Magnific Midget

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Danilo

Magnific Midget

Inlägg av Danilo » tis 07 mar 2006, 22:24

Hallå go'a folket.
Funderar på att skaffa en liten segelbåt.

Har seglat förra sommaren för första gången och kan lätt säga att jag är natural* (begåvad alltså;) och nu är det dax..

Funderar på en Magnific Midget men hittar inte en enda på sailguide, blocket eller maringuiden.
Finns det en till salu i Gbg trakten?
Finns det fler sidor man kan leta på?

Vad tycks om IW23 och Amigo 23?

Vänligen,
Danilo

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 07 mar 2006, 22:35

Lugn, lugn

MM finns det gott om från 10´och uppåt.
Bara att vänta. MM upplever jag som en hyffsad instegsbåt som du kan ha riktigt kul med.
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tis 07 mar 2006, 23:29

Jag skulle välja Amigon. Behagligare gång i sjö. Imponerande rymlig. Im-
ponerande överhuvudtaget. Det är förstås en smaksak vad som impone-
rar. M.M. är en snabbare båt och billigare i inköp.

Rudi

Danilo

Inlägg av Danilo » tis 07 mar 2006, 23:59

Amigo är en fin båt.
Det finns två stycken här i Sannegårdshamnen. Har varit i vattnet hela vintern (tror ej att den var den första). Riktiga renoverings projekt.
Om man kunde få tag i ägaren... skulle va' extra.

Skall sätta en lapp så får vi se.

/D

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » ons 08 mar 2006, 06:21

Danilo skrev:Amigo är en fin båt.
Det finns två stycken här i Sannegårdshamnen. Har varit i vattnet hela vintern (tror ej att den var den första). Riktiga renoverings projekt.
Om man kunde få tag i ägaren... skulle va' extra.

Skall sätta en lapp så får vi se.

/D
De båtarna som ligger i sannegårdshamnen ägs och används av pundare som helst inte vill ha med omvärlden att göra, tro mig, jag har redan frågat om båtarna för några år sedan.
Men när det gäller en MM så har jag en kamrat som ska sälja sin, den ligger ute i Björlanda Kile.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Inlägg av Miwa » ons 08 mar 2006, 07:38

Hej!
Alla dina tre alternativ,kommer att ge dig fina upplevelser.
Det viktigaste är att segel,motor och övrig utrustning är i bra skick.
Välj utifrån det!

Jag instämmer med Rudi m.fl. att Amigo 23 är bästa valet.
Det lär finnas en i Kalmar för 35000 kr.
Det är Chilena,berömd för sin Atlantsegling på 70-talet.

hälsn. Miwa

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 08 mar 2006, 08:33

Det lär finnas en i Kalmar för 35000 kr.
Det är Chilena,berömd för sin Atlantsegling på 70-talet.
Tack för tippset. Skall ta kontakt med Staffan så får vi se.
Alla dina tre alternativ,kommer att ge dig fina upplevelser.
Det viktigaste är att segel,motor och övrig utrustning är i bra skick.
Håller med dig 100%.

Den storsta 'problemmet' hag har är att jag är en 'estet' dvs båten måste se snyggt ut. Och nu har jag en kolega som vill sälja billigt sin StorTriss MK2 med kärran, motorn och allt, men jag tycker att den är såååå ful ;)
Jag fattar att den är skitbillig, och bra nybörjarbåt men..
Är det bara jag eller...

Tycker att alla tre alternativ ser mycket bättre ut (fast inte i samma prisklass).

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 08 mar 2006, 08:40

Jag vill gärna slå ett slag för Magnifik Midget:

Jämfört med den likaledes fina Amigo 23:an är MM lättare och smidigare att hantera och den är (bör vara) mycket billigare, för det är en enklare byggd båt. Är man en ovan (men intresserad) seglare kan den därför ge litet mer seglingsutbyte samtidigt som man ligger ute med färre pengar.

Många MM är självbyggen, vilket är ett bra argument för att titta på ett par stycken innan man bestämmer sig.

