Marieholm Seacat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » sön 19 feb 2012, 23:34

Tackar för all info matsa.

Jag tog en extra koll på Seacat:en igår och de brister som fanns på båten var just de du räknade upp. Jag kunde dock inte ta en titt i båten för jag har inte tillgång till att gå in i den då ägaren bor i Sthlm och är bara här nere om sommaren. Det var dock MYCKET kondens på rutorna till ruffen så jag hoppas att ägaren inte har segelsäck och dynor i båten.

Listen runt däck/skrov hade släppt på några ställen plus att listen runt lilla luckan vid aktern bara hade några fragment kvar. Övriga lister på ruff var svåra att se då de nyligen lagt en presenning över båtens rufftak. Fenkölen har fått en smäll i framkant och en spricka/delning är synlig, den är ca 1 dm lång och ca 5 mm bred på bredaste stället. Jag kunde inte avgöra om det var fukt i kölen och vinter med isbildning som var orsaken, eller en grundstötning med efterföljande vanvård.

Ju mer man läser av dina erfarenheter matsa, och man ser skicket på Seacat:en så tror jag definitivt jag backar. Jag har köpesannons ute på blocket och det haglar in förslag... allt från Havsfidror, Triss Norlin och J17. Får se vad det blir, jag har blivit lite förtjust i just J17 (vet ej varför) men det förnuftiga i mig säger ändå Stortriss Mk 1 eller 2... eller kanske rentav en Midget. Jag vilar på hanen lite så får vi se vad som droppar in.

Jag ska definitivt hålla koll på det där med segel. Hur ser man att segel är "urblåsta"?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Anders S » mån 20 feb 2012, 07:46

sdkfz251 skrev: Jag ska definitivt hålla koll på det där med segel. Hur ser man att segel är "urblåsta"?
Det är mycket svårt att veta säkert. Inte att utslitna segel är... utslitna - det ser man. Men segel kan se mycket fräscha ut och ändå ha fel form, och att visualisera rätt form kan man bara göra med seglen hissade. Knappt då heller, för en smula masttrim och individuell inställning av mastböj, mastlut, förstagssänning och annat trolleri brukar vara nödvändigt. Sedan gäller det ju att veta vad som är rätt form och det skiljer också en del mellan olika båttyper.

Det man som köpare (sorterare av objekt, kanske) kan göra är att kontrollera skicket och åldern. En provsegling utan erfarenhet av hur det skall vara när det är "bra" är inte så givande, för fartkänsla är subjektivt och skillnaden mellan snabbt och långsamt är inte heller inte är så stor, rent nominellt. De som vill veta brukar jämföra vid tävling, det är bara då man kan se vilka av de bra seglen som är en smula bättre. Den löjligt snabba, överlägsna båten går då 0.3 knop snabbare och fyra-fem grader högre på kryss...

Annars delar jag helt matsas uppfattning: köp den båt som har segel och rigg (fast och rörlig) väl i ordning och undvik (förstås) alla båtar som ser ut att ha strukturella problem (typ, den du berättar om). Att snygga till en småsunkig båt på ytan är enkelt, jämförelsevis. Av båtarna du räknat upp skulle jag naturligtvis inte skämmas för någon, men en Triss Norlin ("Feta Trisse") skulle jag titta på först. Men, oavsett modell, så färdig och välordnad som möjligt!
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » mån 20 feb 2012, 18:59

du kan räkna med att 99% av alla småbåtar har i stort sett utslitna segel. jag tycker att du ska ta det jävligt lugnt. det är skitsvårt att bli av med småbåtar och du kommer att ha enorm mycket att välja på längre fram i vår. så ta chansen å kika på och provsegla så många båtar som möjligt i sjön innan du bestämmer dej. då kommer du säkert att uptäcka saker som gör att du tycker vissa är bättre och andra är bara skit. då kommer du även att få se lite segel så även du som är ovan kómmer att märka när du stöter på en båt med bra segel.

