Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ChristianIs
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 21:30

Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Inlägg av ChristianIs » tor 14 aug 2014, 11:00

Skulle precis beställa nytt storfall då jag av en slump snubblade över Prosail, de har ett paket med fock — stor och spin-fall för 1340:- vilket är ca lika mkt som ett 8mm dyneema stor-fall skulle kosta. Ngn som har erfarenhet av detta? Är jag dumsnål eller endast snål?


Saxat från deras site:

"I fallpaket Performance använder vi en dubbelflätad fallina med den lägsta möjliga töjningen som går att hitta i en polyesterlina. Konstruktionen ger en kompakt och hållbar lina med mycket hög livslängd utan krypning.
Vit med färgad märktråd. Observera att fallschacklar i rostfritt alltid ingår i priset!

Mycket låg elasticitet endast 1,4% vid 10% av brottgräns."

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Inlägg av MartinM » tor 14 aug 2014, 11:43

Det står att du får den bästa polyester linan, så att jämföra med dynema är lite orättvist.

Sedan så gissar jag på att du har en H-båt, då den kostar just 1340 kr, men det står inget om dimension på linorna o.s.v
Jag är skeptisk!

ChristianIs
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 21:30

Re: Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Inlägg av ChristianIs » tor 14 aug 2014, 13:41

MartinM skrev:Det står att du får den bästa polyester linan, så att jämföra med dynema är lite orättvist.

Tack för svar, jag vart osäker på de olika materialen, men detta får mig att köra på dynema.

/C

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Inlägg av Seglaren » tis 19 aug 2014, 10:34

Själv har jag just beställt fock- & storskot här: http://specialropes.se/entyp/h-boat Men ska jag vara ärlig har jag inte jämfört allt för mycket. Allt ska vara så krångligt nu för tiden med tusen val och alltid vet man att det finns ett bättre alternativ man kanske skulle hitta om man bara undersökte lite mer och lite mer... :o
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Inlägg av Puff » ons 20 aug 2014, 08:33

Är inte fallschacklar lite onödigt. Det är väl bättre utan, och istället slå en knop.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fallpaket Prosail… Ngn som har erfarenhet?

Inlägg av Anders S » ons 20 aug 2014, 10:22

När det handlar om fall till H-båt får man se upp: Masten (på nyare H-båtar, eller nyare master) kan ha ett lås (avlastare) i masttoppen, och då måste man ha en wirestropp med en kula på sista delen. Där fungerar i så fall fallets tågvirkesdel bara som en halända, och är inte kritisk. Däremot skall den i så fall splitsas in, och det kan vara litet svårt. Detta är ju uppenbart då man kollar.

Är fallet av den traditionella sorten bör det absolut vara i Dyneema. Litet beroende på hur trissan ser ut kan man då använda dyneema utan hölje (den är relativt billig) och om man så vill, med hölje på den del som man drar i. Till fockfallet duger bara dyneema, och det vanliga är också att man krokar i detta fall i någon sträckanordning (kan göras litet olika).

Spinnakerfallet bör absolut ha hölje, åtminstone i den del som slits uppe i kranen (beslaget). Det går att att göra smidiga övergångar mellan skalad och oskalad dyneema, och det billigaste är då att sätta på hölje de översta två metrarna eller så. pch på den bit där fallet ligger i låset då man hissat. Gör detta fall längre än absolut nödvändigt så kan man korta det en smula då man ser slitage, eller så byter man hölje på "slitdelen".

Fock- och spinnakerskot gör man med fördel avskalade, men här får man avväga arbete med att sätta på/dra igenom hölje med att korta/ta bort hölje. Höljet kan ha stor betydelse för funktionen på skotlås och spärrblock.

Trimlinor vinner också (precision, styrka) på att vara i dyneema, men här får man inte lura sig, eftersom de också måst sitta rätt i skotlåsen. Man kan även här spara litet vikt och smidighet genom att skala med förstånd, men har man dubbelkommando får man se upp så man ine får den skalade delen i skotlåsen om man skalat för långt.

Det här med att skala kan man också avstå ifrån, om man är minsta osäker på hur det skall göras. Med Dyneemakärna blir alla fall och i synnerhet skot överstarka, och skyddar man bara kärnan (genom att flytta slitpunkterna en smula, en god anledning att köpa en meter extra) så håller de, även om de ser rufsiga ut i ytterhöljet.

Givetvis fungerar en fallknop lika bra som en schackel, men den kan ta mer plats. På båtar där seglen rullas noga efter varje segling (ett evigt knoppande och brytande av knopar...) och där varje cm mast innanför mätmärket skall ha segel kanske man ändå väljer en schackel.
Anders S

Skriv svar