Tips på solcellsregulator?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 20:00

richardk skrev: har haft svårt att ta steget till att skruva fast en 35w panel i mahognyrufftaket.
Det kan jag förstå, det är på gränsen till vad som är tillåtet. Köp en billig MPPT på eBay för 250 kr, den gör jobbet och troligen klarar du dina behov. Behövs det mer så kan ju en lös panel att ta fram vid behov vara en tanke.

EDIT: Den här MPPT-regulatorn säljs under olika namn, bla "WellSee". Fungerar utmärkt.
I ditt fall ansluter du kylen till "Load" så får du ett skydd även mot djupurladdning av batteriet, blir batterispänningen för låg (eller hög) så kopplas kylen bort.
http://www.ebay.com/itm/FREE-SHIP-10a-M ... 3886wt_881
Senast redigerad av 1 bosseh, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » tor 10 maj 2012, 20:11

Anders S skrev: Det där med miljövinster skall man ta med en nypa salt. Att tillverka solpaneler är inte miljövänligt, och det kan visa sig att det dröjer länge innan man räknar hem elströmmen från flera solceller. Det räcker att solcellen balanserar dygnsförbrukningen, och sommartid i Sverige drar de flesta båtar inte så mycket ström på natten. Miljövinster kan man i så fall få enklare genom att byta till lågenergilampor (LED, eller lysrör) och optimera kylboxens isolering. Sedan ger stora batteribankar (relativt sett) en möjlighet att ta vara på spillenergi från motorn vid all körning och med stora batteribankar kan man dra ut på tiden mellan de tunga laddtillfällena. (Kan en solcell extra bytas mot en mindre batteribank är det förmodligen bra, batterier är miljödyra). Att ladda från nätet kan tom bli billigare än solceller, om man inte ständigt kan ta vara på (lagra) solcellsenergin från ett stort panelcluster.
Den allmänna uppfattningen idag är att solpaneler är miljövänliga, livslängden anses var minst 25 år. Spillenergi från motorn finns inte om man inte sätter in en avgaspanna och turbingenerator. Att ta ut energi från generatorn kostar dieselolja. LED är självklart men att spara energi på att extraisolera kylboxen ger ganska lite. Att bara klara sig på landström för 250 kr per tror jag inte på.
Men den viktigaste miljövinsten är kanske den egna närmiljön, att slippa köra diesel för att ladda.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Berra2 » tor 10 maj 2012, 21:02

Parametrarna är ju inte bara miljövänlighet och pengar.
Friheten att inte behöva röra sig alternativt kunna segla dit man vill utan att ta hänsyn till elbehovet är för min del ett mycket tyngre argument än pengarna. Till gästhämnar åker jag för att handla eller för att jag vill gå på restaurang eller för att det är tryggt när det blåser eller för att jag vill bada bastu, ja det finns säkert ännu fler skäl och ofta så samverkar fler av dem. Men det är aldrig för att få el. Men laddning från 240 volt är något jag utnyttjar när jag väl är där.
En, eller kanske två, ytterligare solceller ökar detta oberoende än mer, vilket är trevligt för de flesta.
Sen så finns ett annat argument, som är svårare att beskriva, kanske kan någon annan utveckla det. Men jag har hört talas om flera som kunna slå på kylen på våren och stänga av den på hösten, den har gått hela tiden. Bara på grund av solceller. I min själ ger det en trevlig känsla, att kunna arrangera ett sådant system som är så självgående, så att när jag kommer ned till båten på fredagseftermiddagen för helgseglingen, så kan jag börja med en kall Lyckholms.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Nautihamstern » fre 11 maj 2012, 07:42

Berra2 skrev:Parametrarna är ju inte bara miljövänlighet och pengar.
Friheten att inte behöva röra sig alternativt kunna segla dit man vill utan att ta hänsyn till elbehovet är för min del ett mycket tyngre argument än pengarna. Till gästhämnar åker jag för att handla eller för att jag vill gå på restaurang eller för att det är tryggt när det blåser eller för att jag vill bada bastu, ja det finns säkert ännu fler skäl och ofta så samverkar fler av dem. Men det är aldrig för att få el. Men laddning från 240 volt är något jag utnyttjar när jag väl är där.
En, eller kanske två, ytterligare solceller ökar detta oberoende än mer, vilket är trevligt för de flesta.
Sen så finns ett annat argument, som är svårare att beskriva, kanske kan någon annan utveckla det. Men jag har hört talas om flera som kunna slå på kylen på våren och stänga av den på hösten, den har gått hela tiden. Bara på grund av solceller. I min själ ger det en trevlig känsla, att kunna arrangera ett sådant system som är så självgående, så att när jag kommer ned till båten på fredagseftermiddagen för helgseglingen, så kan jag börja med en kall Lyckholms.
Jag förstår inte riktigt ide'n med att ha kylen snurrande hela sommaren. Pilsnern hålls ju passligt kall i kölsvinet största delen av sommaren och när vi kommer ner med provianten på fredag så är den ju kall direkt från kyldisken så när vi slår på kylen och packar ner maten når den rätt temperatur på några minuter.
Större nytta har åtminstone vi av ordentligt med solceller på semestern när energiuttaget är större och solen inte (alltid) skiner. Landström brukar det bli endast om vi ligger i gästhamn i riktigt sunkigt väder och tittar filmer på datorn...

