Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 09 jun 2011, 14:13

Kolla spridaren. Ge me f-n på att det är bara den! Det vore ju läckert!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » fre 10 jun 2011, 07:09

Visst vore det kanoners om det vore spridaren.

Symptomet att jag får gasa mer och mer tills motorn till slut stannar känns ju annars som ett resultat av tröghet och att motorn blir överhettad. Jag kan ev skriv bort spridaren utan att lyfta ur motorn och nej, det är inte smidigt i min båt, den sitter inskjuten under sittbrunnen och inga öppningar uppåt så det vore ju inte dumt om det vore så enkelt.

Tack alla för era tips och positiva vibbar!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Eilean » fre 10 jun 2011, 07:22

Ett litet stickspår:
Mer än en gång har det lönat sig att faktiskt göra om sittbrunnsdurken till en lucka när motorn är placerad som din. Den behöver ju inte sitta med fansiga gångjärn och därmed medföljande tätningsproblem utan vara nedskruvad över en gummipackning och bara kunna öppnas vid större jobb. Som nu.

En annan undran - du har kollat att inte spridarpumpen av ngn anledning ändrat läge så att bränslet sprutas in vid fel tidpunkt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Anders S » fre 10 jun 2011, 07:47

Man skulle kunna tänka sig dålig kylning som förklaring också. Ett totalhavererat vevlager är dock inte mycket att ta miste på, om man hört det förr. Det kan närmast beskrivas som om en mycket liten men stark smed sitter inne i motorn och slår på vevaxeln vid varje kolvvändning (det är då, och inte vid själva antändningen som lagret belastas hårdast, har med G-krafterna i vändningen att göra).

Skulle kylningen fallera växer kolven mer än cylindern och till slut går motorn så trögt att den inte orkar dra sig själv. Detta måste inte innebära att motorn stannar eller genast havererar, robusta motorer tål kolv- och cylinderskador och kan fortsätta gå ett tag, för att sedan kunna startas då de svalnat igen.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 10 jun 2011, 08:20

Får du gasa mer och mer låter det ju ev som dålig kylning. Har sjövattenpumpen en egen liten "fläktrem", så är det på min 3-cyl Yanmar, den kan slacka sig fast man tycker man sträckt den och dragit åt hårt. Har du färskvattenkylning kan det sitta fullt med sjögräs i värmeväxlaren. Eller en avbruten impellervinge på tvären nånstans.
Att göra en lucka så du kommer åt rekomenderas.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » fre 10 jun 2011, 09:45

Motorn känns inte varmare än vanligt men gamla Yanmar är ju inte kända för att bli så varma. Det kommer gott om kylvatten ur avgasröret, däremot kan jag inte känna temperaturen på det då det sitter osedvanligt dumt under aktern precis ovanför vattenlinjen. Motorn gick ett tag men jag fick ge mer och mer gas varvid den till slut till sist inte orkade, däremot kunde jag dra runt den med startmotorn utan problem så den kändes inte på samma sätt som en värmenypt tvåtaktare gör.

Att pumpen ändrat läge är en tanke jag haft, är det justerbart alltså? Dags att ta fram servicemanualen och ta en titt.

Om jag förstår oväsendet med vevlagret rätt borde motorn låta som innan när motorn tänder men sedan knacka en gång, rejält, vid vändningen vilket i så fall borde få motorn att låta so men tvåtaktare? Det gör den inte, det är samma "takt" på bullret som innan, bara enormt mycket mer...

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av peterh » fre 10 jun 2011, 11:26

Gaidin skrev:Motorn känns inte varmare än vanligt men gamla Yanmar är ju inte kända för att bli så varma. Det kommer gott om kylvatten ur avgasröret, däremot kan jag inte känna temperaturen på det då det sitter osedvanligt dumt under aktern precis ovanför vattenlinjen. Motorn gick ett tag men jag fick ge mer och mer gas varvid den till slut till sist inte orkade, däremot kunde jag dra runt den med startmotorn utan problem så den kändes inte på samma sätt som en värmenypt tvåtaktare gör.

Att pumpen ändrat läge är en tanke jag haft, är det justerbart alltså? Dags att ta fram servicemanualen och ta en titt.

Om jag förstår oväsendet med vevlagret rätt borde motorn låta som innan när motorn tänder men sedan knacka en gång, rejält, vid vändningen vilket i så fall borde få motorn att låta so men tvåtaktare? Det gör den inte, det är samma "takt" på bullret som innan, bara enormt mycket mer...
Jag upprepar : kolla spridaren innan du gör större och dyrare saker.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » fre 10 jun 2011, 11:54

Jag lovar Peterh och tackar ödmjukast för alla tips. :)

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av bosseh » lör 11 jun 2011, 09:46

Med tanke på Yanmars rykte som outslitlig skulle jag nog vänta med dödsdomen. Spridaren brukar vara bra att börja kolla.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » tis 14 jun 2011, 19:29

Nu har jag plockat bort spridaren och skall skicka den till Sjöbergs. Jag hittade i samband med skrivandet, en oljeläcka längst upp (!) på motorn. precis bakom oljetrycksgivaren. Det kommer ganska rejält med olja när man kör motorn. Det är dock inte oljebristen som orsakar oljudet i sig, det är fortfarande inom gränserna för olja men jag måste nog säga att denna läcka uppstod i samband med att oljudet började.

