Byta bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Byta bottenfärg

Inlägg av Aclei » lör 22 sep 2012, 14:28

Jag har en fundering på att skrapa bort min nuvarande Mille Light och istället använda VC17. Tycker att Mille är hopplös med slabbet som blir vid upptagningen och att den färgar av sig överallt.
Har forumet några bra tips på hur jag bäst får bort den gamla färgen och vilket underarbete som krävs för att måla på VC17? Är det skrapa som gäller eller finns det andra sätt? Kan detta göras ute i det fria eller krävs det lite värme? Tacksam för all input ni har!
Aclei

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Anders S » sön 23 sep 2012, 07:18

Projektet är tvådelat, den ena delen är jobbig, båda är viktiga...

Att ta bort befintlig bottenfärg kräver mekanisk bearbetning, men det beror på underlaget hur arbetsamt det blir. Man kan tro att färgborttagningsmedel skulle räcka, men bottenfärger är så stabila (de tål ju att vara under vatten utan att trilla av) att de flesta rapporter är från det besvikna hållet. Vi gjorde detta jobb för några säsoger sedan; det krävdes skrapor, en hyvel (!) och slipmaskin för att få allt rent. Vi gjorde dock rent till gelcoat och målade (ny) epoxy. Alltså, det blir jobbigt eller jobbigare beroende på ambitionsnivå. För att måla hård färg krävs en helt slät yta, definierad som "minst så slät som slipad med en oscillerande slipmaskin och 80-papper". KAppseglare kan t o m tycka att det är "för grovt" men de har större polernit än de flesta.

Steg två i projektet är att välja rätt färg eller färgprogram, om du gör rent ända in till plasten. Om du är helt säker på att VC17 fungerar är det visserligen en superslät färg, men kommer den att fungera? För om du får beväxning, så har du inte vunnit någonting på att byta. Mille light låter "ostkusten" för mig, och där tar du helt enkelt råd från de som har båten i samma hamn som du.
Anders S

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av barkbåt » sön 23 sep 2012, 09:31

Hej!
Jag gjorde samma manöver för 2 år sedan. Mitt Mille Light-skikt såg ut som ett slitet gatuasfaltlager, gropigt värre. Började med skrapa, Biltema hårdmetall, och det gick ganska bra med grovjobbet. När jag sedan skulle ta bort så det blev rent mot epoxylagret (finliret) gick jag på med kaustiksoda och tapetklister. Lät det sitta kvar ca 30 min, skurade sedan med en rotborste, sedan högtryck. FÖRSIKTIGT! Kaustiksoda är starkt och särskilt farligt för ögonen. Visir och diskhandskar nödvändigt. Hade skadat epoxiskiktet med skrapan så jag slipade med oscillerande maskin och kompletterade epoxiskiktet. Sedan VC 17 enl boken.
Nu slipper jag att all utrustning (och jag själv) blir blå vår och höst, dessutom har jag en slät botten.
MVH

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Berra2 » sön 23 sep 2012, 11:46

Förfar man på liknande sätt när man vill ha bort hård bottenfärg? Min båt är täckt med hård bottenfärg som jag skulle vilja ha bort för att kunna skydda botten med epoxi.

Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Aclei » sön 23 sep 2012, 15:59

Anders S skrev:Projektet är tvådelat, den ena delen är jobbig, båda är viktiga...

Att ta bort befintlig bottenfärg kräver mekanisk bearbetning, men det beror på underlaget hur arbetsamt det blir. Man kan tro att färgborttagningsmedel skulle räcka, men bottenfärger är så stabila (de tål ju att vara under vatten utan att trilla av) att de flesta rapporter är från det besvikna hållet. Vi gjorde detta jobb för några säsoger sedan; det krävdes skrapor, en hyvel (!) och slipmaskin för att få allt rent. Vi gjorde dock rent till gelcoat och målade (ny) epoxy. Alltså, det blir jobbigt eller jobbigare beroende på ambitionsnivå. För att måla hård färg krävs en helt slät yta, definierad som "minst så slät som slipad med en oscillerande slipmaskin och 80-papper". KAppseglare kan t o m tycka att det är "för grovt" men de har större polernit än de flesta.

Steg två i projektet är att välja rätt färg eller färgprogram, om du gör rent ända in till plasten. Om du är helt säker på att VC17 fungerar är det visserligen en superslät färg, men kommer den att fungera? För om du får beväxning, så har du inte vunnit någonting på att byta. Mille light låter "ostkusten" för mig, och där tar du helt enkelt råd från de som har båten i samma hamn som du.
Stämmer bra att det är ostkusten och Mille light har funkat rätt så bra i sjön. Lite slem men inte mycket beväxtning. Dock så tar jag hellre och spolar någon gång under säsongen för att slippa kladdet på hösten. Den släta ytan lockar och denna säsong har VC17 också funkat bra på en annan båt jag har.

