hela avgassystemet vattenfylls och trycket från motorn orkar inte trycka ut vattnet. Motorn stannar. Min kompis hade en gjutjärnavgaskrök som sprack, samma resultat. Ingen katastrof med motorn. Om detta har hänt dig, återkom här på forumet eller ring Sjöbergs Marin, de ger dig goda råd.
Ha det!
Tollef
Har haft liknande upplevelse, hos mig var det avgasröret som sitter mellan kröken på topplocket och avgaskröken som sprack pga rostangrepp, motorn ca 30 år gammal. Vattnet från impellern sprutar in i avgaskröken, hela avgassystemet vattenfylls och trycket från motorn orkar inte trycka ut vattnet. Motorn stannar. Min kompis hade en gjutjärnavgaskrök som sprack, samma resultat. Ingen katastrof med motorn. Om detta har hänt dig, återkom här på forumet eller ring Sjöbergs Marin, de ger dig goda råd.
Ha det!
Tollef
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Det hände mig faktiskt förra året så då köpte jag nya grejor. Ny avgaskrök med tillhörande anslutning för vattnet. I år fick jag en läcka i den gänga som håller ihop detta och det kom ut vatten i denna. Min åtgärd var att täta gängan med avgaspasta och lin så det blev tätt.
Nu slår det mig att det skulle kunna vara tätt i avgassystemet efter eller i ljuddämparen, vilket i så fall skulle förklara att läckan uppstod och att när jag tätat den, motorn stannar.
Hett tips Barkbåt, tackar!
Nu slår det mig att det skulle kunna vara tätt i avgassystemet efter eller i ljuddämparen, vilket i så fall skulle förklara att läckan uppstod och att när jag tätat den, motorn stannar.
Hett tips Barkbåt, tackar!
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Var ute och tittade i går.
Propellern går att snurra och det känns inte som att motorn går tyngre när jag kopplar in växel.
Däremot låter den oerhört mycket "mer" i själva motorn. Den knackar och lever rövare men verkar gå en stund på tomgång. Skulle väl tro att det är ett lager som helt enkelt fått nog. Blir till att lyfta ut motorn och börja laga, är väl inget annat. Alternativet är att byta motor... Nu verkar det som att jag iaf kan segla hem båten till hemmahamnen.
Fin start på säsongen...
Propellern går att snurra och det känns inte som att motorn går tyngre när jag kopplar in växel.
Däremot låter den oerhört mycket "mer" i själva motorn. Den knackar och lever rövare men verkar gå en stund på tomgång. Skulle väl tro att det är ett lager som helt enkelt fått nog. Blir till att lyfta ut motorn och börja laga, är väl inget annat. Alternativet är att byta motor... Nu verkar det som att jag iaf kan segla hem båten till hemmahamnen.
Fin start på säsongen...
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Sådant händer (lager). Frågan är om det är vevaxeln (vare sig ram- eller vevlager) som skadats eller kolvtappen (lilländans lager).
Mitt råd: Leta rätt på en begagnad likadan, och gör en fungerande motor av de två. Det du kan bärga från din nuvarande är rätt oklart, men startmotor och generator lär du kunna ta, kanske backslaget - det beror på vad som kommer med ett block.
Med denna nya information kan man misstänka ett insprutningsfel, så passa dig för att ta över insprutningspumpen och spridare utan att kolla dem noga. Givetvis kan felet bero på ålder och bruk, men tändningsfel (insprutningen går för för tidigt = för hög tändning) kan ställa till det liksom på bensinare. Kolvskador eller lagerskador är då att vänta.
Mitt råd: Leta rätt på en begagnad likadan, och gör en fungerande motor av de två. Det du kan bärga från din nuvarande är rätt oklart, men startmotor och generator lär du kunna ta, kanske backslaget - det beror på vad som kommer med ett block.
Med denna nya information kan man misstänka ett insprutningsfel, så passa dig för att ta över insprutningspumpen och spridare utan att kolla dem noga. Givetvis kan felet bero på ålder och bruk, men tändningsfel (insprutningen går för för tidigt = för hög tändning) kan ställa till det liksom på bensinare. Kolvskador eller lagerskador är då att vänta.
