Crescent Skipper
Crescent Skipper
Skepp O´hoj seglar vänner.
Nu har jag fått tag i en bra segelbåt, och det blev en Stortriss Mk II med vagn, sprayhood och sittbrunskapell, justa segle och en Tohatsu 2-takatare... Så jag är helnöjd.
Nu har en "båt" till poppat upp. Det är en Crescent Skipper som legat på land i några år. Den är komplett med mast, segel, vagga och 9 hästars 2-taktare... allt till det facila priset av 1500:-. Jag tror jag köper den bara för att den inte ska hamna på tippen. Vad jag hört från hamnkaptenen så läckte den vid fenkölen, detta tror jag är åtgärdat för den ligger som sagt på land och det finns ett antal liter regnvatten i kölsvinet (om det nu heter så). Borgar inte detta för att båten är hyfsat tät runt fenköl?
Mina tankar om köpet är, förutom att jag räddar en ful men charmig båt, att konvertera till motorbåt. Ta bort (men behålla) mast och fenköl, plasta igen vid kölbultar.
Är det pyssel att ta bort kölen?
Brukar kölbultarna sitta som grisar?
Vanliga fel och brister på en Skipper?
Är det pyssel att plasta igen hålen, eller är det ett stort hål vid fenköl?
Den ligger bara 1.5 mil från mitt hem och jag är bekant med hamnkaptenen så han är med på noterna att den ska flyttas från hans fina hamn.
Tanken är att i framtiden konvertera tillbaks den som segelbåt, så därför ska jag behålla alla detaljer till rigg och köl. Anledningen till konverteringen är att jag inte blir beroende av kran vid sjösättning, vår hamn är rätt så långgrund vid rampen så man kan inte sjösätta segelbåt från vagn.
Åsikter och hjälp mottages tacksamt
Nu har jag fått tag i en bra segelbåt, och det blev en Stortriss Mk II med vagn, sprayhood och sittbrunskapell, justa segle och en Tohatsu 2-takatare... Så jag är helnöjd.
Nu har en "båt" till poppat upp. Det är en Crescent Skipper som legat på land i några år. Den är komplett med mast, segel, vagga och 9 hästars 2-taktare... allt till det facila priset av 1500:-. Jag tror jag köper den bara för att den inte ska hamna på tippen. Vad jag hört från hamnkaptenen så läckte den vid fenkölen, detta tror jag är åtgärdat för den ligger som sagt på land och det finns ett antal liter regnvatten i kölsvinet (om det nu heter så). Borgar inte detta för att båten är hyfsat tät runt fenköl?
Mina tankar om köpet är, förutom att jag räddar en ful men charmig båt, att konvertera till motorbåt. Ta bort (men behålla) mast och fenköl, plasta igen vid kölbultar.
Är det pyssel att ta bort kölen?
Brukar kölbultarna sitta som grisar?
Vanliga fel och brister på en Skipper?
Är det pyssel att plasta igen hålen, eller är det ett stort hål vid fenköl?
Den ligger bara 1.5 mil från mitt hem och jag är bekant med hamnkaptenen så han är med på noterna att den ska flyttas från hans fina hamn.
Tanken är att i framtiden konvertera tillbaks den som segelbåt, så därför ska jag behålla alla detaljer till rigg och köl. Anledningen till konverteringen är att jag inte blir beroende av kran vid sjösättning, vår hamn är rätt så långgrund vid rampen så man kan inte sjösätta segelbåt från vagn.
Åsikter och hjälp mottages tacksamt
Re: Crescent Skipper
Grattis till båköpet!
Du kommer säkert att bli nöjd.
Angånde Skippern.
Det största felet och bristen med en Skipper är att den är en usel seglare. Alltså, inte dålig - utan en katastrofalt usel seglare, vilket speglas av priset. Det låter hårt, men det är ingen större förlust för seglavärlden om den går på tippen. Det enda positiva med båten är att den ser ut som Kalle Ankas båt, och det är ju alltid skoj.
Du kommer säkert att bli nöjd.
Angånde Skippern.
Det största felet och bristen med en Skipper är att den är en usel seglare. Alltså, inte dålig - utan en katastrofalt usel seglare, vilket speglas av priset. Det låter hårt, men det är ingen större förlust för seglavärlden om den går på tippen. Det enda positiva med båten är att den ser ut som Kalle Ankas båt, och det är ju alltid skoj.
Alla borde ha skägg
Re: Crescent Skipper
Jag blev erbjuden denna båt i januari och då priset lockade så kollade jag upp modellen här på "båtfakta". Det är som du säger, det är knappast en seglebåt, snarare något annat med mast och fenköl.
Om jag tyder dig rätt mellan raderna så torde det knappast bli ramaskri i segelvärlden om man konverterade den till motorbåt då
Vet du om det är svårt att plasta igen hålet/hålen för fenkölen? Räcker det med att fylla hålen med sicaflex eller något sådant?
Om jag tyder dig rätt mellan raderna så torde det knappast bli ramaskri i segelvärlden om man konverterade den till motorbåt då
Vet du om det är svårt att plasta igen hålet/hålen för fenkölen? Räcker det med att fylla hålen med sicaflex eller något sådant?
Re: Crescent Skipper
Säkert en ok motorbåt, tror det är ett motorvåtskrov från början.
Det räcker inte med Sika, men det är inte svårt att plasta.
Du fasar av plasten med 1:20 ungefär (1 cm tjock, slipa ut 20 cm). Sedan börjar du laminera upp nytt material, spacklar och epoxybehandlar - om du kör med epoxy rakt igenom slipper du epoxybehandligen. Sedan på med bottenfärg.
Det räcker inte med Sika, men det är inte svårt att plasta.
Du fasar av plasten med 1:20 ungefär (1 cm tjock, slipa ut 20 cm). Sedan börjar du laminera upp nytt material, spacklar och epoxybehandlar - om du kör med epoxy rakt igenom slipper du epoxybehandligen. Sedan på med bottenfärg.
Alla borde ha skägg
Re: Crescent Skipper
Ett ganska tråkigt ställe att slipa/plasta på.
Det borde räcka bra med en bräda och nya kölbultar + sika. Lite slitköl är inte så dumt.
Det borde räcka bra med en bräda och nya kölbultar + sika. Lite slitköl är inte så dumt.
Re: Crescent Skipper
jag har lossat kölbultarna när båten låg i sjön. dom satt inte speciellt hårt. men eftersom din båt ligger på land så kanske det siter lite hårdare. sen gungade jag på båten till kölen lossade å sjönk. sen va det bara att ta sina införskaffade korkar å trycka ner i hålen och ta upp båten på en motorbåtstrailer. skitenkelt! men kölen fick ligga kvar : )
om du ändå har vissa planer på att göra om den till segelbåt igen, så pillar du bort kölen. gör lite rent i hålen där kölbultarna suttit. å sen skaffar du några prima korkar i passande storlek på exempelvis en vinbryggaraffär. gör rent hålen tryck i sika i hålen, kladda på rejält på korkarna och tryck dit dom. knacka försiktigt in dom med lämpligt verktyg och exempelvis en plankbit mellan korken och hammaren. dom glider på plats skitenkelt eftersom det är sika på dom, tryck in dom nån millimeter extra i hålen med en rundstav. sen fyller du upp med sika. det sitter garanterat. sen den dag du ska ha dit kölen igen så tar du fram korkskruven. sen från du fila bort korkrestera ur hålet. plastar du igen skiten så får du bara problem om du ska köla på nån gång igen. men se till att korkarna INTE sticker ut. dom måste vara ngt försänkta. annars hakar dom sej i rullarna om du ska ta upp på trailer. det är så tjockplast så det här funkar garanterat- varför göra det svårt för sej när man kan göra det på ett enklare sätt.
så här kan man då verkligen inte göra, kommar du att få reda på nu. men det går så bra så.
du kan lita på mej : )
ps.
