Slut på första säsongen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Slut på första säsongen

Inlägg av Fresso » lör 01 nov 2008, 01:27

Det var tid för torrsättning i dag. Jag hade tid vid kraner kl 10,30. Någon gång omkring 07,00 fick jag ett sms från hamnkapten som tyckte att det blåste för mycket men att det kanske skulle se bättre ut efter frukost. Jag kunde höra vinden slita i balkongen och somnade om. I nio-tiden ringde jag för att kolla läget och fick grönt ljus. Vinden hade vridit sig.

Vid båten konstaterade jag att motorkåpan var borta. Jag hade hissat upp den senast. Nu var motorn nere. Antagligen har vind och sjö fått motorn att raspa ur och falla ned. Låset till kåpan var dåligt. Skit happens men jag undrar hur jag ska lösa problemet.

När jag lagt loss med och lade motorn i backläge hände ingenting. Vinden låg på hårt i byarna. Med full back lyckades jag ta mig ut mellan Y-bommarna och stävade mot kranen. Torrsättningen gick händelselöst bortsatt från horesontellt snöblandat regn. Det var 29 sekundmeter i byarna vid Eggegrund. En stor del av dagen gick åt att bli varm och torr igen. Vi var tre som tog upp idag och bryggorna är nästan tomma. På min marina har man november på sig innan det blir förhöjd avgift vid upptagning.

Sommaren har dock varit fantastisk. Trots att vädret inte varit optimalt. Jag har loggat drygt 370 M och var ute två helger i oktober. Jag är mycket nöjd med vår första säsong. Vi har lärt oss mycket och pratar om en större båt. De gör man kanske alltid :D Relationen överlevde till och med att min sambo la ankarlinan i propellern vid tilläggning så det finns hopp för oss. Giftermål är planerat :)

Katterna gjorde ett oförglömligt intryck på våra brygggrannar med sina oranga flytvästar och då särskillt hos de som fick fiska upp dem ur drickat. Första pris gick till motorbåtskillen som offrade sitt badlakan för att torka de dyblöta hårbollarna. Där har vi en vardagshjälte :D Handduken lär vara förstörd för alltid.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Slut på första säsongen

Inlägg av Mats Brage » lör 01 nov 2008, 18:36

Kul att säsongen blev lyckad - skrattade gott åt katterna och killen med badlakanet - och säkert även han fick en god historia till nästa vik!

Vad gäller kåpan går det att köpa nya, men dom är dyra. PÅ en tidigare båt försvann den också, och jag använde faktiskt en gammal regnarock som skydd(inte vackert men det höll vätan borta tills ajg fått tag på ny. I Sth-trakten stals det i alla fall får något år sedan en mängd kåpor som sedan monterades på stulna motorer. Hoppas det löser sig utan ett alltför stort hål i kassan - skulle testa båtmeckar/varav istället för blocket

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Slut på första säsongen

Inlägg av SWE54 » tis 04 nov 2008, 16:26

Ja nu är ju båten på land, rätt skönt att ha det gjort.
Har varit en relativt kort säsong, i alla fall när det gäller långa sträckor, inte en enda långsegling i år. Loggen slutade på 642 nm.
Känner igen det här med katterna.. har med en själv då och då och det går förvånansvärt bra.
Även min har drullat i och det blir ju att skölja av med färskvatten och försöka torka, inte lätt när dom är skitsura..:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Kurras
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 14:58
Ort: Sandviken

Re: Slut på första säsongen

Inlägg av Kurras » tis 04 nov 2008, 22:40

Lät inte mysigt med upptagning i det väder som det var den fredagen. Håller med dig om att det varit en bra sommar med bra vind och fin segling. Dock var ju augusti lite väl blöt, men huvudsaken var ju att juni och juli var ok. Tror faktiskt att vi stötte ihop på Granskär i somras, era katter var utplacerade i skogen bredvid grillplatsen. Såg ganska skojigt ut faktiskt. Nu är det bara att planera och se fram emot sjösättning för snart är ju våren här.

Ha en trevlig vintersäsong !
//Kurras

Skriv svar