Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » tis 10 apr 2012, 08:35

Jaramaz skrev:Så känsligt det kan vara!
Ja, eller hur?
Jaramaz skrev:
... Det jag finner mest fascinerade är den ofantliga attraktion som ** billigt ** har. Men vem vill ha ett billigt liv?
Hela min argumenation bygger faktiskt på detta - varför hålla på och leta billiga grunkor till båten? Att inte slösa pengar är en helt annan sak.

/J
Jag tror att din argumentation saknar en värderingsfaktor för viktigt (i båten) och vad som inte är viktigt. Att göra "fynd" är vanligtvis ett oskyldigt nöje, som i några fall möjligen kan gå överstyr. Jag har inget emot att fundera på alternativ till de gängse, vad saken än gäller.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » tis 10 apr 2012, 11:44

Jaramaz skrev:

Det är faktiskt många bilradio / förstärkare avsedda för bil / motorcykel som har ganska kraftig distortion, vilket inte gör så mycket i den miljön. Men i en båt där bakgrundsljudet kan vara helt försvinnande mot kvällen så är det inte alls så bra.

Seawolf stryper sedan sina effektsteg med några dioder vid kraftmatningen. Vad händer då? En fråga som Seawolf förståndigt undviker. För klass A,B,C finns två huvudmöjligheter: a) uteffekten sjunker i proportion till den minskade spänningen **2, eller (b) slutsteget är satt till att leverera 2x 20W, varvid den sänkta spänningen medför att arbetspunkten flyttas till ett mindre linjärt område => kraftig ökad distortion.
Illa, det låter illa ....

Peterh är inne på Dynacos rör-förstärkare sca-35, som är känt för sin enkla men mycket välljudande koppling, vilket nog baseras på att de omnämnda effekttopparna klipps mjukt så att distortionen upplevs som försumbar. Uteffekten från denna är blygsamma 2x 17 W, vilket ju kan jämföras med de kretsar Seawolf köpt. Med ett sca-35 i båten behövs fö ingen värmare ...

Skall man bara lyssna på väderleksrapporten och slikt, då behövs inte mycket effekt, och distortion är ingen viktig fråga. Men är det inte enklare att köpa en liten batteridriven, bärbar radio då? Enklare, tillförlitligare, flexiblare? (Det finns tillochmed vevbara och med solcell).

Hela min argumenation bygger faktiskt på detta - varför hålla på och leta billiga grunkor till båten? Att inte slösa pengar är en helt annan sak.

/J
Några svar på frågorna:

Om man sänker matningsspänningen från 12 till 11 volt och man tar bort en volt för halvledarspänningsfall så sjunker uteffekten teoretiskt till 10^2 / 11^2 Dvs till c:a 80%. I runda slängar motsvarar det väl c:a 1 dB, vilket är den minsta ljudtrycksförändring det mänskliga örat kan uppfatta. Jaja....

Vad gäller 0,18 Amp förbrukning så är det förstås det värde jag själv mätt upp vid lagom lyssningsvolym. Till skillnad från Tripath-varianterna som finns i tråden inkluderar detta värde radiomottagningen. Jag har visserligen inte gjort någon komplett marknadsundersökning, men jag har inte funnit något annat med de för mig tillräckliga egenskaperna. Oavsett priset.

Ljud-frekar snöar ofta in på en massa egenskaper som påstås vara dåliga vare sig de går att mäta eller ej. Vem minns inte Otala-distorsionen, som var så intrikat att den inte gick att mäta men som anses finnas ändå. Närmare Gudstro kommer man inte, och när jag ivrigt läste på om detta i min ungdom förlorade jag så att säga min ljudfreakiska oskuld, och tar alltsedan dess det mesta som skrivs av de troende om diverse eteriska egenskaper med en klackspark. Ser man sen på distorsionsnivåerna, resonanserna och ojämnheterna i frekvenskurvorna på högtalarsidan och jämför dem med motsvarande i andra delar av kedjan så ställs det hela i sina rätta proportioner. För icke-troende, vill säga.

"The proof of the receipe is in the eating". Vare sig jag har taskig hörsel eller ej så låter de där jag skaffade tillräckligt bra och tillräckligt kraftigt och drar lite ström.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av S-B A-son » tis 10 apr 2012, 12:13

Seawolf skrev:Ljud-frekar snöar ofta in på en massa egenskaper som påstås vara dåliga vare sig de går att mäta eller ej. Vem minns inte Otala-distorsionen, som var så intrikat att den inte gick att mäta men som anses finnas ändå. Närmare Gudstro kommer man inte, och när jag ivrigt läste på om detta i min ungdom förlorade jag så att säga min ljudfreakiska oskuld, och tar alltsedan dess det mesta som skrivs av de troende om diverse eteriska egenskaper med en klackspark. Ser man sen på distorsionsnivåerna, resonanserna och ojämnheterna i frekvenskurvorna på högtalarsidan och jämför dem med motsvarande i andra delar av kedjan så ställs det hela i sina rätta proportioner. För icke-troende, vill säga.

