Båtplatshyra lagbrott?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » sön 25 sep 2011, 15:19

Det kommer att bli spännande att se utvecklingen om (runt) 25 år, Allteftersom 40-talisterna (vanligaste åldern som Grefabkund? ) förvinner kommer den fattigare generationen 50-talisterna att ta över, där finns inte lika mycket pengar att kräma ur. Efter det kommer den ännu fattigare generationen 60-talisterna som jag tillhör och då finns det nog ingen båtplatskö i Göteborg är jag övertygad om.

Framtiden får utvisa

Pirateking

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av HR312 » sön 25 sep 2011, 18:56

Inte alls säkert att prisökningarna kommer att minska. Trycket på båtplatser har bara ökat på västkusten pga kraftig efterfrågeökning och få möjligheter att anlägga nya hamnar och begränsad möjlighet att ytterligare förtäta befintliga hamnar.

Jag tillhör själv 70-talistgenerationen och nu börjar många i min ålder att skaffa båt och de kommer säkerligen att täcka väl upp för 40-talistgenerationen frånfälle på marknaden. Jag tror på kraftigt ökade kostnader för båtplats. Det dröjer nog inte länge förrän en båtplats kostar 2 000 kr per månad eller 24 000 kr per år, plus kostnad för vinterupptagning. Trots de senaste årens höjningar visar många båthamnar beklämmande svaga resultat och det är inte hållbart i längden.

privateking, bojplats på Rivöfjorden?
Henric D

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » sön 25 sep 2011, 19:22

...om det händer och de prisnivåer du förutspår realiseras med nuvarande löneläge kommer inte heller massbåtismen, där det finns ett antal båtägare per radhuslänga, som fenomen att överleva i Sverige! Jag har tre grannar bara inom cirkeln max två hus bort från mig som utnyttjar båten ett par gånger per år. Någon/ett par helger per år och några dagsutflykter. Med tanke på hur hamnen ser ut en varm sommardag är de inte ensamma...

Men det kanske är annorlunda i götelaborg!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » sön 25 sep 2011, 20:30

Nu finns det ju en del som talar mot att prisnivån rasar iväg uppåt, bland annat att det finns kollektiva båthamnar som inte behöver ha ett vinstintresse. Det betyder förstås inte att de är kostnadsbefriade, utan att de till sin natur inte är vinstdrivande. Där vi kan se stora kostnader är i hamnar som har en hög servicenivå, kanske med hallar för vinterförvaring och fullservice i övrigt. En sådan båtplats blir ju "dyr". GREFAB har relativt hög servicenivå och är kommersiell i meningen "har anställda" som sköter underhåll, arbete, tillsyn etc. Hamnar där man har arbetsplikt, båtägaren ordnar allt själv och där det förekommer ett visst mått av grå ekonomi kan ju bli billigare, om så bara för att man väljer en lägre servicenivå.

Trots min förskingring kan jag intyga att det ligger många båtar på sina platser valfri sommardag även i Göteborgstrakten. Det torde vara så på de flesta platser.
Anders S

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » sön 25 sep 2011, 21:32

HR312 skrev:Inte alls säkert att prisökningarna kommer att minska. Trycket på båtplatser har bara ökat på västkusten pga kraftig efterfrågeökning och få möjligheter att anlägga nya hamnar och begränsad möjlighet att ytterligare förtäta befintliga hamnar.

Jag tillhör själv 70-talistgenerationen och nu börjar många i min ålder att skaffa båt och de kommer säkerligen att täcka väl upp för 40-talistgenerationen frånfälle på marknaden. Jag tror på kraftigt ökade kostnader för båtplats. Det dröjer nog inte länge förrän en båtplats kostar 2 000 kr per månad eller 24 000 kr per år, plus kostnad för vinterupptagning. Trots de senaste årens höjningar visar många båthamnar beklämmande svaga resultat och det är inte hållbart i längden.

privateking, bojplats på Rivöfjorden?
He he, 70-talisterna i Göteborg är de idag som med vanliga knegarlöner köpt kåkar i 3-miljonersklassen och sitter med skulder som kommer att följa dom ner i graven, 60-talisterna kommer när dom blir pensionärer att bli glada om dom får äta sig mätta eftersom samhällets pensionspengar inte kommer att räcka till. Vi får se vem som får rätt.
Bojplats på Rivöfjorden låter ogenomtänkt däremot så skulle jag kunna lägga båten på boj gratis 8 mil upp i Bohuslän om jag velat, det här blir i alla fall sista vintern som jag tar upp båten, i fortsättningen kommer den att ligga i året runt för hälften av kostnaden mot om man tar upp.
Beträffande framtiden kommer jag nu att sätta upp mig på kölistan i en annan hamn, det kommer säkert att ta några år kanske i värsta fall tio år vem vet? Min båt skall på sikt bort från gbg-politikerna.


