Vem sköter hamnen hos dig?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Glad_seglare » mån 28 apr 2014, 20:51

Hej på Er

I Göteborg är ett hett ämne just nu vad det ska bli av det kommunala hamnbolaget GREFAB. Kommer det att säljas eller inte och i så fall till vem? Kommer båtägarna att få bilda båtklubbar och ta över respektive hamn? Många befarar en riskkapitalist som vill utnyttja markandsläget, med större efterfrågan än utbud, för att suga pengar ur båtägarna.

Jag tänkte att medlemmarna på detta forum kanske kan ge information hur det är i er hemkommun.

Min fråga är hur sköts fritidsbåtshamnar i övriga landet?

Hopp om många svar!

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av toaen » tis 29 apr 2014, 06:09

Mina två båtplatser hyr jag i samma småbåtshamn av Sotenäs kommun. Kommunen har ju de flesta småbåtshamnar i kommunen. Just i min båthamn finns det en ganska aktiv båtklubb, som gör en del arbete i hamnen i samarbete med kommunen.
xIMG_0098.jpg
Det finns några mindre småbåtshamnar inom kommunen som drivs i privat regi.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av paliswe » tis 29 apr 2014, 06:45

Det är väl ingen som vet vad som kommer att hända med Grefab och deras hamnar. De mindre anläggningarna har man sålt eller ska sälja, Styrsö Tången, Eriksberg, Killingholmen och på Saltholmssidan av Hinsholmskilen. Vad som ska hända med de större hamnarna vet inte Grefab själva. De hamnarna har arrende på 20 år utom Fiskebäck som har ett arrende på 10 år. Vem vill ta över en hamn med 10 års horisont? Där bryggorna är 60 år gamla och ramlar ihop själva och det på många ställen är drygt en meter till botten?
Eller ska hela området bebyggas med 1300 lägenheter, som ett förslag är, och hamnen läggas ner?

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Mackey » tis 29 apr 2014, 07:40

I stockholmsområdet finns det många båtklubbar som ofta "lånar" marken av kommunen. Jag vet inte exakt hur det ser ut ekonomiskt, men jag tror att det är fördelaktigt för båtklubbarna.

Ett problem är att man i de flesta fall måste bo i kommunen för att få ha båten på någon av båtklubbarna i kommunen. Det innebär att man är hänvisad till marinorna om man vill ligga i Östersjön om man bor vid Mälaren. Man är också hänvisad till marinorna om man vill få plats snabbt, köerna är bortåt 10 år i klubbarna.
Konkurrensläget är alltså hårt!

Vi ligger på marina på sommaren och på båtklubb på vintern (de hade inte sommarplats för oss).
Bryggplatsen på marinan kostar 7 500:- kr/år. Jag tror det är ett par tusenlappar på klubben, men vet inte exakt.
Uppläggningsplatsen på båtklubben kostar 3 500:- kr/år. På marinan skulle vi tvingas betala 10 000:- kr/år.

Fördelarna med marinorna (som är stora) är att det finns relativt mycket service i form av reparationsverkstäder, reservdelsbutiker, mm.

Jag tycker det är rimligt att ha en blandning av privat drivna marinor och båtklubbar som "lånar" mark av kommunen.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Glad_seglare » tis 29 apr 2014, 09:07

Hej Tack för svar!!

Fyll gärna på med fler svar.
Hur är det längs Norrlanskusten?
Södra sverige Blekinge, Skåne och Halland?
Ostkusten söder och STHLMs Skärgård?
Mfl platser?

Hälsningar
Glad Seglare

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Peter_K » tis 29 apr 2014, 10:01

