Undran angående lystal

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mikael Westerberg
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 10:32

Undran angående lystal

Inlägg av Mikael Westerberg » sön 05 mar 2006, 20:24

Hej alla entusiaster,

Våren har börjat. Ja kanske inte map på temperaturer och väder då det var -12 C här på morgonen. Jag bestämde mig dock i fredags att det var dags att ge sig i kamp med kung Bore och starta säsongen. Sagt och gjort - fram med grillen och köttet (med tillhörande malt). Tillbringade Lördagen samt även idag Söndag på varvet med att rensa däck från allt - vi ska måla om överbyggnaden i år.

Nåväl - nu till min fråga. Jag har lärt mig att en båts fart (dock ej vid planade båttyper) är beroende av dess längd på vattenlinjen. Dock så ser jag i båtfakta att båtar (som jag antar inte är planande) med stora variationer i vattenlinje-längd) har liknande LYS-tal.

Hur kan det komma sig??

MVH/ Mikael
Mikael Westerberg
Wasa 55

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 05 mar 2006, 21:02

Man skulle kunna förklara det med att vattenlinjelängden visar på en teoretisk maxfart (en fysisk begränsning pga vågbildningen), medan lystalet visar på någon sorts allroundsnabbhet, empiriskt mätt på kappseglingar där man seglar på maxfart ibland och ibland långt därunder, beroende på vinden.

Så en kort, lätt båt med massor av segel, perfekt för lättvind kan få samma lystal som en lång, tung båt som passar bäst i hårdvind.

//HQ

heavy
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 21:59

Re: Undran angående lystal

Inlägg av heavy » sön 05 mar 2006, 21:31

Mikael Westerberg skrev:Hej alla entusiaster,

Våren har börjat. Ja kanske inte map på temperaturer och väder då det var -12 C här på morgonen. Jag bestämde mig dock i fredags att det var dags att ge sig i kamp med kung Bore och starta säsongen. Sagt och gjort - fram med grillen och köttet (med tillhörande malt). Tillbringade Lördagen samt även idag Söndag på varvet med att rensa däck från allt - vi ska måla om överbyggnaden i år.

Nåväl - nu till min fråga. Jag har lärt mig att en båts fart (dock ej vid planade båttyper) är beroende av dess längd på vattenlinjen. Dock så ser jag i båtfakta att båtar (som jag antar inte är planande) med stora variationer i vattenlinje-längd) har liknande LYS-tal.

Hur kan det komma sig??

MVH/ Mikael

Titta in på länken där har( lys pappa) skrivit lite om lys
http://www.norlinboats.com/

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » sön 05 mar 2006, 21:37

Man kan tillägga att vissa båttyper är såväl deplacerande som planande,
kölbåtar som vid gynnsamma förhållanden kommer över sin teoretiska
maximifart, lättar och planar (en racerjolle är i.o.f.s. också en depla-
cementsbåt, så länge vinden är för svag för att få den att plana.).

Rudi

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 05 mar 2006, 22:21

Skall man vara riktigt petig:

Vattenlinjelängden styr vågbildningsmotståndet, och är en begränsning på maximal fart, om framdrivningseffekten är \"tillräcklig\". Men det finns stora variationer. Först och främst kan skrovformen göra båten mer eller mindre benägen att sjunka ner i fartvågen. Många moderna segelbåtar får en liten hydrodynamisk lyftkraft på sitt skrov som hjälper med farten.

Sedan är det väl känt att ollika form på undervattenskroppen kan göra båten mer lättdriven (men med en något lägre toppfart) eller trögdriven, men med något större potentiell toppfart - allt på samma längd. Man talar ibland om block-koefficient och prismatisk koefficient för att beskriva de här skillnaderna - det går att räkna på det hela om man vill.

//HQ

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Undran angående lystal

Inlägg av MiniMe » mån 06 mar 2006, 13:57

heavy skrev:
Titta in på länken där har( lys pappa) skrivit lite om lys
http://www.norlinboats.com/
intressant läsning...

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 06 mar 2006, 16:56

Vannlinjelengden er heller ingen konstant størrelse under seilas. Noen båter øker sin vannlinje betraktelig under fart, men andre konstruksjoner har bortimot max vannlinjelengde allerede ved bryggen.

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » mån 06 mar 2006, 18:10

Sedan är det väl känt att ollika form på undervattenskroppen kan göra båten mer lättdriven (men med en något lägre toppfart) eller trögdriven, men med något större potentiell toppfart - allt på samma längd. Man talar ibland om block-koefficient och prismatisk koefficient för att beskriva de här skillnaderna - det går att räkna på det hela om man vill.
Hmm, just de här två begreppen, blockkoefficient och prismatisk koefficient, är något som jag inte lyckats få klart för mig hur de fungerar. Någon som kan förklara det? Vad de innebär, vad de ger båten för egenskaper och vad som är rimliga värden på de två för olika typer av båtar?

MVH, G

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 06 mar 2006, 21:41

Här är en länk som kanske kan vara till nytta. Men den är engelsk - jag hittade tyvärr inget bra på svenska.

http://web.nps.navy.mil/~me/tsse/NavArc ... uction.htm

I de sammanhang där man diskuterar deplacementsfördelningens betydelse för toppfarten brukar man litet förenklat använda bara den prismatiska koefficienten, men med båtar som har ett avsmalnande skrov med stora överhäng (segelbåtar) som dessutom seglas med lutningar upp till 30 grader kan man inte räkna fullt så enkelt. Därav att man får ta hänsyn till både block- och den prismatiska koefficienten när man försöker beräkna verklig toppfart.


//HQ

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » mån 06 mar 2006, 23:56

Tack, jag ska läsa o begrunda!

MVH, G.

Skriv svar