Hand-gps. Tips sökes!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Busta B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 15:12

Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Busta B » tor 08 jan 2009, 14:54

Hej

Har inköpt min första segelbåt, maxi 68.
Skall skaffa både båtsportkort (bohuslän) och gps.

Funderar på en hand-gps, mest som stöd vid gång. Någon som har tips på bra och prisvärda modeller?
Färgskärm eller inte? Inbyggdt sjökort? Fungerar det som plotter i så litet format?

Är det ngn som har båtsportkort och/eller gps till salu så kontakta mig!


MVH johan

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av barry » tor 08 jan 2009, 18:37

Först av allt, grattis! Få saker som är så roliga som att köpa segelbåt.

Du kan nog få lika många synpunkter som det finns registrerade skribenter men mina fem cent:

Har du råd så köp en handjagare med färgskärm! Personligen tycker jag att det fungerar helt ypperligt med plotter i så litet format om användningsområdet är sittbrunnen på en liten segelbåt. Kan med fördel även tas med ut i skog och mark eller köras som bilnavigator (min 76:a lämnas sällan hemma).

När det kommer till handhållet med färgskärm tycker jag att Garmin är utan seriös konkurrens. Modellförslag ger sig ganska enkelt
Garmin Colorado överlägsen. Smidigt åtkomliga funktioner, stor skärm.
Garmin GPSmap76C(+ diverse andra bokstäver) och GPSmap60-varianterna fungerar dom också. Äldre och klumpigare men grundfunktionen är ju precis densamma.

Budgetfråga, de senare kanske går att hitta begagnade eller till utförsäljning för en dryg tusenlapp? Tänk på att sjökorten är en jäkligt stor del av kostnaden om man köper i butik som ärlig Garmin-konsument.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av bosseh » tor 08 jan 2009, 18:40

Köp den billigaste Garmin eller Magellan du hittar. Typ Garmin Etrex H eller Magellan eXplorist 100. Det är under 1000 kr. Oftast ingen ide att köpa begagnat, senare årens GPS:er har betydligt bättre mottagare.
En enkel GPS är alltid bra som reserv om du skaffar något annat i framtiden.
Handjagare med kartfunktion är dyra i förhållande till sin användbarhet, en riktig, användbar plotter kostar obetydligt mer men det köpet kan man vänta med. Det kan finnas annat man måste lägga pengar på först.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av gvs » tor 08 jan 2009, 19:20

Jag rekommenderar en Pocket Loox n100 tror jag den heter. finns nog bara som begagnad då den är ett år gammal, men den är kalas! liten, kör win CE så du kan köra mängder med program på den, även se på film! Jag har min till allt.

http://www.konsumentguiden.se/hemelektr ... 513F7.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Anders S » tor 08 jan 2009, 19:51

Grattis till båt!
bosseh skrev:Köp den billigaste Garmin eller Magellan du hittar.
Jag tycker samma. En helt självgående, enkel GPS har två fördelar: Dels fungerar den i de flesta lägen (minimalt med krångel), dels tvingar den dig att lära, öva och tillämpa "riktig" navigation med kurslinjal, gradskiva och passare. Tids nog drabbas du (också) av habegäret och shoppar loss på feta navigatorer med skärm, men det kan ju få vara ett framtida nöje. Det kommer säkert.
barry skrev:Tänk på att sjökorten är en jäkligt stor del av kostnaden om man köper i butik som ärlig Garmin-konsument.
Egentligen inte - de sjökorten kostar inte mer än andra kort man köper ärligt. En uppsättning vanliga sjökort är inte mycket billigare (men man köpa bara de man behöver!) och alla dator/navigatorkort kostar ungefär lika mycket. Men i en liten, billig navigatorGPS är poängen inte så stor att ha sjökorten i datorn - det blir litet smått och inte alldeles kul om man inte är van. Budgetlösningen är i så fall att läsa på om computter-navigering, köpa båtsportkorten från tyska NV med rasterkort på köpet (prisvärt!), och en handPC i vattentätt fodral... Men är du där redan första säsongen?
Anders S

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av MartinM » tor 08 jan 2009, 20:21

Köp en enkel handhållen GPS utan karta. Bättre att lära sig grunderna i en båt som 68an den tål en liten grund känning även om de flesta jag känner som går på har stora fina plotters, så det verkar inte hjälpa.

Sedan så innan du köper sjökort så fundera på de tyska korten, då får du hamnguide och digitala kort till laptopen till ett lägre pris en sjöfartsverkets. Köper du sedan några plast åttor så håller de längre än de laminerade sjökorten eller vad man nu skall kalla skiten sjöfartsverket säljer.