skit i just den seacaten. bara listjobbet tar ett bra tag och är inte helt enkelt. listen ska bosrt och man ska hitta lämpliga metallband att trä in i den och sen är det svåraste kvar. att få den på plats och spänna banden. det är ganska bökigt, jag har gjort det och det är inget jag längtar efter att göra igen. då är det enklare att byta gummilist på en vanlig båt, där man värmer listen och trycker dit den på en utskjutande kant.
så leta vidare.

magnifik midget har jag aldrig haft, jag skulle vilja testa en. dom gamla med stor förlucka läcker ganska rejält kring luckan. dom är låga inuti. sittbrunnen är fruktansvärt obekväm. träluckorna i sittbrunnen är otäta och ofta i bedrövligt skick. gamla båtar är tunga på rodret. dom nya har blyköl och framflyttat förstag å därmed bättre balans. dom är lite högre inuti åxå, men trots det fortfarande låga. samma obekväma sittbrunn. många båtar är otroligt fula inuti och har röriga installationer.

havsfidra har jag inte haft, men min tjej har haft en för många år sen. gillar man blåsväder kan det vara rätt båt. har man anlag för sjösjuka är det fel båt. dom rör sej som en gunghäst.. men dom är mysiga. utan inombordare och bromsande propeller seglar dom lite bättre. oftast böldpest i botten.

J17 då? väldigt obekväm sittbrunn. man sitter väldigt lågt och det är kantigt och vasst. dom sena har blyköl så man slipper rost. några på slutet har förlucka å dä kan va skönt. otroligt bökigt att komma åt att byta självlänsslang och genomföring å kran. dom är inte så osänkbara som det säjs. låg inuti. klinkade skrovet väsnas myckat. kan vara både trevligt och skitjobbigt att höra på. lite bångstyrig i hårdvind. rodren är lite svajiga men dom verkar hålla.

triss norlin. seglar bra, skön och rymlig sittbrunn. man sitter fantastiskt bra i sittbrunnen på dom. ganska rymliga. innermodul som gör att det är helt jävla hopplöst att hitta läckor. dom läckar ofta. från beslag i däck och då rinner vattnet längs innermodulen och droppar på ett helt annat ställe än där det kommer in. ruffluckan och plastlisterns runt luckan är skit. dom läcker vanligtvis mellan skrov och däck. åxå helt hopplöst att hitta läckan. jag har en bekant som spräckte isär hela båten runt och och tätade utifrån och skruvade ihop den. rodren är till 99% säkerhet skit. dom går ofta av och behöver bytas. det är bara att sätta knät emot och trycka till så känner du hur klent det är. det finns nya roder att köpa. tror dom kostar 8000 nu.
skönt med bara stor och fock. båten är jäkligt trevlig att segla med BRA segel. med skitsegel så är den inte lika kul.

stortriss finns hur mkt som helst. ibland med bra segel. listproblem runt luckan. fönsterna trycks lätt in. rodren är oftast skeva. finns nya att köpa. jävligt kantig sittbrunn. seglar förvånansvärt bra med bra segel.

googla på stortriss racer : ) finns även nån video och lite om hur han byggde om den.
små båtar kan vara riktig kul.

fortfarande sugen på att köpa båt???? : )

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Anders S » mån 20 feb 2012, 20:03

matsa skrev: fortfarande sugen på att köpa båt???? : )
Lyssna nu inte på den elake och råe matsa! Han är ökänd för att snacka ner varenda båt han ser, och sedan köper han den. Också. :mrgreen:

Poängen är att man kan ha mycket kul för små pengar med en halvsunkig uddabåt, vaksamhet på vädret, flytväst och mobiltelefonen i ett flytfodral. Det är lätt att tro att man måste ha båtar för en halv mille för att ha roligt, men så är det inte.
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » tis 21 feb 2012, 12:05

jag bara försöker upplysa om vad man kanske bör kolla på. sen är ju inta alla båtar lika risiga. så förr eller senare hittar man en båt som är klart bättre i skick och som känns som man orkar fixa till.

glömde skriva att fördäcken på J17 kan vara sunkigt och mjukt. va uppmärksam på det.