"The proof of the receipe is in the eating". Vare sig jag har taskig hörsel eller ej så låter de där jag skaffade tillräckligt bra och tillräckligt kraftigt och drar lite ström.
En gång i världen blev jag lotsad runt SR's studior och utrustningar av Carl Wachtmeister. Bl.a. visade han hur musikstycken inspelade utan kompression lät. Allt demonstrerades med en förstärkare på 2*500W konstruerade av Bengt Olsson (Xelex om nu någon kommer ihåg) som matade ett par stora monster till högtalare. Det lät rent ut sagt f-rdj-t illa, inte bara i topparna utan öht taget.

Xelex-stärkarna mätte mycket bra, tack vare mycket hög grad av (icke lokal) motkoppling, men lät inte så bra enligt min (och andras) uppfattning. Att mäta är att veta, men vad och hur man mäter och kanske mer vad man inte mäter har, hrrmmm, stor betydelse.

Och troende stollar finns överallt naturligtvis, till och med bland s-e-g-l-a-r-e.

Oscillatorer ombord skall man vara försiktig med, de är mycket lätt hänt att radio (främst VHF och AM) störs ut. Jord- och el-system i båtar har en tendens att ha "förbättrats" av diverse snillen under årens lopp vilket sällan leder till det elektriskt sett störningsfria paradiset.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av bosseh » tis 10 apr 2012, 14:05

Xelex var intressant. De mätte exemplariskt men många tycket de lät kallt och otäckt. Men mätningarna visa ju på att de som inte tyckte om ljudet hade fel.
Sen kom Otala och mätte något som ingen hade gjort förut. Nu blev alla tvungna att erkänna att Xelex inte lät bra.
Låter det bra så är det bra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » tis 10 apr 2012, 17:06

bosseh skrev:Xelex var intressant. De mätte exemplariskt men många tycket de lät kallt och otäckt. Men mätningarna visa ju på att de som inte tyckte om ljudet hade fel.
Sen kom Otala och mätte något som ingen hade gjort förut. Nu blev alla tvungna att erkänna att Xelex inte lät bra.
Låter det bra så är det bra.
Det låter bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » tis 10 apr 2012, 18:51

bosseh skrev:Xelex var intressant. De mätte exemplariskt men många tycket de lät kallt och otäckt. Men mätningarna visa ju på att de som inte tyckte om ljudet hade fel.
Sen kom Otala och mätte något som ingen hade gjort förut. Nu blev alla tvungna att erkänna att Xelex inte lät bra.
Låter det bra så är det bra.
En av de dåtida producenterna av erkänt högklassiga förstärkarna gjorde denna test av sina respektive Otalas förstärkare:

Man tog en musiksignal och kopplade den till ena sidan i en whetstonebrygga, samt också till förstärkarens insignal. Sen tog man förstärkarens utsignal och kopplade den till andra sidan av whetstonebryggan. Sen lyssnade man med en annan förstärkare på skillnadssignalen. I den mån man hörde något, så var det i vart fall ingen som helst skillnad mellan Otalaförstärkaren och deras egen som hade traditionell återkoppling.

Otalas argument var ju att med diverse regelbundna mätsignaler så kunde man aldrig framkalla hans "transienta distorsion". Testet visade att musik heller inte kunde göra det.
Men som sagt, är man troende så finns Gud!

En av de mera intressanta testerna man kan göra med ljudanläggningar, är att lyssna till ljud som är upptagna från miljöer och från ljudkällor som vi normalt ALDRIG hör på annat än i levande livet. Alla ljud som vi normalt mestadels lyssnar på via högtalae är ju diskvalificerade från jämförelser, för vår subjektiva idealbild är redan distorderad. Förr fanns sådana test-vinylare att köpa, vet inte om de finns numera. Speciellt när man jämför olika högtalarsystem ger en sån bukett av ljudprov mycket tydliga och ofta överraskande resultat. "Kallt ljud" kan alltså vara ett kvalitetsmått i stället för för ett av högtalarljud deformerat lyssningsideal.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Peter_K » tis 10 apr 2012, 19:10

...och hur många minns ursprungsfrågan..?
:-D
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » tis 10 apr 2012, 21:12

Peter_K skrev:...och hur många minns ursprungsfrågan..?
:-D
Usch, måste man tänka på sånt också :roll:
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av bosseh » ons 11 apr 2012, 10:43

