1.för >=15 knop/10 meter gäller
4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.
2. för fartyg under 15 knop eller 10 meter gäller
Häri definieras brottet som sådant, men det kan också kvalificeras, dvs bedömas om det är att anse som grovt. Då gällerFör sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.
Här prickar rätten av de här punkterna, och det kan tänkas att brottet anses som grovt även utan att man når upp till 1 promille. Grovt brott är dessutom möjligt på de mindre båtarna oavsett. Jag har tittat som hastigast på ett par rättsfall och det förefaller som rätten tagit hänsyn till p4 i några fall, det skall vara farligt på riktigt för att vara grovt brott.5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,
3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller
4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss.
Jag kan inte själv se att reglerna är så förfärligt drakoniska jämfört med de regler som gäller internationellt. I yrkessjöfarten gäller att man a) inte dricker fyra timmar innan tjänst och b) att man ändå absolut inte får ha mer än 0.5 promille i blodet Det är ju inte helt meningsfullt att transponera exakt de reglerna till fritidsbåtar (fyratimmarsgränsen kan ju möjligen vara mer tänkt för vaktgående personal), även om man säkert skulle kunna nå avsedd effekt även med 0.5 som gräns för farlig berusning i fritidsbåtar. Man kan också notera att 0,5 promille är en maximinivå som påskrivarstaterna förbinder sig att införa, inte en överenskommen miniminivå. För den som funderar, givetvis gäller sjölagen ombord på alla svenska handelsfartyg, statsfartyg etc, de är inget hittepå enbart för fritidsfolk.