glömde åxå skriva att triss norlin läcket oftast kring fönsterna. det är för glest mellan skruvarna. sen så sitter i stort sett alltid kölarna snett. dom som jag sett har varit sneda åt vänster. det går bra att lossa kölbultarna lite och släppa ner kölen. lägga tillklippt tunn rostfri plåt mellen kölen och skrovet på vänster sida. kladda på ny tätning å dra fast kölen igen. då blir den med llite tur rak. värre är när kölen sitter snett, typ lite vriden. jag har seglat en triss norlin med vriden köl. den svänngde fantastiskt bra åt ena hållet och klart sämre åt andra hållet. när man seglade rakt fram drog den hela tiden åt ena hållet. en sån båt är inte bra att köpa.

trots alla ev defekter så tycker jag att triss norlin är en skittrevlig båt. så hittar man en med kölen rakt monterad och som är tät å med bra segel. då får man en skittrevlig liten segelbåt. dom seglar riktigt bra, med bra segel. bara det inte är för lätt vind.

man har mycket roligare i en mindre båt som man kan använda själv. det är roligare att segla spinnaker själv även om båten är liten, än att ha en så stor båt så man tvingas att bara köra med storsegel och självslående fock hela tiden. med liten båt och vettiga beslag så fixar du att segla med ALLA segel och i alla väder själv. det är mycket mer värt än att ha en stor blank fin båt som man inte kan använda när man är själv.

jag gillar halvsunkiga uddabåtar : )
bara man har schyssta segel å bra linor och beslag så båten funkar. då får den gärna se lite halvsunkig ut. hellre det än en fin båt med dåliga grejor.

ratboats är kul. det blir lite som att ha nya fina aluminiumfälgar på en gammal genomrostig 245a. klart najs : )
det blir lite fina kontraster mellan gammalt och nytt.

fortsätt skriva om du hittar nåt intressant, så ska jag försöka ha lite koll här och tipsa om vad du ska kolla på. och ha inte för bråttom. det finns alldeles för mycket småbåtar som är till salu. dom tar inte slut. det tråkiga är bara att varje gång man köpt nåt som tror är skitbra. så dyker det oftast redan dagen efter upp den rätta båtan, som man borde ha köpt.

lite frågor????
vad ska du ha båten till och hur ska du använda den? segla mest själv eller segla fler? segla på dagarna eller övernatt nån gång? eller segla längre på semestern? segla bara i fint väder eller i alla väder. lättvind eller hårdvind??

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Peter_K » tis 21 feb 2012, 15:49

matsa skrev: stortriss finns hur mkt som helst. ibland med bra segel. listproblem runt luckan. fönsterna trycks lätt in. rodren är oftast skeva. finns nya att köpa. jävligt kantig sittbrunn. seglar förvånansvärt bra med bra segel.

googla på stortriss racer : ) finns även nån video och lite om hur han byggde om den.
små båtar kan vara riktig kul.
Har sett filmen, och den båten seglar INTE bra.
Kolla broachen vid 0:43, rodret bara toksläpper vid krängning.
Tar höjd som ett riggat kylskåp.
Nej tack.
http://www.youtube.com/watch?v=YrCByX3Lm8Y
Man kan måla läppstift på en gris, men det är fortfarande en gris...
Alla borde ha skägg

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » tis 21 feb 2012, 18:00

det beror nog på vad man menar med bra. den ombyggda är ju rätt överriggad och då blir det ju rätt bra sprutt i lättvind. men så fort det piper i lite är det ju reva som gäller. sen kan ju jag tycka att seglen är grymt bukiga. jag skulle aldrig ha nöjt mej med dacron. för även om båten är liten så töjer sej dacronsegel som fan och tappar formen väldigt fort. med bra och plana kevlarsegel hade den tålt betydligt mer vind.
jag har ju en liknande pimpning på gång som jag inte fått i sjön på 2 år. helr oanvända kevlarsegel och fathead. med jag har även en stor genua och kommer att ha en stor spinnaker. om jag orkar få den i sjön i sommar så ska det bli kul att se hur den går.
men en icke ombyggd orginal-stortriss med bra segel. den är faktiskt ganska trevlig att segla. den är lätt och den har ändå ganska mkt jollekänsla för att vara en liten kölbåt. med schyssta segel och burkband så man kan sitta på kanten å segla den plant så är den bra myckat trevligare att segla än en större tyngre båt. med tillräckligt mycket fläsk på kanten och plana segel så kryssar den förvånansvärt bra. köper man sen en spinnaker som är till en större båt så man får lite mer yta så blir det riktigt bra drag : )
det tyckar alla fall jag.

