Yamaha 4, "bränsletörst"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Yamaha 4, "bränsletörst"

Inlägg av dax » mån 28 apr 2008, 14:08

Hej!

Är det någon som har erfaranhet från en Yamaha 4 hk 2-takt med intern tank. Hur länge ungefär går motorn på en tank? Min båt väger ca ett ton och jag kör ungefär med gaspådraget vid markeringen "start" under gång.

/Daniel

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 28 apr 2008, 16:14

En tumregel är annars att en hästkraft kostar litet drygt 3 dl bensin per timma. På full gas drar motorn 1,2 l per timma (4x0,3) och på halvgas kanske bara 6 dl per timma(2x0,3). Om tanken är på tre liter och du kör på halv effekt kan alltså bensinen räcka fem timmar. Men det hänger ju på hur stor tanken är!

Den här beräkningen kan göras åt båda hållen. Vet du bränsleåtgången per timma vet du också hur hårt du kör motorn, dvs om du tar ut alla fyra små japanska Samurai-hästarna ur hagen, eller bara använder några.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 28 apr 2008, 17:12

Jag har en Yamaha 5 med inbyggd tank. Kör ca 3 timmar på en "full" tank på halvgas, 4,5-5 knop.
Jag fyller inte tanken toppfull för då läcker gärna luftskruven något när motorn är fullt upptippad.
Ca 1 l/h brukar det bli. Kör sällan långa sträckor kontinuerligt så det drar ju lite mer.
Tanken på 4:an och 5:an är på 2,8l enl spec.

dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Inlägg av dax » mån 28 apr 2008, 17:24

Tack för ditt svar! Var tvungen att göra en snabb överslagsräkning för att se hur rimlig "tumregeln" var! Jag kom fram till att 3 dl/timme och hästkraft är ungefär vad du får teoretiskt för en fyrtaktare (som går på bensin). De brukar man säga ha en verkningsgrad kring 30 % (optimistiskt troligtvis...) vid fullast (vid lägre gaspådrag försämras effektiviteten p.g.a. pumpförluster). I mitt fall har vi en tvåtaktare som spyr ut oförbrända kolväten... Samt att vi har 5% etanol som har lägre energiinnehåll än bensin, vilket jag inte heller har tagit med i beräkningen! Har inte hittat någon siffra men av egen erfarenhet vet jag att förbrukningen kan nästan halveras efter byte från tvåtakt till fyrtakt (då bytte vi också från förgasare till insprutning vilket också hjälpte till att sänkta förbrukningen).

Alltså; jag skulle tro att en tumregel för en tvåtaktare ligger nog på (extremt mycket cirka!) 0,5 liter/timma och hästkraft, d.v.s. en fyrhästare slurpar i sig 2 liter på en timma. Låter rimligt, jag tror tyvärr att 1,2 liter per timme är lite väl optimistiskt och ligger nog i häraden där min 2-häst 2-takt ligger. Det var några år sedan jag körde den, men den går nog ungefär en timme på en tank vid fullgas.

Trots dessa utförliga beräkningar :-) skulle det vara kul att höra om det är någon som faktiskt har en Yamaha 4-häst tvåtakt med inbyggd tank som har en aning om vad den drar.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 28 apr 2008, 17:49

Ja det är ju grova uppskattningar från min sida såklart.
Jag gjorde av med ca 10 l bränsle förra säsongen (650 NM) så om den drar 0,8 eller 1,2 l/h känns inte så noga för min del. Det blir ju 5 min här och 5 min där.
Sen beror det ju såklart på båt och båt med.
Tittade lite snabbt i dokumentationen men det står inget om förbrukningen i den jag har.
I år ska jag köpa en dunk alkylat och testa.

fjollberg
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:34
Ort: Stockholm

Inlägg av fjollberg » mån 28 apr 2008, 21:39

Jag har en Suzuki DT4, dvs tvåtakt 4hk. Jag har inte mätt exakt, men höftat med att den drar ca en halv liter per distansminut i marschfart, vilket blir ca 3/4 gas och fyra knop för min båt som väger drygt ett ton utrustad och med besättning. Så långt verkar det som sagts tidigare i tråden rimligt. Full gas ger som bäst en halv knop till och mycket mer oväsen.

Min höftning är dock mycket grov och tilltagen i överkant eftersom jag inte ens har järnkoll på hur stor den interna tanken är utan har behövt uppskatta även det med ögonmått till ca 1,5-2 liter. Manualen fanns inte med i köpet av båten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 29 apr 2008, 06:04

Jag missade att det var en tvåtaktare. :oops: Siffran "4" lockade mig i fördärvet.

Jag råkar händelsevis ha just en sådan Yamaha 4hk:are till jollen... Jag har aldrig någonsin fått den att dra mer än två liter i timman, men vad tanken rymmer vet jag inte - min har lös tank. På delgas drar den mindre. Den säsongen jag hade med motorn till jollen (har en 2-hästare nu) körde jag upp fyra-fem liter på hela säsongen. Det mesta gick åt då sonen utvärderade planingsegenskaperna på jollen under någon timme.
Anders S

RR-Johan
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 13:18

Inlägg av RR-Johan » tis 29 apr 2008, 13:48

Har en likadan motor som jag använde ca 14 timmar i sträck vid seglats Gotland-Öja (Så gott som vindstilla & vind från fel håll).
Båten en Magnifik Midget som väl ungefär väger runt tonnet.
Med nästan full gas & 5Knop så gick den på pricken 1 timme mellan tankningarna.
Mot slutet av resan kunde seglen användas för att hjälpa upp farten till 6,5 Knop & soppan räckte då i en timme & 15min.

dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Inlägg av dax » tis 29 apr 2008, 15:00

Tack för alla svar! Nu vet jag vad jag behöver, och lite till! :-)

Skriv svar