Laddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Laddning

Inlägg av peterh » tor 08 mar 2012, 20:27

oceansailor skrev:Vad är problemet med Maxpower?
Nu börjar det igen :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av Lasse L » tor 08 mar 2012, 20:52

bosseh skrev:
Lasse L skrev: Ett sätt att styra det är med ett 12 V agg. som matas från landströmmen.
Jo det går men det är en tveksam metod. Säg att startbatteriet dör under vintern då kommer strömmen från husbatterierna att rusa över i startbatteriet varje gång ladströmmen kopplas in och med stor sannolikhet har man mindre ström efter laddning i husbatterierna. Landansluter man under sommaren så är risken mindre eftersom man har bättre koll på batterierna då.
Bättre är att sätta laddaren på husbatterierna och sätt en underhållsladdare på startbatteriet.

Ett enkelt sätt att underhållsladda husbatterier är att koppla en datorladdare (19V 3-4A) till solpanelen. Förutsatt man har en bra solcellsregulator (ej MaxPower!). Man bör också kolla att panelen har inbyggda dioder (det brukar vara så) - det finns ingen anledning att värma solpanelen. Koppla in laddaren och kolla att strömmen går till batterierna och inte till panelen. Alternativt kopplar man bort solpanelen.
Ser inget tveksamt i den metoden, det finns fler.
Jag utgår från "normala" sommarförhållanden, under vintern är det "vinterrutiner" som gäller, och där finns många varianter.
Jag har en laddare med trenne utgångar: 1sta till servicesidan, 2dra till 1sta startbatteriet, 3dje till 2dra startbatteriet.
Det finns ett otal olika lösningar på båtelens laddningar ingen är RÄTT eller FEL.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2012, 20:53

peterh skrev:
oceansailor skrev:Vad är problemet med Maxpower?
Nu börjar det igen :-)
Ja, det blir spännande, med en förvändad stark ström av inlägg i denna tråd. Hoppas nu att alla kopplar här, och inte börjar ladda för hårt i debatten.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » tor 08 mar 2012, 22:09

oceansailor skrev:Vad är problemet med Maxpower?
Underhållsladdningen håller en högre spänning än batteritillverkarna rekommenderar.
Saknar betydelse om det bara är enstaka tillfällen men värre om den är inkopplad hela vintern.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » fre 09 mar 2012, 06:25

Tack för svaret. Hittade tråden om solregulatorer. Den var lång......

Håller med om att det blir ett problem vid vinterladdning med så hög spänning. 4 månader med 14.1 V är inte vad man önskar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning

Inlägg av Anders S » fre 09 mar 2012, 07:35

oceansailor skrev:Tack för svaret. Hittade tråden om solregulatorer. Den var lång......

Håller med om att det blir ett problem vid vinterladdning med så hög spänning. 4 månader med 14.1 V är inte vad man önskar.


Kontroversen om Maxpower sammanfattad: Ett antal nöjda användare påstår att det fungerar bra, i princip en (1) person påstår att det (teoretiskt) fungerar mindre bra. Värderingen bygger i de nöjdas fall på mer eller mindre lång prövoperiod, i det missnöjda fallet på en värdering av dokumentationen (uppgiften om den maximala vilspänningen/UH-laddningsspänningen). Verkliga problem har inte meddelats.

I den praktiska tillämpningen vid vinterladdning: Hela vintern är inte korrekt. Ingen, som har reflekterat över skillnaden mellan dygnets mörka och ljusa del, bekymrar sig om konstant laddning.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

