Årets bottenfärger

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bryggarn
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 07:33

Årets bottenfärger

Inlägg av bryggarn » mån 06 okt 2008, 12:08

Nu börjar det bli dags att summera våra erfarenheter av årets bottenfärg.
För att få till något vettigt av det så tycker jag man måste ha med följande:

1) var båten ligger
2) vilken bottenfärg som använts
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge
4) övriga relevanta faktorer (t.ex. en västkustbåt som seglat 4 veckor i Göta Kanal och Östersjön, eller om den ambitiöse skepparn skrubbat botten en gång i veckan)
5) hur såg botten ut

Själv får jag passa tråden vidare än så länge, innan upptagning hoppas jag på någon fin oktoberhelg med segling i ett höstlugnt Bohuslän. :D

Förra året sa jag dock: Aldrig mer! :evil:
Min båt ligger i Göteborgs norra skärgård. Förra året bottenmålad med vit Trilux av västkustkvalite. Använd flitigt under juli, men tyvärr mer sparsamt under maj-juni och augusti-september. Försökte skrubba under semestern i juli, men då var det redan försent. Tulpaner överallt. Inget kul med mussel- och tulpanodling.

Så min slutsats blev ju att Trilux av västkustkvalite inte duger på västkusten.
I år har jag Hempels Hard Racing, och det verkar ha fungerat betydligt bättre. Återkommer efter att båten kommit upp på land.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av SWE54 » mån 06 okt 2008, 12:33

Min båt ligger också fortfarande i och den går fortfarande bra utan att ha rengjort botten en enda gång i år. Loggen har fastnat en gång, det är allt, hittills.

Jag har haft båten i Saltholmen några år och där växer det så det knakar, man hinner inte hålla botten i skick oavsett färg ("laglig"). Testade Mille White och har kört med Micron WQ, ingen skillnad. Fick rengöra en gång i veckan när det var som värst.

När båten legat i Björlanda kile så växer det nästan inget alls, i jämförelse. Har inte haft behov av rengöring när jag haft den där.

Så hamn kan vara av större betydelse än själva färgen har jag märkt...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av cruisaren » mån 06 okt 2008, 13:51

Skall bli intressant att höra hur det fungerat för er, bra initiativ!

Jag har inte heller tagit upp men kunde igår göra en visuell inspektion av översta decimetrarna av bottenfärgen. I vindbyar på dryga 20 m/s rakt i sidan såg det ut som om "Mille Extra" har klarat säsongen bra och det kändes också som om båten för segel gjorde normalfart förra helgen. Däremot har vi tappat drygt en knops fart för maskin så det verkar som det som vanligt är omöjligt att få något bra stuk på propellerbeväxningen. I år har vi kört utan färg men med högglanspolerad infettad propeller. Någon som har något bra tips?
Hemmahamn: Västra Tjörn.
Sjösatte: I början av april.
Segelrutt: Mellan koster och Köpenhamn

Slutlig rapport kommer efter upptagning.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Bilagor
söndagskuling.jpg

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Gäst #2 » mån 06 okt 2008, 15:28

bryggarn skrev: 1) var båten ligger
2) vilken bottenfärg som använts
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge
4) övriga relevanta faktorer (t.ex. en västkustbåt som seglat 4 veckor i Göta Kanal och Östersjön, eller om den ambitiöse skepparn skrubbat botten en gång i veckan)
5) hur såg botten ut
1. Stockholm stad, saltsjösidan
2. Hempel mille lite
3. Legat vid bryggan tidvis långa tider
4. Inget övrigt
5. Lite skäggig på roder och kölkanter men inte värre än de andra båtarna på klubben. Inga snäckor.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av SWE54 » mån 06 okt 2008, 16:57

cruisaren skrev:Skall bli intressant att höra hur det fungerat för er, bra initiativ!

Jag har inte heller tagit upp men kunde igår göra en visuell inspektion av översta decimetrarna av bottenfärgen. I vindbyar på dryga 20 m/s rakt i sidan såg det ut som om "Mille Extra" har klarat säsongen bra...

Slutlig rapport kommer efter upptagning.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Nu är jag inte med riktigt tror jag...
Hur menar du nu...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Jebban » mån 06 okt 2008, 17:00

1) Gustavsberg
2) EcoMarine - Neptune Formula
3) På grund av familjetillskott i början på sommaren så låg den stilla till mitten på juli och har därefter använts lite minde än normalt.
4) -
5) Blev tvungen att skrapa botten fri från en jäkla massa havstulpaner i slutet på augusti . Nästan ingen beväxtning i övrigt dock, utom i vattenlinjen där färgen sköljts av. Färgen nästan sköljts av helt ca en decimeter från vattenlinjen och nedåt. Sammanfattningsvis är jag inte nöjd alls och nästa år ska jag måla med hård racingfärg och tvätta med jämna mellanrum istället för att sponsra de jäkla färgskojarna med tusentals kronor varje år.