Det framgår väl iofs av färgburkar och råden där, men hur många lager epoxi behövs innan slutligt lager färg? Och räcker det med att det är plusgrader för att göra jobbet?
Aclei

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av barkbåt » sön 23 sep 2012, 20:33

Till Berra2!
Har aldrig försökt ta bort hår färg, men tror att hårdmetallskrapa är nödvändig, sedan troligen slipning med oscillerande maskin.
Hälsn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Anders S » mån 24 sep 2012, 06:31

Till att börja med, alla båtar är inte epoxymålade. Men om den är det, så kan man spara mycket arbete genom att gå varsamt fram med avverkningen. De flesta brukar då märka att färgen "byter färg" när man når innanför bottenfärgen och sedan är det ett val man gör: Skall man rensa alltihopa och börja från början eller skall man ta det så nätt som möjligt. Det här kompliceras en smula av att du byter färgsort, eftersom du måste i princip ta bort all mjuk färg, annars kan man nöja sig med att bara nästan göra det.

Epoxy är ett kärt barn med många namn, men i princip handlar om två-tre skikt med ren epoxy, upp till sju skikt med epoxyfärg. Färgen väljer man för att den är lättare att måla och tål kallare väder, ren epoxy för att det blir billigare och går snabbare (om man kan sina saker). Men som du säger, det står på burkarna... :D När folk frågar, brukar jag påstå att om man ändå är mycket nära att ha hela skrovet totalt rent och det är i bra skick, så bör man måla det med epoxy när man ändå håller på. Det vore ju riktigt trist om man något år efter man gjort ett kanonjobb med ytan skulle upptäcka att det kommer blåsor som inte sitter i färgen...

Sedan får man också fråga sin börs och sin latmask vad de tycker om saken :mrgreen: Det blir några tusenlappar och ett par extra veckors jobb, så är det. Kan man skona en bra och intakt epoxymålning så är det värt en del!

(Jag har på annat håll skildrat (och jämrat mig över) en rensning som innebar att flera lager Hempel, två lager primocon och under det 10-12 lager VC17 togs bort. Under allt detta låg ett par lager tjärepoxy. Men det gick det också, med bra hjälp.
Anders S

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av sator » ons 26 sep 2012, 20:55

Jag körde med en maskindriven färgsrapa med hårdmetallskär.
Orcilerande slipmaskin, manuell slipning med långkloss mm.

Tog också bort mille light, mot hård färg. Blev sur på allt slabb
med färg överallt...

Se mitt inlägg i "bottenfärg 2012"

VC17 är det som gäller om man vill ha en slät botten. Utan att behöva
slipa onödigt mycket. (eller mindre jämfört med andra fabrikat iaf. )

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av gvs » tor 27 sep 2012, 07:13

Tog bort international cruiser eco, det tog 42h med hårdmetallskrapa. Sparade epoxyn. På det la jag Trilux, som nu ska bytas mot något hårdare (Triluxen var bra på ostkusten men är inte nöjd med slätheten...) Triluxen går dock lätt att slipa/tvätta bort då den har legat en sommar i vatten.

Försökte som många andra med kaustiksoda, men jag blev bara röd på handlederna - färgen satt kvar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Peter_K » tor 27 sep 2012, 17:39

Skrapa och slipa...
Som ovan, först hårdmetallskrapa och sedan slipa med oscillerande (kopplad till dammsugare...).
Samla upp bottenfärgskrapet på en presenning som du har på backen, kör skiten till miljöstationen.

Inspirationsbild från i vintras...
skrapa-slipa.jpg
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av jason » tor 27 sep 2012, 19:32

Det går ju bra att skrapa och slipa så länge ytan är ngt sånär vertikal. Men hur arbetar man under båten med skrap- och slipverktyg ovanför huvudet. Samtidigt som man måset stå på knä ...

/j

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av sator » tor 27 sep 2012, 21:12

Att det sliter på rygg och axlar kan jag intyga.

Såg en smarting som byggde en bänk av bockar. På rätt höjd kan man ligga bekvämt och slipa.
Nöjsamt värre! ;)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Anders S » tor 27 sep 2012, 21:52

jason skrev:Det går ju bra att skrapa och slipa så länge ytan är ngt sånär vertikal. Men hur arbetar man under båten med skrap- och slipverktyg ovanför huvudet. Samtidigt som man måset stå på knä ...

/j
JAg har sett en firma som gör sådant yrkesmässigt - de har gamla kontorsstolar som en sorts upphöjda mekarvagnar. Lagom fungerande i våarat grusunderlag kan jag tro, men principen är att sitshöjden, rygg- och armstöden vinklas till passande läge.
Anders S

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av ALm » fre 28 sep 2012, 19:35

Det är tydligen slip o. skrap om gäller, men jag drar mig. Botten på min båt har många lager, både hårt och självpolerande, överlåtna från tidigare ägare. Nu har jag sett att Lefant har tagit fram Paint Remover, som påstås ta bort både hård och "mjuk" bottenfärg. Det finns till och med en demo på YouTube - det ser ju ut att gå både fort och lätt att få bort skikten. Har någon försökt på detta viset?
ALm

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Peter_K » fre 28 sep 2012, 19:44

jason skrev:Det går ju bra att skrapa och slipa så länge ytan är ngt sånär vertikal. Men hur arbetar man under båten med skrap- och slipverktyg ovanför huvudet. Samtidigt som man måset stå på knä ...

/j
Med vissa besvär.
Alla borde ha skägg

Skriv svar