"proppa" bordsgenomföring?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

"proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » tor 03 maj 2012, 21:23

Toan med en för liten septitank och allmänt kluddiga skarvar och kranar kommer nog att åka ut ur båten till förmån för en ny porta potti med en bottenplatta som går att skruva fast: http://www.watski.se/f/Porta-Potti-Exc-Marine-3107044

Vad gör man för att enkelt plugga septitankens avlopp. Kan tänka mig att det går att plugga genomföringen men trevligast (utom att ta bort helt och plasta igen hålet) vore en smidig lösning som inte sticker ut så mycket på insidan. Finns det nån universallösning för att plugga en genomföring man inte behöver längre?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av bosseh » tor 03 maj 2012, 21:45

Quick & dirty: Gummikork

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av toaen » tor 03 maj 2012, 21:58

"proppa" bordsgenomföring?
Bilagor
zzzzzzzzzzzzC060415-2534-x.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » tor 03 maj 2012, 22:34

Hm gummikork :o

Proppa? Ja, att plasta på rätt sätt görs inte på 20 min och i år kommer det inte att ske. Plugga eller "proppa" inte plasta :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av goph » tor 03 maj 2012, 22:44

Att spara sitt träck i en behållare med kemikalier tycker jag verkar minst sagt äckligt. Hoppas du inte har toan vid huvudändan av din slaf. Men alla blir väl lyckliga på sin fason.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » tor 03 maj 2012, 22:52

goph skrev:Att spara sitt träck i en behållare med kemikalier tycker jag verkar minst sagt äckligt. Hoppas du inte har toan vid huvudändan av din slaf. Men alla blir väl lyckliga på sin fason.
?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av gvs » fre 04 maj 2012, 05:29

Skruva dit ett lock på genomföringen! lock i gulmetall med packning löser ditt problem.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Segelbo » fre 04 maj 2012, 06:42

gvs skrev:Skruva dit ett lock på genomföringen! lock i gulmetall med packning löser ditt problem.
Tycker jag också låter som den bästa lösningen. Reversibel dessutom om du skulle ångra dig, eller en framtida nästa ägare.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » fre 04 maj 2012, 09:24

Lock låter lockande. Ska det vara så enkelt att det finns såna då ska jag absolut införskaffa ett sådant. Trodde inte det var så enkelt.

Ang. porta potti så ser jag den som trevligare än den tveksamma installation med icke diffusionstäta slangar och kopplingar som finns i båten idag som bara leder ut i vattnet, ev via en hålltank. Men en tank som är för liten för att vara praktisk. Då är tom en porta potti en bättre lösning för oss. www.youtube.com/watch?v=GNQNek6xKEQ Man kan kanske tänka sig ett sådant rött skynke över också för att ge toabesöket den inramning det förtjänar :D
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av bosseh » fre 04 maj 2012, 10:08

Oftast är det svårt att avlägsna ventilen utan att bordgenomföringens tätning skadas därför brukar det vara enklare att låta ventilen sitta kvar. Men gamla ventiler, i synnerhet skjutventiler brukar vara dåligt täta och då är en gummikork islagen från utsidan lämplig.
Märk bordgenomföringen på utsidan så man ser om den vrider sig när ventilen lossas. Gör den det så måste man göra om dess tätning.
Lossar ventilen så kan man sätta dit en huv men jag skulle inte lita helt på det arrangemanget, jag skulle ändå slå i en gummikork.
Gummikorken kan man såga av med ett bågfilsblad så man får en slät botten och slipper tappa några ppm i fart.
Alternativ till gummikork är en bit kvastskaft väl inbakad i sika. Så hade man gjort i min båt och för skojs skull försökte jag "öppna" genomföringen men gav upp,.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 04 maj 2012, 11:16

Vi gjorde nyss detta. Märkte bordgenomföringen så att vi kunde se om den rörde sig, höll emot med ett flatjärn utifrån medan en annan skruvade loss kulventilen på insidan, sedan köpte jag ett gängat lock i brons som skruvas på med locktite.

Sedan någon gång då vi har tid/ork skall genomföringen bort och plastas igen. Nya platsbyggda tanken är svetsad och med den finns inte längre något behov av att pumpa ut svartvatten.
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av toaen » fre 04 maj 2012, 11:24

AndersGustafsson skrev:Vi gjorde nyss detta. Märkte bordgenomföringen så att vi kunde se om den rörde sig, höll emot med ett flatjärn utifrån medan en annan skruvade loss kulventilen på insidan, sedan köpte jag ett gängat lock i brons som skruvas på med locktite.

Sedan någon gång då vi har tid/ork skall genomföringen bort och plastas igen. Nya platsbyggda tanken är svetsad och med den finns inte längre något behov av att pumpa ut svartvatten.
Är du säker på det? :mrgreen:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 04 maj 2012, 11:29

Absolut! :) Tömde inte förra båtens tank i sjön heller och den var mindre.
/Anders G

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Sneseglarn » fre 04 maj 2012, 14:02

Seglaren skrev:Lock låter lockande. Ska det vara så enkelt att det finns såna då ska jag absolut införskaffa ett sådant. Trodde inte det var så enkelt.
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall ... elect=true

Antagligen inte avzinkningsfri men duger ett bra tag. Men lin (eller Loctite för den som föredrar) blir nog tätare än med packningen. Anledningen är att stosen sannolikt inte har plan anliggningsyta.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 04 maj 2012, 14:04

Jag tänkte köra båda :) Dvs packning och locktite.
/Anders G

Skriv svar