0,2 promille "baksäteschauffören"

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 18:19

Om vi skall hyfsa debatten en smula vad gäller lagtexter, så gäller

1.för >=15 knop/10 meter gäller
4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

2. för fartyg under 15 knop eller 10 meter gäller
För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.
Häri definieras brottet som sådant, men det kan också kvalificeras, dvs bedömas om det är att anse som grovt. Då gäller
5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om

1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,
3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller
4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss.
Här prickar rätten av de här punkterna, och det kan tänkas att brottet anses som grovt även utan att man når upp till 1 promille. Grovt brott är dessutom möjligt på de mindre båtarna oavsett. Jag har tittat som hastigast på ett par rättsfall och det förefaller som rätten tagit hänsyn till p4 i några fall, det skall vara farligt på riktigt för att vara grovt brott.

Jag kan inte själv se att reglerna är så förfärligt drakoniska jämfört med de regler som gäller internationellt. I yrkessjöfarten gäller att man a) inte dricker fyra timmar innan tjänst och b) att man ändå absolut inte får ha mer än 0.5 promille i blodet Det är ju inte helt meningsfullt att transponera exakt de reglerna till fritidsbåtar (fyratimmarsgränsen kan ju möjligen vara mer tänkt för vaktgående personal), även om man säkert skulle kunna nå avsedd effekt även med 0.5 som gräns för farlig berusning i fritidsbåtar. Man kan också notera att 0,5 promille är en maximinivå som påskrivarstaterna förbinder sig att införa, inte en överenskommen miniminivå. För den som funderar, givetvis gäller sjölagen ombord på alla svenska handelsfartyg, statsfartyg etc, de är inget hittepå enbart för fritidsfolk.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Maxi33 » mån 20 aug 2012, 18:32

Tackar för ett så gott som helt klarläggande inlägg, Anders S, som stolle har du en del att jobba på. (smiley, smiley)

Men jag vill poängtera att det där med 0,5 promille i det som något luddigt kallas sjölagen möjligen är något som kan komma i framtiden men som inte är en del av den existerande svenska lag och dess tillämpning vi nu debatterar.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Sneseglarn » mån 20 aug 2012, 19:20

Ridax skrev: När det slutar hända olyckor relaterade till alkohol till sjöss, så tror jag att både myndighet och lagstiftare kommer att vara nöjda utan att för den skull behöva hitta nya jaktmarker.
Det här är det dummaste i hela soppan. Antalet döda eller allvarligt skadade i olyckor med segelbåtar är (och var) i stort sett obefintligt. Det beror varken på promillehalt eller båtkörkort.
Därför haltar ditt påstående.

Nä - det här handlar bara om att visa politisk dådkraft genom att skruva åt regelverket.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 19:25

Sneseglarn skrev:Det här är det dummaste i hela soppan. Antalet döda eller allvarligt skadade i olyckor med segelbåtar är (och var) i stort sett obefintligt. Det beror varken på promillehalt eller båtkörkort.
Därför haltar ditt påstående.
Vilket påstående? Var har jag påstått att segelbåtar står för en stor del av olyckorna? Jag har tvärtom sagt att för mig skulle man lika gärna kunna strunta i 10m gränsen och bara ha 15knops kriteriet. Jag vet inte hur fort du seglar, men jag seglar sällan så fort... Dessutom handlade just den delen om diskussionen som du nu har hoppat in på vad som händer när myndigheterna framgångsrikt har fått kontroll på suparstråken där de snabbgående båtarna går till skärgårdskrogarna. Men det är klart, om du känner dig träffad som seglare i den beskrivningen så får det stå för dig.

Det verkar som alkoholförespråkarna redan har fått för mycket innanför västen... :mrgreen:

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 19:32

Ok maxi33 - tidigare lagtext = 0,5.
Nuvarande lagtext = 0,2 för större och snabbare båtar.

Att vi dragit ner till 0,2 från 0,5 för en del av båtbeståndet är en populistisk överreaktion.
Istället borde svenska lagstiftare lugnt legat kvar på tidigare nivå 0,5 och sneglat på sjönationen Danmark som arbetat fram tydliga behörighetskrav.
Då hade vi kunnat utveckla en gemensam policy för hela västerhavet till att börja med istället för som nu tramsa om hur kompetent kuttersmycket i båten egentligen var.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 19:36

callisto skrev:...är en populistisk överreaktion....
Handlar inte en demokrati just om att försöka anpassa samhället i den riktning som majoriteten vill? :D

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Sneseglarn » mån 20 aug 2012, 19:41

Ridax skrev: Vilket påstående?
Att det skulle finnas en koppling mellan statistiskt utfall och myndigheternas sökande efter jaktmarker.

Syns som ett citat precis ovanför där jag refererar till det :mrgreen:

Just när det gäller segelbåtar är det sambandet inte särskilt starkt. Oavsett båtens storlek.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 19:51

Sneseglarn skrev:
Ridax skrev: Vilket påstående?
Att det skulle finnas en koppling mellan statistiskt utfall och myndigheternas sökande efter jaktmarker.
Syns som ett citat precis ovanför där jag refererar till det :mrgreen:
Just när det gäller segelbåtar är det sambandet inte särskilt starkt. Oavsett båtens storlek.
Det är din åsikt om myndigheterna och lagstiftarna. Oavsett, så var det inte det som du skrev i ditt inlägg. Där skrev du:
Sneseglarn skrev: Det här är det dummaste i hela soppan. Antalet döda eller allvarligt skadade i olyckor med segelbåtar är (och var) i stort sett obefintligt. Det beror varken på promillehalt eller båtkörkort.
Därför haltar ditt påstående.
Jag har aldrig påstått att segelbåtar skulle vara välrepresenterade i statistiken med alkoholrelaterade olyckor. Inte ens om du avser min text som jag skrev "När det slutar hända olyckor relaterade till alkohol till sjöss, så tror jag att både myndighet och lagstiftare kommer att vara nöjda utan att för den skull behöva hitta nya jaktmarker." så kan någon person med rätt innehåll innanför pannbenet påstå att mitt påstående haltar, då det enda påstående den meningen innehåller är att jag tror en viss sak. Hur kan DU bedöma huruvida ett påstående om vad jag tror är rätt eller fel? Vill du påstå att du vet vad jag tror bättre än jag själv vet vad jag tror? Håll dig till att tala om vad du själv tror och tycker och försök inte tala om för mig vad JAG tror.