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » tis 21 feb 2012, 23:24

Oj vad tips det haglar in, stort tack till alla. Jag har också sett filmen om Stortriss Racer och det är lite väl häftig segling... jag är lite mer nice and easy så att säga. Mina seglingar kommer till 99% bli en snurr ut i Laholmsbukten, någon vända ut till Torekov och Hallands väderö samt en planerad resa till Gilleleje på norra Själland (för oss i sydstaterna är det inte långt).

Jag har lusläst båtfaktan här på Sailguide och har därför lite koll på de flesta segelbåtar som faller mig på läppen. Många pratar om Triss Norlin, jag trodde först det var en stor båt men den är ju bara 6 meter... går den att segla själv för en inbiten infanterist som jag? Jag har blivit erbjuden en faslig massa båtar via min köpes annons på blocket, däribland en Triss Magnum. Jag är lite sugen på den men såg samtidigt att min hamnplats är för smal (flytbrygga) och att få ny båtplats i Båstad är inte det lättaste... lågkonjunkturen slår aldrig här av någon anledning.

Som landet ligger nu så ska jag åka och titta på en Monark Varianty i Varberg. Den ligger på ett varv där och är renoverad i skrovet (målad mm) + nya segel (har för mig han sa det). Jag har satt min budget för köp av båt till 15-18.000:-, vad ligger en Varianty på i runda slängar? Något speciellt man ska kolla här? Rodergenomföring, svag mastfot eller? Båten har legat på land ett tag men då under tak.

Några tips och trix?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Peter_K » ons 22 feb 2012, 08:31

Om det går att segla en båt själv eller inte beror mest på hur båten är utrustad, inte så mycket på storleken på båten.
Seglar man med kryssfock, har tillräcklig utväxling på storskotet och inte för små winchar till förseglet brukar det funka bra.
En möjlighet att minska segelyta genom revning av storseglet från sittbrunnen är en klar bonus.
Ett roderlås (t ex hackbräde eller "Tiller Lock") är nästan ett krav, man kan då släppa rodret tillräckligt länge för att trimma segel, skota, reva eller vad man nu vill göra. Autopilot kostar pengar, drar ström och är meckig att rigga upp när den ska användas.

Så, ja - du kan lätt segla en sexmetersbåt själv.
Bland de mindre och billigare båtarna är jag faktiskt lite imponerad av Hydra och Shark, dessa skulle jag kolla närmare på, kostar runt en 10-20 kkr beroende på skick. Har själv seglat en del RJ85 som är större, men ändå en billig båt, seglar ganska trevligt, men är lite dyrare än tidigare nämnda, man får ge runt en 30 kkr för en fin båt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Lasse L » ons 22 feb 2012, 09:13

Seglar mina småbåtar själv/ensam. Debutant 6 m, IF 8 m.
Båtarna har rullfock, lasyjack, storfallen nerdragna till sittbrunnen, roderlåsning.
För säkerheten: mantåg, flytväst, bad/räddningsstege, puschpitt, VHF.
Återstår att fixa revning från brunnen.
En enkel fockrulle är http://www.rullfock.se/ pris 2500:-
Lämnar inte brunnen i onödan.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » ons 22 feb 2012, 13:27