//HQ

Danilo

Inlägg av Danilo » ons 08 mar 2006, 08:41

Sorry, har glömt att signera förra medd.
Men när det gäller en MM så har jag en kamrat som ska sälja sin, den ligger ute i Björlanda Kile.
Allt är av intresse.
Mitt mail är dcorlija@gmail.com

Jag kan bara sära att ni är den vänligaste gänget på nätet jag har träffat nånsin.
Hoppas att vi träffas ute till havs någon gång.

Hälsningar,
Danilo

Danilo

Inlägg av Danilo » ons 08 mar 2006, 08:49

Herr Q skrev:Jag vill gärna slå ett slag för Magnifik Midget:

Jämfört med den likaledes fina Amigo 23:an är MM lättare och smidigare att hantera och den är (bör vara) mycket billigare, för det är en enklare byggd båt. Är man en ovan (men intresserad) seglare kan den därför ge litet mer seglingsutbyte samtidigt som man ligger ute med färre pengar.

Många MM är självbyggen, vilket är ett bra argument för att titta på ett par stycken innan man bestämmer sig.

//HQ
Det är klart att man skall titta på fler båtar innan man bestämmer sig.
Tänkte bara att det skulle vara kul att segla lite nu till sommar efter bröllopsresan :lol:

Tack för dinn åsikt HQ

/D

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 08 mar 2006, 11:15

Är det inte så att det skiljer ett par hästlängder i kvalitet mellan dessa båttyper. Tillgången på plast verkar ha varit bra ute på Hönö, allting på Amigon är överdimensionerat.
MM´n är väl ett halvfabrikat? Inget ont i detta men kvaliteten kan ju variera.Generellt verkar Amigos mer välvårdade dessutom.//Johan

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 08 mar 2006, 11:23

Titta på den danske klassbåten L-23. Den är snyggare, snabbara och seglar 10 gangar bättre enn dom övriga alternativer. Kan köpes från DKK 35.000. Et annat bra alternativ är Triss Norlin, men den är dock mindre.
Steen
Danmark

RR-Johan
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 13:18

Inlägg av RR-Johan » ons 08 mar 2006, 11:24

Har själv en MM och är grymt nöjd. Begränsat djupgående gör att man kommer in i vikar och jag har tom lyckats bygga en båtkärra till den så att i och upptagning kan skötas på egen hand. Inneutrymmerna är suveräna för en så liten båt men ta uppgifterna om liten sittbrunn på allvar. Den är verkligen i minsta laget och gör tyvärr att man inte bör vara mer än 2 pers som seglar. Lycka till med att hitta båt. Finns en del info ute på nätet då det dykt upp ett par nya sidor senaste året.

Danilo
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 08:53
Kontakt:

Inlägg av Danilo » ons 08 mar 2006, 11:56

Vad tycks om en Monark 700?

Jag som vet inte mycket om segelbåtar tycker att den är en av de finaste jag har sätt hittills.

Men 40 papp...
vet ej om jag vill lägga ut så mycket pengar på min första båt
/D

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Inlägg av barry » ons 08 mar 2006, 13:03

Monark 700 är en fin båt men om du varit inställd på Magnifik eller Amigo så rör du dig en bra bit från grundkonceptet. Eftersom det är din första båt och du verkar kunna röra dig över ett ganska brett spektrum av \"båttyper\" så kan jag bara ge dig rådet att åka runt och titta på så många som möjligt för att skaffa dig en bild av vad som passar dig bäst.

Såväl Magnifik som Amigo som Monark är jättebra båtar med nöjda ägare men med lite olika \"spetskvaliteter\" (och brister!). Fast det finns en hel skog av båtar med liknande prestanda och egenskaper. Åk och kika allt och alla utannonserade Magnifik, Amigos, Monarker, Viggar, Ohlson 22:or, Maxi 68, om du har tur nån dansk L-23:a (som verkar vara en riktigt trevlig båt!) plus en handfull ytterligare båtmodeller som ligger i rimlig pris- och komfortklass för dig så kommer du garanterat hitta en 10-30 kkr guldklimp som passar dig som hand i handske!

Skriv svar