Hur tar man bort propellern?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Hur tar man bort propellern?
Som jag skrev tidigare. Kolla stigningen i backläget. Den skall vara ungefär lika stor som i framläget.
Akilleshälen med den här typen av propeller är att de kan vara känsliga för snabba växlingar som kan skada ändstoppar och/eller kuggar i navet. Om de är skadade, kan det hända att bladen inte vrider över tillräckligt långt. Resultat att stigningen blir för lite i backläget. Hände faktiskt mig på en propeller av samma typ. Det visade sig att kuggarna fått sig en rejäl knäck. Tillverkaren fixade dock detta.
När Du vrider bladen skall de gå lätt att vrida bladen från framläge till backläge.
Akilleshälen med den här typen av propeller är att de kan vara känsliga för snabba växlingar som kan skada ändstoppar och/eller kuggar i navet. Om de är skadade, kan det hända att bladen inte vrider över tillräckligt långt. Resultat att stigningen blir för lite i backläget. Hände faktiskt mig på en propeller av samma typ. Det visade sig att kuggarna fått sig en rejäl knäck. Tillverkaren fixade dock detta.
När Du vrider bladen skall de gå lätt att vrida bladen från framläge till backläge.
Re: Hur tar man bort propellern?
?? Det låter som det är styrförmågan som krånglar?TTT skrev: Jag får absolut ingen backverkan om farten överstiger 1,5 knop och det blir farligt!
/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999
Re: Hur tar man bort propellern?
Hur menar du? Hon styr alldeles utmärkt både framåt och bakåt men hon reverserar dåligt!Tomas B skrev:?? Det låter som det är styrförmågan som krånglar?TTT skrev: Jag får absolut ingen backverkan om farten överstiger 1,5 knop och det blir farligt!
/ Tomas B
Re: Hur tar man bort propellern?
Bara lugn. Konstruktionen på propellern är sådan att bladen går till sin ändstopp både framåt och bakåt. När man delar propellern (det står alltid, i alla brux, att det skall man låta bli) kan man sätta samman den på ungefär lika många sätt som som det finns kuggar, blad och bakfram. (Hur vet jag detta? Det kan man fråga sig...) Bara ett av dessa sätt är "rätt", och har någon tidigare ägare gjort något med propellern är det mycket lätt att göra fel. Det är en möjlighet, en annan är att något kuggsegment har brutits av eller ett stopp är borta. Om man får backverkan vid lägre farter än 1.5 knop, men inte högre, är rimligtvis något fel i bladrörelsen, kanske att kuggsegmenten inte är i ingrepp? Vad vad det kan vara ser man först då man delar klumpen, men felmonterade blad efter att ha delat och gjort rent är lätt hänt. (Återigen, hur kan jag veta det... ).
Anders S
Re: Hur tar man bort propellern?
Jag kände på rörelsen och den går lika mycket åt båda håll, jag tycker också att bladen vrider sig lätt men dom kan säkert smörjas för att gå lättare!
Bifogar nya tydligare bilder efter lite mer rengöring!
Bifogar nya tydligare bilder efter lite mer rengöring!
Re: Hur tar man bort propellern?
Även namnet anger att det är en williams av laurinTTT skrev:Så här ser den ut akterifrån
Dock en specialvariant med rorkult ock ketchrigg..
Re: Hur tar man bort propellern?
Mja, det beror också på hur backslaget är utväxlat. Det finns backslag som har olika utväxling i fram och back. Inte alls ovanliga, konstigt nog.oceansailor skrev:Som jag skrev tidigare. Kolla stigningen i backläget. Den skall vara ungefär lika stor som i framläget.
/J
Re: Hur tar man bort propellern?
Kan det inte istället vara backslaget som slirar? Jag gissar att momentet som detta måste ta upp är större ju högre båtfart framåt du har när backväxeln läggs i.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Hur tar man bort propellern?
Det skulle det kunna vara, hur kollar man det? Backslaget är bytt till ett hydrauliskt BW!Archibald skrev:Kan det inte istället vara backslaget som slirar? Jag gissar att momentet som detta måste ta upp är större ju högre båtfart framåt du har när backväxeln läggs i.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Hur tar man bort propellern?
Det kan ju kanske vara en förklaring. Fungerade propellern innan bytet av backslag?TTT skrev:Det skulle det kunna vara, hur kollar man det? Backslaget är bytt till ett hydrauliskt BW!Archibald skrev:Kan det inte istället vara backslaget som slirar? Jag gissar att momentet som detta måste ta upp är större ju högre båtfart framåt du har när backväxeln läggs i.
Hur stämmer utväxlingen av det nya backslaget med det gamla?
