Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
batingenjorn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 21:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av batingenjorn » tor 09 feb 2012, 10:55

Tempgivaren sitter i loggen och är bara till för att visa vattentemperaturen. För fiskare i i vissa saltare vatten är det en viktig parameter för att hitta fisk. För oss andra är det bara badtemperatur.

/Marcus
Båtingenjörn - www.bati.se

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Kjelle » fre 10 feb 2012, 13:46

För att ta tråden tillbaka där den började, dvs från tån till trå'n. Jag har problem med RM ST 40 lod där lodet visar fel när det är grundt! Inte särskilt praktiskt. Det fungerar helt utomordentligt på djupt vatten ( > 10 m). Jag har givaren monterad inombords. Vid kontakt med RM fick jag rådet att köpa en ny givare (Airmar) vilket gjordes och jag provade med den utanför skrovet med samma resultat. Ny kontakt med RM men inget gensvar - det verkade som om de inte trodde mig.

Tempgivaren i loggen - så där - visar steg i 0,4 C

Någon som behöver en lodgivare? PM i så fall

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Ridax » fre 10 feb 2012, 13:59

Brukar vara ganska typiskt symptom på problem med givarens placering.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » fre 10 feb 2012, 14:04

Kjelle skrev:För att ta tråden tillbaka där den började, dvs från tån till trå'n. Jag har problem med RM ST 40 lod där lodet visar fel när det är grundt! Inte särskilt praktiskt. Det fungerar helt utomordentligt på djupt vatten ( > 10 m). Jag har givaren monterad inombords. Vid kontakt med RM fick jag rådet att köpa en ny givare (Airmar) vilket gjordes och jag provade med den utanför skrovet med samma resultat. Ny kontakt med RM men inget gensvar - det verkade som om de inte trodde mig.

Tempgivaren i loggen - så där - visar steg i 0,4 C

Någon som behöver en lodgivare? PM i så fall
Nu vet jag inte om det finns några hemliga servicemenyer hos Raymarine-instrumenten, men ett lod som fungerar utmärkt på störe djup, men kladdar då det är för grunt kan ha en för STARK signal (som genererar dubbel- och trippelstudsar). Du kan väl dubbelkolla att du ställt in exakt rätt begynnelsvärde (lodets eget djup; skapar räknefel) och kanske finns det någon inställning för avståndet till båten (lodet kanske ser kölen?) att laborera med?

Såg jag att Ridax var inne på också)
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av bosseh » fre 10 feb 2012, 19:21

Inombordsmonterade ekolodsgivare innebär ofta problem, i synnerhet om man vill ha givaren föröver. Nu kommer ett antal säga "jag har det och det fungerar jättebra". Visst, men hur fungerar det vid krängning, lite större djup och framförallt, hur är det med noggrannheten. 20% fel är inte direkt ovanligt. Men det kan vara svårt att veta utan praktiska tester.
Något som kan ställa till det ibland är att det kan bli störningar om givarkabeln buntas med en massa andra kablar. Ett problem som uppstår om kabeln har låg kvalitet och dålig skärmning.

I fallet ovan är det ju inte givaren som det är fel på eftersom samma fel uppträder med ny givare. Fö brukar Airmar anses tillhöra bland de bästa givarna. En "transducer" är egentligen en ganska rudimentär skapelse, en kristall som ska slipas till så att den ger resonans vid en eller två frekvenser.

Elektroniken är det som skiljer ekoloden åt. Den sändande delen är också egentligen löjligt enkel. Men styrning och framförallt flitreringen är det riktigt viktiga. Det är här utvecklingen gått framåt. Idag är det inget problem att moderera uteffekten, filtrera bort multipla studsar i grunt vatten osv.
Så om ekolodet visar fel det oftast dålig kod i processorn eller någon komponent som "tappat gnistan". Marinelektronik är ju inte känd för sin höga kvalitet på ingående komponenter.

Enligt fiskenördarna är det Raymarine som gäller för stora djup och Lowrance för små djup. Så var det i alla fall förra året.

Jag hade tidigare ett ST40 lod men med genomföringsgivare. Fungerade utmärkt och med god precision, framförallt på djup <3 m.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Kjelle » fre 10 feb 2012, 19:37

Anders S skrev:
Kjelle skrev:För att ta tråden tillbaka där den började, dvs från tån till trå'n. Jag har problem med RM ST 40 lod där lodet visar fel när det är grundt! Inte särskilt praktiskt. Det fungerar helt utomordentligt på djupt vatten ( > 10 m). Jag har givaren monterad inombords. Vid kontakt med RM fick jag rådet att köpa en ny givare (Airmar) vilket gjordes och jag provade med den utanför skrovet med samma resultat. Ny kontakt med RM men inget gensvar - det verkade som om de inte trodde mig.

Tempgivaren i loggen - så där - visar steg i 0,4 C

Någon som behöver en lodgivare? PM i så fall
Nu vet jag inte om det finns några hemliga servicemenyer hos Raymarine-instrumenten, men ett lod som fungerar utmärkt på störe djup, men kladdar då det är för grunt kan ha en för STARK signal (som genererar dubbel- och trippelstudsar). Du kan väl dubbelkolla att du ställt in exakt rätt begynnelsvärde (lodets eget djup; skapar räknefel) och kanske finns det någon inställning för avståndet till båten (lodet kanske ser kölen?) att laborera med?

Såg jag att Ridax var inne på också)
Tack för synpunkter. Dessa funderingar har även jag haft. Givaren sitter i fören åtminstone 1,5 m framför kölen (som sedan faller undan). Ingen korrektion för djup, dvs lodet ska ge djupet från sin position. Den nya givaren provade jag utanför båten, hängande i kabeln. Visade samma som den inombords monterade.

Jag har även funderat över dubbelreflexer etc och jag frågade RM om eventuell dödtid, dvs tiden till dess mottagaren är aktiv efter pulsen, och fick till svar att den är kort och att lodet bör kunna visa djup under 1 m utan problem. Jag har även frågat hur lodet reagerar på en signal t ex från en sned botten eller om man ligger delvis över en (stor) sten och fick till svar att lodet ska reagera på så snart som det finns en signal signifikant över brusnivån, dvs minsta djupet. Någon möjlighet att justera eller påverka denna tröskel finns inte enl uppgift. Jag fick även förklaringen att det kan finnas en spricka i givaren som gjorde att det finns energi kvar i givaren efter pulsen som blockerar mottagaren. Detta var orsaken att jag köpte en givare till men resultat är detsamma.

Det spelar ingen roll om jag har motorn igång eller bara kör på batteriet, övrig elektronik avslagen etc.

Det mycket irriterande att när man verkligen behöver lodet (på väg in mot land) så visar det fel. Att det visar rätt på 10 m eller mer är föga tröst.

Edit: bosseh:s kommentar kom medan jag skrev. Enligt RM är fel på elektroniken ovanligt och man verkade inte intresserad av sälja ny till mig.

Jag har givaren placerad i fören i en kopp så att givarens axel är vertikal. Givaren ligger ett par cm under vattenytan i koppen. Med ca 15 graders vinkel på strålen så visst kmmer det att bli fel om krängningen är större än så men då är jag inte på väg in mot land :)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Lasse L » fre 10 feb 2012, 22:26

[quote

Jag fick även förklaringen att det kan finnas en spricka i givaren som gjorde att det finns energi kvar i givaren efter pulsen som blockerar mottagaren.

Vilket trams!
Din givare är Ok. Försök att få låna displayet från anna båt eller från RM för prov.
Ekolod är i sin enkelhet ljud ut, tyst, lyssna, ekoljud in, mät tidskillnaden.
Har haft samma problem med ett framåtseende lod, (svårt att "se" på grunt vatten) när mottagarens känslighet justerades ner fungerade det ok.
Fodrade öppnande av "tittburken" för att komma åt "justeringen".
http://lasselundell.se/page15.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » fre 10 feb 2012, 23:12

Kjelle skrev: Jag har givaren placerad i fören i en kopp så att givarens axel är vertikal. Givaren ligger ett par cm under vattenytan i koppen. Med ca 15 graders vinkel på strålen så visst kmmer det att bli fel om krängningen är större än så men då är jag inte på väg in mot land :)
Nu testade du ju med en frihängande givare, men man skulle ju annars kunna tänka sig litet skumma interferensfenomen och brytningseffekter i övergångar mellan vätska/plast/vätska och sådant. Jag tror ju fortfarande (som Lasse) på "för stark" signal. Vad sägs om att (experiment)trimma NER signalen genom att ta vattnet ur burken? Bara för att se vad som händer (fel sätt, men som experiment?).

Du har väl inte gjort det där hemska? Alltså, kortat av ekolodskabeln mellan givare och instrument så att avstämningen ändrats? (Nähä, du provade ju med en ny givare, den lär väl ha varit orörd...) Men ändå.

Alltså, felet verkar vara i instrumentet om ny givare inte ordnade saken. Kan du låna ett, helt tillfälligt, tror du?
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Lasse L » lör 11 feb 2012, 09:48

Anders S skrev: Vad sägs om att (experiment)trimma NER signalen genom att ta vattnet ur burken? Bara för att se vad som händer (fel sätt, men som experiment?). Alltså, felet verkar vara i instrumentet om ny givare inte ordnade saken. Kan du låna ett, helt tillfälligt, tror du?
Det får inte vara någon luft mellan givaren och skrovet (som måste vara homogent).
Har mitt lod i en glassburk utan botten och lock får fylla på vatten när nivån sjunkit under givaren annars försvinner "ekona" direkt.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av seniorseglare » lör 11 feb 2012, 10:25

Kalle Kula skrev:Temperatursensorn för badvattnet till en ST60 sitter i loggivaren. Det är en liten termistor av usel kvalitet som så småningom ger upp..

Det är en bus enkel sak att permanentfixa detta problem, jag gjorde det själv för tre år sedan - funkar ypperligt fortfarande.

Tar en halvtimme och 20 kronor i material..helt seriöst!

Som bonus kan man på detta sättet även fixa tempvisning på en ST60 med den enkla givaren, alltså utan tempsensor...

Jag skall berätta hur man gör bara jag får formulerat mig färdigt och tagit ett foto på det hela!

/Ola
Funkar denna installation på ST50 också?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » lör 11 feb 2012, 10:34

Lasse L skrev:
Anders S skrev: Vad sägs om att (experiment)trimma NER signalen genom att ta vattnet ur burken? Bara för att se vad som händer (fel sätt, men som experiment?). Alltså, felet verkar vara i instrumentet om ny givare inte ordnade saken. Kan du låna ett, helt tillfälligt, tror du?
Det får inte vara någon luft mellan givaren och skrovet (som måste vara homogent).
Har mitt lod i en glassburk utan botten och lock får fylla på vatten när nivån sjunkit under givaren annars försvinner "ekona" direkt.
Tanken här var ju att degradera signalen utan att justera instrumentet. (Jag tror ju knappast man hittar en trimpot för signalen inne i ett modernt lod. Men att det finns mjukvarupåverkan tror jag bestämt, även om den är hemlig.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av bosseh » lör 11 feb 2012, 11:07

Om ett instrument uppvisar samma fel med två olika givare så kan det finnas tre möjliga orsaker:
1. fel på användaren
2. fel på sjön
3. fel på instrumentet
Nr 1 & 2 tror jag vi kan utesluta. Dålig matningsspänning, ingen kontakt med givare mm felindikeras på instrumentet.
Återstår fel på instrumentet. Raymarine kan troligen fixa, det är svårare för någon annan som inte har tillgång till scheman etc.
Kontakta Raymarine igen, det går ju också att terrorisera dem på Båtmässorna. Nu kanske de ändå är riktiga skitstövlar, men ge dem först chansen att bevisa det! Att köpa ett nytt instrument är ju ganska dyrt, ca 2500kr.
Betr att justera effekten så brukar moderna lod justera sådant själva.
--
Ang. att man inte ska förändra kablarnas längd. Det finns inte någon avstämd krets! Kabel och givare är som de är men någon oscillator finns inte.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Jaramaz » lör 11 feb 2012, 17:39

bosseh skrev:Ang. att man inte ska förändra kablarnas längd. Det finns inte någon avstämd krets! Kabel och givare är som de är men någon oscillator finns inte.
Du har ju varit inne på detta tidigare, utan att riktigt kunna förklara varför tillverkarna bestämt avråder från sådant.
Skulle du kunna föra debatten framåt lite? Genom att verkligen visa?
- tillverkarna menar uppenbarligen att det är en avstämd krets på ena eller andra sättet.

Det är lite taskigt för de som glatt kapar sina kablar efter dina råd, och som sedan, när de klagar på fel, upptäcker att leverantören inte tycker det är så bra.

/J

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Kjelle » lör 11 feb 2012, 18:34

bosseh skrev:Om ett instrument uppvisar samma fel med två olika givare så kan det finnas tre möjliga orsaker:
1. fel på användaren
2. fel på sjön
3. fel på instrumentet
Nr 1 & 2 tror jag vi kan utesluta. Dålig matningsspänning, ingen kontakt med givare mm felindikeras på instrumentet.
Återstår fel på instrumentet. Raymarine kan troligen fixa, det är svårare för någon annan som inte har tillgång till scheman etc.
Kontakta Raymarine igen, det går ju också att terrorisera dem på Båtmässorna. Nu kanske de ändå är riktiga skitstövlar, men ge dem först chansen att bevisa det! Att köpa ett nytt instrument är ju ganska dyrt, ca 2500kr.
Betr att justera effekten så brukar moderna lod justera sådant själva.
--
Ang. att man inte ska förändra kablarnas längd. Det finns inte någon avstämd krets! Kabel och givare är som de är men någon oscillator finns inte.
Tack för att du avvisar möjligheten #1. Den andra punkten #2 var ny och det hade jag inte kommit på själv.

Jag misstänker själv ett komponentfel som påverkar avklingningstiden för pulsen men utan schema är det rätt meningslöst att försöka bryta sig in i "burken" och hitta ett fel. Jag hade räknat med att de skulle uppmana mig att skicka in burken för reparation alternativt hoppats att de skulle erbjuda mig testa en ny burk för att se om felet är där (och sedan betala den) men de verkade helt ointresserade.

Jag hade tänkt bygga ut systemet med vindinstrument men känner ingen tilltro till RM. Det som retar mig då är att jag måste byta loggen och man ge sig f*n på att hålet i skrovet inte passar.

Om man ska satsa på något annat märke - vilket är bra? kvalitet, hållbarhet, läsbarhet, service, pris?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av bosseh » lör 11 feb 2012, 19:14

Jaramaz skrev: Du har ju varit inne på detta tidigare, utan att riktigt kunna förklara varför tillverkarna bestämt avråder från sådant.
Beskrivit det har jag nog gjort men vi gör det så gärna igen.

Så här skriver tex Raymarine i sin manual till ST40:
"Important point: Do NOT shorten the cable from the depth transducer as this will seriously degrade transducer performance."
Inte ett ord om avstämda kretsar eller impedanser.

Frågar man Airmar, världens största tillverkare av ekolodsgivare, så säger de så här:
Can I cut my transducer cable?
Yes, the transducer cable can be cut. However, if the transducer came with a connector do not cut it off. The molded on connector is waterproof. You need to cut and splice the cable away from the connector using Airmar's splash-proof Junction Box. The connections will not corrode and the strain relief grommets are water resistant and have excellent cable retention. Please note that cutting the cable or removing the connector, except when using Airmar's junction box, will void the sensors warranty.

Här får man en förklaring till varför man ska vara försiktig med avbitaren.
Slutsats: Klipp och skarva kabeln men bara om du vet vad du gör. Men vänta tills garantitiden gått ut.

Vet man hur ekolodet fungerar så förstår man också varför kabellängden är ganska betydelselös.
Ekolodet innehåller ingen oscillator ("radiosändare"). Man genererar istället pulsen mycket enklare genom att helt enkelt att skicka ut en väldefinierad fyrkantpuls. Fyrkantpulsen innehåller i princip alla frekvenser (används tex ihop med fourieranalys för högtalarmätningar) I ekolodsgivaren sitter en kristall avstämd till tex 200 kHz och detta ger tillsammans med fyrkantpulsen skapar en kraftig 200 kHz puls. Enkelt och effektivt, hög uteffekt, hög verkningsgrad och utan en massa elektronik. Men, en fykantpuls är i princip bara en likspänning som snabbt slås till och från och därför ganska okänslig för impedans variationer i givarkretsen. Vilket ju är bra eftersom det skulle bli mycket dyrare om man skulle behöva hålla snäva toleranser på givarna. Mottagardelen bryr sig nästan inte alls om impedansen.

Skriv svar