Om nån har ett begagnat vindkraftverk (inte Air-X för de lär låta så förfärligt) till salu är jag intresserad, för då kanske vi slipper landströmmen helt och hållet!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av stangen » fre 11 maj 2012, 13:18

Berra2 skrev:Parametrarna är ju inte bara miljövänlighet och pengar.
Friheten att inte behöva röra sig alternativt kunna segla dit man vill utan att ta hänsyn till elbehovet är för min del ett mycket tyngre argument än pengarna. Till gästhämnar åker jag för att handla eller för att jag vill gå på restaurang eller för att det är tryggt när det blåser eller för att jag vill bada bastu, ja det finns säkert ännu fler skäl och ofta så samverkar fler av dem. Men det är aldrig för att få el. Men laddning från 240 volt är något jag utnyttjar när jag väl är där.
En, eller kanske två, ytterligare solceller ökar detta oberoende än mer, vilket är trevligt för de flesta.
+1
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av janne » fre 11 maj 2012, 17:19

Nautihamstern skrev:Om nån har ett begagnat vindkraftverk (inte Air-X för de lär låta så förfärligt) till salu är jag intresserad, för då kanske vi slipper landströmmen helt och hållet!
Med sådana vingar låter det inte mycket http://www.silentwindgenerator.com/swg3.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Anders S » fre 11 maj 2012, 22:10

Berra2 skrev:Parametrarna är ju inte bara miljövänlighet och pengar.
Friheten att inte behöva röra sig alternativt kunna segla dit man vill utan att ta hänsyn till elbehovet är för min del ett mycket tyngre argument än pengarna. Till gästhämnar åker jag för att handla eller för att jag vill gå på restaurang eller för att det är tryggt när det blåser eller för att jag vill bada bastu, ja det finns säkert ännu fler skäl och ofta så samverkar fler av dem. Men det är aldrig för att få el. Men laddning från 240 volt är något jag utnyttjar när jag väl är där.
En, eller kanske två, ytterligare solceller ökar detta oberoende än mer, vilket är trevligt för de flesta.
Sen så finns ett annat argument, som är svårare att beskriva, kanske kan någon annan utveckla det. Men jag har hört talas om flera som kunna slå på kylen på våren och stänga av den på hösten, den har gått hela tiden. Bara på grund av solceller. I min själ ger det en trevlig känsla, att kunna arrangera ett sådant system som är så självgående, så att när jag kommer ned till båten på fredagseftermiddagen för helgseglingen, så kan jag börja med en kall Lyckholms.
Jag har absolut inget emot en "självförsörjande" båt. Min tanke är bara att visa på att elbehovet inte behöver vara så stort så att man behöver en solcellsfarm på akterdäck. Den som sällan kör inombordaren och sällan laddar i hamn behöver ju se om sitt hus mera, helt klart. I mitt fall innebär en sketen 44-wattare med en suspekt, nästan farlig regulator att jag inte behöver landström vid hemmabryggan, den toppar upp batterierna så fint. Att ladda i hamn är många år sedan jag gjort, men jag är också snål med förbrukningen. Där tycker jag hävarmen är störst.
Anders S

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » lör 12 maj 2012, 19:38

bosseh, jag tackar för tips om regulator! Nu beställd enligt din länk, första köpet från Kina för mig. Ska bli spännande att se hur det funkar!

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » tis 05 jun 2012, 22:33

Så har då regulator från Kina sen en tid anlänt och monterats på båt tillsammans med solcell och batteri. Kylen har nu snurrat på i ca två veckor utan avbrott med temperatur i kylbox varierande från 1-4,5 grader. Även om vädret sista veckan varit rätt kyligt så verkar det som om energiekvationen faktiskt går ihop och Kinaregulator funkar. Nöjd så här långt!