Anders S
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Hmm, äldre båt, gammal motor, säljplaner.....förmodligen en rätt markant olust att hiva in en massa pengar..... eller hur? Kanske hellre pyssla med en 5D eller rensa chili än rada upp massa oljiga motordelar på köksbänken....
Att laga kostar nog en försvarlig packe 10-tusingar när alla oförutsedda poster kommit med, oavsett om du går på renovering/reparation eller Anders S idé om två-till-en. Arbetskostnad oräknad.
Med risk för att bli hissad upp-och-ner i rånocken, naken och därtill rullad i tjära med fjädrar samt råka ut för andra onämnbara handlingar - har tanken på att helt enkelt hiva in en kina-stånka slagit dig?
Exempel: 10 Hk inkl backslag: 34.000 inkl moms
21 Hk inkl backslag: 37.000 inkl moms.
http://www.rrun.se/empty_6.html
Att laga kostar nog en försvarlig packe 10-tusingar när alla oförutsedda poster kommit med, oavsett om du går på renovering/reparation eller Anders S idé om två-till-en. Arbetskostnad oräknad.
Med risk för att bli hissad upp-och-ner i rånocken, naken och därtill rullad i tjära med fjädrar samt råka ut för andra onämnbara handlingar - har tanken på att helt enkelt hiva in en kina-stånka slagit dig?
Exempel: 10 Hk inkl backslag: 34.000 inkl moms
21 Hk inkl backslag: 37.000 inkl moms.
http://www.rrun.se/empty_6.html
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Jag har faktiskt varit i kontakt med en ÅF för Rrun och bett att få måtten på deras 21-hästars för att se om den går in rent fysiskt, de hade inte sett motorn i verkligheten och jag har ju inte måtten på motorrummet förrän jag släpat ut den gamla så vi får se om det ens är möjligt...
Tanken är väl att båten blir lättare att sälja med en ny motor. Räknar i så fall med ca 40.000kr. Alternativet att renovera den gamla kan nog gå på 10-15.000kr. Den gamla innehåller en splirrans ny generator, nya avgasdelar och ett genomgånget backslag, vilket borde kunna generera ett par kronor på blocket men det kommer ju hur jag än gör att bli mycket jobb, mycket pengar och alldeles för lite segling...
Tanken är väl att båten blir lättare att sälja med en ny motor. Räknar i så fall med ca 40.000kr. Alternativet att renovera den gamla kan nog gå på 10-15.000kr. Den gamla innehåller en splirrans ny generator, nya avgasdelar och ett genomgånget backslag, vilket borde kunna generera ett par kronor på blocket men det kommer ju hur jag än gör att bli mycket jobb, mycket pengar och alldeles för lite segling...
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Vill du minimera jobbet, så skall du absolut ta en begagnad YSE12:a och kasta in (ja, kasta och ´kasta, men du förstår...). En riktig fulgrej över sommaren kan vara att köra med en utombordare som hjälpmotor (så kan du semestra) för att sedan i (relativ) lugn och ro reda ut hur du vill göra med motorn i augusti. Men en begagnad likadan vågar jag lova blir den optimala kombinationen av arbete och ROI om du skall sälja.
Jag tror visst inte att en Kinadiesel är ett felköp, men i så fall om du skall behålla båten.
Jag tror visst inte att en Kinadiesel är ett felköp, men i så fall om du skall behålla båten.
Anders S
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Finns det någon information någonstans om vad som skiljer de olika modellerna åt? YSE, YSM och YSB, vilke delar är kompatibla med min YSE12? Vad skiljer YSE8 från YSE12, är det bara cylindervolymen så kanske det går att få lite delar från en sådan?
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
hittar vilken som helst borde gå att "droppa in" på samma motorfästen. UtväxlingenGaidin skrev:Finns det någon information någonstans om vad som skiljer de olika modellerna åt? YSE, YSM och YSB, vilke delar är kompatibla med min YSE12? Vad skiljer YSE8 från YSE12, är det bara cylindervolymen så kanske det går att få lite delar från en sådan?
i backslaget kan variera ( men du kan kanske flyta med ditt backslag)
Blocket har haft yanmar i olika skick.
