Utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » tor 31 jan 2008, 23:32

Hittade detta på maringuiden men har inte hittat det på BRP. Tidigt daterad dock 2004. Jämförelsen gäller större motorer typ evinrude.
Det verkar logiskt att de inte förbjuder en teknologi utan att förbudet är baserat på utsläppen. Så tanken att det finns möjlighet att utveckla nya små 2 takt med insprutning verkar trolig. På mc (cross-enduro-lvreg) sidan trodde man ett tag att 2 taktaren var på väg mot sotdöden men nu kommer nya modeller med insprutning och då pratar vi motorer från 125cc- 300cc. Motorerna ger mycket effekt trots små motorer och låg vikt, 35-50hk.
Vet dock inte om kraven är lägre där. Så det kommer nog på marinsidan också.

Myt # 1: EU gör tvåtaktare olagliga
Fakta # 1: De bestämmelser kring emissioner (avgasutsläpp) som fastställts inom EU, reglerar emissioner, inte teknologier.

Myt # 2: EU 2006 gör försäljning av tvåtaktare olaglig efter 2006
Fakta # 2: Alla utbordare, oavsett teknologi, som importeras till EU före stoppdatum, får också säljas till slutanvändaren efter stoppdatum. Alla utbordare som klarar emisionskraven, oavsett teknologi, får säljas fritt. Inget utbordarfabrikat och ingen teknologi blir otillåten.

Myt # 3: 4-taktare har bäst bränsleekonomi
Fakta # 3: Såväl 4-takt som Direkt Insprutad (D.I.) 2-takt har god bränsleekonomi. Fristående tester har visat att tvåtakt med D.I. t.o.m. har lägre bränsleförbrukning än 4-taktare av motsvarande hk-storlek.

Myt # 4: 4-taktare har lägst miljöbelastning
Fakta # 4: 4-takt och D.I. är båda mkt rena teknologier, 4-takt har ngt lägre utsläpp av kolväten (HC), medan direktinsprutad 2-takt tenderar att ha lägre utsläpp av nitrösa gaser (NOx) och koloxid (CO). Två-taktsmotorer har inte heller ngn motorolja eller ngt oljefilter som skall bytas och miljöhanteras. Två-taktmotorns smörjolja är förbränd och är därmed redan innefattad i mätningarna för avgasutsläpp. Båda klarar EU 2006 emissionskrav.

Myt # 5: CARB STAR-bestämmelserna (CARB, California Air Resource Board) gäller över hela världen
Fakta # 5: CARB Star-bestämmelserna (1-2-3 stjärnor) avser endast utbordare sålda i Kalifornien och har ingenting att göra med EU 2006.

Myt # 6: Bara 4-taktare klarar kraven för CARB 3-Star (3 stjärnor) Ultra-Låga Utsläpp
Fakta # 6: Det finns idag 2-takts D.I.-motorer som klarar de allra strängaste kraven. Evinrude, som uteslutande har 2-takt D.I. har gett utfästelsen att vara 'det första stora utbordarfabrikatet som till 100% klarar Carb 3star', dvs. att hela modellserien är godkänd enl. de allra strängaste bestämmelserna.

Myt # 7: 4-takt utbordare har lägst servicebehov
Fakta # 7: Dagens 4-taktare och 2-takt D.I. motorer har båda ett lågt servicebehov jämfört med äldre 10-15 år gamla utbordare. Evinrude D.I. och E-Tec har t.ex. inga ventiler som måste justeras, ingen kamrem eller kedja som måste bytas/justeras, ingen motorolja och oljefilter som måste bytas (och miljöhanteras). Evinrude har lägre servicebehov.

Myt # 8: Ingen 'smutsig' motor får användas efter det att EU 2006 trätt i kraft
Fakta # 8: Det finns ingenting i bestämmelserna som förbjuder användningen av någon motor som sålts före det att bestämmelserna trätt i kraft. För 4-takt är datumet 31 december 2005, för 2-takt är datumet 31 december 2006. Vissa av dagens 4-taktare klarar inte gränsvärdet. Alla Evinrude klarar redan nu gränsvärdet.

