Lindragning runt hörn samt Skruva i glasfiber - Förborra ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 16:24

Lindragning runt hörn samt Skruva i glasfiber - Förborra ?

Inlägg av Nicce » sön 24 mar 2013, 21:37

hej !

Skall fästa lite cleats och däcksblock för att få ned trimlinorna till skotskenan ner till sittbrunnen. Hur skall man tänka med förborrning. Hur mycket skall man borra upp för att inte skruven skall fastna i glasfibern och gå av Vi pratar här om dim på 4.8 mm skriv resp 3.5 mm skruv.

Undrar också hur man bästa får en trimlina ner för ett hörn ? Först skall den ned över ett ca 75 gradigt hörn för att sedan direkt dras ytterliggare 90 grader fast då rakt bakåt. Hur löser man en sådan sak på ett snyggt sätt och med låg friktion ?

Hur gör ni ?

Niclas

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Lindragning runt hörn samt Skruva i glasfiber - Förborra

Inlägg av Spider » sön 24 mar 2013, 21:46

Att borra samma dimension som "kärnan" på skruven brukar funka.

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Lindragning runt hörn samt Skruva i glasfiber - Förborra

Inlägg av Jebban » mån 25 mar 2013, 10:54

Det låter som du tänker dig att skruva med ”vanlig” plåtskruv? Jag hade fäst den typen av detaljer med genomgående maskinskruv med bricka och mutter på under/baksidan och då behöver du ju borra lite större än skruven för att få igenom den.

För att svara på den andra frågan behöver man nog veta vad det är för belastning på linan - vad ska den användas till? Linlöpare funkar bra men skapar givetvis mer friktion, vilket inte är önskvärt om du har hög belastning på linan. Jag har själv lett mitt häckstag framåt i sittbrunnen med hjälp av en linlöpare (sittande i akterkant på sittbrunnslådan) men där är vinkeln nog bara 30-40 grd. 90 grd hade jag använt ett block om det är någorlunda ladd i grejerna.

Skriv svar