Båtplats ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Språkfråga

Inlägg av fredrikk » lör 28 mar 2009, 10:01

Brendan skrev: Men vad du har missat morg är att det inte är korrekt svenska att skriva egennamn med inledande gemen. I "professionell" text, dvs i böcker, tidningar etc är det helt otänkbart att skriva på annat sätt. Och det finns naturligtvis goda skäl till det. Varför skulle det vara fel att eftersträva korrekt svenska även bland amatörer på internetfora?

Ju bättre svenska man skriver desto större chans har man att bli förstådd. Dessutom är det större chans att inlägget uppfattas som seriöst, vilket är en fördel.
Visst är det så. Men det handlar om ekonomi: alster som läses av många/finns kvar länge/granskas formellt lägger man mer energi på. Relativt flyktiga medier (internetfora, mail, SMS) lägger man inte lika mycket energi på, helt enkelt för att dessa har en begränsad läsekrets och inte är aktuella så länge. Visst kan man söka på sailguides forum, men om du ställer antalet sökningar du gör i relation till hur många nyskrivna inlägg du läser tror jag att det senare väger över.

Ylva Hård af Segerstad på Göteborgs Universitet skrev sin avhandling om just "Use and Adaptation of Written Language to the Conditions of Computer-Mediated-Communication". Kanske kan komplettera din sommarläsning...

Abstract: http://www.ling.gu.se/%7eylvah/dokument/sv_abstract.pdf
http://www.ling.gu.se/%7eylvah/dokument/ylva_diss.pdf

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Båtplats ?

Inlägg av toaen » lör 28 mar 2009, 10:22

Anders S skrev:
Tommy skrev:Från en som regelmässigt Googlar ord för att se hur de ska stavas
Intressant taktik. Men kan den verkligen fungera?
Jo då

Jag kör också den taktiken.

Har alltid haft svårt att stava och vänder ofta på siffror. Därtill skriver jag med pekfingrarna och är tydligen lite snabbare med ena pekfingret än det andra varför ävne va dne anledningen bokstäverna kan få omvänd plats. Det senare kan ju inte Googles göra nåt åt, men svårstavade ord som tex säsång frågar ofta Google Menar du; säsong

Då jag ser att min stavning ser tokig ut, men inte vet vad jag skall göra åt det tjangsar jag på att Google har rätt.

tommy
Bilagor
Säsong.JPG
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtplats ?

Inlägg av Anders S » lör 28 mar 2009, 12:09

Jag inser nu att ni som googlar (det skall nog inte vara begynnelseversal på ett verb, men däremot på ett adjektiv, Googlesk kunskap, till exempel?) kollar att ni har rätt, inte letar efter rätt ord.

Problemet att leta med google såg jag mer som att man inte får någon bekräftelse hur det skall vara när man inte vet. Google har ju annars den trevliga och i vissa fall leendeframkallande "Menar du xxxxxx..."-funktionen som ibland löser sådana problem.

Edit; svarade fort, såg inte att Tommy A. rett ut hjälpsamheten redan. "Googlefight" har ni väl redan hittat?
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Båtplats ?

Inlägg av Pelle-48 » fre 30 sep 2016, 16:47

Detta är visserligen en gammal tråd men den kan väl fortfarande vara aktuell.
Jag är utan båt nu men vill börja med båtplatser mellan Uddevalla & Göteborg.
Vad finns om båten är:
2,20 bred?
2,50 bred?
2,70 bred?
3,00 bred?
3,20 bred?

Användarvisningsbild
Annika_B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 aug 2016, 17:13
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Annika_B » mån 26 dec 2016, 22:07

jag är utan båt också och börjar få panik :cry:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Båtplats ?

Inlägg av Calle C » tis 27 dec 2016, 10:31

Jag tror att Grefab har platser, i alla fall för mindre segelbåtar.
Andrahandsuthyrning är rätt så omfattande idag.
Titta på blocket när säsongen kommer igång.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Båtplats ?

Inlägg av Lasse L » tis 27 dec 2016, 19:37

Tycker att mina segelbåtar tillhör de mindre.
Haver stått i kö för byte från IF till Adagio 28, bredare plats önskas, i >3 år.
Lämnar jag en 10 m plats för att få en som är några dm bredare borde gå att lösa snabbare.
Men GREFAB har ett "poängsystem" som jag inte kommit underfund med.
Vid förfrågan har jag inte tillräckligt många "poäng"?!
Men det är inget större problem.
Tillgången på andrahands platser är stor på våren, samt att det är inte svårt att hyra ut den "smala" i andra hand.
Tyvärr, för andra med stoora båtar, hyr jag en 14m plats till en 28 fotare.
Onödigt, men plats för seglaren har jag.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Båtplats ?

Inlägg av Calle C » ons 28 dec 2016, 15:50

Vad är det där med poäng?

Det kan ju vara bra om GREFAB talar om för sina kunder vad som gäller..
Calle

Se gla ut

Skriv svar