YSE = första modellen (EARLY)
YSB = mellan ( BETWEEN)
YSM = senaste ( Modern ?)
det skiljer en del mellan dessa, 8 och 12 är nog bara kolv och foder (tror jag)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Hej!
Några likheter och skillnader:
YSE har ingen bränslepump och inget finfilter, YSB och YSM har dessa. YSE och YSB har startvev som driver via kedja, YSM har uttag för veven direkt på blocket. Tror att det finns tre olika varianter av dieselpumpar (högtryckspumpar).
Ha det!
Tollef
Några likheter och skillnader:
YSE har ingen bränslepump och inget finfilter, YSB och YSM har dessa. YSE och YSB har startvev som driver via kedja, YSM har uttag för veven direkt på blocket. Tror att det finns tre olika varianter av dieselpumpar (högtryckspumpar).
Ha det!
Tollef
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Hur känns det/låter det när du drar runt motorn med veven?
Om du plockar ut spridaren, sätter tillbaka bränsleröret och vevar, kommer det dimma utan efterdropp?
Om du plockar ut spridaren, sätter tillbaka bränsleröret och vevar, kommer det dimma utan efterdropp?
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Veven är borttagen då utrymmet är för litet i båten.
Jag har testat att dra runt motorn med dödaren öppen och då går den ganska tyst men så fort den tänder så knackar den något vansinnigt.
Jag skall segla hem båten i helgen och sedan plocka ur motorn, efter det blir det att reda ut vad det kan vara. Motorn sitter så trångt så endast flaskskeppsbyggare och gynekologer har nog teoretisk möjlighet att på allvar meka med den på plats. Visst kommer jag åt spridaren och kan plocka bort den men är det lönt? Kan det vara där felet ligger?
Kan det rent av vara så att den sprutar in för tidigt, är det i så fall en justeringsfråga på bränslepumpen?
Jag har testat att dra runt motorn med dödaren öppen och då går den ganska tyst men så fort den tänder så knackar den något vansinnigt.
Jag skall segla hem båten i helgen och sedan plocka ur motorn, efter det blir det att reda ut vad det kan vara. Motorn sitter så trångt så endast flaskskeppsbyggare och gynekologer har nog teoretisk möjlighet att på allvar meka med den på plats. Visst kommer jag åt spridaren och kan plocka bort den men är det lönt? Kan det vara där felet ligger?
Kan det rent av vara så att den sprutar in för tidigt, är det i så fall en justeringsfråga på bränslepumpen?
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
Jag har mest erfarenhet av stora dieslar men där är dåliga spridare det absolut vanligaste problemet.
Lyfta ut motorn är smart, jag gjorde det några gånger och det gick väldigt smidigt. Sista gången bara för att snygga upp motor och motorrum!
Vi lyfte första biten med egen bom därefter med mastkran. Sen hade vi en kraftig plywoodskiva med länkhjul under och klossar så att motorn passade.
Lyfta ut motorn är smart, jag gjorde det några gånger och det gick väldigt smidigt. Sista gången bara för att snygga upp motor och motorrum!
Vi lyfte första biten med egen bom därefter med mastkran. Sen hade vi en kraftig plywoodskiva med länkhjul under och klossar så att motorn passade.
Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten
dieselmotorer kan låta väldigt illa om en spridare är igensatt/felaktig. Faktiskt så illa att manGaidin skrev:Veven är borttagen då utrymmet är för litet i båten.
Jag har testat att dra runt motorn med dödaren öppen och då går den ganska tyst men så fort den tänder så knackar den något vansinnigt.
Jag skall segla hem båten i helgen och sedan plocka ur motorn, efter det blir det att reda ut vad det kan vara. Motorn sitter så trångt så endast flaskskeppsbyggare och gynekologer har nog teoretisk möjlighet att på allvar meka med den på plats. Visst kommer jag åt spridaren och kan plocka bort den men är det lönt? Kan det vara där felet ligger?
Kan det rent av vara så att den sprutar in för tidigt, är det i så fall en justeringsfråga på bränslepumpen?
tror det är ett motorras.
Det _kan_vara ide att ta loss spridaren ( plugga/täta hålen) och ta med den till en dieselservice
för kontroll. De ser direkt om den är helkass.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.