Välkommen på sjön och var snäll mot eventuell flickvän så du slipper välja mellan båten och tjejen. :)

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av barry » tor 08 jan 2009, 23:29

Anders S skrev:
barry skrev:Tänk på att sjökorten är en jäkligt stor del av kostnaden om man köper i butik som ärlig Garmin-konsument.
Egentligen inte - de sjökorten kostar inte mer än andra kort man köper ärligt. En uppsättning vanliga sjökort är inte mycket billigare (men man köpa bara de man behöver!) och alla dator/navigatorkort kostar ungefär lika mycket. Men i en liten, billig navigatorGPS är poängen inte så stor att ha sjökorten i datorn - det blir litet smått och inte alldeles kul om man inte är van. Budgetlösningen är i så fall att läsa på om computter-navigering, köpa båtsportkorten från tyska NV med rasterkort på köpet (prisvärt!), och en handPC i vattentätt fodral... Men är du där redan första säsongen?

Sjökorten kostar inte mer i digital form än på papper nej, men köper man en handhållen GPS utan kartografi kan man rimligen helt bortse från jämförelsestörande kostnaden av digitala kort vilket kan vara värt att tänka på om man bara jämför prislappen på Magellans billigaste och en Colorado.

Trots ovanstående vidhåller jag framhåller jag fördelen med att skaffa en handhållen maringps som har stöd för kartografi. Prisvärdheten beror ju dock mycket på hur man använder den. Kör man som jag, med en Garmin 76:a såväl i båten som med ett minneskort med Metroguide i bilen respektive Friluftskartan i skogen är det ju ganska ovärt att en billig stationär maringps ligger i samma prisklass som den handhållna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Anders S » fre 09 jan 2009, 08:07

barry skrev:
Trots ovanstående vidhåller jag framhåller jag fördelen med att skaffa en handhållen maringps som har stöd för kartografi. Prisvärdheten beror ju dock mycket på hur man använder den. Kör man som jag, med en Garmin 76:a såväl i båten som med ett minneskort med Metroguide i bilen respektive Friluftskartan i skogen är det ju ganska ovärt att en billig stationär maringps ligger i samma prisklass som den handhållna.
Löser man det så drar man ju verkligen nytta av sin investering. Jag håller absolut med om att märket inte spelar så stor roll om man köper en navigator utan kartografi :-)

Jag är dock gammaldags nog att tycka att en säsong utan automagisk karta i navigatorn är en bra introduktion till "riktig navigering". en gammeldags ång-GPS ger ju facit varje gång man är osäker, men att då ta ut lat. och long. i kortet (eller, bäring och avstånd) är inte bara fostrande, utan kanske också nyttigt. Det handlar förstås inte om att slita ont och ha det jobbigt utan att skaffa enkla grundkunskaper (dvs, helst inte! - bättre att gå på djupet med navigationen, hehe ).

Att man (när intresset väckts) blir med kartnavigator är högst troligt. Det finns dessutom sk crossover-navigatorer som skall gå att använda till det mesta, men med litet större skärm än fickmodellerna. Å andra sidan är en fickmodell (handhållen) inte dum i rorkultsbåt.
Anders S

Busta B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 15:12

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Busta B » lör 10 jan 2009, 13:09

Tack för info gubbar!

Som det ser ut nu, lutar det år att skaffa en enkel men bra handhållen gps med liten kart-disply, för att kunna användas både till sjöss, och med "gröna kartan" i.

Beggat eller nytt? Vad kan de kosta på båtmässan i gbg?

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Gäst #2 » lör 10 jan 2009, 16:18

Jag har en Garmin GPSmap 60CSx och är jättenöjd. Har både Blue chart och gröna kartan i den. Det är den bästa GPSen om man ser till batteritid. Dock kan displayen vara lite för liten med Blue chart. Men vad gör det om man dessutom har sjökort i papper. För segling duger den gott då hastigheterna inte är så höga.

På billigaste stället på prisjakt.se kostar den idag 2999SEK så bli inte blåst av någon båtfirma ;)

Segelfalk
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 mar 2008, 15:45

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Segelfalk » lör 10 jan 2009, 17:21

Jag kan oxå rekomendera Garmin 60CSx. Jag är helnöjd med min!
Köpte med båtsportkortet för mälaren mm. Har faktiskt inte använt det så mycket, har mest använt gröna kartan istället. Displayen är för liten för att visa sjökortet. Bättre att ha ett hederligt pappers Båtsportkort istället, då har man bättre översikt. En fördel med kart i GPS:en kan ju vara att det är lättare att se var man är om man tvekar på det.
Det största lyftet för mig med GPS:en är att ha en hastighets och trippmätare. Klart mest använda funktionen!
Kul oxå att logga ett spår och lägga ut waypoints där man varit, som man sen kan ladda in i datorn och GoogleE t.e.x.

