"Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

"Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 30 jul 2011, 14:20

Vill nu inte starta ett religionskrig, men vi funderade en del en dag då vi låg i hamn bredvid en Bavaria 30 cruiser...

Friborden är ju nästan en meter högre än våra (NF30), masten är högre och för att få ståhöjd så har man dragit upp bommen en hel del. Hur funkar det seglingsmässigt, speciellt om det blåser litet? Storseglets tyngdpunkt hamnar ju ganska högt upp?

Segelytan är nästan 10kvm större (om vi antar att NF seglas mest med fock ock Bavarian med genua), men å andra sidan så väger den nästan dubbelt så mycket, 4,4t mot 2,6.
/Anders G

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av callisto » lör 30 jul 2011, 16:30

enklast är väl om Du själv gör en provsegling av den moderna båten för att själv jämföra hur hon känns på rodret och i byarna.
Det är nog ingen slump att antalet äldre "klassiska" båtar ligger ute till försäljning - länge.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av callisto » lör 30 jul 2011, 16:35

att antalet till försäljning ökar och ligger ute på annons allt längre tid skulle jag skriva - fick
tangentbords-afasi :-)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 30 jul 2011, 16:52

Jo, jag måste väl se var man får prova en. Sedan misstänker jag att många väger boendekomforten (som onekligen är bättre i nya båtar) tyngre än själva seglingen.

Personligen är jag mycket nöjd med vår NF. Visst skulle det varit kul med en sprillans ny båt, men det är inte värt mera än 5 gånger mera pengar.
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av stangen » lör 30 jul 2011, 17:04

Jag ser den typen av båt som en modern version av Maxi 77. Min betraktelse är att det är samma sorts folk som köper dessa som köpte Maxi tidigare (komfort före segling). Båten träffar rätt i pris, är underriggad, rymlig och stabil. Verkar vara förstabåt för många - precis som Maxi 77 var på sin tid så många gör sina första "misstag" (läs=lärdomar) i dem. Roligt tycker jag!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av Anders S » lör 30 jul 2011, 18:27

Jag tror inte ens man skall irritera sig över prisskillnaden. En modern AWB-30-fotare (det finns ju mer än Bavaria) är ju på alla sätt större, rymligare och komfortablare båtar än 30-fotare från 70- och 80-talet. De är helt enkelt inte jämförbara med Ballad, NF eller Scampi rent funktions- eller utrymmesmässigt. Sedan har de ju ändå fullt adekvata seglingsegenskaper - det har ju hänt en del på 30 år. Segelbåtar är ju, för att se det litet kyligt, ändå ena konstifika farkoster där man inte prioriterar framkomlighet och hastighet annat än relativt andra liknande konstifika farkoster. Det är förstås en av de mer meningsfulla sätten att inte skynda sig på ett obekvämt sätt, men skillnaden mellan 30-fotare är inte så stor, endera vägen.

Det finns ju också rätt många som värderar "nytt, oslitet och fabriksgaranti" precis som det finns de som tycker att "allt viktigt och fullt duglig för en femtedel av priset". Jag tycker som Stangen - det är lika kul med den som köper en ny Bavaria som den som tar vara på en gammal Ballad (eller NF, det är förstås ännu roligare, kan jag tro... :mrgreen: )
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 30 jul 2011, 21:42

Absolut! Även om jag själv aldrig skulle köpa en båt av den modellen så kan jag tillfullo förstå att andra kan. Smaken är som bekant som baken. Själv tycker jag att linjerna hos båtar från 60,70 och 80-talet är mera harmoniska än mera "moderna" konstruktioner. Om jag någon gång byter upp mig blir det antagligen något åt Linjetthållet, men absolut inte större än 33 fot - Man måste kunna segla den ensam.
/Anders G

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Maxi 77 versus Bavaria 30

Inlägg av Brendan » sön 31 jul 2011, 03:59

Bengt Jörnstedt skriver i sin biografi över Pelle Petterson, Seglare, designer och vinnare, så här om Maxin (Maxi 77):

”Faktum är att båten gick så bra att kappseglingarna blev rena trumfkortet. Det började redan premiärsommaren 1972, då Maxi vann prestigefyllda Tjörn Runt för första gången. Sensommarens Tjörn Runt blev Sveriges nya stora kappsegling, man passerade till och med anrika vårseglingen Lidingö Runt. Under de första sjuttiotalsåren deltog hundratals båtar, snabbt nådde man till och med över den magiska gränsen på tusen startande. I Tjörn Runt seglar en mängd olika klasser, ofta med femtio båtar eller ännu fler i varje klass. Att ta segern där är svårt nog. Men att vinna totalt, bland alla klasser och med alla hundratals deltagare inräknade, det är det bara en båt som gör varje år. Nu gjorde Maxi det tre år i rad!”

Jag var med på den tiden och tillhörde den skara seglare, som vackert fick ställa sig i kön och vänta ett år på sin nya Maxi (77). Att båten var anskrämligt ful fick man stå ut med. Huvudsaken var att den var billig och hade goda seglingsegenskaper. Att den var rymlig var ingen nackdel. Så resonerade jag och många med mig.

Seglingsegenskaperna var den faktor som utan jämförelse vägde tyngst. Båten hade fenköl med en jättebulb som starbåten, var masttoppriggad med enorma försegel, som gjorde den vass bidevind, platt i botten och med en stor spinnacker som gjorde det möjligt att lätt surfa i havsjö. Och den saknade inombordsmotor.

