Inpregnering av seglarställ

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Inpregnering av seglarställ

Inlägg av sangris » fre 03 jun 2016, 20:08

Tänkte inpregnera mitt seglarställ själv. Har hört att man kan köra det i tvättmaskin med något inpregneringsmedel, men vad ska man använda för medel?
För o nackdelar?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Inpregnering av seglarställ

Inlägg av Peter_K » lör 04 jun 2016, 08:53

För många år sedan tvättade jag min första seglarjacka, det var en ganska billig kem-tätad historia, inte membran alltså. Då köpte jag ett specialmedel på Watski på Erstagatan, tillverkat av Henri Lloyd. Det var två flaskor, en med tvättmedel och en med impregneringsmedel som man körde i tvättmaskinen. Numer finns inte Watski på Erstagatan kvar, och det verkar som om inte heller medlet gör det. Gill har ett liknande, http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... der_Ovrigt

Har du en jacka med membrantätning (Gore-Tex eller liknande) skall du inte impregnera jackan, då slutar den andas.
Alla borde ha skägg

bjosve
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 04 aug 2016, 23:06

Re: Inpregnering av seglarställ

Inlägg av bjosve » tis 09 aug 2016, 17:46

Peter Ks antagande kring andningsförmåga är helt felaktiga! Ett blött yttertyg stoppar all form av andning hos ett membran av Gore-tex typ. Bättre är att impregnera med impregneringsmedel avsett för membran om det är en sådan jacka du har. Ibland kan man läsa rekommendationer om att torktumla jackan efter tvätt med sötvatten vilket kan återaktivera yttertygets grundimpregnering, detta skall oftast även göras efter nyimpregnering med de flesta impregneringsmedel för memaran, men det läser du bättre på flaskans bruksanvisning än på ett internetforum!

Jag har själv omimpregnerat med goda resultat och då hittat detta medel på naturkompaniet men det finns nog på fler ställen...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Inpregnering av seglarställ

Inlägg av stangen » mån 15 aug 2016, 20:52

Är det andasmaterial i sjöstället? Val och sätt att impregnera beror helt på vilken typ av andas -material du har i sjöstället. Är det membran (typ Gore-Tex - finns fler) eller kemisk impregnering i tyget? Ta reda på vilket.
Oavsett typ bör man tvätta kläderna så de är rena innan impregnering. Smutsiga kläder släpper igenom vatten. Och smutsiga andas -kläder andas dåligt.

Tvätta i 40 grader med flytande tvättmedel (inte pulver). Använd lite tvättmedel, inte sköljmedel eller medel som bleker. Proffstips: tvätta/diska de kärl där du häller i tvättmedel i tvättmaskinen före för att bli kvitt tvättmedelsrester.
När du har ett rent plagg kan du torktumla detta på låg temperatur i 20-30 minuter. Torktumling reaktiverar ett andas -tygs impregnering.

Efter detta kan du välja att spraya på impregnering eller tvätta in impregnering i tvättmaskin (samma där - gör ren tvättmaskinen först) eller en kombination.

Välkända märken är tex Nikwax och Granger som köpes på sportaffärer.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar