Kan bara hålla med. Men visst kan det finnas undantag i båda riktningar. Trots allt är chansen större att få bra grejor om man betalar lite till. Den där laddaren som visas på bilden ser inte ut att vara konstruerad för kontinuerlig drift i ett halvdåligt ventilerat utrymme som ofta blir fallet i en båt. Kanske mer tänkt att ladda startbatteriet i bilen! Då står uppe på motorn i några timmar.Bättre köpa en bra produkt än hålla på och byta ut sekunda grejor!
Laddning
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Laddning
Re: Laddning
Betalar man mer så är det sannolikt en bättre produkt. Förr var det en sanning, idag vet jag inte, även sk fina märken har ibland skitprodukter. Ibland är det bara "Same shit different brand". Att avgöra kvaliteten på bild är svårt, den kan vara svårt även med prylen i handen. Bra om man kan hitta omdömen på nätet. CO och liknande företag brukar ha bra garantier man kan utnyttja. Reklamationer är dyrt så dessa företag brukar vilja ha produkter som inte krånglar. Det är skillnad om man köper billigt från något postorderföretag med boxadress i Tjotahejti.
Sen finns det ju något slags Calvin/Luther inspirerat bland småtbåtsägare som gör att det känns bra att betala för mycket.
Sen finns det ju något slags Calvin/Luther inspirerat bland småtbåtsägare som gör att det känns bra att betala för mycket.
Re: Laddning
NejMackey skrev:peterh, är din bedömning att laddaren från Claes Ohlson är skräp som inte håller?
Hälsn.
Mackey
men om jag skall skruva in den i en båt och använda den på platser där reservdelar och service inte finns, då köper jag hellre en dokumenterat bra produkt som kan förväntas fungera.
Den som klas-i-sjön säljer har inget "track-record". Naturligtvis kan den få en trackrecord om de säljer den några år ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Laddning
Någon nämde CTEK D250S. Det är en kombinerad DC/DC laddare med möjlighet att köra solpanel (MPPT)
Ställde några frågor till dem om float spänningen. Här deras svar.
Ställde några frågor till dem om float spänningen. Här deras svar.
Kostar en peng. 2195,- var det billigaste jag hittade. Kan dock köpas för 195 USD om man nu har vägarna förbi USA. Kan man anmäla dem till diskrimineringsombudsmannen1. D250S Dual har inga inställnings möjligheter. Den laddar med 14,4V @ 25C och det är den normal laddspänningen även för de flesta AGM batterier.
2. Float spänningen är 13,6V men begränsad till 2timmar. Därefter har laddaren ett Pulsunderhåll, som är det mest skonsamma formen av underhållsladdning för längre perioder.
Re: Laddning
Tack för tydligt svar.peterh skrev:NejMackey skrev:peterh, är din bedömning att laddaren från Claes Ohlson är skräp som inte håller?
Hälsn.
Mackey
men om jag skall skruva in den i en båt och använda den på platser där reservdelar och service inte finns, då köper jag hellre en dokumenterat bra produkt som kan förväntas fungera.
Den som klas-i-sjön säljer har inget "track-record". Naturligtvis kan den få en trackrecord om de säljer den några år ...
Eftersom jag endast behövde ladda ett par ggr förra säsongen och nu gör förbättringar på kylen så kommer jag nog att klara mig misnt lika bra framöver.
Jag har inget behov av någon inbyggd laddare och väljer en lös från Classe. Den har ju två års garanti och konsumentköplagen gäller i tre år (mot ursprungliga fel) så är det skräp så får jag väl byta den vartefter... Den ska ju ändå inte vara fast monterad.
Mackey
Re: Laddning
Men så misstänker jag att du har en inombordare med generator också.. inte en utombordare utan laddning?Mackey skrev:Jag har en 50 W panel och en Maxpower, behöver i stort sett aldrig ladda med laddare.
Har plotter, kompressorkyl (gammal kompressor och dålit isolerad box) och bilradio. Använder i princip aldrig dator eller TV ombord.
Har klarat mig med ett par laddningar med en gammal 4 A laddare, men den har jag tänkt byta ut.
Mackey
Jag har räknat lite på strömförbrukningen, och med tur klarar jag mig i 4 dagar utan laddning. Och eftersom jag redan dragit in laddström vill jag köpa en laddare nu medan det är mässpriser.
Re: Laddning
Jo jag har en MD 11 med en 35 A generator (original), men motorn går bara korta stunder när den behövs för att lägga till eller lägga loss. Det blir kanske 30 minuter per dag, men det är ju mer än inget.
Som ytterligare info kan jag säga att jag har en batteribank på 3 x 80 Ah, alla batterier används både som förbrukningsbatterier och startbatterier. Man kan se det som att jag har en förbrukningsbank på 240 Ah.
Solpanelen sitter på stag i aktern så att den alltid går att vrida i rätt vinkel mot solen (men det gör man ju inte jämt) och så att den nästan aldrig skuggas av något. En solpanel som skuggas ytterst lite (en handflata) lämnar nästan ingen laddning (finns undantag, mins inte vilken typ som klarar att skuggas delvis).
Vi har alla olika förutsättningar och behov, men för mig passar just nu en billig lös laddare. Till hösten kanske jag tänkt om när det regnat hela sommaren...
Mackey
Edit: Lag till och rättat lite...
Som ytterligare info kan jag säga att jag har en batteribank på 3 x 80 Ah, alla batterier används både som förbrukningsbatterier och startbatterier. Man kan se det som att jag har en förbrukningsbank på 240 Ah.
Solpanelen sitter på stag i aktern så att den alltid går att vrida i rätt vinkel mot solen (men det gör man ju inte jämt) och så att den nästan aldrig skuggas av något. En solpanel som skuggas ytterst lite (en handflata) lämnar nästan ingen laddning (finns undantag, mins inte vilken typ som klarar att skuggas delvis).
Vi har alla olika förutsättningar och behov, men för mig passar just nu en billig lös laddare. Till hösten kanske jag tänkt om när det regnat hela sommaren...
Mackey
Edit: Lag till och rättat lite...
Re: Laddning
När det gäller enlkla sk "garageladdare" så har de ofta en lösning som gör dem olämpliga för båtbruk: En personsäker laddare brukar vara jordad i chassiet och kan ha batteriminus kopplad till samma punkt. Då kan man råka ut för (vid bryggan) att båtens motor, propeller, anod och kanske andra undervattensbeslag kommer i kontakt med nätets jord. Långt ute på en brygga är det närmast säkert så att vattnets jord är "bättre" än den jord som elverket levererar via jordspettet och en lång sladd, och då kan man få en (liten) ström genom dyra metalldelar, dvs man kan fräta bort propellern på några dagar om det vill sig illa. (Den strömmen är inte farlig för människor, då får man koppla kriminellt fel).
En bra marinladdare har inte kopplingen gjord på det sättet. Sedan kan en bra båtladdare ha många andra finesser, laddprogram, mätare, sensorer och party för sina batterier varje natt, så är det. Men om man kör litet mer basic laddning och håller koll själv, så är det den här jordförbindelsen som skall bevakas! Båtens metalldelar får inte möta landströmsJORD, någonsin. Samtidigt får inte båtens besättning heller möta landströmmens FAS, någonsin! Det senare är väl ett bra skäl för den som inte är helt säker på vad de gör att handla testade och godkända grejor?
En bra kabel (utomhuskvalitet), en jordfelsbrytare och en dubbelisolerad (= ojordad) eller garanterat rätt kopplad batteriladdare fungerar utmärkt. Men man kan inte vara säker att den litet lätt rostiga laddaren "Start", anno 1980-kallt har den för båten lämpliga kopplingen. På land finns inte problemet.
En bra marinladdare har inte kopplingen gjord på det sättet. Sedan kan en bra båtladdare ha många andra finesser, laddprogram, mätare, sensorer och party för sina batterier varje natt, så är det. Men om man kör litet mer basic laddning och håller koll själv, så är det den här jordförbindelsen som skall bevakas! Båtens metalldelar får inte möta landströmsJORD, någonsin. Samtidigt får inte båtens besättning heller möta landströmmens FAS, någonsin! Det senare är väl ett bra skäl för den som inte är helt säker på vad de gör att handla testade och godkända grejor?
En bra kabel (utomhuskvalitet), en jordfelsbrytare och en dubbelisolerad (= ojordad) eller garanterat rätt kopplad batteriladdare fungerar utmärkt. Men man kan inte vara säker att den litet lätt rostiga laddaren "Start", anno 1980-kallt har den för båten lämpliga kopplingen. På land finns inte problemet.
Anders S
Re: Laddning
Köpte min på http://se.rs-online.com/web/p/products/4368805/
Engelsk "standard" varför den fick kopplas om och kontakter bytas.
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48
Re: Laddning
Har med stort intresse läst alla inlägg i denna tråd och lärt mig åtskilligt. Det blir nog en extra solcellsregulator för min del. En fusklösning för att koppla ihop batteribankerna under "vinterladdning" skulle kunna vara att dra ner en manöverledning med en brytare hängande utanför båten
Jag undrar vilka erfarenheter och åsikter som finns om TWR-regulatorn, den som jag tagit bort. Både den och orginalgeneratorn med diodplattan baktill ligger på braatthahyllan utifall..........
MVH
Jag undrar vilka erfarenheter och åsikter som finns om TWR-regulatorn, den som jag tagit bort. Både den och orginalgeneratorn med diodplattan baktill ligger på braatthahyllan utifall..........
MVH
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Re: Laddning
kallseglaren, det är väl TWC du menar.
Jag har hört och läst mycket gott om TWC-regulatorn, synd att den slutade tillverkas.
Försökte länge få tag i en, men lyckades inte.
Nu har jag snart en generator med sladd för att mäta och ge rätt laddspänning på batterierna. På sladdden ska jag sätta någon form av temperaturkänsliga komponenter så att jag även få temperaturkompensering med samma sladd.
Mackey
PS
Fråga mig inte vad jag ska hänga på för komponenter på den spänningsavkännande sladden, jag stod bara för idén.
Jag har hört och läst mycket gott om TWC-regulatorn, synd att den slutade tillverkas.
Försökte länge få tag i en, men lyckades inte.
Nu har jag snart en generator med sladd för att mäta och ge rätt laddspänning på batterierna. På sladdden ska jag sätta någon form av temperaturkänsliga komponenter så att jag även få temperaturkompensering med samma sladd.
Mackey
PS
Fråga mig inte vad jag ska hänga på för komponenter på den spänningsavkännande sladden, jag stod bara för idén.
Re: Laddning
Har du en vanlig standard SEV/Marchal 35A generator har du redan en lätt åtkomlig avkänningstamp från generatorns regulator. Är regulatorn original så vill jag minnas att det är den röda tampen som är avkänning, den gröna ansluten till fältlindningen och den svarta jord. Huco gör en ersättare,Mackey skrev:...
Nu har jag snart en generator med sladd för att mäta och ge rätt laddspänning på batterierna. På sladdden ska jag sätta någon form av temperaturkänsliga komponenter så att jag även få temperaturkompensering med samma sladd.
35A-generatorn är en alldeles utmärkt generator, borstlös och tvåpolig och med extern regulator.
mvh Sven-Barry
Re: Laddning
Jag har en sådan generator och jag kände inte till det där med spänningsavkänningen, tack!S-B A-son skrev:Har du en vanlig standard SEV/Marchal 35A generator har du redan en lätt åtkomlig avkänningstamp från generatorns regulator. Är regulatorn original så vill jag minnas att det är den röda tampen som är avkänning, den gröna ansluten till fältlindningen och den svarta jord. Huco gör en ersättare,Mackey skrev:...
Nu har jag snart en generator med sladd för att mäta och ge rätt laddspänning på batterierna. På sladdden ska jag sätta någon form av temperaturkänsliga komponenter så att jag även få temperaturkompensering med samma sladd.
35A-generatorn är en alldeles utmärkt generator, borstlös och tvåpolig och med extern regulator.
mvh Sven-Barry
Det är nog så att jag ville köpa en ny större (70 A) generator eftersom jag tror jag har glädje av det då jag normalt bara kör max 15 minuter när vi lägger ut och 15 minuter när vi lägger till. Nu tappade jag ett bra argument...
Jag ska leta reda på sladden och koppla in den på batterierna för där sitter den inte nu. Sedan får vi se hur det funkar sommaren 2012.
Än en bång tack!
Mackey
Re: Laddning
Det finns ytterligare aspekter att begrunda vad gäller batteriladdare för båtar och husbilar, nämligen hur de reagerar på vissa typiska situatoner. Jag gjorde ett slags "älgtest" (ni vet, namn efter Mercan som välte) på några vanliga laddare, rapporten finns här:
http://www.sxk.se/content/batteriladdar ... i-b%C3%A5t
http://www.sxk.se/content/batteriladdar ... i-b%C3%A5t
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Laddning
Köpte Biltemas skiljerelä idag för att ersätta en diodvariant från 80-talet med tveksam funktion.
Nuvarande installation är följande: Generatorn laddar startbatteriet och landström + solcell laddar förbrukning. Finns det någon nackdel att flytta över landströmen så den laddar via startbatteriet, skiljerelät kommer då slå till vid laddning via landström på samma sätt som när motorn går. Idag laddas endast start när motorn är igång.
Solcellen tänkte jag då ha kvar som nu, dvs att den laddar enbart förbrukningsbatterierna.
Fördelar och nackdelar?
Nuvarande installation är följande: Generatorn laddar startbatteriet och landström + solcell laddar förbrukning. Finns det någon nackdel att flytta över landströmen så den laddar via startbatteriet, skiljerelät kommer då slå till vid laddning via landström på samma sätt som när motorn går. Idag laddas endast start när motorn är igång.
Solcellen tänkte jag då ha kvar som nu, dvs att den laddar enbart förbrukningsbatterierna.
Fördelar och nackdelar?