Mvh

Pirateking

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » sön 25 sep 2011, 21:55

... annars kan du väl bli Göteborgspolitiker ;)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Lasse L » mån 26 sep 2011, 00:18

Pirateking skrev:[i fortsättningen kommer den att ligga i året runt för hälften av kostnaden mot om man tar upp.
Mvh Pirateking
Jag ligger i sjön hela året i GREFAB hamn.
Det kostar halva "sommaravgiften att ligga i kvar i sjön på vintern.
Men båten skall upp på försommaren för bottenmålning och översyn , det kostar.
Så totalt sätt är det billigare men ingen större besparning mot att ligga på land på vintern.
Men att kunna gå ut så länge isen inte sätter stopp är bra.
isbryt2.jpg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Peter_K » mån 26 sep 2011, 06:59

Pirateking skrev:Ja,jo du kan ha rätt. Men när det t.ex gäller lägenheter finns strikta regler. Möjligt att båthamnar är undantagna.
Den hyreslagstiftning du talar om gäller BARA bostäder, inget annat.
Affärslokaler, bilar, båtplatser osv - där är det fri förhandling om hyresnivåer.
Dessa saker är inte en mänsklig nödvändighet till skillnad mot ett boende.
Kanske ska ni organisera en i en hamnförening som agerar motpart till och sköter förhandlingar med GREFAB?
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Brendan » mån 26 sep 2011, 08:07

Peter_K skrev:Kanske ska ni organisera er i en hamnförening som agerar motpart till och sköter förhandlingar med GREFAB?
Motparten består av sju (7) hamnföreningar:

Båtlaget Torslanda Lagun
Fiskebäcks Båtförening
Björlanda Kile Hamnförening
Hinsholmens Båtförening
Killingholmens Båtklubb
Hovås Hamnförening
Saltholmens Båtägareförening

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » mån 26 sep 2011, 09:13

Sätter ett dussin kameler på att det är kommunens arrendenivåer och inte grefab som avgör hyran! Hur många lekplatser eller förskollärare ska barnen avstå för billiga båtplatser! För ett vettigt resonenang annars blir det bara jag vill ha mer och någon annan ska betala av det hela! Alla kommunala pengar som läggs på något är pengar som inte läggs på något annat! Alla kommunala intäkter som inte kommer in är pengar som saknas någon annanstans! Visst är det kul med båtar men en assistent som kan ge ett överaktivt barn en bättre framtid är lite mer av den kommunala kärnan än en subventionerad boj där någons hobby ligger!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 10:36

Jag betalar 10-11 kameler per år, (ungefär) och i Lomma arrenderar kommunen ut hamnen enligt en anständig modell, dvs insyn i kalkylen, men "alla anläggningar" finansieras via arrendet. Kommunen har dock inget bolag som driver någonting, utan låter klubben administrera hamnen. Vi är små nog att klara detta på en halvtidstjänst och eget arbete/samverkan. Jag är säker på att det skulle kosta två-tre kameler till om kommunen haft ett bolag som kört hamnen (a la GREFAB), men vi betalar upptagningen (kran&transport) själva, det ingår väl i GREFABS vinterhyra på land ?
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Brendan » mån 26 sep 2011, 10:40

morg skrev:Visst är det kul med båtar men en assistent som kan ge ett överaktivt barn en bättre framtid är lite mer av den kommunala kärnan än en subventionerad boj där någons hobby ligger!
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 11:03

Brendan skrev:
morg skrev:Visst är det kul med båtar men en assistent som kan ge ett överaktivt barn en bättre framtid är lite mer av den kommunala kärnan än en subventionerad boj där någons hobby ligger!
Det gäller bara att välja assistent med omsorg, så att de stackars överaktiva barnen inte drabbas av någon idiot till seglingsentusist, som kan sätta griller i huvudet på dem och väcka deras slumrande passion för friluftsliv och segling. Då har man råkat ur askan i elden.
Rent kostnadsmässigt kan det nog vara så. Den som lockar aktiva barn nära jollerampen utsätter föräldrarna för en ekonomisk risk, så är det.
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » mån 26 sep 2011, 11:24

Anders S skrev:Jag betalar 10-11 kameler per år.
Jag betalar ett dussin marsvin eller åtta medelstora kaniner i båtplatsavgift (under 4kkr sommar + vinter) i en av de kommuner som lägger absolut minst kattungar per barn i ersättning till utförarna i förskolan/skolan. Även om Brendan verkar vill begränsa diskussionen till "det är dyrt - det är dumt" (om jag inte missförstår) så finns det ett samband mellan marsvin, kaninerna och kattungarna. Jag tycker kattungar är sötare än marsvin och kaniner som är rätt meningslösa djur om jag nu måste välja. Om man slipper betala så många kossor till norrland löser sig problemet av sig självt - men då får kanske norrlänningarna inga djur alls. Och det kanske är dumt - vad vet jag!

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Brendan » mån 26 sep 2011, 11:37

morg skrev:
Anders S skrev:Jag betalar 10-11 kameler per år.
Jag betalar ett dussin marsvin eller åtta medelstora kaniner i båtplatsavgift (under 4kkr sommar + vinter) i en av de kommuner som lägger absolut minst kattungar per barn i ersättning till utförarna i förskolan/skolan. Även om Brendan verkar vill begränsa diskussionen till "det är dyrt - det är dumt" (om jag inte missförstår) så finns det ett samband mellan marsvin, kaninerna och kattungarna. Jag tycker kattungar är sötare än marsvin och kaniner som är rätt meningslösa djur om jag nu måste välja. Om man slipper betala så många kossor till norrland löser sig problemet av sig självt - men då får kanske norrlänningarna inga djur alls. Och det kanske är dumt - vad vet jag!
Nej, jag vill absolut inte begränsa diskussionen, tvärtom. Du har alltså helt missförstått mig.

Vad du i övrigt skriver kan jag inte missförstå, jag förstår det inte alls tyvärr.

Skriv svar