Hur stort startbatteri?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Hur stort startbatteri?

Inlägg av Calvados » fre 06 feb 2015, 23:39

Hej, hur kraftigt startbatteri är lagom till en 4-cylindrig, yanmar 65hk?
Räcker det med 70ah eller är en större variant att föredra?
Skall endast vara till start ej förbrukning.

Mvh
Calvados

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Hur stort startbatteri?

Inlägg av paliswe » lör 07 feb 2015, 05:13

Amperetimmar Ah är effekten du kan ta ut under lång tid (timmar). För ett startbatteri, där man tar ut mycket hög ström under mycket kort tid, (sekunder) är det viktigare att se till värdet EN (ibland används beteckningen CCA). Ett normalt 75 Ah batteri brukar kunna lämna 500 EN. Ett bra startbatteri kan lämna 750 EN.
Det spelar då ingen roll hur många Ah det kan lämna, jag har ett startbatteri till min 10 hk diesel på 19 Ah, men det kan lämna 400 EN.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur stort startbatteri?

Inlägg av Anders S » lör 07 feb 2015, 13:21

Skall du köra på vintern? Då behöver alla dieslar (det beror på funktionen, med sk "kompressionständning") rejäla batterier annars jämrar de sig och startar bara om man har tur med vädret (kylan).

Kör du bara på vår-sommar-höst tror jag ett standard startbatteri på 70-80 AH kommer att räcka fint. Har du också en förbrukarbank kompletterar du med startkablar (eller en "oj-det-var-tomt-brytare" mellan bankarna ). Om 19 AH peppigt startbatteri räcker för 10 HK och (gissar jag) en cylinder, så räcker 70-80 AH fint till fyra cylindrar.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Hur stort startbatteri?

Inlägg av paliswe » sön 08 feb 2015, 08:53

Nu är det som jag skrev i inlägget ovan ointressant med Ah, det är EN (eller CCA som det kallas ibland) som är det viktiga. Det är som att jämföra med en vattenspruta med tillhörande tank för att ta bort en fläck. Det spelar ingen roll att du har en tank på 75 eller 100 liter med vatten om inte trycket är tillräckligt stort. Men en liten högtrycksspruta med en tank på 19 liter kan räcka för göra rent.
Jag har sett ett batteri på båtmässan denna veckan som är på 13 Ah men som kan lämna 300A och toppa på 500A, med det batteriet har man startat en bil tre ggr för att hårdtesta det.
Kolla på EN-värdet i första hand när du köper ditt batteri. Sedan är det naturligtvis praktiskt om det passar rent fysiskt i batterilådan också.
(Min lilla diesel har två cylindrar :)
Bilagor
Starthjalp.jpg
Litet men starkt
Senast redigerad av 1 paliswe, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur stort startbatteri?

Inlägg av Anders S » sön 08 feb 2015, 09:45

Det där är alldeles riktigt, det är strömkapaciteten över kort tid som är intressant för ett startbatteri.

Ett "standard" startbatteri är byggt för just den drifttypen, och det kommer att fungera fint att köpa ett standardbatteri, om man nu inte vill starta i avsevärda minusgrader. Min uppfattning är att just startbatteriet klarar sig fint, medan man bör lägga (det ekonomiska) krutet på förbrukarbatterierna, om man nu vill ha separerade kretsar (man måste inte vilja ha det så, i synnerhet om man har en riktigt stor förbrukarbank, eller har två av dessa - då får man hitta på annat - spänningsrelä eller något sådant.)

Kan man nu bara få reda på startströmvärdena väljer man efter det, men det finns gott om dugliga batterier som inte uppger den förmågan, utan som mer allmänt presenteras som "startbatteri", och efter att ha haft två Biltema-sådana under 20 år (två båtar) tror jag mer på att beskriva påfrestningarna vid sommarbruk som "begränsade" än att just Biltema är speciellt bra.

Däremot lyckades jag förstöra ett sådant batteri genom dumhet: Jag insåg inte att det aldrig laddades, utan använde det glatt en sommar utan att ladda det - sedan frös det sönder under vintern då det (fullt rimligt) var tomt. Laddkabeln hade lossnat från separationsreläet, men batteriet jobbade på troget och tappert trots det Nu har jag en monitor även på startbatteriet.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hur stort startbatteri?

Inlägg av HansH » mån 09 feb 2015, 16:27

Kapar tråden för en fråga i samma härad.
Har en VP2020 (19HP) med franskbyggt elsystem där de båda batterierna är sammankopplade till en krets.
Monterat en batterivakt som räddar ena batteriet från att laddas ur helt så att man efter att ha kopplat loss det andra batteriet kan starta motorn.
Men jag tänkte hänga in ett separat startbatteri mha ett Skyllermark-relä plus skydda förbrukarbatterierna från djupurladdning med batterivakten.
Vill om möjligt ha ett lite lättare batteri som dessutom inte får vara för högt - måste få plats under akterkojen som både ligger nära motorn och båtens centrumlinje.
Nån som kan rekommendera ett tillräckligt kraftfullt batteri (bra strömkapacitet för motorstart dvs EN/CCA) enligt de krav o begränsningar som specats här ovan.
Budgeten tillåter inte gelbatterier...

Skriv svar