Vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen ?

Inlägg av Ravage » tor 15 dec 2005, 22:05

Diskussionen hade ju redan startat på en annan tråd och saken är så intressant att den förtjänar sin egen.

Hur har kappseglingen på din klubb förändrat sig sedan 1995 och vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen igen ?

/Dan

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tor 15 dec 2005, 22:24

Visst har det varit en stor nedgång på alla plan sedan mitten av nittiotalet. Nedgången i LYS-segling började nog långt tidigare kanske runt -87. Vad jag tycker mig ha sett är att avtappningen skett från \"botten\" dvs dom som aldrig är med i toppen lägger av vilket kan vara förståeligt. Varför är det inte fler som seglar då? Tja..vad vet jag men några tankar:

-det har varit kroniskt dålig rekrytering i många år. Vi är rätt många som började segla i början/mitten på 80-talet och som har hållt på sedan dess men inte så många yngre.

-Människor idag tycks behöva \"instant gratification\" och är man inte absurt begåvad tar det (för) lång tid att bli en bra kappseglare. jag har bara hållt på i 25 år och tycker väl att man börjar ha lite koll...ibland i alla fall :? 80-tals generationen har hunnit bli rätt duktiga och det är inte alla 20-åringar som gillar att få bonk av en bunt halvfeta 40-åringar :wink:

-Pengar spelar roll...-84 köpte vi glatt båt för studielånet och började kappsegla. Dagens 21-åringar kan inte göra det för deras ekonomi är mer ansträngd och villkoren för studielånen sämre plus att arbetsmarknaden känns mer osäker

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 22:45

Regatta

Inlägg av Nefertiti » tor 15 dec 2005, 22:29

Her i Stavanger har interessen holdt seg, om ikke vært stigende. Joller seiler regattaer på tirsdager, onsdager er kjølbåtenes dag. Der samles nå ca 60 båter (61 håper jeg neste år...).

Dne store forskjellen nå forhold til 10 år tilbake, eller kanskje helst over de 5 siste årene, er hva båter som er med. Det er mange penger på fjorden samtidig... R36 er den raskest voksende klassen, og er nå oppe i ca 10 aktive båter. Det også enda raskere (dyrere) båter med. Av entype har Expressklassen blitt voldsomt populær (Rekorden er 20 båter en onsdag). X99 dabber av...

Samtidig er det fremdeles andre båter igjen fra 80 tallet i varierende størrelser. Hvor jeg er spent på om jeg klarer å hevde meg...

Det satses forøvrig hardt på TUR-klasser (uten spinnaker). Tidligere har man operert med GLIS som alternativ til krav om LYS målebrev. GLIS er en noe subjektiv tildeling av LYS, som man får lov å bruke første året som \"amatør\". Er redd for at seilforbundet setter for strenge krav til at båter skal ha målebrev (For å tjene penger?), slik at GLIS ordningen muligens må falle bort. Alternativet er at man ikke er med?

Å skaffe og holde på mannskap er ofte et problem for kjølbåtene. Gjester av og til som mannskap på en IMX40 hvor vi helst bør være mer enn 10...

Selv satser jeg på å gjøre båten min så letthåndterlig som mulig? For å senke kravene til mannskap.

Så får vi se om jeg lykkes i å seile regatta med Nefertiti i 2006...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 15 dec 2005, 22:49

PelleL skrev:Visst har det varit en stor nedgång på alla plan sedan mitten av nittiotalet. Nedgången i LYS-segling började nog långt tidigare kanske runt -87. Vad jag tycker mig ha sett är att avtappningen skett från "botten" dvs dom som aldrig är med i toppen lägger av vilket kan vara förståeligt. Varför är det inte fler som seglar då? Tja..vad vet jag men några tankar:

-det har varit kroniskt dålig rekrytering i många år. Vi är rätt många som började segla i början/mitten på 80-talet och som har hållt på sedan dess men inte så många yngre.