Myt # 9: 4-taktare har större vridmoment än andra
Fakta # 9: De flesta 4-takt utbordare har acceptabla prestanda, men när man jämför motorer med samma cylindervolym, har 2-takt betydligt högre vridmoment än 4-takt (mer dragkraft, snabbare acceleration). Detta beror på att medan 4-taktaren gör en arbetstakt ('tändning') så gör tvåtaktaren det dubbla antalet arbetstakter ('tändningar'). Tvåtaktsmotorn 'tänder' varje gång kolven går i topp, 4-taktaren bara varannan gång.

Myt # 10: Tvåtakt utbordare spiller olja i miljön
Fakta # 10: Oljan i en direktinsprutad tvåtaktsmotor förbränns i motorns förbränningsrum på samma sätt och tillsammans med bränslet, tvåtaktarens olja är därmed också medräknad i motorns avgasutsläpp och miljövärden. Motoroljan från 4-taktaren måste miljöhanteras i samband med oljebyte (även oljefiltret). Emissioner från förbränningen av motoroljan från 4-taktaren finns inte redovisad i motorns miljöbelastning, eftersom endast avgasutsläppen mäts. Om miljöbelastningen vid hanteringen av 4-taktarens motorolja och filter tas med i beräkningen, är den totala miljöbelastningen från en direktinsprutad tvåtaktsmotor avgjort lägre än den från motsvarande 4-taktsmotor.


Bombardier-Nordtrac AB 2 feb. -04

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 23:45

Det verkar ju rimligt att man förbjuder utsläpp, inte viss teknik. Troligen är det inte så lätt att bygga en liten tvåtaktare som blir tillräckligt billig för att konkurrera med fyrtaktarna i den lilla storleksklassen.

En gissning är att insprutningen (mer avancerad än på fyrtaktare) kostar litet mer än man kanske tror och kräver litet mer av kringsystemen. Det är ju inte så troligt att man kan ha eldriven insprutning på en motor utan batteri, t ex. Mekanisk insprutning kan jag knappast tänka mig på en modern bensinare. Så sannolikt måste man ha batteri, kanske startmotor, mer generator än en sketen tändspole etc etc. Häri kanske kostnadsproblemet ligger, och det innebär att en riktig lättviktare blir svår att göra.

Men det kommer väl, med tiden.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 01 feb 2008, 15:34

Får tacka Schvidja för detta. Kunde inte ha sagt det bättre själv. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 02 feb 2008, 00:10

Lysande Schvidja!

Det var bara en sak som jag funderar över..
Schvidja skrev: ...


Myt # 9: 4-taktare har större vridmoment än andra
Fakta # 9: De flesta 4-takt utbordare har acceptabla prestanda, men när man jämför motorer med samma cylindervolym, har 2-takt betydligt högre vridmoment än 4-takt (mer dragkraft, snabbare acceleration). Detta beror på att medan 4-taktaren gör en arbetstakt ('tändning') så gör tvåtaktaren det dubbla antalet arbetstakter ('tändningar'). Tvåtaktsmotorn 'tänder' varje gång kolven går i topp, 4-taktaren bara varannan gång.

[/i][/i]

Det är väl iof riktigt men ska man nu jämföra så ska man väl jämföra två lika effektstarka motorer...? Inte lika volym.
Endast då får man ju den sanna skillnaden på de olika motortyperna.
Vid lika cylindervolym så utvecklar ju en 2-takt oftast bra mycket mer effekt än en 4-takt och därmed även vridmoment.
Effekt = vridmoment x varvtal
Frågan är ju också var på varvtalskurvan man har högt vridmoment.
Tyckte bara att det var lite äpplen och päron...

Det finns en anledning till att en del 2-takts mc är 7 växlade....:)
Jag hade även en 4-takts v-4 med "bara" 5 växlar..

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 feb 2008, 00:30

De nya tvåtaktarna har väl bra med kraft på lågvarv. Och nyare bilar som tex BMW med höga effekter är tvärtom, de orkar inte ett skit trots att de har över 200 hk, man måste växla ner från sexan ända till tvåan och tokvarva om det ska hända nåt. Så päronen och äpplena kan nog byta plats ibland
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 02 feb 2008, 00:52

Jo det är väl iof riktigt, motortyperna har närmat sig varandra.
Att en BMW motor måste varvas beror på vilken motor man har.
Jag har själv en rak 6:a som drar rätt ok i låga varv..
Nya 4-taktare klarar också mycket högre varvtal numera och ofta med en bekostnad på vridmoment på låga varv...
Menade bara att jämförelden på cylindervolym blir inte rättvis i det fallet.
Man borde jämföra lika effekt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 02 feb 2008, 09:04

Nya (direktinsprutade) tvåtaktare har många fördelar, men man kan inte få dem på motorer under 40 HK. Under den gränsen blir en direktinsprutad tvåtaktare tydligtvis för dyr att bygga och sälja och kanske inte ens praktiskt bättre.

