Mata värmarens tank från motorn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av Nautihamstern » ons 22 jan 2014, 10:06

En ide':
Värmaren är placerad mitt i båten, i ett skåp i toaletten. Hittills har ett mycket bra och lättillgängligt stuvfack under en av sofforna upptagits av en 15 liters dieseldunk som matar värmaren.
Nu tänkte jag mej som så, att varför inte svetsa ihop en ny tank (t.ex. 5 liter) till värmaren, placera den i motorrummet, dra en slang därifrån till värmarens matarpump och utnyttja stuvutrymmet till nåt roligare?
Om jag dessutom kopplar VP:ns tillbakamatning till huvudtanken via den här nya värmartanken så, att den alltid fylls upp av det bränsle som motorn pumpar tillbaka till tanken, innan överflödet sedan rinner vidare till tanken, så har jag ju i princip alltid en full värmartank.
Är det här en bra ide' eller har jag missat nåt grundläggande?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av Peter_K » ons 22 jan 2014, 10:56

Om jag hakar på lite, och frågar lite...
Varför går man inte direkt på motorns dieseltank?
Jag har shoppat en värmare och tänkte lösa det just så, eftersom det är enklast, men det kanske är jättedumt..?
Alla borde ha skägg

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av Nautihamstern » ons 22 jan 2014, 12:12

I mitt fall blir fallet från värmaren till tanken närmare 1,5 meter, jag vet inte om värmarens matarpump gillar det. Dessutom har jag ingen lust att börja göra åverkan på tanken för att få in en koppling till i den. I så fall borde jag lyfta ur motorn för att komma åt tanken och sedan lyfta ut tanken och tömma den och ... blir enklare såhär. Eller att byta båt.

Jag vill inte ta ut bränsle till värmaren från samma linje som matar motorn heller, för det räcker ju med ett litet läckage nånstans så suger systemet luft och så ligger jag där och guppar. En värmartank kan ju för all del fungera som en liten reservtank också, som på en moppe :)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av peterh » ons 22 jan 2014, 12:32

CAV filter har ju möjlighet till 2 utgångar, en till motorn och en till värmaren ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av Lasse L » ons 22 jan 2014, 16:02

Nautihamstern skrev:En ide':
Värmaren är placerad mitt i båten, i ett skåp i toaletten. Hittills har ett mycket bra och lättillgängligt stuvfack under en av sofforna upptagits av en 15 liters dieseldunk som matar värmaren.
Nu tänkte jag mej som så, att varför inte svetsa ihop en ny tank (t.ex. 5 liter) till värmaren, placera den i motorrummet, dra en slang därifrån till värmarens matarpump och utnyttja stuvutrymmet till nåt roligare?
Om jag dessutom kopplar VP:ns tillbakamatning till huvudtanken via den här nya värmartanken så, att den alltid fylls upp av det bränsle som motorn pumpar tillbaka till tanken, innan överflödet sedan rinner vidare till tanken, så har jag ju i princip alltid en full värmartank.
Är det här en bra ide' eller har jag missat nåt grundläggande?
Fungerar utmärkt. Gjorde så till kaminen i broderns fiskebåt. Kaminens tank ligger högre än kaminen, varför den matas med självtryck. Samt att kaminen inte kan "tömma" huvudbränsletanken.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av Nautihamstern » tor 05 mar 2015, 15:48

Det här slutade med att jag svetsade ett rostfritt dykrör(?) i korken till dieseltankens titthål. Röret slutar en bit från botten så värmaren borde inte kunna tömma tanken.
Det har fungerat bra i ett år, men fallet är så pass högt att jag hör på pumpen att den nätt och jämt klarar av att mata värmaren när den går på full fart. Det kan faktisk hända att det påverkar värmarens maxeffekt också...

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av sangris » tor 05 mar 2015, 19:31

peterh skrev:CAV filter har ju möjlighet till 2 utgångar, en till motorn och en till värmaren ...
Det var ju en lösning jag inte tänkt på. Men är det inte risk för att värmaren tömmer tanken då så att det inte finns något bränsle kvar till maskin?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av Anders S » fre 06 mar 2015, 07:32

Tar man bränslet från tanken finns såklart risken att man kör tanken torr, men hur stor är den risken om man pejlar tanken och tänker sig för? Pejlar man inte tanken (mätare, pinne eller på annat sätt) är ju sannolikheten att motorn tömmer tanken vid ett olämpligt tillfälle lika stor. (Jag håler med om att den kloke ser till att ha 10 liter kvar i alla lägen, för manövrer i hamn, man överbord och vad man nu kan tänka sig, inklusive säkerhet mot att köra motorn torr, med luftningsåtgärder och batteristress.)

Personligen har jag en separat tank till värmaren (trots att det är en diesel). Nu är den på 15 liter och det räcker till 40 timmar på max, mer på lagom-nivå. Blir man utan bränsle en kulen natt (eller dag...) kan jag toppa upp 15-literstanken från den stora tanken, givet att jag tycker att det finns att ta av. I mitt fall får man fixa litet, men det finns en pump för ändamålet.

Så om man väljer att lösa det med en sidotank och med en permanent ledning för att toppa upp kan man få båda fördelarna - enkel påfyllning och ingen risk att tömma stortanken. Priset är en elpump, en ledning och besväret med att köra transferpumpen vid behov. Att ta bränslet genom filtret är då en bra ide.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Mata värmarens tank från motorn

Inlägg av sangris » fre 06 mar 2015, 19:04

Anders S skrev: Så om man väljer att lösa det med en sidotank och med en permanent ledning för att toppa upp kan man få båda fördelarna - enkel påfyllning och ingen risk att tömma stortanken. Priset är en elpump, en ledning och besväret med att köra transferpumpen vid behov. Att ta bränslet genom filtret är då en bra ide.
Ingen dum idé. Jag har också separat tank för värmaren, på kanske 10 liter.
Elpump har jag liggande från tidigare bränslelösning, så lite slang och mojänger för att ansluta mot CAV-filtret så ska det inte vara så mycket jobb att fixa en liknande lösning

Skriv svar