Valle

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av bosseh » lör 10 jan 2009, 18:55

Garmin 60Cx som jag har är också ganska värdelös med sjökort. Skärmen är helt enkelt för liten och det är mycket vridande för att kunna se i solljus.
Användning i skogen med friluftskartan är bra.
I bilen är den inte bra. Hänger inte med, anvisningarna om att svänga kommer för sent osv. En Tomtom för 900 spänn med 3,5" skärm, TMC mm är vida överlägsen. Nordenkartan till Garmin kostar lika mycket som en Tomtom One!
Annars är Garmin 60* bra. Lätta att jobba med, bra batteritid osv.
Men räkna med ytterligare 3-4 tkr för sjökort, friluftkarta och bilkarta ...
Funktioner som tracklogg, waypoints, hastighet och möjlighet att koppla till datorn mm finns även i en Garmin eTrex H för 975 kr.

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av xyz123 » sön 11 jan 2009, 10:54

Jag har nyligen köpt en GPSmap 60CSx. Jag har köpt den för att kunna ha den i min segelbåt, 6m lång o 2 m bred.

Displayen på en lite handhållen GPS är givetvis liten. Inget att ha om det är översikt man är ute efter. Men att få in en stor plotter i en liten segelbåt är svårt, både tekniskt och ekonomiskt. En plotter med lika stor visningsyta som ett vanligt sjökort passar inte speciellt bra i en liten båt. Jag kommer alltså att fortsätta med sjökort för att få den överblick som behövs. Min handhållna GPSmap 60CSx skall jag ha som komplement och för det direkta närområdet.

Den fungerar utmärkt i land med en fritidskarta. Detta är för mig en fördel.
Om man bara skall ha sin handhållna GPS i en båt bör man kanske välja GPSmap 76CSx. Skalet på den är så pass mycket större att den flyter. I övrigt är det i stort sett samma GPS.

Tidigare har jag använt en GPS 60. Den är i och för sig bra men man kan inte ladda ner några kartor eller sjökort. Den har också en äldre mottagare. SIRF III som sitter i GPSmap 60CSx är överlägsen.

(Min bilGPS är utmärkt som bilgps men bör stanna i bilen. Att göra en GPS som passar i flera olika sammanhang är inte lätt. En bilgps bör ha TMC och röstbaserad navigering. En handhållen GPS bör i stället ha barometer och kompass och vara vattentät.)
xyz123

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Nautihamstern » mån 12 jan 2009, 09:55

Jag har en Lowrance iFinder H2O. Inte världens bästa skärm, inte världens snabbasta processorer heller. Men vad den har är möjligheten att köra på AA-batterier (eller laddningsbara sådana).

Jag har satt fast apparaten med en RAM-ställning på krängpinnen(hemgjord) på rorkulten(lika hemgjord) så att den alltid är svängd mot rorsman. Man kan också hantera alla knappar med samma hand som man håller i rodret med. Jag har den aldrig inkopplad direkt till batteribanken (vill inte ha sladdar vid rodret) och den är inte i vägen när man navigerar "på riktigt" med papperskort, vilket man bör/måste pga. den lilla skärmen.

Men det bästa tycker jag ändå är batterigrejen. När batterierna tar slut slänger man på 1 minut i ett par nya och allt är frid och fröjd igen. Man behöver inte koppla den till batteribanken för laddning i ett antal timmar, den lilla fingerbatteriladdaren i skåpet ser till att jag alltid har nyladdade batterier att byta till.

Nu har jag tröttnat på svartvit skärm, men eftersom ingen annan handjagare tydligen har samma möjligheter som den här (batteridrift, äter både landsvägskartor och Navionics jättekort) tror jag det får bli en iFinder H2O C den här gången. Den gamla får bli kvar som reserv.

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av xyz123 » mån 12 jan 2009, 20:43

I systemmenyen till Garmin GPS 60 & Garmin GPSmap 60CSx bör man välja om man har satt in vanliga batterier (AA) eller laddningsbara (AA). Om inställningen är rätt så kan GPSn korrektare rapportera laddningsstatus för insatta batterier. Om den är fast monterad så kan den strömförsörjas från fritidsbatteri eller annan 12V likströmskälla. I systemmenyen talar man om vad som skall hända, avstängning eller övergå till internt batteri, om den externa strömförsörjningen försvinner.
xyz123

Skriv svar