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » tis 26 jun 2012, 22:32

Blir inte riktigt klok på om det är nåt fel på min solcellsinstallation eller inte.. Allt snurrade på bra i knappt tre veckor med kylen på. Sen kopplade regulatorn ifrån kylen p g a för låg batterispänning. Så långt verkade allt rimligt, solen har ju varit en bristvara så att den inte orkade hålla jämna steg med kylens förbrukning var väl inte så mycket att säga om. Men, nu efter att solcellen haft nästan tre veckor på sig att ladda batteriet igen, är spänningen på batteriet fortfarande inte mer än 12,4 V (kylen har varit avstängd efter att regulatorn kopplade ifrån den). Nog borde väl solcellen klarat av att ladda batteriet mer än så, trots få riktiga soltimmar? Mätte laddströmmen igår (mulet men en del sol tittade fram emellanåt). Max ström jag kunde mäta upp (från regulator till battteri) var ca 50 mA. Spänningen från solcellen låg på runt 16-17 V så tycker nog att strömmen från regulatorn borde varit högre.. Eller ska jag inte vänta mig mer laddning en mulen dag? Solcellen(35W) ligger på rufftaket och inte skuggad av mast eller bom vid den tiden på dan jag mätte. Om det är fel nånstans så antar jag att det är i regulatorn som felet ligger eftersom spänningen ut från solcellen verkar rimlig (har inte mätt vad den ger i ström dock, antar att det är nästa steg i felsökning).

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av Glad_seglare » ons 27 jun 2012, 10:46

Hej richardk

Jag läste ditt inlägg om regulatorn som kopplade bort kylen. Jag har gjort en liknande installation med 50W solcell, regulator och en Isotem/Webasto kyl av den typ som figurerar i de flesta reklamblad. Det står i manualen till min kyl att om man kopplar kylen via regulatorn så måste regulatorn klara startströmmar upp till 15 Ampere. Min regulator har max ström 10 Ampere så jag kopplade kylen direkt till förbrukarbatterierna. Vet du vilken maxström din regulator klarar?

Jag har bara kört min installation över midsommarhelgen så erfarenheten är begränsad men det verkar som att 50W på en stolpe i aktern funkar bra. Batterierna blev hyggligt återladdade varje dag till en nivå som var över 75% av batteriernas kapacitet enligt regulatorn.

Hälsningar
Glad Seglare

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » ons 27 jun 2012, 10:58

Laddningen en mulen dag verkar låg men den går och ned så man behöver tex en Turnigy "Precision Watt meter and Power Analyzer" för att se bättre. Antar du har tryckt på 'Reset' på regulatorn.
Men hur mår batterierna? Kan du testa med annat batteri?

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » ons 27 jun 2012, 11:12

Resetknappen har jag tryckt på och batteriet var ju sprillans nytt så där tror jag inte felet ligger. (efter att ha laddat med vanlig laddare är spänningen nu 13.7 v vilket känns ok). Kan det vara så attkompressorns startström knäckt regulatorn...?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av bosseh » ons 27 jun 2012, 13:47

Kan ju vara startströmmen som knäckt den men då borde bara utgången lagt av. Antagligen en MOSFET. Startströmmar är elaka men en kompressor typ BD35 har ju egen elektronik som begränsar startströmmen så den brukar vara snäll.
Kan det vara åska? Det sitter åskskydd på ingången som kan ge sig. Det hände en "hamngranne" förra året som hade en svindyr regulator.

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Tips på solcellsregulator?

Inlägg av richardk » tis 28 aug 2012, 12:30

Så är säsongen snart slut och man kan börja summera hur saker och ting fungerat.. Min kyl- och solcellsinstallation såg ju ut att funka bra till en början. Sen gick det sämre.. placeringen av 35W solcellen mitt på rufftaket funkade så länge jag inte hade storseglet ihopvikt på bommen, när storseglet kom på plats skuggade det för mycket ( i hamn)och större delen av dagen var solcellen skuggad. Dessutom pajade regulatorn jag köpt ganska snabbt. Efter byte till en NAPS NC15 regulator gick det bättre igen och framförallt fick man genom displayen koll på hur mycket som laddades och förbrukades och aktuell status på batteri, helt klart värdefull info!. Man såg då ganska snabbt att solcellen inte räckte till som den satt placerad. Gick därför och skaffade en lös, vikbar solcell på 40 W. Med den placerad på fördäck så var det inga problem att få laddningen att räcka till. Med facit i hand skulle jag hoppat över den fast monterade solcellen och bara satsat på den lösa, den lösa hade räckt för att ensam försörja kylen. Kylen har förbrukat ca 10-12 Ah per dygn i snitt, d v s strax under 0,5 A i timmen vilket är lite bättre än de 0,6 A som tillverkaren specat men 0,6 A är nog realistiskt en sommar med lite mer normala sommartemperaturer. Den vikbara solcellen ger betydligt mer ström än vad den fasta givit som bäst (i princip dubbelt upp eller mer ibland) så mer än nöjd med denna. Fast förstår inte hur tillverkaren tänkt när han monterat öljetter att fästa i som rostar friskt .. Blir till att försöka byta ut dessa mot mässing istället nu i vinter.

Skriv svar