triss magnum är väldigt trevlig. men med dåliga segel är den extremt tung på rodret. hela båten är lite mjuk och ställer man denpå land så trycker maststöttan upp däcket. man ser åxå att däcket blir upptryckt vid dom små skotten, typ där skotskenorna för focken sitter.. spänner man riggen hårt så sjunker däcket under masten och man drar upp däcket vid röstjärnainfäsningen. maststöttan sitter lite för långt bak. lite kantig sittbrunn så man får ont i ryggen när man lutar sej. stor risk för sunkiga däck med vatten i sandwichen. vilket kan vara svårt att märka. men soliga dagar när solen värmer upp däcket så börjar det droppa invändigt. inte kul. har gett bort en magnum gratis en gång med sånt däck. det märktes inget förrän båten kom upp å in på hösten. hade precis köpt den då. orginalseglen är trötta tunna och väldigt bukiga. ruffluckorna är lite olika. den gamla med plastkanter och alulist till träluckan och luckgarage till skjutluckan funkar bäst. den senare med trälister ill träluckan och inget garage till skjutluckan är mkt otätare. kolla även invändigt om det är en senare båt med innertak i plast. den har typ små rännor längs sidorna. läcker det vid mantåpgsstöttorna, som i stort sett alltid är lösa, så rinner vattnet bakåt längs rännorna och sen droppar det ner längst bak vid skotter mot sitbrunnen. houdiniluckan på fördäck läcker nästan alltid. det är skarven i profilen som ligger dold under ena gångjärnat som läcker. kan även vara listen som rutan sitter i.
det postitva är att den segler otroligt bra i lättvind. den är skitsmidig att hantera själv. rymlig och trevlig inuti. å även fast hela båten är rätt lös i köttet och ganska mjuk, så verkar den hålla när det gäller köl infästning. men kör man den på en upptagningsvagn där fören liggen på en ställning på vagnen och aktern hänger i ett band så kan man om underlaget är grovt grus se att kölen vinglar fram å tebax. det ser inte klokt ut men det varkar hålla i alla fall. är man fler än 1 person i sitbrunnen så sätter sej magnumen som bara den på aktern. ska man vara fler i sittbrunnen så är det bäst att försöka hitta en av dom segare med ngt bredare och bärigare akter. från ca nr 300-350 så är dom såna. tror dom bytte till silverfärgad mast åxå i samma veva. den båten styr inte lika bra men bär mer folk i aktern.

varianty seglar rätt fint i hård vind. den vakar otroligt bra i sjön. stor risk för vatten i sandwichen i rufftaket. dropp inuti vid fint å varmt väder. det är svårt att märka hur det står till med taket om båten stått inne. extremt dålig stöttning under masten. på den jag hade gjorde vi dubbla maststöttor med en balk mellan så man lätt tog sej in i förpiken. lite trist konstruktion med upplastade små flänsar som inredningen sitter fast i. detta gör att vatten som kommer in nånstan i båten, exempelvis vettendroppar från akarlinan som man tagit upp eller från nåt läckage. det vattnet kan rinna omkring i hela båten och man har inte ett torrt utrymme. klart trist. man får segla omkring med packningen i väskor på kojerna. listerna runt ingången brukar vara halvruttna. ruffluckorna är inte alltid så täta som dom borde. glapp i rorkultsbeslaget. en del har gjort om storskotarrangemanget å satt dit en skena. men det funkar rätt bra att ha det på rorkultsbeslaget. om båten stått hårt på kölen på land kan plasthalvorna spricka i bakkanten. det är plastfena med blydojja nertill.
en ganska trevlig båt men det är trist att man nästan alltid har vatten som rinner runt i båten.

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » tor 23 feb 2012, 17:22

Ok, tack matsa. Jag tror jag tar bort Magnum från min lista, den är ändå för bred för min hamnplats och jag tror även att jag kan ha lite svårt att hantera den som ensamseglande nybörjare utan koll på någonting. Tror jag fokuserar på Varianyn även om den kan ha sina inbyggda skavanker, alla båtar har väl alltid någon achilles häl.

