Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » mån 29 maj 2006, 09:28

Ägget skrev:Kristina menar nog att sjöräddningen blir nerringda varje säsong av

onödiga larm......Vilket är helt rätt..Folk får panik och sos:ar i onödan.

I en krissituation Känner och överger nog de flesta skutan, fastän detta

kanske är helt fel..Tryggast på båten kanske?

Är du förberedd? Hur fungerar din gps i 25/m/s på Skagerack?

Troligtvis fungerar den inte.Var beredd på det.

Ingen init......


Om GPS:en strejkar får man gå över till kompass och papperssjökort och segla på död räkning. Det kan alla göra.




Endast 2 dimensionell.......

Var vänlig starta om.......

Gäst

DÖD RÄKNING

Inlägg av Gäst » mån 29 maj 2006, 09:32

Om GPS:en strejkar får man gå över till att segla på död räkning med kompass och papperssjökort. Det kan alla göra.

Vi får aldrig bli helt elektronikberoende.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 29 maj 2006, 19:02

Sjöräddningssällskapet erbjuder bogsering för en extra avgift av ett par
hundra kronor per år. Detta gör de inte för att de är \"så snälla\", utan
för att det är bra för deras ekonomi. Tänk själva: hur sugna är ni på att
ringa sjöräddningen för att t.ex. motorn trilskas? Nej, just det, ni seglar
in till bryggan i stället. Ändå är det tryggt att möjligheten finns där, och man är beredd att betala för den trots att man sannolikt inte kommer att
utnyttja den.

Kristina. Varför all denna diskussion, förresten? Allt du kom fram till var
ju \"vad var det jag sa?\", och det hade du ju redan sagt!

Rudi

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » mån 29 maj 2006, 19:05

Övrig bogsering betalas in tilll sista öret av den som åtnjuter tjänsten.
Sällskapet är inte ideellt på DET sättet.

Rudi

Kristina

Caliso och Moquini

Inlägg av Kristina » tis 30 maj 2006, 19:42

Anonymous skrev:Kristina. Varför all denna diskussion, förresten? Allt du kom fram till var
ju "vad var det jag sa?", och det hade du ju redan sagt!

Rudi
Caliso?

Moquini?

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Re: Caliso och Moquini

Inlägg av Rudi » tis 30 maj 2006, 20:26

Kristina skrev:
Anonymous skrev:Kristina. Varför all denna diskussion, förresten? Allt du kom fram till var
ju "vad var det jag sa?", och det hade du ju redan sagt!

Rudi
Caliso?

Moquini?
Varit på charterresa nyligen?

Gymnasist?

Rudi

Gäst

Re: Caliso och Moquini

Inlägg av Gäst » tis 30 maj 2006, 21:26

Rudi skrev:
Kristina skrev:
Anonymous skrev:Kristina. Varför all denna diskussion, förresten? Allt du kom fram till var
ju "vad var det jag sa?", och det hade du ju redan sagt!

Rudi
Caliso?

Moquini?
Varit på charterresa nyligen?

Gymnasist?

Rudi

Rudis?

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tis 30 maj 2006, 21:44

Jag vet inte riktigt vem jag talar med. Din fråga (jag förutsätter här att du
inte är ute efter att vara oförskämd) får jag nog, efter visst övervägande,
besvara med ett \"nej\".

Rudi

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 01 jun 2006, 18:44

Händelsen i Australien är redan diskuterad men vad jag skulle vilja titta närmare på är den trygghet som sjöräddningen erbjuder alla seglare, amatörer som kappseglare.

Grundar vi våra beslut till havs annorlunda för att vi har sjöräddningen?
Hade besättningen i Australien förberett sig på de väderförhållanden som råder eller tänkte dom \"aja, händer nåt så har vi sjöräddningen\".

Anser att många har blivit alldeles för beroende av hjälp, inte bara svenskar, förr i tiden hade inte ens segelbåtarna motorerna, något som är en väldigt säker livlina ifall något händer med riggen.

Har seglarna blivit små bäbisar som aldrig skulle våga gå ut ur huset utan att veta att mamma sjöräddning alltid står runt hörnan?


Mikey


Evakueringen av Caliso förefaller vid första påseende bäbiaktig, men vem vet den kanske var fullt befogad.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 01 jun 2006, 19:11

Utdrag ur Sjöräddningssällskapets årsbok 2005. RS Käringön 31 juli 2004.

”…En annan trossenmedlem med nyinköpt segelbåt, och som aldrig seglat enligt egen uppgift. Nu hade motorn stoppat och frågan uppstått om hur kunna ta sig iland. Vi förklarat att vi hade många uppdrag och inte kunde komma genast och de fick vänta eller kasta ankar. Mannen ringt senare och då hade det löst sig. Motorn fungerade och vår hjälp var inte önskvärd, men mannen tyckte att vi skulle ha kommit med en gång, så att han inte hade behövt segla på Koljefjorden som en Flygande Holländare. ”

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 jun 2006, 10:18

Anonymous skrev:Utdrag ur Sjöräddningssällskapets årsbok 2005. RS Käringön 31 juli 2004.

”…En annan trossenmedlem med nyinköpt segelbåt, och som aldrig seglat enligt egen uppgift. Nu hade motorn stoppat och frågan uppstått om hur kunna ta sig iland. Vi förklarat att vi hade många uppdrag och inte kunde komma genast och de fick vänta eller kasta ankar. Mannen ringt senare och då hade det löst sig. Motorn fungerade och vår hjälp var inte önskvärd, men mannen tyckte att vi skulle ha kommit med en gång, så att han inte hade behövt segla på Koljefjorden som en Flygande Holländare. ”
Om medlemsskapet i Trossen garanterar omgående hjälp med till exempel bogsering, så har Sjöräddningen naturligtvis skyldighet att ställa upp direkt och inte i efterhand skriva en massa spydiga kommentarer i saken.

Ivar

Inlägg av Ivar » sön 11 jun 2006, 08:50

Men är det inte lite väl magstarkt att begära hjälp av sjöräddningen för att slippa segla med sin segelbåt?

Brendan

Sjödrama i Kattegatt

Inlägg av Brendan » fre 16 jun 2006, 11:14

I nummer 5/6 2006 av tidningen På Kryss beskriver en erfaren seglare, till yrket sjökapten och lots, hur han tvingas begära hjälp av den danska sjöräddningen i samband med ett försök att kryssa från Skagen till Sverige i nordostlig vind överstigande 20 m/s.

Trots att han gjorde nästan allting rätt, visade det sig att båten, en Rasmus 35, inte kunde seglas bidevind när vinden nått stormstyrka och sjön blivit mycket grov och oregelbunden.

Om han från början hade lyckats komma längre norrut och utnyttja den starka medgående Jutska strömmen, kanske han hade lyckats, men det är långt ifrån säkert.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 16 jun 2006, 14:45

...skulle bara kommentera med några få ord.

\"går inte ut, när kuling och storm är inkommande (lysnna på väderleksrapport) går inte i hamn om det blåser storm utan rida ut långt ifrån kusten.\" det borde vara grundprincipen. Hur mycket man sedan följa av det och varför får man väl avgöra från fall till fall. Jag tror nog att i många fall gör felet mycket tidigare, oftast i förberedelserna, så att det krävs att tillkalla hjälp. Onödig? avgör själv.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 16 jun 2006, 17:21

I USA (stort land, långt borta) pratar man ibland om något som kallas \"20/20 hindsight\" eller \"Monday Morning Quarterbacks\". Låt oss skapa en träffande svensk översättning!

Q.

Skriv svar