-Människor idag tycks behöva "instant gratification" och är man inte absurt begåvad tar det (för) lång tid att bli en bra kappseglare. jag har bara hållt på i 25 år och tycker väl att man börjar ha lite koll...ibland i alla fall :? 80-tals generationen har hunnit bli rätt duktiga och det är inte alla 20-åringar som gillar att få bonk av en bunt halvfeta 40-åringar :wink:

-Pengar spelar roll...-84 köpte vi glatt båt för studielånet och började kappsegla. Dagens 21-åringar kan inte göra det för deras ekonomi är mer ansträngd och villkoren för studielånen sämre plus att arbetsmarknaden känns mer osäker
I Västerås tycker jag finns en försvårande faktor till. Nån gång under 70 eller 80-talet visade sig i en av klubbar att ungdomsverksamheten räckte inte till för att kunna få fram framgångsrika seglare och klubben visade för lite intresse att förbättra situaltionen. En av Sveriges bästa jolleklubbar bildades (JKV). Tyvärr finns det på så sätt knappt några kontakter med kölbåtsklubbarna. Ungdomarna lägga av när de är "färdiga" med jolle segling. Egen båt brukar vara för dyrt (om den ska vara häftigt. föräldranars båt får de kanske inte heller låna och att segla med föräldrarna är för de kankse inte heller så kul.
Nya båtägare, som detläggs viss förhoppning på i vissa klubbar, skaffar sig oftast båten för att kunna komma ut på sjön. Kappsegling finns oftast inte med i tanken. Om den finns kommer de och se att det är inte bara att köpa sig en fin båt utan man måste även lära sig att hantera den. Framgånger uteblir och då tröttnar de snabbt.
Iår kunde det dock ses en viss vändning. Nergången har avstannat och kanske tom fler kom till kappseglingarna (undantag 24-timmars). Kanske en trendbrott?
Samtidigt ser jag också att mina segelkompisarna saffade sig större båtar de senaste åren. delvis tom cruiser/racer men man ser de mer och mer sällan på banan. Tyvärr är det rätt ofta mycket snack men sedan händer ingenting. Konstig bara att samma prata ofta om vad som bör göras för att få upp deltagandet. Jag tycker det är enkelt det är bara att delta...

Ibland undrar jag om det är en slags generationskifte som har pågått. Framtiden kommer att visa. Jag tror att en trendvisare är de kvällseglingar. Stor deltagnde där lägger också basen för ett större fält när det gäller. Dessutom en underbar möjlighet för alla som vill men inte våga.

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 18:09
Kontakt:

Inlägg av tp » tor 15 dec 2005, 23:07

En mycket viktig fråga detta, man vill ju inte riskera att bli ensam på sjön under onsdagkvällarna säsongen 2036...

Som jag ser på saken är det två grupper som saknas på banan:
Dels de \"rutinerade gamla uvarna\" som seglat mycket och länge men kanske inte tycker det längre är värt varken besväret eller pengarna det innebär att hålla båt, besättning och segelgarderob på en nivå som garanterar resultat - Dels har vi nybörjarna, gamla som unga, som jag tror är den grupp vi kappseglare i första hand bör försöka rekrytera ur.

Om man godtar denna hypotes vill jag peka på några saker vi alla bör tänka på.

Om vi lyckas få med nya deltagare på tävlingarna så bör vi som hållt på ett tag försöka ta det lite lungnt när vi vistas runt nybörjarna, exempelvis kanske inte slå i näbben på Vegan med originalsegel och familjebesättning. Eller köra i sidan på den okunnige sate som närmar sig startlinjen för babords halsar trots att vi skriker styrbord allt vi orkar, de flesta segelbåtar är ju trots allt försedda med roder.
Dessutom kan vi försöka tänka på att aldrig vara dryga om någon ställer en fråga, till och med såna saker som styrbords halsar och lä- respektive lovartsbåt kan ju te sig förvirrande för den som nyss börjat kappsegla.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 16 dec 2005, 08:43

tp,

jag skulle vilja lägger till en grupp. Det är undomarna som har stor erfarenhet från jollesegling men sluta av olika själ med seglingen. En del kommer kanske tillbaka många år efter.

