Båtplatshyra lagbrott?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av peterh » mån 26 sep 2011, 12:00

Anders S skrev:Jag betalar 10-11 kameler per år, (ungefär) och i Lomma arrenderar kommunen ut hamnen enligt en anständig modell, dvs insyn i kalkylen, men "alla anläggningar" finansieras via arrendet. Kommunen har dock inget bolag som driver någonting, utan låter klubben administrera hamnen. Vi är små nog att klara detta på en halvtidstjänst och eget arbete/samverkan. Jag är säker på att det skulle kosta två-tre kameler till om kommunen haft ett bolag som kört hamnen (a la GREFAB), men vi betalar upptagningen (kran&transport) själva, det ingår väl i GREFABS vinterhyra på land ?
upptagning och pallning ingår i vinterplatsen hos grefab.

F.ö. måste jag tillstå att dessa funktioner fungerar alldeles utmärkt, liksom den
avspolning med högtryckstvätt som man gör vid upptagning. På dessa punkter
gör GREFAB ett utmärkt jobb.

Däremot är de både ohederliga och irrationella när de introducerar lapplisor och
parkeringsautomater på ytor som rimligtvis endast kan utnyttjas av grefabs kunder.
Ohederligt då man försöker få ( och lyckas få hamnföreningen !) att tro att detta är
rationellt, irrationellt då man inte ens diskuterat andra inkomster som kan ge
vida mycket mera än p-avgifter ( böterna hamnar hos kommunen inte GREFAB)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » mån 26 sep 2011, 12:05

Brendan skrev: Nej, jag vill absolut inte begränsa diskussionen, tvärtom. Du har alltså helt missförstått mig.

Vad du i övrigt skriver kan jag inte missförstå, jag förstår det inte alls tyvärr.
Förlåt X2 då! Jag gick nog vilse bland metaforerna mina och andras...!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 12:23

Brendan skrev:
morg skrev:
Anders S skrev:Jag betalar 10-11 kameler per år.
Jag betalar ett dussin marsvin eller åtta medelstora kaniner i båtplatsavgift (under 4kkr sommar + vinter) i en av de kommuner som lägger absolut minst kattungar per barn i ersättning till utförarna i förskolan/skolan. Även om Brendan verkar vill begränsa diskussionen till "det är dyrt - det är dumt" (om jag inte missförstår) så finns det ett samband mellan marsvin, kaninerna och kattungarna. Jag tycker kattungar är sötare än marsvin och kaniner som är rätt meningslösa djur om jag nu måste välja. Om man slipper betala så många kossor till norrland löser sig problemet av sig självt - men då får kanske norrlänningarna inga djur alls. Och det kanske är dumt - vad vet jag!
Nej, jag vill absolut inte begränsa diskussionen, tvärtom. Du har alltså helt missförstått mig.

Vad du i övrigt skriver kan jag inte missförstå, jag förstår det inte alls tyvärr.
Det är djuriskt lätt att missförstå, helt (o)klart !
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 12:30

peterh skrev:
Anders S skrev:Jag betalar 10-11 kameler per år, (ungefär) och i Lomma arrenderar kommunen ut hamnen enligt en anständig modell, dvs insyn i kalkylen, men "alla anläggningar" finansieras via arrendet. Kommunen har dock inget bolag som driver någonting, utan låter klubben administrera hamnen. Vi är små nog att klara detta på en halvtidstjänst och eget arbete/samverkan. Jag är säker på att det skulle kosta två-tre kameler till om kommunen haft ett bolag som kört hamnen (a la GREFAB), men vi betalar upptagningen (kran&transport) själva, det ingår väl i GREFABS vinterhyra på land ?
upptagning och pallning ingår i vinterplatsen hos grefab.

F.ö. måste jag tillstå att dessa funktioner fungerar alldeles utmärkt, liksom den
avspolning med högtryckstvätt som man gör vid upptagning. På dessa punkter
gör GREFAB ett utmärkt jobb.