Båten var dessutom konstruerad av Sveriges mest meriterade kappseglare.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av Seawolf » sön 31 jul 2011, 07:02

I flocken av någorlunda nyare AWB 30-fotare finns det faktiskt en del "hybrider" som förenar egenskaperna som t.ex. NF har, med en anständig och praktisk inredningslayout.

Exempel på detta är Elan 295 och Elan 31, som båda har gott om segel och bra byggkvalitet så de kan hävda sig väl i svenska flykttiga högsommarvindar. Och nere i Europa kan man nu börja finna prisvärda exemplar.

Fler exempel finns säkert....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av Anders S » sön 31 jul 2011, 08:48

Att jämföra med Maxi77 (då och nu) är antagligen rättvisare än att jämföra rakt av på längd. På NF:s glansdagar var ju 30 fot en STOR båt. Det fanns i vart fall ingen annan 7.7 meter lång båt som kunde jämföras på en tiden. Sedan kom det ju en skrälldus rymliga båtar runt 8 meter när Maxin visat vägen. En av de mer voluminösa var Johnsson 26, som knappast rosades för sina seglingsegenskaper, den hade i alla fall en del av BAvarians attribut, höga fribord och utrymme. Frågan är väl om Bav 30-varianterna är den tulipanaros som Maxi 77 var, men om man drar alla Bavariavarianterna runt 30-32 fot över samma kam så kanske man kan säga det. Säljer man så bra år efter år så måste man nog gjort någonting rätt, även om de sticker upp ovanligt mycket båt ovanför vattnet.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 31 jul 2011, 10:16

Absolut, om man pratar nya båtar så är det mycket båt för pengarna. Tror även att den attraherar ett kundsegment som kanske inte seglat förut och nu vill ha en komfortabel båt och inte är så intresserad av att fixa. Sedan har man den ett tag och avyttrar den sedan om man upptäcker att segling inte var ens "grej". Förefaller finnas ett ganska bra utbud av beg bavarior som bara är något eller några år gamla.
/Anders G

s/y Elette
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:08

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av s/y Elette » mån 01 aug 2011, 11:42

Jag kan ju också försöka dra mitt strå till stacken då jag (ännu) råkar äga en Bavaria 30:a, jag har inte seglat en klassisk 30-fotare, men hade tidigare en Avance 24:a (som är en relativt vanlig klassisk segelbåt i denna storleksklass i Finland) och som seglingsmässigt sett säkert motsvarar en 30-fotare från samma tidsperiod (sent 70-tal). Jag vet nu inte om jag kan tala för alla ägare av Bavaria 30:or, men i mitt fall är det nog klara fakta att jag inte köpte båten pga dess utseende (ifall klassificeringen är binär, dvs. vacker eller ful, så med mitt smaksinne är Bavaria 30:an definitivt ful, årsmodel 2006, men måste nog säga att de nya Farr-designade modellerna är omöjligt ännu fulare :D ) eller seglingsegenskaper.

Men, om man nu bortser från det uppenbart positiva med Bavaria 30:an (mycket ny båt för pengarna), så är största orsaken till att jag köpte båten den att med de extra kvadratmetrarna inne i båten man får för pengarna, så ökar detta mina seglingsdygn per säsong med upp till 100%. Dvs. det är mycket lättare att få med familjen ut på havet då det finns en viss nivå av komfort nere i kajutan. Dessutom går det nog också att segla med den, det kanske inte går (speciellt på kryss) lika fort som med en båt med lite smäckrare linjer, men nog kommer man fram. Jag också varit ute (utan familj) även i hårt väder och har upplevt båten som mycket sjösäker.

Hälsar,

Jonatan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 01 aug 2011, 12:13

Dvs. det är mycket lättare att få med familjen ut på havet då det finns en viss nivå av komfort nere i kajutan.
Och det kan jag hålla med om att är ett tungt argument. Vi gick oxå från 24 fot (Rock 20) till 30 (NF) och den drivande faktorn var att få plats så att dottern kan ta en kompis med då vi seglar.

Avance 24 är förresten en riktigt snygg båt :)

Edit: En fabriksny, i basutförande kostar ca 50.000€ Vad gav du för din om man får fråga?
/Anders G

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av PC » mån 01 aug 2011, 16:14

Avance 24 er veldig stilig. Personlig har jeg mer sans for den enn for Albin Cirrus, Cumulus etc. Stilig, men jeg har aldri sett noen i Norge.

Ellers står jeg selv på nippet til å kjøpe en Vindö 32, i en viss forstand en klassisk båt i omtrent denne størrelsen. Den har i hvert fall akseptabel ståhøyde, separat toa, fire gode køyer (for to barn og to/tre voksne). Det er det vi trenger. Mindre blir for knapt mtp. (som nevnt) datteren som kan ta med en kompis og muligheten for å leve et noenlunde normalt liv undet dekk.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: "Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Inlägg av bosseh » mån 01 aug 2011, 21:43

Under Maxi 77's storhetstid såldes det nästan lika många Vegor.
Konceptet för framgång var nog bra pris (pga produktionsvänlig design) samt att båtarna var praktiska och rymliga. Att båtarna var ganska fula och inte alltid seglade så bra var mindre viktigt.
Dvs ungefär som Bavaria mfl idag.

Jag kommer också ihåg gubbarna på kajen som ondgjorde sig över det pappslöjdsliknande bygget där kölen skulle komma upp genom rufftaket om man bara kom i närheten av ett grund eller hur den tunna plasten skulle deformeras med tiden och båten komma att se ut som en boll.
Men, båtarna finns kvar men inte gubbarna.

Skriv svar