Ändrade man några inställningar i propellern pga. bytet?
Re: Hur tar man bort propellern?
Tyvärr har jag inte svaret på dom frågorna, det gjordes innan min tid som ägare till båten. Jag ska lyssna med förra ägaren om han vet?oceansailor skrev:Det kan ju kanske vara en förklaring. Fungerade propellern innan bytet av backslag?TTT skrev:Det skulle det kunna vara, hur kollar man det? Backslaget är bytt till ett hydrauliskt BW!Archibald skrev:Kan det inte istället vara backslaget som slirar? Jag gissar att momentet som detta måste ta upp är större ju högre båtfart framåt du har när backväxeln läggs i.
Hur stämmer utväxlingen av det nya backslaget med det gamla?
Ändrade man några inställningar i propellern pga. bytet?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Hur tar man bort propellern?
Kolla att manöverarmen på backslaget rör sig tillräckligt när Du går i back. Om inte får Du justera slaglängden på reglagekabeln.TTT skrev:Det skulle det kunna vara, hur kollar man det? Backslaget är bytt till ett hydrauliskt BW!Archibald skrev:Kan det inte istället vara backslaget som slirar? Jag gissar att momentet som detta måste ta upp är större ju högre båtfart framåt du har när backväxeln läggs i.
När Du har båten i vattnet kan Du kolla om axeln rör sig och reagerar när Du gasar på i back.
Re: Hur tar man bort propellern?
Jag har bara kört båten en gång innan upptagning och det var då jag upptäckte felet, jag kollade backslaget och manövern rör sig tillräckligt och det som gör att jag har lite svårt att tro att det är backslaget som felar, är att när jag väl kommer ner i fart så bromsar det duktigt! Det borde inte kunna göra det om det är backslaget som krånglar.oceansailor skrev:Kolla att manöverarmen på backslaget rör sig tillräckligt när Du går i back. Om inte får Du justera slaglängden på reglagekabeln.TTT skrev:Det skulle det kunna vara, hur kollar man det? Backslaget är bytt till ett hydrauliskt BW!Archibald skrev:Kan det inte istället vara backslaget som slirar? Jag gissar att momentet som detta måste ta upp är större ju högre båtfart framåt du har när backväxeln läggs i.
När Du har båten i vattnet kan Du kolla om axeln rör sig och reagerar när Du gasar på i back.
Re: Hur tar man bort propellern?
Aha (AHA!)TTT skrev:
Jag har bara kört båten en gång innan upptagning och det var då jag upptäckte felet, jag kollade backslaget och manövern rör sig tillräckligt och det som gör att jag har lite svårt att tro att det är backslaget som felar, är att när jag väl kommer ner i fart så bromsar det duktigt! Det borde inte kunna göra det om det är backslaget som krånglar.
De här propellrarna fungerar såhär: Då man kör framåt vrids bladen med axeln, tills de stoppar mot stoppet och bladen börjar skära vatten. Det här pågår tills man frikopplar, varvid bladen skall ställa sig "längs med). För att detta skall inträffa måste man vänta en stund, så att propellerna slutar snurrra och flöjlar bladen. Sedan vänder du axeln för back (det gör backslaget, du slipper stanna och reversera motorn...) varvid propellern snurrar ett drygt varv och samtidigt vrider bladen i andra riktningen. Notera nu: en vänstergående propeller har samma "skruv" vare sig den går bakåt eller framåt, det är bara bladen som byter framkant.
Den här processen tar tid och kräver som sagt en paus för att propellern skall vika ner sig, och är bladen det minsta tröga gör båtfarten att propellern snurrar med i stället för att stanna. Lägger man då i backen händer inget, bladen ställer sig i minsta motståndets läge, vilket är "noll stigning" och stannar där tills varvtal och båtfart inte längre stämmer överens.
Min gissning: Ny båt, du fegar en smula, vet inte riktigt att man måste vara bestämd OCH vänta litet på propellern, och så börjar du backa för tidigt och försiktigt (det låter ju förståndigt, nya båten och allt...). Nu är det ju surt att sjösätta utan att veta säkert att allt är som det skall, men jag TROR att om du smörjer upp propellern (fyller den med fett), kollar så den går lätt i vridningen och förvissar dig om att bladen står rimligt rätt så kommer den att fungera fint. Med frikopplad axel kan jag vrida min liknande med ett finger, och då vrider den bladen mycket lätt.
Ett par prov på öppet vatten, så lär du dig hur mycket du behöver gasa för att orka vrida bladen mot fartvattnet.
Anders S
Re: Hur tar man bort propellern?
kann det ha med oljan i backslaget att göra