MaxPower

Inlägg av bosseh » fre 09 mar 2012, 09:18

Flera personer här och på andra forum har rapporterat att MaxPower har en hög hålllspänning. De som rapporterat har mätt spänningen vilket de "nöjda" inte verkar ha gjort.
Så här skriver en (Oerlikon) batteritillverkare:
7.1 Hållspänning
Hållspänning, från konstantspänningsreglerade likriktare, är den spänning som batteriet laddas med vid direktdrift. Direktdrift innebär att likriktarna ger en låg ström (hållström) till batterierna för att hålla dessa fulladdade.
Hållspänningen skall vara så anpassad att den ger batteriet en laddningsström som precis kompenserar dess självurladdning. Vid för hög hållspänning erhålles överskottsström (överladdning) som ger upphov till onödigt hög vattenförbrukning och inre korrosion.
Vid för låg hållspänning kommer batteriet att långsamt urladdas, vissa celler mer andra mindre. Resultatet blir otillräckligt laddat batteri och ojämn spänning och densitet cellerna emellan (underladdning). För låg hållspänning medför dessutom sulfatering av batteriets negativa plattor om inte utjämningsladdning görs regelbundet. Skötselföreskrifter för respektive batteri anger normal hålladdningsspänning. Normalt är den 2,23 V/cell för FV batteri och 2,25 V/cell för VR batteri.
Hur någon kan påstå att en för hög hållspänning inte orsakar inre korrosion som på sikt förstör batterierna är svårt att förstå.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Laddning

Inlägg av Perra » fre 09 mar 2012, 09:38

Eftersom jag har en battmeter och en maxpower, så håller jag koll på vad som händer..
Den höga hållspänningen är inget annat än långsam toppladdning med 0,1A.
När maxpowern anser att batteriet är fullt så går den ner på normal underhållsspänning.
Har haft detta system i kontinuerlig drift i sex år nu, och batteriet visar vid kontrollurladdning en
kapacitet som ligger väl över den nominella.
Perra.
Segla vackert.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: MaxPower

Inlägg av seniorseglare » fre 09 mar 2012, 09:57

bosseh skrev:Flera personer här och på andra forum har rapporterat att MaxPower har en hög hålllspänning. De som rapporterat har mätt spänningen vilket de "nöjda" inte verkar ha gjort.
Så här skriver en (Oerlikon) batteritillverkare:
7.1 Hållspänning
Hållspänning, från konstantspänningsreglerade likriktare, är den spänning som batteriet laddas med vid direktdrift. Direktdrift innebär att likriktarna ger en låg ström (hållström) till batterierna för att hålla dessa fulladdade.
Hållspänningen skall vara så anpassad att den ger batteriet en laddningsström som precis kompenserar dess självurladdning. Vid för hög hållspänning erhålles överskottsström (överladdning) som ger upphov till onödigt hög vattenförbrukning och inre korrosion.
Vid för låg hållspänning kommer batteriet att långsamt urladdas, vissa celler mer andra mindre. Resultatet blir otillräckligt laddat batteri och ojämn spänning och densitet cellerna emellan (underladdning). För låg hållspänning medför dessutom sulfatering av batteriets negativa plattor om inte utjämningsladdning görs regelbundet. Skötselföreskrifter för respektive batteri anger normal hålladdningsspänning. Normalt är den 2,23 V/cell för FV batteri och 2,25 V/cell för VR batteri.
Hur någon kan påstå att en för hög hållspänning inte orsakar inre korrosion som på sikt förstör batterierna är svårt att förstå.
Den ovan beskrivna "hållspänningen" är helt korrekt.
Under 70-80-talet utbildade jag många truckförare i batteriteknik och jag brukade illustrera underhållsladdning som att om man har en spann som man borrar ett litet hål i botten på och sedan fyller med vatten, så ska man tillföra vatten så att vattennivån är konstant - precis så är det med batterier, tillför du en laddningsström som ger mindre än 2,23 V/cell sjunker spänningen sakta men säkert och laddar du med högre så får du ökad vattenförbrukningoch korrosion av plattorna.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » fre 09 mar 2012, 13:00

Självklart är det inte bra att ligga med 14.1 V under månader.

Jag tycker att informationen var viktig. Det kan ju vara så att forumet har medlemmar som förvarar sina båtar på varmare platser. Då har man betydligt mer soltimmar samt mindre uppsikt.

Att de flesta är nöjda betyder ju inte att Bosse har fel.

De flesta använder förmodligen inte solpanelerna under vintern. Och gör dom det så kan det ev. vara ett mindre problem eftersom vi har förhållandevis få soltimmar under vintermånaderna. Antagandet att det inte är ett problem i Sverige, ens på vintern bygger ju på antagandet att spänningen bara är hög under ett fåtal timmar varje dag.

