Wiking/Fjord/Boström Classic 34

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter Claus

Wiking/Fjord/Boström Classic 34

Inlägg av Peter Claus » fre 12 aug 2005, 19:57

Någon som känner denna båttyp. Bruno Boström designade den och den blev marknadsfört som Wikingboat och/eller Fjord Classci 34 MS, det är en 34 fots motorseglare med lateralplan som liknar 80-tals HR o Najad, dvs. relativt lång köl men med separat roder. Skrovet har rätt stor brädd (ungefär som Boström 37), och akterdäcket ligger högt för att ge plats åt en stor akterkabin. Språnglinjen har ett rundat steg ungerfär vid sidan om rorsmans plats (liknar Najad 343 o 37 fast ännu mer markerad). Lite skuta, liksom, men den seglar bra. Jag har sätt den både ketch o sluppriggad, dessuten både med doghouse o med vindskärm a HR.
Något som vet mera? Hur månge byggdes? Var finns dom? etc. etc.

singoalla
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 18:50

Re: Wiking/Fjord/Boström Classic 34

Inlägg av singoalla » tor 21 maj 2015, 18:48

Hei
Jeg har en Wiking 34 fra 1985 som jeg kjøpte høsten 2014. Det er en fantastisk båt i dårlig vær. Har vert ute i 4-5 meter bølger og liten storm uten problem. Roret har 32 mm syrefast aksling, men det er bare forsterkninger i nedre del av roret og mitt gikk rett av p.g.a. feil i legeringen og dermed forsvant styringen, dette er nå reparert og forsterket med avstivinger i øverste del av roret også. Dette er den einaste overaskelsen jeg har fått med båten. Har sett 3 av samme type ( med hus) og en uten hus, og innredningen varierer. Min har to køyer forran, så er det køy til babord og styrbord og pentry på babord side med toalett på styrbord, deretter er det trapp opp til salong styreposisjon og i akterkant captains cabin med dobbeltseng og sitteplass. Innvendig og utvendig styring, alt i alt en fantastisk båt.

Per Widen Ystad
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 24 jun 2015, 12:39

Re: Wiking/Fjord/Boström Classic 34

Inlägg av Per Widen Ystad » ons 24 jun 2015, 12:49

Hej
Jag köpte min Boström 34 2012 byggd i Oslo 1985 helt fantastisk båt att segla
Har bytt alla genomföringar och damask till skrev.
Samt epoxibehandlad hela botten.
Hör gärna av dig om du vill ha kontakt det finnes inte så många Wiking/Boströ34

Ha en skön sommar

Per

singoalla
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 18:50

Re: Wiking/Fjord/Boström Classic 34

Inlägg av singoalla » tor 12 maj 2016, 17:12

Den vart solgt som ALOS CLASSIC i Sverige og jeg har orginalbrosjyre.
Min er her www.alden-adventure.no

Hilsen Arild

Skriv svar