köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Inlägg av peterh » mån 05 mar 2012, 08:32

Om man köper en begagnad båt i danmark och omedelbart seglar hem den, vad
är det att tänka på ? Skatter ? vad säger tullen ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Inlägg av Anders S » mån 05 mar 2012, 08:47

peterh skrev:Om man köper en begagnad båt i danmark och omedelbart seglar hem den, vad
är det att tänka på ? Skatter ? vad säger tullen ?
I normalfallet, ingenting. EU, fri rörlighet, ej dubbelbeskattning, etc - förutsättningen är förstås att båten är korrekt införd i Danmark. Att gå via Danmark är ingen lösning på CE-märkningsproblemet för båtar importerade utifrån.

Men rent allmänt: Se upp med belastande pantbrev, skeppsregistreringen (ägarförhållanden) utredd och klar, inga hamnavgifter eller andra skulder som kopplas till båten och sådant. Framförallt skulle jag vara vaken på att jag köper av den laglige ägaren. Vad som gäller för köp mellan privatpersoner enligt dansk lag är väl också värt en liten koll, även om jag menar att ett utomlandsköp av en begagnad vara är av arten "befintligt skick", just på grund av problemen att få rätt i en tvist.
Anders S

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Inlägg av Jonta » tis 06 mar 2012, 11:55

Ett tips som jag hade nytta av, vid mitt köp i England, var att ta hjälp av en båtmäklare som tog fram alla handlingar och kollade att båten inte var belastad med skulder och avgifter. Det kostade en slant men kändes bra.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Inlägg av matsa » tis 06 mar 2012, 15:30

jag har köpt 2 ggr. ena gången åkte jag färjan och då stannade jag och frågade tullen om dom inte ville titta i båten efter sprit å cigaretter å illegala flyktingar. men dom ville inte det. totalt ointresserade.

andra gången tog jag bron. ingen brydde sej. dagen efter åkte jag och hämtade vagnen till båten.

vi skrev inte ens kvitto nån av gångerna. jag betalade å säljaren fixade kran och vi lastade. sen drog jag.
första gången va det en mindre ruffad segelbåt och andra gången en 606:a

no problems!

köp köp köp!!!!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Inlägg av Anders S » tis 06 mar 2012, 18:15

matsa skrev:jag har köpt 2 ggr. ena gången åkte jag färjan och då stannade jag och frågade tullen om dom inte ville titta i båten efter sprit å cigaretter å illegala flyktingar. men dom ville inte det. totalt ointresserade.

andra gången tog jag bron. ingen brydde sej. dagen efter åkte jag och hämtade vagnen till båten.

vi skrev inte ens kvitto nån av gångerna. jag betalade å säljaren fixade kran och vi lastade. sen drog jag.
första gången va det en mindre ruffad segelbåt och andra gången en 606:a

no problems!

köp köp köp!!!!!
Håhå! När man hör om en del båtar du haft, så kommer ju misstanken att danska myndigheterna HJÄLPER TILL att smuggla dina vrak över gränsen. :mrgreen:

Men annars håller jag med, en dansk båt kan nog vara intressant att titta på. Danskar är ofta noga med att ha båten i bra seglingsskick och väl i ordning.
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: köpa begagnad båt i danmark, att se upp med

Inlägg av matsa » ons 07 mar 2012, 12:45

vadåååååå?????
när man hör om en del båtar jag haft???
vad hör man förnåt? : )

den första jag köpte därifrån va risig. men 606an va fin med nya segel.

jag har sålt 2 till danmark åxå. den första va i nyskick efter omfattande renoveringsarbete och lackning hos bilfirma. det gick lite till överdrift den gången. den blev så fin så jag ville knappt ha den i sjön.
den andra va i riktigt bra skicka åxå.

så jaaa.... jag hjälper nog danskarna att få ett bättre båtbestånd... kanske???

Skriv svar