jag har förresten gjort det på en crescent på land åxå. det gick lika lätt där. men man får lyfta båten lite i fören å sen slå på kölen från sidan med en rejäl planka eller stock. den sitter oftast ganska hårt i tätningsmedlet. med ett rejält rör som förlängning å rätt hylsa, så är det inga problem.
om du ändå har vissa planer på att göra om den till segelbåt igen, så pillar du bort kölen. gör lite rent i hålen där kölbultarna suttit. å sen skaffar du några prima korkar i passande storlek på exempelvis en vinbryggaraffär. gör rent hålen tryck i sika i hålen, kladda på rejält på korkarna och tryck dit dom. knacka försiktigt in dom med lämpligt verktyg och exempelvis en plankbit mellan korken och hammaren. dom glider på plats skitenkelt eftersom det är sika på dom, tryck in dom nån millimeter extra i hålen med en rundstav. sen fyller du upp med sika. det sitter garanterat. sen den dag du ska ha dit kölen igen så tar du fram korkskruven. sen från du fila bort korkrestera ur hålet. plastar du igen skiten så får du bara problem om du ska köla på nån gång igen. men se till att korkarna INTE sticker ut. dom måste vara ngt försänkta. annars hakar dom sej i rullarna om du ska ta upp på trailer. det är så tjockplast så det här funkar garanterat- varför göra det svårt för sej när man kan göra det på ett enklare sätt.
så här kan man då verkligen inte göra, kommar du att få reda på nu. men det går så bra så.
du kan lita på mej : )
ps.
jag har förresten gjort det på en crescent på land åxå. det gick lika lätt där. men man får lyfta båten lite i fören å sen slå på kölen från sidan med en rejäl planka eller stock. den sitter oftast ganska hårt i tätningsmedlet. med ett rejält rör som förlängning å rätt hylsa, så är det inga problem.
Re: Crescent Skipper
Ok! Tackar för alla tips. Då är det ingen som blir ledsen i ögat om jag gör motorbåt av en Skipper då
Ska kolla det där med korken, låter rätt roligt. Lite som Staffan Vesterberg och Vilse i pannkakan (Trashanken och hans båt som var full av korkar)
Tack och bock
Ska kolla det där med korken, låter rätt roligt. Lite som Staffan Vesterberg och Vilse i pannkakan (Trashanken och hans båt som var full av korkar)
Tack och bock
Re: Crescent Skipper
Det där med korkarna kan ju vara litet vanskligt, även om jag tror på Matsa när det gäller att det kan fungera. Men står du på land kan du nog sätta i genomgående skruvar av lämplig dimension. Annars kan du ju slå i Matsas korkar, låts sikan härda och sedan slipa rent och plasta några remsor ovanpå varje kork. då trycks de inte in om båten skulle slå i sjön. En klassiker är annars en enepinne med en enekil i, mer nautiskt än en kork, måhända.sdkfz251 skrev:Ok! Tackar för alla tips. Då är det ingen som blir ledsen i ögat om jag gör motorbåt av en Skipper då
Ska kolla det där med korken, låter rätt roligt. Lite som Staffan Vesterberg och Vilse i pannkakan (Trashanken och hans båt som var full av korkar)
Tack och bock
Att en Crescent Skipper gör sig bäst som motorbåt torde vara helt klarlagt. En god gärning, vill jag påstå.
Anders S
Re: Crescent Skipper
Mmmm..
Tanke..
Man kanske skulle tokpimpa en skipper med, fathead stor, harken winchar osv.
Bara för att??
Tanke..
Man kanske skulle tokpimpa en skipper med, fathead stor, harken winchar osv.
Bara för att??
Re: Crescent Skipper
En sminkad gris är fortfarande en gris.sator skrev:Mmmm..
Tanke..
Man kanske skulle tokpimpa en skipper med, fathead stor, harken winchar osv.
Bara för att??
Anders S
Re: Crescent Skipper
Fast snyggare!Anders S skrev:
En sminkad gris är fortfarande en gris.
Re: Crescent Skipper
Sator, du kan måla läppstift och sätta en klänning på en gris och påstå att det är din fru. Jag kommer ändå inte att gilla det...
Alla borde ha skägg