Däremot är de både ohederliga och irrationella när de introducerar lapplisor och
parkeringsautomater på ytor som rimligtvis endast kan utnyttjas av grefabs kunder.
Ohederligt då man försöker få ( och lyckas få hamnföreningen !) att tro att detta är
rationellt, irrationellt då man inte ens diskuterat andra inkomster som kan ge
vida mycket mera än p-avgifter ( böterna hamnar hos kommunen inte GREFAB)
Som jag troddde, då: kostnaden för torr- och sjösättning kan inte kan väljas bort, men verkar prisvärd. Vid rationell stordrift kan det dessutom bli nödvändigt. Jag har fått intrycket att Grefabs hamnplaner påminner en smula om myrstackar höst och vår.

Vad gäller P-avgifter är det ju rent allmänt ett otyg. I den lilla kommunen Lomma används uppställningsplatsen (utlokaliserad hamnplan) som badparkering sommartid, helt utan kostnad för badpubliken. Ej heller i närområdet i hamnen utgår någon P-kostnad, vilket IOFS innebär att om man har ärende till båten så får man se till att vara uppe på morgonen bad- och solvänliga dagar. En bristsituation man får leva med (eller promenera med) vissa dagar, helt enkelt.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av stangen » mån 26 sep 2011, 12:37

På en fri marknad (oreglerad) blir priset där efterfrågan möter utbudet. I nuläget är efterfrågan (antal båtägare, båtintresserade) högre än utbudet (båtplatser) så priset är ganska irrelevant än så länge. Varje företagagare med självaktning sätter priset i ett sådant läge till max innan efterfrågan mattas av. Uppenbarligen är jämnvikten inte nådd.

Brottsligt att höja priser? Näe, men skulle teoretiskt sett kunna vara brottsligt (trolöshet mot huvudman) att konsekvent ta ett underpris om man drar det till sin spets.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » mån 26 sep 2011, 13:01

Nu har kommuners prissättning av arrenden på mark de äger ganska lite med fri marknad att göra. Det handlar mer om lagom prissättning för en lagom samhällsnyttig verksamhet så att våra (politikernas) beslut fortfarande skall verka lagom legitima. Typ hur många lekplatser ska båtägarna få så att de blir lagom missnöjda?!? Du får byta från företagsekonomi till statsvetenskap!

Det blir till att börja med inte så mycket fri marknad när en kommun har en så stor andel av båtplatserna där både pris och utbud ligger under polidiotiska beslut, nycker och vadvetjagochdu om vad som styr deras tankar. Du har politiska beslut om arrendet på en stor del av marknaden och du har politiska beslut om utbudet genom planmonopolet. Så marknaden är typ i Phuket på semester!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 13:52

Båthamnar hamnar (!) väl ungefär på samma plats som sportanläggningar och friluftsbad? Trevligt att ha, men inte livsnödvändigt.

I Göteborg kan ju GREFAB uppfattas som en allmännyttig och prisnedhållande verksamhet, ungefär som kommunala bostäder ansågs garantera att utsugarna inte kunde sätta hyror som de ville. Om kommunen ser till att att verksamheten inte är "tärande" kan man ju utan vidare argumentera att man är en aktör som pressar ner priserna på hamnplatser rent allmänt och att en del av priset är en viss kötid, så man konkurrerar inte ojuste mot privata intressen.
Anders S

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » mån 26 sep 2011, 14:38

Peter_K skrev:
Pirateking skrev:Ja,jo du kan ha rätt. Men när det t.ex gäller lägenheter finns strikta regler. Möjligt att båthamnar är undantagna.
Den hyreslagstiftning du talar om gäller BARA bostäder, inget annat.
Affärslokaler, bilar, båtplatser osv - där är det fri förhandling om hyresnivåer.
Dessa saker är inte en mänsklig nödvändighet till skillnad mot ett boende.
Kanske ska ni organisera en i en hamnförening som agerar motpart till och sköter förhandlingar med GREFAB?
Tack! Nu fick jag svar på vad som rubriken frågade efter. Att det var så lättvindigt hade jag svårt att föreställa mig.
Nu har vi då en hörnpelare att utgå ifrån och den är inte på vår (vi båtägare) sida precis.