Hittade en trevlig Hurley 18 på blocket och kanske ska ta en titt på den också. Den första båt jag köpte var just en Hurley 18 som legat på land i 5-6 år, den fixades till och döptes till Rawalpindi men såldes på rot så jag seglade aldrig den båten tyvärr. Sedan blev det motorbåtar och en POP 16:2 som jag försökte segla i men då jag hade noll koll på segling så såldes den med.... Nu ska jag ta mig f-n lära mig att segla, så är det bara. Därför vill jag ha en rimligt lättseglad båt, rimligt billig och rimligt "felfri" om detta står att finna? Varianty, stortriss, Monark 540, Midget är båtar som faller mig på läppen och som har ett bra pris (förutom 540 som är svår att få tag i och då är den rätt så dyr).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Anders S » tor 23 feb 2012, 20:31

sdkfz251 skrev:Ok, tack matsa. Jag tror jag tar bort Magnum från min lista, den är ändå för bred för min hamnplats och jag tror även att jag kan ha lite svårt att hantera den som ensamseglande nybörjare utan koll på någonting. Tror jag fokuserar på Varianyn även om den kan ha sina inbyggda skavanker, alla båtar har väl alltid någon achilles häl.

Hittade en trevlig Hurley 18 på blocket och kanske ska ta en titt på den också. Den första båt jag köpte var just en Hurley 18 som legat på land i 5-6 år, den fixades till och döptes till Rawalpindi men såldes på rot så jag seglade aldrig den båten tyvärr. Sedan blev det motorbåtar och en POP 16:2 som jag försökte segla i men då jag hade noll koll på segling så såldes den med.... Nu ska jag ta mig f-n lära mig att segla, så är det bara. Därför vill jag ha en rimligt lättseglad båt, rimligt billig och rimligt "felfri" om detta står att finna? Varianty, stortriss, Monark 540, Midget är båtar som faller mig på läppen och som har ett bra pris (förutom 540 som är svår att få tag i och då är den rätt så dyr).
Hurley 18 är en trevlig liten båt som är byggd på den tiden man använde träbåtstidens mått och normer för att bygga plastbåtar . Det betyder att den är i princip skottsäker. Sedan är den ritad av Ian Anderson, en gigant vad gäller sjövärdiga båtar, bara en sådan sak (Gissa vem som ritat min...). Atlantdugligheten innebär tyvärr att den också kan upplevas en smula "undermotoriserad" när man seglar, men den är å andra sidan stabil och tål misstag utan att gå sönder. Det fanns ju bara en på Blocket - spontant tyckte jag den såg vettig ut (på bild). Men ett par detaljer antyder att den kan vara väl i ordning. Sedan är den "söt" och det är en riktig båt, fastän den är liten.

Nu kommer säkert Matsa och säger att "Jo, Hurley 18 är en trevlig båt, men... och så kommer det en lista på 20 allvarliga fel man skall se upp med, men det gör ju inget. Matsa gillar båtar trots att de kan ha en del fel och brister, men i Hurleyns prisklass kan det ju heller inte vara riktigt felfritt. Men för att segla på Kattegatts brusande bäljor duger den!
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » fre 24 feb 2012, 00:10

hurley 18?????
nej för helvete!!! passa dej för dom!!!

skojade bara. det är en av dom få småbåtar som jag inte har nån vidare koll på. däremot vet jag att dom seglar förvånansvärt bra i vissa lägen. dom är söta och utrymmet räcker väl om man inte har så stora krav. det är väl som alla gamla engelska båtar. lite inplastad plywood här och där. men dom jag sett har sett ganska vettiga ut. jag har kollat på några för egen räkning, men den ena va ganska sunkig inuti och på den andra hade dom plastat nån jäkla skädda framför rodret, så det blev inget. den på blocket va ju billig och den såg ju vettig ut. dom där fuskträgrejorna i sittbrunnen brukar väl flagna av. men det va väl teak på den utannonserade? eller kommer jag ihåg fel??
ja fan..... jag vet inte??? kolla noga och använd huvet : ) ja roderbussningarna kan jag tänka mej kan vara dåliga.

