Överhettningsskydd på värmaren slår till

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Överhettningsskydd på värmaren slår till

Inlägg av stangen » mån 05 sep 2016, 09:01

På min Thermic 2500 (identisk med Wallas 2000) slår överhettningsskyddet, temperaturbegränsaren som de kallar den, till efter någon timmes användning. Rackarns irriterande. Skyddet kan slå till snabbare om jag drar ner på fläktfarten - och det vill man ju göra. På fullfart blir det snabbt som en bastu i båten. Hälften av farten vore optimal då det blir lagom varmt och helt ljudlöst.
Detta har börjat nu på hösten. Inget problem i våras eller tidigare om åren. Monterad i akterstuven av DFÄ för +15 år sedan. Har varit på service ett par gånger under åren. Funkat felfritt de senaste 3 åren. Innan dess hade jag den nerplockad, gjorde rent, bytte veksats och körde i provbänk lååång stund.

Var börjar jag felsöka? Tänkbara felkällor? Liknande erfarenheter?

Tacksam för svar.
Bild
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Överhettningsskydd på värmaren slår till

Inlägg av Calle C » mån 05 sep 2016, 10:19

Jag kan inte detta alls, men det första jag hade gjort är att kolla värmegivaren.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Överhettningsskydd på värmaren slår till

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2016, 11:24

Jag har en sådan värmare. Den fungerar (sist jag kollade, den är numera de bästa bitarna av två likadana) och hade exakt samma problem, frånslag pga "för varm". Jag fick min att fungera igen (dvs, inte slå av) genom att lossa värmevakten, göra alldeles rent, kleta litet silikonfett (sånt som man sätter i kontakter, "kiselfett") och montera igen. Det kan ju tänkas att givaren blir för varm om den sitter mitt i blåset och inte kyls av kontakten med höljet. Det borde kunna vara tvärtom också, så inga garantier.

Men att göra rent runt givaren och förhindra vidare korrosion hjälpte på min värmare.
Anders S

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Överhettningsskydd på värmaren slår till

Inlägg av Kallseglaren » sön 11 sep 2016, 09:06

Att överhettningsskyddet löser ut kan rimligtvis bero bara på två huvudorsaker. Effekten har av någon anledning ökat eller luftflöden runt växlaren minskat så att avgående luft från värmaren blir för varm och skyddet löser ut. Kolla pumpfrekvensen och kanske troligare dina värmeslingan så att det är fritt utlopp och att ingen slangdel har blivit klämd. Passa på att även kolla fläkthjulet så att det fastnat damm på vingarna, det sänker också luftflöden. Har du dubbla slangstosar i din värmare. Krigsfix: ordna med ett litet (ställbart) läckflöde nära värmaren för att öka flödet=lägre temp
Kallseglaren
Maxi 87
338

Skriv svar