Laga genomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
KFredrik
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 aug 2016, 22:53

Laga genomföring

Inlägg av KFredrik » tis 16 aug 2016, 23:33

Hej!

Till att börja med vill jag tydliggöra mig okunnighet kring segelbåtar, har aldrig ägt en segelbåt och än mindre meckat med en.

Med det sagt så är jag desto mer intresserad av att lära mig segla och hade väldigt gärna tagit emot era tankar kring en båt jag är intresserad av. Det handlar om en Johnson 26 som är från 80 och är i väldigt bra skick utvändigt och invändigt. Allt verkar finemang förutom en genomföring som är "temporärt" lagad som jag förstår det. Genomföringen som det gäller är från septitanken och ut genom skrovet och har under vintern spruckit vid kranen ovanför kulan (?). Den är nu lagad med vulktejp och är helt tät.

Nu till problemet: om vi skulle få för oss att köpa båten så hade vi behövt ha i båten under vintern för att senare i vår lyfta den och åtgärda detta. Kommer denna lagning med vulktejp klara en vinter om man gör allt rätt i övrigt? (Tömma genomföringar på vatten, glykol osv osv)

Vad tror ni? Vågar man ha i den under vintern? Och kan man i så fall göra något för att minska riskerna med att ha i den? Hade man tex kunnat täppa igen genomföringen från utsidan av skrovet så att det inte ens kan komma in vatten om nu lagningen skulle ge vika?

Mycket tacksam för era tankar!

Allt gott!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga genomföring

Inlägg av Anders S » ons 17 aug 2016, 08:38

KFredrik skrev:Hej!

Till att börja med vill jag tydliggöra mig okunnighet kring segelbåtar, har aldrig ägt en segelbåt och än mindre meckat med en.

Med det sagt så är jag desto mer intresserad av att lära mig segla och hade väldigt gärna tagit emot era tankar kring en båt jag är intresserad av. Det handlar om en Johnson 26 som är från 80 och är i väldigt bra skick utvändigt och invändigt. Allt verkar finemang förutom en genomföring som är "temporärt" lagad som jag förstår det. Genomföringen som det gäller är från septitanken och ut genom skrovet och har under vintern spruckit vid kranen ovanför kulan (?). Den är nu lagad med vulktejp och är helt tät.

Nu till problemet: om vi skulle få för oss att köpa båten så hade vi behövt ha i båten under vintern för att senare i vår lyfta den och åtgärda detta. Kommer denna lagning med vulktejp klara en vinter om man gör allt rätt i övrigt? (Tömma genomföringar på vatten, glykol osv osv)

Vad tror ni? Vågar man ha i den under vintern? Och kan man i så fall göra något för att minska riskerna med att ha i den? Hade man tex kunnat täppa igen genomföringen från utsidan av skrovet så att det inte ens kan komma in vatten om nu lagningen skulle ge vika?

Mycket tacksam för era tankar!

Allt gott!
Vulktejp duger inte för att reparera genomföringar, och det (eftersom det uppenbarligen fungerar hjälpligt nu) att betrakta som en ren krigsreparation. Skall båten ligga i över vintern duger det INTE.

Det som troligen hänt är att kranen frusit sönder, och det kan hända alla genomföringar. Ingen stor grej, om det inte vore för att bytet kräver att man lyfter båten, men skall båten ligga i sjön över vintern är det kanske inte det enda som måste kollas? Risken finns att övriga genomföringar kan vara skadade (fryser en, kan alla frysa). Ett lyft där genomföringen byts behöver kanske inte vara så dyrt eller svårt?

Givetvis kan man slå i en konisk träplugg från utsidan, men det är inte det enklaste att göra detta i vattnet.
Anders S

Skriv svar