Vår styrelseordförande i W-münde under 80-talet poängterade på ett medlemsmöte vikten att ha en bra kontakt mellan kölbåtsfolk och barn-& ungdomsgruppen för fortlevnad av klubben och seglingstraditioner. Även i Sverige tycker jag att man kan se att dessa klubbar med en bra allroundverksamhet har inga eller mindre problem med återväxten och större deltagarfält på kappseglingarna.

desålätt
Guldmedlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 11:02
Ort: Malmö

Inlägg av desålätt » fre 16 dec 2005, 08:52

Tror tp är inne på ett viktigt spår!
Seglare och kappseglare är ett fruktansvärt \"svårt\" folk. De är oödmjuka bessewissers som kan allt bättre än alla andra och man skall inte komma där och tro att man kan kappsegla bara för man ha en båt. Seglare är som golfare var innan golf blev en folk\"sport\". Nu är det ju kanske så att segling är folkligare än vad giolf var men i kappseglingskretsarna är tendenserna samma.
Man odlar en snobbism som gör att nya intresserade känner sig ovälkomna. \"Kom inte här till vår lilla klubb och tro att du kan segla med oss bara för att du är nyfiken på det\"
Sluta upp med det och bjud upp till dans över vågorna.
ta emot alla med öppna armar och låt de intresserade gasta på under en tävling så det lär sig och får en inblick i sportens tjusning!

Välkomna alla som är intresserade - det garanterar fortlevnaden och tillväxten!
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » fre 16 dec 2005, 09:02

En sak som jag hört nybörjare/familjekappseglare uppskattar är att köra omvänd LYS så att stressmomentet med starten blir mindre. Jag tror det kan bidra till att få upp deltagande på kvällseglingar och andra enklare arrangemang.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 16 dec 2005, 09:06

PelleL skrev:En sak som jag hört nybörjare/familjekappseglare uppskattar är att köra omvänd LYS så att stressmomentet med starten blir mindre. Jag tror det kan bidra till att få upp deltagande på kvällseglingar och andra enklare arrangemang.
...känns dessutom även bättre när man kommer i mål. först i mål vinner. folk har lättare att följa och blir kanske också inpirerad att delta. Dessutom går det snabbare att genomföra en prisutdelning.

desålätt
Guldmedlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 11:02
Ort: Malmö

Inlägg av desålätt » fre 16 dec 2005, 09:12

MiniMe skrev:
PelleL skrev:En sak som jag hört nybörjare/familjekappseglare uppskattar är att köra omvänd LYS så att stressmomentet med starten blir mindre. Jag tror det kan bidra till att få upp deltagande på kvällseglingar och andra enklare arrangemang.
...känns dessutom även bättre när man kommer i mål. först i mål vinner. folk har lättare att följa och blir kanske också inpirerad att delta. Dessutom går det snabbare att genomföra en prisutdelning.
Känns som kloka tankar. Enkelt för alla såväl nybörjare, erfarna och åskadare. Fler åskådare som förstår vad som händer ju fler blir intresserade ja sen snurrar det på så... Ni är inte dumma!!!
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 16 dec 2005, 09:36

Stop stop stop......... med alle ere bekymringar !!!
Segelklubbarna har det som dom har fortjänt.

Ute i segelkubbarna mangler ganske enkelt en plan for vad man önskar at göre for att få flera ungdommar och vuxna ut at segla. Marknadsföring behövs.

