svårstartad utombordare....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

svårstartad utombordare....

Inlägg av GoranA » tor 09 jul 2009, 18:21

Nyfiken på råd och tips. Har en 13 år gammal yamaha 4-taktare på 9 hästar. Den startar normalt bra men i våras efter två turer utan problem var den stendöd. Startmotorn drog runt men ingen start. Med en del rotande kom jag fram till att det inte var någon gnista och letade vidare. (Tändgas gjorde ingen nytta, vilket bekräftar teorin).
Hatten till ena tändstiftet mätte avbrott, bytte utan förbättring. :(
Efter en veckas vila åkte jag ner och försökte igen, och - i ett svart moln av avgaser startade den och har sedan gått normalt.
Vad är då problemet? Jo, perioden innan motorn vägrade starta hade det regnat extremt mycket. Och perioden innan den gick igång igen var det mycket varm. Misstanken är naturligtvis fukt i något av elektroniken, generator, tändelektronik, tändspole....
Till bilden hör också att motorn normalt är mer svårstartade om det stått några veckor än om jag startar den efter några dagar.
Nu till frågan här på forumet: Tacksam för om ni delar med er av liknande erfarenheter och vad ni kom fram till att problemet var. Kanske bra tips för genomgång till hösten/vintern om det inte blir problem före det. Något tips om hur man bedömer ev. sprickor e.d. i kapslingen till elektroniken när inget syns?

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Re: svårstartad utombordare....

Inlägg av Gäst #2 » mån 13 jul 2009, 15:41

Jag hade en 7,5hp, 2cyl evinrude som gick apdåligt och var mkt svårstartad. Det var först då den blev riktigt varm som alla hästar kom in i hagen och motorn gick normalt.
Det visade sig efter avancerad felsökning vara en trasig "gnistbox", motorn gick bara bra på en cylinder. Detta var enligt den mekaniker vi talade ett mycket vanligt fel på små tvåtaktare.

Jag har idag en 5hp fyrtakt från 2007. Den går som en klocka förutom då jag tankat på någon sjömack. Bensin från sjömackar måste nog vara den enskilt största felkällan då det gäller utombordare. :D Vatten, skräp och bensin är det man får i tanken.

Skriv svar