Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 13 aug 2015, 07:30

Som förbrukningsbatterier? LiFEPO4 skall vara "drop in" ersättare för blybatterier och till skillnad från vanliga litiumbatterier är de inte brandfarliga. De har högre kapacitet per viktenhet än bly/syra och längre livslängd, men priset är högre.
/Anders G

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av bran » tor 13 aug 2015, 09:24

I no-crews (http://www.no-crew.se) Facebook-grupp (https://www.facebook.com/groups/218501214915275/) finns det flera som kör med dessa. De verkar otroligt nöjda.

Jag kommer själv installera 2st 90Ah nästa gång jag byter batterier.

Halva vikten och dubbla kapaciteten mot vanliga blysyra typ, och tusentals laddningscykler.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 13 aug 2015, 12:52

Tack! Tål att tänkas på och kanske priserna sjunker framöver?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av Anders S » tor 13 aug 2015, 13:30

AndersGustafsson skrev:Som förbrukningsbatterier? LiFEPO4 skall vara "drop in" ersättare för blybatterier och till skillnad från vanliga litiumbatterier är de inte brandfarliga. De har högre kapacitet per viktenhet än bly/syra och längre livslängd, men priset är högre.

Det låter spännande. Tydligen finns det några små hakar, bland annat att man bör ha en striktare och mer styrd laddregim än för sådant mer toleranta bly/syra-batterierna. Det där med "drop in"-kompatibla kanske man skall ta med en nypa salt? Men med litet styrkretsar i batteriet borde det väl fungera ?

Visst verkar de dyra, men med 6 papp (såg jag här: http://www.hab.se/12-v60ah-lifepo4-batt ... 11338.aspx ) för ett 60AH-batteri, som tydligen kan köras ner till 10-20 % urladdningsgrad (styrkretsarna igen...) utan att livslängden blir påverkad, så kan man kanske kalkylera annorlunda än eljest?

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... XGGHElUWvA
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av stangen » tor 13 aug 2015, 13:41

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av Seawolf » tor 13 aug 2015, 15:30

Rätta priserna inom EU är ungefär som annonseras här:
(Man behöver 4 celler för 12VDC, samt lite skyddselektronik för högst 10% av priset)
Samt moms och frakt.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
För 60 Ah 12VDC blir det då c:a 470 USD inkl moms och skyddskretsar. (1USD = 8:60 SEK)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av oceansailor » fre 14 aug 2015, 07:04

När det gäller dessa batterier så kommer de med största sannolikhet att sluta fungera pga.
att den tekniska livslängden uppnåtts, och inte antal cykler. En flitig semesterseglare kanske klarar att cykla sina
batterier 50 gånger/år. Det innebär 50 år om cyklingståligheten skulle vara 3000.

Om nu den tekniska livslängden är 7 år som en tillverkare svarade när jag frågade så får ju priset gå ner ganska mycket
för att de skall gå att räkna hem. Nu vet jag inte om 7 år är rätt? Låter lite. Det var bara en som svarade. De andra ville inte besvara frågan, vilket gjorde mig lite misstänksam.

Det blev gammal beprövad teknik för min del.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 14 aug 2015, 13:02

Tydligen finns det några små hakar, bland annat att man bör ha en striktare och mer styrd laddregim
Ja, men det har "drop in" batterierna inbyggt.

Som Seawolf påpekar finns det säkert billigare alternativ. Jag baserade min uppskattning på Victrons priser.
/Anders G

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av BoJ » fre 14 aug 2015, 15:06

Seawolf skrev:Rätta priserna inom EU är ungefär som annonseras här:
(Man behöver 4 celler för 12VDC, samt lite skyddselektronik för högst 10% av priset)
Samt moms och frakt.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
För 60 Ah 12VDC blir det då c:a 470 USD inkl moms och skyddskretsar. (1USD = 8:60 SEK)
Ett mycket intressant alernativ.
Hur är det med elektroniken är den anpassad för ett liv i båt med fukt och salt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av Anders S » lör 15 aug 2015, 08:09

När det gäller elektronik gäller samma regler som alltid - "blir det vått blir det inte bra".

Men mer allmänt: Det finns ett par skillnader som man måste ta hänsyn till, bland annat att varje cellpaket är en unik enhet och måste styras självständigt av laddelektroniken. Sedan är riskerna vid kortslutning större (mer kraft tillgängligt per tidsenhet).

Men med "rätt elektronikstyrning" kan säkert de här batterierna bli drop in-ersättning till bly-syrabatterier när priset sjunker på dem (eller priset ökar på bly-syra). Med dagens priser tror jag inte de är så intressanta om inte cykeltåligheten är ett "needkrav".

En enkel kalkyl: En seglare seglar 30 dygn på sin semester och tio helger dessutom, och får då behov att ladda (cykla) sitt batteri ca 40 (vi säger 50) cykler per säsong (vi antar att man tömmer mindre än 50%/dygn). Med minutiös skötsel håller bly-syra-batterier (i tid), skattat, i sju år, vilket angavs vara livslängden även för de här batterierna, och då är ju frågan om dubbelt så dyra batterier håller dubbelt så länge eller om driftbilden är sådan att fördelarna kan utnyttjas. På sju är cyklar man batterierna, högt räknat, 350 gånger - de här batterierna skall tåla ett par tusen cykler.

