Vad kan en Picoteaux vara värd?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
katarinah
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 apr 2012, 18:17

Vad kan en Picoteaux vara värd?

Inlägg av katarinah » tis 10 apr 2012, 06:28

Hej!
En sådan här båt köpte Pappa 1978 för 11000 kr. http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5956
(Liten motorsegelbåt i glasfiber)
Vad kan den vara värd idag?
Vill sälja.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad kan en Picoteaux vara värd?

Inlägg av Anders S » tis 10 apr 2012, 07:21

Mycket svårt att svara på. Konceptuellt liknande båtar finns det gott om på den svenska marknaden, till exempel den välkända Askeladden. Andra liknande är Trissjollen (i bruksskick, inte tävlingsskick) och dess snarlika syssling Gavott. Dessa hämtar inte direkt hem några stora summor på marknaden (det finns att välja på), men det finns en publik för dem, som är ute efter kombifunktionerna. Typisk sommarstugebåt, om du frågar mig.

Nu är denna båten en smula stabilare (tyngre) än de ovan nämnda, men om det höjer eller sänker priset är mer oklart. Båttypen är mycket udda i Sverige, och den båtmodell man närmast skall jämföra med är kanske en Wayfarer? Den sistnämnda har dock ett "bättre namn" och är mera känd.

Om den är mycket fin (välskött, prydlig) skulle jag tro att man kan få mellan 5 och 8 tusen, med rätt köpare. Den bör marknadsföras som ett alternativ till just en Wayfarer (för att få en referens till båttypen och litet hävarm i värderingen).

Jag tror inte ens Matsa haft en sådan här och jag har har aldrig ens sett någon... :D
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Vad kan en Picoteaux vara värd?

Inlägg av Nautihamstern » tis 10 apr 2012, 07:50

Enligt uppgifterna i länken är den långkölad. Om jag hade pengar och nånstans att ha den så skulle jag köpa den pronto.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad kan en Picoteaux vara värd?

Inlägg av Anders S » tis 10 apr 2012, 08:41

Nautihamstern skrev:Enligt uppgifterna i länken är den långkölad. Om jag hade pengar och nånstans att ha den så skulle jag köpa den pronto.
Däri ligger den gravade hunden!

En mycket vanlig båt på svenska marknaden, Stortriss, är totalkall därför att den är stor, tung och ohanterlig jämfört med trailerbara båtar. Detta trots att den har stor "stugpotential" och kan användas till mycket roligt. Crescent Skipper skall vi inte ens tala om. Men där är två reella konkurrenter, rent praktiskt.
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Vad kan en Picoteaux vara värd?

Inlägg av matsa » tis 10 apr 2012, 23:02

nej jag har inte haft nån sån, helt rätt. men den ser lite mysig ut

katarinah
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 apr 2012, 18:17

Re: Vad kan en Picoteaux vara värd?

Inlägg av katarinah » ons 11 apr 2012, 11:43

Tack för svar!
Ja den är rätt otymplig.
Pappa köpte den för att är gjord att klara tuffa förhållanden. Lutar inte mycket i blåsten.
Perfekt att ta ut rädhågsen släkt i alltså. Och att fiska ifrån och ta med picnickorg för segelutflykt till ngn ö Men ro den går inte.
Han har byggt om den och lagt in en inombordare och tagit ut en massa frigolit som tog plats. Så nu sjunker den nog om den blir vattenfylld.
Har stått under presenning i över tio år. Presseningen är hel så den har nog klarat sig bra.
Nå jag fattar att det inte är många tusenlappar att hämta.

Det är iallafall en mysig familjebåt med hanterbar (liten) segelyta.

Skriv svar