första vintern
Hej!
Gör som Calle C skriver då klarar du dig bra, byt även eventuella offeranoder om motorn är sjövattenkyld . Ganska enkelt att göra själv. Jag har själv ingen som helst förståelse varför verkstäderna (dock inte alla) skall ha så mycket betalt för olika servicar där man ändå inget speciellt gör utan \"bara\" kollar (blir väl snart utskälld) har själv aldrig gjort någon skillnad på typ av service, bara när det är bytesdax av t ex kamrem då kan det kosta några kronor extra .
Jaja, jag har egen verkstad, men gör inte reklam och vill inte ha mera jobb. Jag har redan försökt klona klockan medans familjen försöker klona mig. Vad hette låten...det finns bara två av oss........ öh av spåret lite .
Gör som Calle C skriver då klarar du dig bra, byt även eventuella offeranoder om motorn är sjövattenkyld . Ganska enkelt att göra själv. Jag har själv ingen som helst förståelse varför verkstäderna (dock inte alla) skall ha så mycket betalt för olika servicar där man ändå inget speciellt gör utan \"bara\" kollar (blir väl snart utskälld) har själv aldrig gjort någon skillnad på typ av service, bara när det är bytesdax av t ex kamrem då kan det kosta några kronor extra .
Jaja, jag har egen verkstad, men gör inte reklam och vill inte ha mera jobb. Jag har redan försökt klona klockan medans familjen försöker klona mig. Vad hette låten...det finns bara två av oss........ öh av spåret lite .
JAg tror att TA är väl generös med förtroendet för den vanlige båtägarens kunnande när det gäller motorservice. Är man inte säker på vad man håller på med kan man gärna fundera på sakkunnig hjälp till båtmotorn.
Ifall man är tveksam om den egna kompetensen räcker till finns det utmärkta handböcker att få tag på för de flesta motorer, och om man begriper och följer anvisningarna där kan man även en skrivbordskrigare göra ett bra jobb (men petigare och långsammare än den rutinerade mekaren). Men bara för att man kan göra ett olje- och filterbyte på bilen hemmavid betyder inte det att man kan sköta om en båtmotor på alla viktiga punkter.
Jag håller med om att man antagligen gör bäst i att lära sig sin motor och sköta den själv. Proffs är inte alltid att lita på, men man måste skaffa vissa baskunskaper innan man kan lita på sig själv mer än en motorfirma.
Ifall man är tveksam om den egna kompetensen räcker till finns det utmärkta handböcker att få tag på för de flesta motorer, och om man begriper och följer anvisningarna där kan man även en skrivbordskrigare göra ett bra jobb (men petigare och långsammare än den rutinerade mekaren). Men bara för att man kan göra ett olje- och filterbyte på bilen hemmavid betyder inte det att man kan sköta om en båtmotor på alla viktiga punkter.
Jag håller med om att man antagligen gör bäst i att lära sig sin motor och sköta den själv. Proffs är inte alltid att lita på, men man måste skaffa vissa baskunskaper innan man kan lita på sig själv mer än en motorfirma.
Anders S
Hej Calle
Jag segleda IF i manga år utan motor. Det gikk bra ochså på semester.
I vindstilla tager det dock liten längere tid Klart att det är got att läre sig sin motor, men att man inte kann lita på sit motorfirma är ofta fel. Jag syr inte heller mine segel själv. Det gör en proffs och jag lämnar mine segel in till service ochså til vintern.
Jag segleda IF i manga år utan motor. Det gikk bra ochså på semester.
I vindstilla tager det dock liten längere tid Klart att det är got att läre sig sin motor, men att man inte kann lita på sit motorfirma är ofta fel. Jag syr inte heller mine segel själv. Det gör en proffs och jag lämnar mine segel in till service ochså til vintern.
Steen
Danmark
Danmark
Jag bygger inte min motor själv, men jag sköter den själv.
Jag syr inte seglen själv, men skulle gladegligen laga sömmar själv om jag hade rätt utrustning.
Att sköta motorn kräver inga specialverktyg, endast intresse och en vilja att förstå hur det funkar. Speciellt det sistnämnda är väldigt användbart om maskinen inte startar en vacker dag du vrider om nyckeln.
Jag syr inte seglen själv, men skulle gladegligen laga sömmar själv om jag hade rätt utrustning.
Att sköta motorn kräver inga specialverktyg, endast intresse och en vilja att förstå hur det funkar. Speciellt det sistnämnda är väldigt användbart om maskinen inte startar en vacker dag du vrider om nyckeln.
Bäste Rookie!
Är det första hösten Du tar upp en båt, så rekommenderar jag att Du är noga med att öppna Dina skrovgenomföringar när båten väl är uppe. Vatten som blir stående vid en stängd genomföring kan orsaka frostsprängning. Det är inte säkert att man märker detta förrän båten åter är i sjön. Även toaletten kan skadas, liksom ev. hålltank.
/Hälsn Björn K
Är det första hösten Du tar upp en båt, så rekommenderar jag att Du är noga med att öppna Dina skrovgenomföringar när båten väl är uppe. Vatten som blir stående vid en stängd genomföring kan orsaka frostsprängning. Det är inte säkert att man märker detta förrän båten åter är i sjön. Även toaletten kan skadas, liksom ev. hålltank.
/Hälsn Björn K
Hej \"Rookie\" och grattis till en fin båt! Köpte själv en Linjett 30 för en månad sedan.
När det gäller din \"Hjalmar\" har du redan fått de goda råden att serva den själv - och hur. Många av dina klubbkompisar har säkert en likadan motor om du stöter på problem. (Just Yanmar 8:an var kanske den vanligaste på 70- och 80-talet.) Manualen är också bra att studera. Det är länge sedan jag hade båt med inombordare så jag får \"börja om\" på det området. Den motorn satte jag i själv och lärde mig en hel del nyttigt på det viset.
Det finns också mycket annat att tänka på: stöttor, täckning, tömning av allt vatten här och där, ta hem prylar o se över dem, skriva en \"att göra\"-lista, mm, mm. Följ länktipsen du fick, gör sökningar här på forumet och du kommer att klara dig galant!
Lycka till med din Linjett!
Åke
När det gäller din \"Hjalmar\" har du redan fått de goda råden att serva den själv - och hur. Många av dina klubbkompisar har säkert en likadan motor om du stöter på problem. (Just Yanmar 8:an var kanske den vanligaste på 70- och 80-talet.) Manualen är också bra att studera. Det är länge sedan jag hade båt med inombordare så jag får \"börja om\" på det området. Den motorn satte jag i själv och lärde mig en hel del nyttigt på det viset.
Det finns också mycket annat att tänka på: stöttor, täckning, tömning av allt vatten här och där, ta hem prylar o se över dem, skriva en \"att göra\"-lista, mm, mm. Följ länktipsen du fick, gör sökningar här på forumet och du kommer att klara dig galant!
Lycka till med din Linjett!
Åke