Jag PÅSTÅR att jag TROR att myndigheterna kommer vara nöjda när olycksstatistiken går ner. Det är ett 100% korrekt påstående. Försök bevisa något annat. :mrgreen:

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 20:01

Majoriteten vill ha god säkerhet till sjöss med förare som håller sig till lagens råmärken.

Problemet är att den rigida sänkningen till ett mycket lågt värde ger fenomen som t.ex. baksäteschaufförer och paragraf-jollar.
Detta försämrar sjösäkerheten och genererar därtill oklarheter i bedömningen av kompetens på "fyllechaffisar".
Nya gränsen 0,2 har frammanats av nykterhetslobbyn som sett sin chans med populistvågen mot "stekare på lyxkrog".

En mer moderat gränssättning enligt tidigare nivå 0,5 har inte äventyrat sjösäkerheten.
Det hade underlättat livet för den stackars fullt normale och laglydige svenske skeppare som bara har att foga sig i talibanartad nymoralism.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 20:06

callisto skrev:Majoriteten vill ha god säkerhet till sjöss med förare som håller sig till lagens råmärken.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... tat-783040

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 20:26

Folkopinion och undersökningar..
Notera att undersökninar av den här typen genomförs via telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda individer baserade på ett sedvanligt stratifierat urval.
Undersökningen Ridax hänvisar till riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år.
Knappast det sjöfolk som lever i resultatet av den här åtgärden utan snarare bilister och bönder med ryggen vänd mot havet.
Olycksstatistiken påvisade inget belägg för att man vidtog denna drastiska åtgärd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 20:31

Maxi33 skrev:Tackar för ett så gott som helt klarläggande inlägg, Anders S, som stolle har du en del att jobba på. (smiley, smiley)

Men jag vill poängtera att det där med 0,5 promille i det som något luddigt kallas sjölagen möjligen är något som kan komma i framtiden men som inte är en del av den existerande svenska lag och dess tillämpning vi nu debatterar.

MVH
Håkan
Det är helt rätt. Att det lever kvar i sinnevärlden beror sannolikt på att det är en nivå som nämns i det av Callisto åberopade regelverket, men det är som sagt en miniminivå. Tidigare gällde också den nivån i bilkörning, det minns kanske någon.
Sjölagen är inte heller luddigt benämnd, den intressserade finner den här: https://lagen.nu/1994:1009 Det vi är intresserade av just nu finner vi i kapitel 20.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 20:34

callisto skrev:Undersökningen Ridax hänvisar till riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år.
Knappast det sjöfolk som lever i resultatet av den här åtgärden utan snarare bilister och bönder med ryggen vänd mot havet.
Bilister och bönder är också en del av den svenska populationen och jag länkade bara till pressmeddelandet/undersökningen då du talade om vad majoriteten ville...

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av callisto » mån 20 aug 2012, 20:41

För att ge lite mer perspektiv på det ärende som gjorde att jag startade tråden kommer här en intervju direkt med "delinkventen" :
http://batliv.bloggplatsen.se/2012/08/1 ... rde-baten/
Dörjade i lugn och ro ..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 promille "baksäteschauffören"

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 20:41

Sneseglarn skrev:
Ridax skrev: När det slutar hända olyckor relaterade till alkohol till sjöss, så tror jag att både myndighet och lagstiftare kommer att vara nöjda utan att för den skull behöva hitta nya jaktmarker.
Det här är det dummaste i hela soppan. Antalet döda eller allvarligt skadade i olyckor med segelbåtar är (och var) i stort sett obefintligt. Det beror varken på promillehalt eller båtkörkort.
Därför haltar ditt påstående.

Nä - det här handlar bara om att visa politisk dådkraft genom att skruva åt regelverket.
Det står nog klart för alla som tittar på det här att små eller halvstora segelbåtar ställer till med väldigt litet men att ungefär lika fysiskt stora motorbåtar kan ställa till med en hel del. Det har ju inträffat en del uppseendeväckande olyckor med motorbåtar genom åren. Dessvärre är det befogat att göra något åt just den saken, och det beklagliga är ju att man inte valt att agera med det (tillräckliga) lagstöd som fanns, men mer riktat. En svaghet med det gamla systemet var dock att man inte kunde förebygga olyckor och riskbeteende genom alkoholtester utan var tvungen att vänta in ett farligt (och därmed brottsligt) beteende. Vi hade ju knappast godtagit ett sådant reaktivt tänk i biltrafiken, utan vill ju fånga olycksfåglarna innan de ställt till med något. Det hade ju räckt att man valt att ställa det stränga kravet på enbart hastighet.

Jag tycker egentligen tvärtom, skall jag avkrävas nykterhet för det större bästa (det kan jag gå med på, så svår är inte abstinensen), så vill jag att alla riskgrupperna skall vara med på det också.
Anders S

Skriv svar