Den främre kåpan, där bl a oljefiltret sitter, någon annan trekantig grunka och där vevaxeln kommer igenom (Den med kedjedrevet till veven), packningen mellan denna och motorblocket verkar läcka.

Vad kan ha hänt där inne som orsakar dels ojludet, dels den misstänkta ökade värmen samt denna nyupptäckta läcka? Vad finns där inne? Kan det vara oljepumpen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Anders S » ons 15 jun 2011, 06:34

Gaidin skrev:Nu har jag plockat bort spridaren och skall skicka den till Sjöbergs. Jag hittade i samband med skrivandet, en oljeläcka längst upp (!) på motorn. precis bakom oljetrycksgivaren. Det kommer ganska rejält med olja när man kör motorn. Det är dock inte oljebristen som orsakar oljudet i sig, det är fortfarande inom gränserna för olja men jag måste nog säga att denna läcka uppstod i samband med att oljudet började.

Den främre kåpan, där bl a oljefiltret sitter, någon annan trekantig grunka och där vevaxeln kommer igenom (Den med kedjedrevet till veven), packningen mellan denna och motorblocket verkar läcka.

Vad kan ha hänt där inne som orsakar dels ojludet, dels den misstänkta ökade värmen samt denna nyupptäckta läcka? Vad finns där inne? Kan det vara oljepumpen?
Allt kan ha hänt med en gammal motor, men eftersom du har väldiga oljud, värmeutveckling och nu ett rejält läckage nära vevaxeln så kan du ha ett eller flera havererade ramlager, som alternativ till det du misstänkte innan, vevlagerhaveri. (Det är oljudet och den smygande kraftförlusten vid drift som låter allvarligast, att en packning läcker efter många år och en varmgång är inte så konstigt). Jag vill inte måla fan på väggen, men de vänliga tipsen om att "det är nog spridaren" rimmar inte riktigt med det du berättat om motorproblemen. Givetvis hoppas jag att det visar vara spridaren, men när en diesel får problem med tändningen (dvs tidpunkten för insprutningen) kan påfrestningarna (termiska och mekaniska) på motorn bli mycket stora. Allt är möjligt.

Jag tycker du gör rätt i att kolla spridaren, men stanna där om en justering och återmontering inte löser problemen. Du kan lätt kosta på så mycket i felsökning och småfix att detta täcker kostnaden för en begagnad (likadan) motor, något du kan genomföra med båten i sjön och på rimlig tid. (Edit; säger jag glatt, som inte tänker hjälpa till... Du vet säkert detta bäst).
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » ons 15 jun 2011, 07:22

Det är väl bara att bita i den sura kakan och byta ut motorn.
Hittar en begagnad YSE på Blocket för 4K, låter rimligt.

Jag skulle vilja testa kompressionen på en motor jag köper begagnad, eller skall man chansa? av två gamla sletna järnstånkare borde man väl kunna få ihop en, vad är sannolikheten att det är samma fel på den som på min?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » tis 21 jun 2011, 10:12

Spridarkontrollen gav att den öppnar lite för tidigt. De justerade upp den från 140 till 160 kg. Tveksamt om detta gör en markant skillnad, jag vet itne.
Nu har jag varit i kontakt med en glad lirare på blocket som verkar ha en samling motorer av alla de slag och har "bokat" en YSB12 som jag hämta rpå måndag.

Min YSE12 har ny generator, nya avgasdetaljer, genomgånget backslag och numera en genomgången spridare, att flytta över detta till YSM12an borde ju gå bra, sedan har jag nog en bra kombination och en YSE12a att göra i ordning över vintern.

Bara att ställa in sig på att meka som om man byggde flaskskepp eller var gynekolog så skall nog motorn kunna bytas.

Trevlig midsommar på er allihop!

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » tor 30 jun 2011, 08:05

Då står det en nygammal YSB12 hemma på parkeringen, på ett köksbord.
Det saknas en del delar som jag skall plocka från den gamla motorn men jag har sett att den startar. I kväll tänkte jag koppla in lite kylvatten och köra den en längre stund.

Någon som har förslag på vad jag kan kolla på en motor på ett köksbord innan jag baxar in den i båten? Komp är det och vid testet när jag hämtade motorn startade den direkt men hade ingen tomgång. Fjädern som styr armen till gaspådraget är slapp så den tänker jag flytta över, det ger sig nog med tomgången.

Kan man på ett enkelt sätt belasta motorn på bänk? Någon med idéer? Hur ser jag att kylning och sådan fungerar? Tänkte koppla in en trädgårdsslang dit vattenpumpen sedan skall in.
Det vore ju fint att hitta och åtgärda alla felen innan man skickar in motorn i båten...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Eilean » tor 30 jun 2011, 09:24

Nu vet jag ju inget om just din motor. Men du behöver ju kyla avgaslimpan, utan att riskera att få in vatten i cylindrarna, tänk till här.

Skriv svar