// J

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Mr Q » mån 06 okt 2008, 18:19

Jebban skrev:Sammanfattningsvis är jag inte nöjd alls och nästa år ska jag måla med hård racingfärg och tvätta med jämna mellanrum istället för att sponsra de jäkla färgskojarna med tusentals kronor varje år.
:lol: :lol:
Ett tips, det finns postorder...

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av cruisaren » mån 06 okt 2008, 20:46

SWE54 skrev:
cruisaren skrev:Skall bli intressant att höra hur det fungerat för er, bra initiativ!

Jag har inte heller tagit upp men kunde igår göra en visuell inspektion av översta decimetrarna av bottenfärgen. I vindbyar på dryga 20 m/s rakt i sidan såg det ut som om "Mille Extra" har klarat säsongen bra...

Slutlig rapport kommer efter upptagning.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Nu är jag inte med riktigt tror jag...
Hur menar du nu...?
När det brallar 20 m/s+ halvvind lutar iallafall min båt även utan segel så mycket att man från bryggan kan se bottenfärgen en bra bit nedanför vattenlinjen....Noterade i hamnen en Trio 80 som säkert hade 20 graders lutning som värst + en dominant som riggade av under morgontimmarna. Vantskruven hade vibrerat upp och till slut släppt helt :evil: Som tur var ingen personskada eller skador på andra båtar.
//Niklas S
Faurby424 Alinde

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av SWE54 » mån 06 okt 2008, 23:26

Tänkte det var något sådant...:)
För inte var du väl ute och seglade och kände att det gick bra med den bottenfärgen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Jens K » tis 07 okt 2008, 11:37

Gäst #2 skrev:
bryggarn skrev: 1) var båten ligger
2) vilken bottenfärg som använts
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge
4) övriga relevanta faktorer (t.ex. en västkustbåt som seglat 4 veckor i Göta Kanal och Östersjön, eller om den ambitiöse skepparn skrubbat botten en gång i veckan)
5) hur såg botten ut
1. Stockholm stad, saltsjösidan
2. Hempel mille lite
3. Legat vid bryggan tidvis långa tider
4. Inget övrigt
5. Lite skäggig på roder och kölkanter men inte värre än de andra båtarna på klubben. Inga snäckor.
Dito med skillnad att båten används alla helger förutom två samt nästan 4 veckor i sommar. Likförbannat har jag lite skägg på rodret och kölarna såvitt jag kan se innan upptagning. I stort sett samma resultat som förra året med samma färg.

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Puff » mån 13 okt 2008, 22:09

Färg: Micron WQ, 2 lager.

Hemmahamn Åstol 17/4 till 11/10

Mycket tid i hamn förutom tre veckor mÅnadsskiftet juli/augusti

Vid upptagning konstaterades slem men nästan inga havstulpaner. De satt däremot på propellern och propelleraxeln. På logghjulet ett antal små blåmusslor. Jag har zinkanod, men funderar att ta bort den nästa säsong.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av barry » tis 14 okt 2008, 08:13

Båt 1 ligger: Stockholms skärgård midsommar-aug/sept, Mälaren maj, juni, september, oktober
Färg: Lefant SPF Mark 5
Liggtider: regelbundet använd, liggtid max två veckor i sträck under hela säsongen.
Botten: totalt kanske 8-10 snäckor, ytterst lite slem, skägg, etc. 5 min högtryck för helren botten.
Har generellt mkt positiva erfarenheter av Lefants semipolerande dyrfärg SPF Mark 5. Har använt ett antal år (ostkusten) och har aldrig varit någon besvärande växtlighet. Helt ok hårdhet också.


Båt 2 ligger: Bullandö
Färg: Mille Light
Liggtid: Yes, betydande!
Botten: Enbart snäckor där färgen missat (mellan roder och skrov, inne i genomföringar, logg). En del övrig beväxning.
Mille Light är närmast att betrakta som oönskad växtlighet i sig själv. Gissningsvis omkring två dagars saneringsarbete för befria botten från färgeländet.