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » mån 26 sep 2011, 14:48

morg skrev:Sätter ett dussin kameler på att det är kommunens arrendenivåer och inte grefab som avgör hyran! Hur många lekplatser eller förskollärare ska barnen avstå för billiga båtplatser! För ett vettigt resonenang annars blir det bara jag vill ha mer och någon annan ska betala av det hela! Alla kommunala pengar som läggs på något är pengar som inte läggs på något annat! Alla kommunala intäkter som inte kommer in är pengar som saknas någon annanstans! Visst är det kul med båtar men en assistent som kan ge ett överaktivt barn en bättre framtid är lite mer av den kommunala kärnan än en subventionerad boj där någons hobby ligger!
Okej jag förstår! Men blanda inte ihop äpplen med päron nu, jag betalar gärna via kommunalskatten till förskolelärare etc men min båtplats vill jag ha till självkostnadspris. Har Göteborgs stad problem med sin ekonomi så får dom faktiskt höja skatten och inte vältra över kostnaderna på kreti och pleti.

Mvh

Pirateking

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av oceansailor » mån 26 sep 2011, 15:11

Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
Verkar faktiskt oskäligt billigt med tanke på närheten till Göteborg. Kan det vara så att man tidigare sovit och nu får höja för att anpassa sig till marknadsläget?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Anders S » mån 26 sep 2011, 15:23

oceansailor skrev:
Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
Verkar faktiskt oskäligt billigt med tanke på närheten till Göteborg. Kan det vara så att man tidigare sovit och nu får höja för att anpassa sig till marknadsläget?
Jag misstänker (efter att läst förvaltningsberättelsen) att det som slår igenom är driftkostnader och lönekostnadsökningar, eftersom man driver verksamheten med egen personal till många tjänster. Den kostnaden syns inte eller slår igenom på samma sätt där eget arbete eller medlemmarnas arbete inte ersätts, dvs är osynliga kostnader.
Anders S

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » mån 26 sep 2011, 15:37

oceansailor skrev:
Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
Verkar faktiskt oskäligt billigt med tanke på närheten till Göteborg. Kan det vara så att man tidigare sovit och nu får höja för att anpassa sig till marknadsläget?
Ett helt ärligt svar är att jag inte har kollat men om du vill så kan du jämföra med "konkurrenternas" priser dvs, Varbergs kommun, Kungälvs kommun, stenungsund, Uddevalla, Tjörn, Orust, Ljungskile?(båtklubb?) , och skall man dra det till sin spets även Vänersborg. Ta du och kolla upp och återkom gärna med resultatet, jag litar på dig.

Skall bli spännande att få se resultatet.

Mvh

Pirateking

Pirateking
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av Pirateking » mån 26 sep 2011, 16:14

Anders S skrev:
oceansailor skrev:
Prisuppgift för år 2010 saknar jag men i år 2011 kostar platsen 4300 kr vilket är en höjning på 15% sedan år 2009.
Verkar faktiskt oskäligt billigt med tanke på närheten till Göteborg. Kan det vara så att man tidigare sovit och nu får höja för att anpassa sig till marknadsläget?
Jag misstänker (efter att läst förvaltningsberättelsen) att det som slår igenom är driftkostnader och lönekostnadsökningar, eftersom man driver verksamheten med egen personal till många tjänster. Den kostnaden syns inte eller slår igenom på samma sätt där eget arbete eller medlemmarnas arbete inte ersätts, dvs är osynliga kostnader.
Det tog lite tid innan jag svarade på ditt inlägg pga att jag satte kaffet i vrångstrupen när jag läste det, de här senaste årens prishöjningar är med andra ord bara förnamnet av vad som tycks komma i form av arrendehöjningar mm.
Det är bättre att veta vad som komma skall än att plötsligt bli oförberett bli överrumplad.
Tack för info.
Mvh

Pirateking

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtplatshyra lagbrott?

Inlägg av morg » mån 26 sep 2011, 17:44

Pirateking skrev:Jag betalar gärna via kommunalskatten till förskolelärare etc men min båtplats vill jag ha till självkostnadspris. Har Göteborgs stad problem med sin ekonomi så får dom faktiskt höja skatten och inte vältra över kostnaderna på kreti och pleti.
Vad är självkostnad? När kommunen tar ut 1 kr, 1 Mkr, eller 10 Mkr i arrende?!? Är 10 Mkr ett marknadsmässigt arrende där de kan ha full beläggning i hamnarna och kommunen tar ut 1 kr har de subventionerat dig rätt rejält. Då är frågan ska de göra det? Aja, dyrt är det och dyrare blir det så det är ytterligare en bra anledning att inte bo på den där blåsiga sidan där vattnet är fullt av läskiga djur...


Skriv svar