monarker dyker upp så småningom. jag lovar. det hittar du från 8-10 tusen och uppåt (till min för 25 :) ). dom brukar vara rätt okej. lite plaskiga i vågor pga slaget i vattenlinjen. men väldigt välbyggda och ganska välisolerade och trevliga att bo i. även när det är kallt. har slaggat i en sån för många år sen en natt i november när det blev minus 10 på natten. det funkade utmärkt utan värmare.
dom gamla med låga masten är lite underriggade. tröga i lättvind, men blåser det bara så funkar det bra. dom är välbalanserade och lätta på rodret. rodren brukar bli glappa i beslagen. men det går att fixa bussningar. man sitter rätt bra i sittbrunnen för alla kanter är mjuka och fina. träroder på dom flesta som kan slå sej lite. det är plyfa så dom stoppar ganska bra. dom sena har plastroder.
monarkerna brukar vara täta. inuti varierar en del från kal plast till grön nålfilt och vit klädsel eller plastinnertak i vit plast. torra stuvutrymmen i båten. en sån kanske inte är så tokig heller på din sidan av landet där det ofta blåser en del. det brukar gå att hitta nån med lite nyare segel åxå ibland. det verkar som ägarna bryr sej lite mer om dom båtarna (M-540) än vad exempelvis stortrissägare bryr sej om sina båtar. dom är oftast inte lika nerrisade som många andra småbåtar. det va väl en av dom sista båtarna dom hade tid och råd att bygga med bra kvailtet. sen blev allt bara tunnt klent billigt och mer eller mindre fusk. åsen blev allt svindyrt.
jag har nya segel liggande i garaget, men jag har inte orkat få båten i sjön. så dom har legat i 2 år nu. fy så svagt!!! stor med fathead, och fock och genua. allt i radialskuren kevlar med taft. har lyckats öka på segelytan till 23.5 kvm mot 13.5 som va orginal i krysstället. sen tänkte jag ha en spinnaker på 35 kvm. så jag hoppas att båten kommer att röra sej, om jag orkar få den i sjön nån gång. jag vet inte....??

inte så mycket att klaga på den här gången : )
men tänk på att du nästan garanterat kommer att ha vatten som skvalpar omkring INNE under kojerna i variantyn när du segler. det är trist, men annars är den trevlig med sin runda toalucka framför masten : )
å så va dä ju maststöttningen som är väldigt dålig på varianty. bara en tunn plastkant och så skarv på plyfan mitt under där masten står.

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » sön 26 feb 2012, 17:33

Tackar igen för info. Du behöver inte vara orolig matsa, jag kanske är lite som du fast när det gäller terrängbilar (som jag pysslat med i ca 30 år). Det finns många modeller (oavsett om det är segelbåt eller terrängbil), alla är ok och alla har sina "egenheter" som man bör känna till. Willys är väldigt stötiga och rostar kopiöst i karossen men har ett djuriskt bra andrahands värde, Land Rover rostar i ramen och är lite klena i drivlinan men har snorbilliga delar osv osv. Det är säkert samma med segelbåtar, det är upp till köparen att sätta ribban och säga "-Så här mycket fel och brister kan jag acceptera".

Allt vad segelingsförmåga anbelangar så kan jag inte ett skit så går den bara framåt och kan kryssa lite hit och dit så är jag nöjd, är segel lätt att få tag i och någorlunda billiga så är jag nöjd, läcker den inte så den kan sjunka så är jag nöjd.... Böja master hit och dit, upp och ner med storsegel för bästa prestanda ser jag som "maskinoptimering" (Lean produktion term) så det får vänta, kanske rent av till en helt annan båt. Jag ser segelbåten som en rolig grej, lite som en rörlig sommarstuga med lite fart och fläkt.

Har gjort lite förändringar på villalånet, bytt bank och halverat boendekostnaderna, så nu finns det budget för riktiga slagskepp... Funderar lite på Karlskrona Viggen, Ohlson 22 och liknande... Vad jag kan se så är prisskillnaden marginell om man jämför med en Stortriss och en Ohlson 22, 15.000 för trissen (en triss på blocket som jag var sugen på) och 25´ för en Ohlson....

Vad säger du matsa, och ni andra? Ska jag hoppa över jollarna och gå på slagskeppen i Bismarksklassen direkt?

Sdkfz 251
Admiral zür See

Skriv svar