Konklusion av tråden hittills: snäll sommar? Pratade lite med en kranförare på Bullandö och hans intryck var detsamma, ovanligt lite snäckor i år. Dom allra flesta som använt någon bottenfärg över huvud taget verkar ganska befriade tyckte han. Från Mälarklubbens upptagning i lördags kan jag bara instämma, dom som inte använt någon bottenfärg öht hade lite att stå i :)

Putte
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 22:45

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Putte » ons 15 okt 2008, 21:47

Hej!
1) var båten ligger
2) vilken bottenfärg som använts
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge
4) övriga relevanta faktorer (t.ex. en västkustbåt som seglat 4 veckor i Göta Kanal och Östersjön, eller om den ambitiöse skepparn skrubbat botten en gång i veckan)
5) hur såg botten ut
1. Båten ligger i St Anna skärgård, Östergötland
2. EcoMarine - Neptune Formula
3. Nästan varje helg sedan sjösättning (slutet av april) till upptagning i början av oktober. 4 veckors semestersegling i juli-aug.
4. Skrubbat/borstat botten innan RM för Rival 22.
5. Vid upptagningen så fanns det ett lager (ganska tjockt med slemm) men det gick väldigt lätt bort med högtryckstvätten. Jag fick knappt ingen bottenfärg kvar efter tvätten.

Sumering:
++++ Plus
En väldigt trevlig färg att jobba med, luktade skogsdoft och var väldigt lätt att ta bort från händer m m.
Jag lade på två lager + ett tredje vid slitageställen.
En enligt uppgifter miljö-bottenfärg.

-----Minus
Det gick åt mera färg en vad som var beräknat: Dyrare än te x Mille Light som jag har använt tidigare.
Enligt tillverkaren så skulle det bildas ett skyddande syrefritt lager-skyddshinna där det inte skulle växa. Detta lager skulle sedan vid segling släppa helt för att sedan vid stillaliggande bildas ett nytt lager.
Ehhhhhhhhhh......Jag dök åtskilliga gånger för att kolla detta och så blev inte fallet. Istället seglade man omkring med ett ganska tjock-ojämnt slemlager som med största sannolikhet tar av farten.

Seglade RM i somras och kom då i kontakt med en annan seglare som sade " det är som att segla med en wettex-duk under båten". Refererade till det slemlager som bildas och som inte släpper. Han hade slippat ner sin färg innan och lagt på en annan färg. Detta är ju kul att höra innan RM-et började.
Ja..Ja..tänker väl ni...hm skyll dig själv!! Men man vill ju gärna vara så miljövänlig som möjligt och det hade ju varit himla kul om det hade gått bra och kunna säga att man seglar med en miljöfärg och man slår de båtar som har renrakad botten med någon "väst-kustfärg".

I jämförelse med Mille Lighten som jag använt tidigare så blev det inte lika mycket slem med den men man fick ändå vara under och borsta båten inför kappseglingar. Då undrar man ju hur "miljövänligt" det är att borsta av ett lager med färg ute i skärgården istället för att ha en hård-kopparfärg som inte fäller av och som man ej behöver borsta. Saknar verkligen gamla VC-17 i det syftet.

Undrar egentligen vilken av dessa färger som var/är bäst för miljön?? En porlerande färg som fäller av precis överallt i skärgården och som man får borsta om man vill känna sig lite med i matchen vid kappseglingar...eller en hård/fast "gift-färg" som sitter kvar och som man ej behöver borsta.
Det bästa vore väl att i klubben ha en slamkrypare och sedan bara köra med epoxi-botten och ta upp och tvätta med jämna mellanrum, men det är ju bara ett önsketänkande!!

Det är bara att ta nya tag inför nästa år och fundera på vad man skall ha för bottenfärg under sin båt.

Hälsningar //Putte

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Mr Q » tor 16 okt 2008, 05:40

Bra Putte, då vet vi att Ecomarine är bulls-t. Inte direkt oväntat. :wink:

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av gvs » tor 16 okt 2008, 10:28

1) Fyrudden, Östersjön
2) LeFant TF (Tunnskikts färg)
3) Varje helg, utom 5 veckor i Juli
4) Har tvättat av den tre gånger i augusti - September pga. rädsla för havstulpaner (dom sätter sig då, som larver först). Det var nog dumt, för efter det har det börjat växa lite slem, dock inga havstulpaner.
5) lite slem är det, har dock inte tagit upp ännu.

Slutsats: Nöjd, men nästa år plockar jag bara bort synliga havstulpaner, annars förstör jag nog mer än jag gör nytta.

Skriv svar