Skavning av GPS-antennkabel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Jebban » mån 04 feb 2013, 10:17

Hej,

Jag har skaffat en AIS från TrueHeading, vilken levererades med en GPS-antenn (se bild). Den levereras med en 5 meter lång kabel med en anslutningskontakt (BNC) i ändan. För att dra kabeln till AIS:n från där antennen sitter skulle jag vilja kapa kabeln så att jag inte behöver ta upp ett hål som är 2,5 cm stort. Vilka kontakter bör jag skarva kabeln med när jag kapat den? BNC?

Tack,
J

rv76_5574.jpg
rv76_5574.jpg (20.13 KiB) Visad 4608 gånger

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Kjelle » mån 04 feb 2013, 19:27

BNC bör fungera bra i denna applikation men var noggrann vid monteringen av kontakterna. Det finns rörformade genomföringar med hona i båda ändarna. Den avklippta kabeln ska alltså förses med hanar i båda ändar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Anders S » mån 04 feb 2013, 20:45

Innan du klipper, klistrar och klämmer, så kontrollera så att kabeln inte är av den fiffiga modell där man skruvar BNC-kontakten på en nippel på kabeln.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Seagull » tis 05 feb 2013, 08:48

Jag hade för ett antal år sedan en arbetskamrat med förflutet som antenn-ingenjör på Ericsson och vi diskuterade vid några tillfällen just skarvning av antennkablar/coaxialkabel. Det han var väldigt noga med att understryka vikten av en bra skarv, han menade att en dålig skarv innebär betydande förluster. Även en hyggligt gjord skarv kan innebära 50% förlust. Det bästa är att till varje pris undvika skarvar men om man ska skarva ska man använda så bra kontaktdon som möjligt. Bäst är om man kan kapa av kontakten i ena ändan, trä igenom kabeln och sedan nypa på en ny kontakt, likadan som originalet, på samma ställe.

Så mitt råd är -slarva inte med skarvar på antennkablar.

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Jebban » tis 05 feb 2013, 10:22

Tack för goda råd! Den kontakt som sitter där är proffspressad och inplastad och tyvärr ingen smart nippellösning. Jag kan givetvis kapa precis bakom nuvarande kontakt och sätta en ny, kabeln måste ju i alla fall fram igenom ett antal pasager (däck etc.).

Vet någon av er om man alltid måste "cimpa" sådana kontakter eller finns det lödvarianter?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Lasse L » tis 05 feb 2013, 13:18

Jebban skrev:Tack för goda råd! Den kontakt som sitter där är proffspressad och inplastad och tyvärr ingen smart nippellösning. Jag kan givetvis kapa precis bakom nuvarande kontakt och sätta en ny, kabeln måste ju i alla fall fram igenom ett antal pasager (däck etc.).

Vet någon av er om man alltid måste "cimpa" sådana kontakter eller finns det lödvarianter?
Det finns lödvarianter även sådana där man "skruvar" in kabeln.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Seawolf » tis 05 feb 2013, 17:27

Med viss omsorg kan man lödskarva en avklippt koaxialkabel. Jag har provat detta några gånger, även med GPS-antennsignalkabel, och det fungerade utomordentligt.
Löd först innerledarna, isolera noga med krympslang, trä över skärmstrumpan och löd de flesta av kardelerna mot varann. kleta på lite vaselin över lödstället och isolera/staga upp med krympslang.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Anders S » ons 06 feb 2013, 08:07

Seawolf skrev:Med viss omsorg kan man lödskarva en avklippt koaxialkabel. Jag har provat detta några gånger, även med GPS-antennsignalkabel, och det fungerade utomordentligt.
Löd först innerledarna, isolera noga med krympslang, trä över skärmstrumpan och löd de flesta av kardelerna mot varann. kleta på lite vaselin över lödstället och isolera/staga upp med krympslang.
En sådan lödning blir ingen skillnad mot en kontakterad skarv. Det är heller inga problem att plundra en bit av mtsvarande kapel på sin skärm, och löda in den över skarven litet försiktigt. Möjligen kan man resonera att en kontakterad skarv går att dela (enkelt), om man vill.

Min egen lösning på samma typ av dilemma var att inhandla en "snorkel", en mindre broder till de U-rör som är vanliga vid masten. Jag har AIS-antennen på akterräcket, och i den applikationen räcker det bra. Att inte ha maximal teoretisk räckvidd på den egna signalen spelar ingen roll och det spelar heller ingen större roll om fartygen anmäler sig på 20 eller 25 distansminuters avstånd.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Skavning av GPS-antennkabel

Inlägg av Jaramaz » ons 06 feb 2013, 18:59

Seawolf skrev:Med viss omsorg kan man lödskarva en avklippt koaxialkabel. Jag har provat detta några gånger, även med GPS-antennsignalkabel, och det fungerade utomordentligt.
Löd först innerledarna, isolera noga med krympslang, trä över skärmstrumpan och löd de flesta av kardelerna mot varann. kleta på lite vaselin över lödstället och isolera/staga upp med krympslang.
GPS arbetar på lite mer än 1 GHz. Onödigt att inte göra det allra bästa. Lödskarv funkar fint, men isolera inte med krympslang, utan ta en bit av den plast som sitter runt innerledaren, skär upp den längsgånde, tryck på plats, limma lite (tex) och så på med skärmstrumpa. På detta sätt blir impedansen hyfsat kontinuerlig, risken för reflekser minimeras - det blir bättre än kontakter.

Det är helt riktigt som skrevs i ett tidigare inlägg, i varje kontakt tappar man minst 0.3-1.5 dB (men inte halva effekten, det vore 3 dB), vilket är synd på så rara ärtor.

En annan fråga är om det verkligen är sladd mellan antenn och mottagare - många, kanske de flesta, "GPS antenner" innehåller numera också mottagaren.

Överhuvudtaget är det ett elände med alla dessa klumpiga kontakter som pressas / gjuts på kabeln (inte bara rf, utan ocksådigitala som NMEA 2000). Det tar verkligen emot att klippa av, men än mer att borra stora hål.

/J

Skriv svar