För den som seglar (tömmer batterier, mer allmänt, "kör trucken på lagret") varje dag blir det en helt annan sak än för den som seglar som folk gör mest (eller ens riktigt mycket). Panboartikeln beskriver dels VOR-båtarna (vikt/prestanda är vktigt(!), dels en användare som verkligen använde batterierna (rejält) varje dag (och tyckte det var intressant att "göra själv").

Jag tror som Oceansailor.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av Seawolf » lör 15 aug 2015, 08:15

BoJ skrev:
Seawolf skrev:Rätta priserna inom EU är ungefär som annonseras här:
(Man behöver 4 celler för 12VDC, samt lite skyddselektronik för högst 10% av priset)
Samt moms och frakt.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/
För 60 Ah 12VDC blir det då c:a 470 USD inkl moms och skyddskretsar. (1USD = 8:60 SEK)
Ett mycket intressant alernativ.
Hur är det med elektroniken är den anpassad för ett liv i båt med fukt och salt?
Skulle kretskorten inte redan vara skyddslackade kan man göra det med t.ex. http://www.electrokit.com/skyddslack-spray-165ml.50800

Men jag har själv inte provat några prylar från EV-power, men en bekant har.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 16 aug 2015, 08:39

En enkel kalkyl: En seglare seglar 30 dygn på sin semester och tio helger dessutom, och får då behov att ladda (cykla) sitt batteri ca 40 (vi säger 50) cykler per säsong
En faktor som kan vara ganska betydelsefull är dock vikt/kapacitet. Man får plats med betydligt mera batterikapacitet (= marginal för mulna dagar) om man sol-laddar. Dock bör priset komma ned en del innan del blir intressant.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av Anders S » sön 16 aug 2015, 09:26

AndersGustafsson skrev:
En enkel kalkyl: En seglare seglar 30 dygn på sin semester och tio helger dessutom, och får då behov att ladda (cykla) sitt batteri ca 40 (vi säger 50) cykler per säsong
En faktor som kan vara ganska betydelsefull är dock vikt/kapacitet. Man får plats med betydligt mera batterikapacitet (= marginal för mulna dagar) om man sol-laddar. Dock bör priset komma ned en del innan del blir intressant.
Teknologin uppges ha en del andra fördelar också: Sulfatering (motsvarande) är inget problem, återladdning kan ske i etapper, urladdningsgraden verkar kunna vara större (effektiva nyttjandeomfånget, för bly/syra kostar det på att gå under 50% reservkapacitet).

Som en ren akdot; jag hade under ett antal år två stora NiFe-batterier i båten, donerade från ett avlagt reservkraftaggregat. Dessa var mest till besvär, eftersom det var så omständligt att ladda dem - en vanlig batteriladdare kunde inte användas (de kräver hög(re) spänning (än blybatterier) och självurladdar gärna). Byter man batteriteknologi bör man nog därför byta hela vägen så man får en stabil driftmiljö.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av oceansailor » sön 16 aug 2015, 09:57

För någon som seglar 360 dagar om året samt sällan befinner sig på landström så ser kalkylen bättre ut. I värsta fall får man 360 cykler om året. Då finns det möjlighet att teknisk livslängd ( shelf life) och cyklingstålighet sammanfaller.

Tar man sedan med i beräkningen att elverk, motor får betydligt färre antal gångtimmar så börjar det bli intressant.

Men som sagts tidigare. För den typiske semesterseglaren så blir det svårt att motivera extra kostnaden i nuläget.

En annan aspekt är tillgänglighten. När batteriet plötsligt slutar att fungera så lär det inte finnas hos den lokala batterileverantören vilket betyder leveranstid. Har man dessutom anpassat utrymmet efter LIFEP04 batterier som tar mindre plats så blir det inte enkelt att ersätta med traditionellt bly/syra.

tamino
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 23:09

Re: Någon som testat LiFEPO4 batterier?

Inlägg av tamino » ons 26 aug 2015, 11:45

Om man vill ha billig och bra förbrukarbank så finns det ännu ett alternativ..
Vilket förutsätter att man tycker om att fixa själv.. Och har viss koll på elektronik.

Köp "gamla" nya laptopbatterier på exempelvis ebay. I dessa finns 18650-celler LiIon på ca 2500 mah per cell.. Får man ihop tillräcligt med sånna så kan man göra ett eget batteri med valfri kapacitet. Dock kräver det lite pyssel med att ta isär laptopbatteriet och få ur de 4-12 18650-batterierna, sen mäta upp dom, ladda de celler som inte har gått sönder av tiden dom legat nya i förpackning. Sen ladda med en LiPo/Fe/ion-laddare och urladda / mäta kapaciteten. När man gjort det och fått ihop tillräckligt många så måste man få ihop till tre större celler genom att parallellkoppla batterierna till tre stora celler som man sedan seriekopplar. Och det bör även vara så nära identisk kapacitet i varje stor cell. Gärna microsäkringar mellan varje batteri i varje cell...
Som sagt.. Mycket pyssel, och inte värt det om man inte har ett brinnande intresse för batteriteknik.
Billigt borde det bli i alla fall.
Glömde bort att denna lösning är att den kräver någon form av balansladdare för båten så man kan få laddat batteriet igen.

Skriv svar