Det Otala gjorde var att visa att det fanns fler mätparametrar som kunde förklara varför förstärkare lät olika trots att de mätte lika. Den viktigaste slutsatsen var nog att man måste göra ordentliga lyssningstester och inte bara förlita sig på mätningar. Musik är komplext, högtalarnas last är komplex osv.
Xelex försvann, det kom nya förstärkare som lät betydligt bättre.
För de som brukar lyssna på skramlande ölburkar och kacklande hönor så är det naturligtvis den typen av ljud man ska använda för att testa. För de flesta är det dock musik som är mest aktuellt. Vill man göra bra tester måste man ha ett referensmaterial med musik där man vet att vissa stärkare/högtalare har svårt att återge vissa partier. Vissa saker är enkla när det gäller att jämföra "original" med det som kommer ur högtalaren. Tex kyrkorgel, trummor osv. Men man måste också vet vad är det i studion man vill återge?
Det viktigaste att komma ihåg är att musik är underhållning, låter det bra kan man vara nöjd. Man kan ta hjälp av någon med ett tränat öra som tex hör att vissa saker grötar ihop eller försvinner. Det kan vara tråkigt att upptäcka sådant senare. Är man å andra sidan helt frisk så tycker man så mycket om musiken att man helt enkelt glömmer eventuella defekter.

Samma borde väl gälla de sk skitapparaterna som diskuteras här. Låter det ok så är det ok? Funkar de bara i två år så vet man det. Om två år.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Mackey » lör 14 apr 2012, 09:51

Peter_K skrev:...och hur många minns ursprungsfrågan..?
:-D
Intressant tråd, men jag var precis inne på samma tankegång som Peter_K.
Det skulle vara trevligt om någon mer insatt kan sammanfatta framförallt det här om förstärkare med eller utan radiomottagare.
  • Vilka bra och mindre bra alternativ finns?
    - bilradio (olika fabrikat)
    - strömsnåla alternativ (olika fabrikat)
    - "batteriradio" (olika fabrikat)
    Hur låter de?
    Hur lite/mycket ström drar de?
    Vad kostar de?
    Var köper man produkten?
    Andra synpunkter på produkten
Tack på förhand!
Mackey

PS
Lite kuriosainfo om ljud som många - men säkert inte alla - känner till.
3 dB är den minsta förändring av ljudstyrkan som är märkbar för örat, men det är ungefär en fördubbling av effekten.
1 Bel (=10 dB) är det örat uppfattar som en fördubbling/halvering av ljudstyrkan. Så valde Alexander Graham Bell (han med telefonen) sin skala för ljud en gång i tiden.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » tor 10 maj 2012, 08:06

Vid ett återbesök på det felande testexemplaret där FM-modulen lade av vid prov med 15,5 volt, visade det sig dels att radiodelen internt matas av samma 5V-stabb som USB-ladduttaget, dels att felet i själva verket var en kallödning av själva omkopplaren FM/extern ljudkälla.

Så nu sjunger den igen, och har alltså bestått provet med 15,5 volt. Så seriedioderna behövs inte.

Nu är en Kinter monterad i båten tillsammans med en trevlig fuskkoppling för att välja om sittbrunns- inne- eller alla högtalarna skall användas:
båtomkoppling.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av tompelompe » tis 03 jun 2014, 11:36

Mycket intressant tråd, kör själv med en IPal i båten och är nöjd med ljudet men funderar på att bygga högtalarlådor till ett utrymme i salongen som inte utnyttjas för tillfället och vill mata dom med en strömsnål stärkare. Hur har det gått med era t-amps och d-klass förstärkare? Bilder på installationerna vore trevligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » tis 03 jun 2014, 14:33

tompelompe skrev:Mycket intressant tråd, kör själv med en IPal i båten och är nöjd med ljudet men funderar på att bygga högtalarlådor till ett utrymme i salongen som inte utnyttjas för tillfället och vill mata dom med en strömsnål stärkare. Hur har det gått med era t-amps och d-klass förstärkare? Bilder på installationerna vore trevligt.
Jag har ännu (efter många år) inte gjort (eller hittat) några bra platser för högtalare ombord. Däremot fungerar min Lepai Hi Fi Stereoamplifier Diital LP2020A+ (etc etc) alldeles utmärkt. Den sitter på datorns ljudutgång, driver två Sonab-lådor och gör det alldeles utmärkt. Ljudet är rent, lätt och låter oförskämt bra (eller så har guldöronen blivit gubböron med tiden.

Att den inte används i båten beror enbart på att det inte finns några högtalare i densamma. Att hitta vettiga element, som tål vatten och som motiverar att man bygger in dem (=sågar hål) har jag ännu inte gjort (hittat) eller kunnat förmå mig till (såga hål).
Anders S

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av tompelompe » tis 03 jun 2014, 14:42

Kul att höra att de små förstärkarna gör ett bra jobb. Jag kommer inte heller att såga hål och bygga in högtalarna, det blir bara skräp. Jag kommer bygga egna lådor med lämpliga element. Har två förvaringsutrymmen i salongen där det finns plats att placera dessa.

Skriv svar