Vridmomentet på olika varvtal har en hel del med gasflödet att göra. Att man måste varva en BMW har med effektkurvan att göra, och att jämföra en bil med växellåda med en utombordare med "enväxlad automatlåda" i form av propeller är inte meningsfullt.

Det vanligaste skälet att använda en tvåtaktare är inte att den är överlägsen vad gäller verkningsgrad eller bränsleekonomi, utan att den har låg vikt i förhållande till avgiven effekt. På vattenscooters, snöscooters och motorcyklar betyder detta en god prestandavinst, men tänk litet på vad den sitter på för typ av fordon! Problemet för tvåtaktaren kommer även i fortsättningen att vara avgasevakuering på låga varv. Det är färskluften som sköter om detta, och med vevhuskompression som princip kan problemet inte lösas. Turbomatning och/eller extra spollufttillförsel på låga varv är en lösning, men den är inte enkel eller alldeles billig. Här har direktinsprutningen en stor fördel med bränsleåtgång och förbränningen, men tvåtaktarens "dubbla arbetsslag" får man inte samma utbyte av i det lägre varvtalsområdet.

Det vi vill ha är en lätt och smidig hjälpmotor till den lilla segelbåten eller en motor till dingen. I dagsläget gäller inga av argumenten i Schvidjas lista för dem. Argumenten är tillrättalagda för Bombardiers (snöscootrar, Evinrude/Johnson, motorcyklar m fl) intresseområde (inte så konstigt) men man kan inte flytta dem rakt av till andra motorfordon än de där motorns egenvikt är betydelsefull för prestandan.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 feb 2008, 09:36

Det finns ju Evinrude 2-cyl som är av samma sort som den 4 hk jag har fast på fler hästar. Jag har sneglat avundsjukt på grannens 15 hk. Det vore nåt på lillribben. Om det finns 6 och 8 hk riktigt lätta vet jag inte, men den gamla blå 4 hk jag har går otroligt snällt, även på låg och mellangas. Det är bara just när man startar den på högt varv som den ryker, och jag slafsar alltid i lite för olja i soppan. Hittar man en sån motor och kostar på lite proffservice så kan man nog ha den i tretti år till.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 02 feb 2008, 10:13

Just det.

Med tanke på att man som seglare/jolleåkare kör så litet kan man gott fundera på om man skall återanvända en äldre tvåtaktare i stället för att köpa en ny motor. Man får nämnligen köra rätt mycket innan den nya motorn blir "miljölönsam". (Man eldar kanske upp mer bensin bara genom att åka bil t-o-r till motoraffären för att köpa den, än man gör på flera säsonger i själva driften). Tvåtaktare (av gamla sorten) är fantastiska små maskiner på många sätt, men på låga varv släpper de ut alldeles för mycket oanvänd bensin för att det skall vara bra (det är här direktinsprutningen blir så bra). Man kan förbättra läget en del genom att köra med alkylatbensin och miljövänlig smörolja, men så (miljö)bra som en fyrtaktare blir det inte, själva principen sitter i vägen.

Som exempel: jag seglar en del, och ankrar oftast i skärgården, men trots detta kör vi inte upp mer än ett par liter bensin (typ, fyra) per säsong i jollen. Korta avstånd, lagom fart och bara "nyttokörning" blir inte många liter. Nu har jag en liten 2-hästare, så jag kan inte dra på även om jag skulle vilja. Med en 6:a eller 8:a hade det naturligtvis blivit betydligt mer, men även då hade 20 liter räckt länge.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 feb 2008, 10:17

Samma här, det går kansk åt fem, sex liter till jollesnurran. Är lite sugen på en elektrisk så jag får lite mer battaerier att ladda, det bästa jag vet...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar