Vinschhandtag sitter fast! Hur få loss?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Vinschhandtag sitter fast! Hur få loss?

Inlägg av morg » fre 21 jul 2017, 20:11

I en av mina enkes 25 vinschar sitter numera vinschhandtaget fast! Spärren vill inte lossna längre! Har provat med svordomar på 3 språk och enträget lirkande! Nästa steg är våld men tänkte höra här först... hur gör man?!?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinschhandtag sitter fast! Hur få loss?

Inlägg av Anders S » fre 21 jul 2017, 20:58

morg skrev:I en av mina enkes 25 vinschar sitter numera vinschhandtaget fast! Spärren vill inte lossna längre! Har provat med svordomar på 3 språk och enträget lirkande! Nästa steg är våld men tänkte höra här först... hur gör man?!?
Det var ett tag sedan.

Du har troligen ett likadant handtag till den andra winchen? Då kan man se hur spärren fungerar. Det brukar vara en fyrkantig platta som går in i ett urfräst spår i drivningen på winchen, och den plattan måste vara "i fas" med handtagets fyrkant, annars sitter det fast (som det är tänkt).

Kanske har vredet släppt taget om den axel som vrider fyrkantsplattan. Dra av vredet (det lossnar troligen enkelt) och sätt en svetstång på axeln, och lossa sedan handtaget genom att vrida.

Alternativt har plattan lossnat från axeln och låst sig i spåret. Då kan du (kanske) pilla med en tråd i ett av de lediga spåren i winschen (handtaget använder fyra av dem, fyra är öppna och där kan man kanske få ner en ståltråd? Annars kommer lagom mycket våld i så fall att få axeln att lossna från låsplattan, och sedan kan du pilla ut låsplattan med en skruvmejsel, spetstång, pincett mm.

Här finns det litet sprängskisser, som kanske kan vara till hjälp? http://monjouet.ryan-anderson.com/post/ ... aintenance
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Vinschhandtag sitter fast! Hur få loss?

Inlägg av Selast » ons 02 aug 2017, 15:37

Vet inte om det löst sig för dig men jag trodde jag hade samma problem med mina fallvinschar, Lewmar, handtaget gick i som det skulle men när man tryckte på knappen för att låsa upp handtaget och lyfta av det satt det som berget. Visade sig att låsningen gått sönder så det gick hur bra som helst att lyfta upp handtaget om man inte tryckte på låsknappen.
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Skriv svar