Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
På tal om trixigt navigering vid Käringö.....
Säkert läste ni om denna trista sorti ur tävlingen, nu är funderingen
hur gick det till, har ni läst någon bra Redogörelse?
Säkert läste ni om denna trista sorti ur tävlingen, nu är funderingen
hur gick det till, har ni läst någon bra Redogörelse?
Re: Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
..här kan reven ligga 1000 meter fel..syns inte på radar och ibland syns inte heller på plotter beroende på zoomnivå...yrkestrafik i området har olika waypoints beroende på ljus eller mörker
Re: Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
Börja med VOR's egen site http://www.volvooceanrace.com eller Sailing Anarchy http://sailinganarchy.com/tag/team-vestas/
Re: Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
Finns bara mer eller mindre välgrundade spekulationer än så länge. En av de mer trovärdiga torde vara att navigatören lagt en rutt som ledde dom fria från revet / ön(!) men att vinden vred och besättningen därvidlag valde att följa en något annan kurs utan att följa protokollet och konsultera den då sovande navigatören.
Skepparen Chris Nicholson har medgett att det var ett rent misstag från deras sida. De har lovat att komma med en egen redogörelse för vad som hände "under veckan".
Notera gärna Dongfengs vägval (den röda). Skicklighet eller vansinne. Klart medvetet torde det vara hursom.
Skepparen Chris Nicholson har medgett att det var ett rent misstag från deras sida. De har lovat att komma med en egen redogörelse för vad som hände "under veckan".
Notera gärna Dongfengs vägval (den röda). Skicklighet eller vansinne. Klart medvetet torde det vara hursom.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
Navigatören menar att han gjorde ett stort misstag och pratar lite om zoom problem i vektoriserade kort.
http://www.hamnen.se/artiklar/kappsegli ... a-ord.html
http://www.hamnen.se/artiklar/kappsegli ... a-ord.html
Re: Vestas Vor, gick på rev vid Mauritius
Rapporten från händelsen har nu kommit
http://www.volvooceanrace.com/static/as ... h-2015.pdf
Finns mycket intressant i rapporten.
Underbemanning; navigatören är ständigt tillgänglig - får sova om det finns tid.
Utnyttjar inte det elektroniska navigationssystemets egenskaper och misstolkar informationen. Systemet är givet enligt regelverket men det står inget om att de utbildats på systemet.
En intressant detalj är att i det elektroniska sjökortet uppenbarar sig ett blåfärgat område (men utan djupkurvor) inom vilket finns det några enstaka djupuppgifter. Detta tolkas som en uppgrundning med + 40 m djup och som det är fritt att passera över. Man gör ingen inzoomning. Hade man gjort detta hade framgått att där fanns ett rev. Det blå var uppenbarligen en signalfärg att här fanns viktiga detaljer att ta hänsyn till.
Navigatören, skepparn och en vaktchef var enig om tolkningen av det blå, konturlösa, området var tillräckligt djupt.
http://www.volvooceanrace.com/static/as ... h-2015.pdf
Finns mycket intressant i rapporten.
Underbemanning; navigatören är ständigt tillgänglig - får sova om det finns tid.
Utnyttjar inte det elektroniska navigationssystemets egenskaper och misstolkar informationen. Systemet är givet enligt regelverket men det står inget om att de utbildats på systemet.
En intressant detalj är att i det elektroniska sjökortet uppenbarar sig ett blåfärgat område (men utan djupkurvor) inom vilket finns det några enstaka djupuppgifter. Detta tolkas som en uppgrundning med + 40 m djup och som det är fritt att passera över. Man gör ingen inzoomning. Hade man gjort detta hade framgått att där fanns ett rev. Det blå var uppenbarligen en signalfärg att här fanns viktiga detaljer att ta hänsyn till.
Navigatören, skepparn och en vaktchef var enig om tolkningen av det blå, konturlösa, området var tillräckligt djupt.