Dom klubbar som har en plan, gennomförer den och investerar i moderne klubbåter har succes, båda med ungdommar och vuxna. Men investeringar behövs. I min segelklub har vi gennomfört et generationsskifta så inte bestyrelsen är alle på 60+ år. Det skärper interessen hos ungdommarna och interessen är increasing. En segelklub skall erbjüda matchrace i moderna klubbåter, fleetrace i klub- och egna båter. Tur aktiviteter och en höj service i hamnen.
Steen
Danmark

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » fre 16 dec 2005, 09:49

Steen har helt rätt. I Danmark är det ju väldigt vanligt att klubbarna har båtar som medlemmarna kan använda. Jag tror det är ett ett väldigt bra sätt att öka intresset men tyvärr verkar det inte funka i Sverige. Ett problem är kanske att klubbarna här om dom ens köper båtar antingen är för inriktade på ungdomsverksamhet eller också köper (har råd med) för få båtar. Danskarna har förstått att det behövs 10 båtar och inte två för att bygga uppnågot och jag hoppas jag får sen en klubb i sverige som skaffar en flotta på 10 606 eller C-55:or eller kanske CB66:or och sedan driver seglarskola på alla nivåer och kappsegling med båtarna.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 16 dec 2005, 09:56

Nyaste tilltag i min segelklub är innköp av 2 helt nya Match 28 segelbåter.
Pris DKK 300.000 styck. Planan är at köpa flera och tillsamman med andre innovative segelklubbar att uppbygga en landsdäkkende turnering i Match 28. Råd med att köpa båter? Verksamheterna sponserar :wink:
Steen
Danmark

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » fre 16 dec 2005, 09:59

Jag har precis fått upp ögonen för kappsegling efter att ha 'familje'seglat i många år. Jag gastade på en kompis båt vilket var kanonkul, eventuellt tänkte jag försöka köra något testrace med min egen båt i sommar. Det kan ta lite tid att ta sig runt banan bara, skall jag segla utan spinnaker får båten ett LYS på 0,91... Men vem har brottom när man seglar? :wink:

De problemen som jag stött på är:
- Hur börja? Jag är uppvuxen med att ha seglat varje sommar sedan jag var liten, men mina föräldrar hade inget kappseglingsintresse så detta är nytt för mig. Jag har aldrig seglat jolle i en klubb, utan bara kajkat ru´nt med en kombijolle i viken vi för tillfället låg i.
- Dåligt med tillfällen att öva praktiskt. Vi har inga klubbkappseglingar i vår klubb (c:a 300 båtar!) och det vore ju bra att få testa lite innan man gav sig ut mer 'på riktigt' med personer som är beredda att segla rakt igenom din båt eftersom de har rätt till väg.
- Svårt att få med en gastkompis som är på samma nivå som jag. Jag vill inte ha en pitbull i båten som inte kan leva med att kanske komma sist eller ett blåbär som är totalt rudis på allt, utan någon som jag som kan väjningsreglerna och vet hur man styr och trimmar en båt hyggligt bra.
- Det saknas ett Tjörn Runtliknande lopp i Stockholmsområdet (ialafall där min båt ligger) där ALLA är med - från nybörjaren till proffsseglaren. Det måste finnas ett utrymme för nybörjare på banan, och det intrycket har inte jag haft när jag kappseglat. Kanske en varningsflagg med ett blåbär vore något? :D

Jag har även sett att SSF har insett att något behöver göras för att få fler intresserade av kappseglingen och har tagit fram en pyramid som visar de olika grupperna som man skall rikta in sig på. Problemet som jag ser det är att jag inte kan hitta mig där, och jag gissar att jag tillhör en ganska stor grupp, dvs 'har seglat mycket tidigare, kan hantera sin båt, kan väjningsregler och vill kappsegla någon/några gånger per år men är nybörjare på tävlingsmomentet'
Du kan läsa mer om pyramiden HÄR!
Alla borde ha skägg

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 16 dec 2005, 10:10

En segleklub skall ochså ha en segelskola som erbjudar kurs innom kappsegling. Värje tirsdag har vi 4 styck Int. 806 med nyböjara på kappseglinsbanan (med instruktör) Och varför Int. 806. Jo fordi dom har et löb med 10-12 styck Int. 806 varje tirsdag. Det nytter ingenting att erbjüda kappseglingskurs i Vega när den inte finns andre exemplarer på banan.
Steen
Danmark

Skriv svar