Slutsatsen blir alltså att pga. att vi inte har så mycket sol så funkar det ändå under vintern.

Det är ju ingen bra produkt!

Tack för informationen. Det blir inte en MaxPower för min del.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning

Inlägg av Anders S » fre 09 mar 2012, 15:43

oceansailor skrev:Självklart är det inte bra att ligga med 14.1 V under månader.
Var, bara för ordningens skull, har man mer än ungefär 12 soltimmar per dygn över året ?
Det är ju verkligen inte så att det handlar om en konstant 24/7-laddning, när det handlar om solceller.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » fre 09 mar 2012, 18:00

Anders,

Problemet med Din argumentation är att Du bygger den på att det inte är tillräckligt med sol för att MaxPower skall göra skada.

Jag köper ju inte paneler och regulator för att jag hoppas på lite sol!

Jag tror inte att det är bra för ett fulladdat batteri att ligga med 14.1 V, 6 timmar om dagen i 5-6 månader.

Men grundfrågan var ju om det fanns bättre regulatorer? Och visst kan vi väl vara överens om att en floatspänning på 13.3 varit bättre?

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » fre 09 mar 2012, 18:56

oceansailor skrev:Men grundfrågan var ju om det fanns bättre regulatorer? Och visst kan vi väl vara överens om att en floatspänning på 13.3 varit bättre?
Om man går in på Cteks hemsida och läser hur dom laddar har dom tänkt till lite

I pulsunderhållsladdningsläge tillåts batteriet att självurladdas naturligt till en given nivå innan det laddas fullt igen. Metoden innebär inte bara att risken för överladdning avvärjs. Eftersom batteriet motioneras som vid vanlig användning håller det avsevärt mycket längre.

Hela texten finns på http://ctek.se/se/sv/page/whycharge/battery-charging om någon vill kolla källan och ytterligare förklaringar.

Använder man då Ctek D250S Dual för solcellen får man en laddare som inte överladdar utan håller batteriet fräscht. Den fungerar dessutom mellan startbatteri/generator och förbrukningbatteri.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » fre 09 mar 2012, 19:24

Perra skrev:Eftersom jag har en battmeter och en maxpower, så håller jag koll på vad som händer..
Den höga hållspänningen är inget annat än långsam toppladdning med 0,1A.
När maxpowern anser att batteriet är fullt så går den ner på normal underhållsspänning.
Intressant. Till vilken spänning sjunker MaxPowern när den anser att batteriet är fulladdat och hur lång tid tar det?
Någon annan som sett att spänningen sjunkit?
Min MaxPower gick aldrig under ca 14,3V i somras och det är vad jag hört från andra också.
Märkligt också eftersom NAPS skiver "charging will switch to float charging at 14,2 Volts".
--
Jag har ett nytt, fulladdat batteri inkopplat via en MaxPower sen ett dygn. Spänningen är 14,36V vid 18,3°C. Maxpower borde ha upptäckt att batteriet är toppladdat vid det här laget.
--
paliswe:
Det finns fler än Ctek som kör "pulsmetoden". Om pulsladdningen är så mycket effektivare vet inte jag men Ctek är helt klart en seriös tillverkare. De flesta andra tillverkare kör konventionellt.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » fre 09 mar 2012, 19:31

bosseh skrev: paliswe: Det finns fler än Ctek som kör "pulsmetoden". Om pulsladdningen är så mycket effektivare vet inte jag men Ctek är helt klart en seriös tillverkare. De flesta andra tillverkare kör konventionellt.
Jag har kört Ctek nu i hur många år som helst och det har bara fungerat! Nu har jag det även i båten (D250S Dual och Smartpass) och jag hade fulladdat hela sommaren i båtbatteriet. En kompis tilll mig har haft samma batteri i 8 år till sin husvagn och haft laddaren på hela tiden så fort det varit möjligt, året om. Jag har fullt förtroende för Ctek (kanske märks....)

Skriv svar