Mackey skrev:I stockholmsområdet finns det många båtklubbar som ofta "lånar" marken av kommunen. Jag vet inte exakt hur det ser ut ekonomiskt, men jag tror att det är fördelaktigt för båtklubbarna.
Nja... man hyr marken... faktiskt till samma kostnad som marinorna, annars skulle de få EG-rätten på sig om snedvriden konkurrens.
Mackey skrev:Ett problem är att man i de flesta fall måste bo i kommunen för att få ha båten på någon av båtklubbarna i kommunen. Det innebär att man är hänvisad till marinorna om man vill ligga i Östersjön om man bor vid Mälaren. Man är också hänvisad till marinorna om man vill få plats snabbt, köerna är bortåt 10 år i klubbarna.
Konkurrensläget är alltså hårt!
Det stämmer inte heller. Min båt ligger i Haninge kommun, men jag bor i Stockholms kommun. Mina föräldrar hade båten i Nacka kommun, och bodde i Stockholms kommun. Jag har aldrig hört talas om regeln ens..?
Angående tid på kö är det inte ovanligt att man kan få mer eller mindre direkt i de klubbarna som ligger en bit ut, medan centrala klubbar har längre kötid. Ibland är det omgående via klubbens andrahands-hantering, man kan då behöva flytta plats inom klubben under året om man har otur.
Mackey skrev: Vi ligger på marina på sommaren och på båtklubb på vintern (de hade inte sommarplats för oss).
Bryggplatsen på marinan kostar 7 500:- kr/år. Jag tror det är ett par tusenlappar på klubben, men vet inte exakt.
Uppläggningsplatsen på båtklubben kostar 3 500:- kr/år. På marinan skulle vi tvingas betala 10 000:- kr/år.

Fördelarna med marinorna (som är stora) är att det finns relativt mycket service i form av reparationsverkstäder, reservdelsbutiker, mm.

Jag tycker det är rimligt att ha en blandning av privat drivna marinor och båtklubbar som "lånar" mark av kommunen.

Mackey
För min 27-fotsbåt betalar jag c:a 6000 kr/år + två nätters nattvakt + ett par arbets-kvällar
För det får jag sjösättning, upptagning, förvaring på grusplan, brygga m Y-bommar. Vi har upplyst hamn och vinterförvaring, mastkran, mastskjul, vatten, el för verktyg etc (inte för landström). Klubbhus m toa och dusch, sjösättningsramp för småbåtar. Ingen klubbholme.
Snart har vi bajstömningsanläggning.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 29 apr 2014, 17:05

Vår klubb Ljusne Ala Motorbåtsklubb LAMK äger marken klubben ligger på, som tur är. O vi sköter allt själva.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Mackey » ons 30 apr 2014, 09:00

Peter_K och jag har tydligen helt olika erfarenheter.

Lidingö och Vaxholm tillåter inte att man ligger på deras båtklubbar om man inte bor i kommunen.
Vi ligger på Lidingö på vintern, men idag skulle vi inte få plats om vi sökte, bor i Stockholm.

Nacka har jag för mig krävde att man bor i kommunen, men inte Österåker.
Det är lite olika...

Det stämmer att man inte får konkurrera med "fel" prissättning, men det är inte svårt att kringgå.

Det stämmer inte att det är lätt att få plats, men det går givetvis fortare än 10 år att få en andrahandsplats.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Peter_K » ons 30 apr 2014, 09:19

Mackey skrev:Peter_K och jag har tydligen helt olika erfarenheter.

Lidingö och Vaxholm tillåter inte att man ligger på deras båtklubbar om man inte bor i kommunen.
Vi ligger på Lidingö på vintern, men idag skulle vi inte få plats om vi sökte, bor i Stockholm.

Nacka har jag för mig krävde att man bor i kommunen, men inte Österåker.
Det är lite olika...
Ja, helt klart olika, ja.
På skoj kollade jag upp vad Bosö BK (som ligger på Lidingö) har för regler, och där står det att man har företräde om man bor i kommunen - men inte att du inte får plats.
http://www.bosobk.se/index.php/stadgar
I Fisksätra BK (Nacka) har man en liknande formulering, att boende i kommunen BÖR får företräde, http://www.fisksatrabatklubb.se/
Mackey skrev: Det stämmer att man inte får konkurrera med "fel" prissättning, men det är inte svårt att kringgå.

Det stämmer inte att det är lätt att få plats, men det går givetvis fortare än 10 år att få en andrahandsplats.

Mackey
Angående kringgående av reglerna vet jag inget, kommersiella hamnar brukar vara snabba att påtala om de får betala mer än klubbarna som ligger i närheten. Angående väntetid så tog det tre månader för kompisen att få andrahandsplats, men ett år innan han fick permanent plats för sin segelbåt på c:a åtta meter på klubben, det brukar ligga på liknande i vår klubb råkar jag veta. Kompisen som köpte en ny och större motorbåt i höstas fick förstahandsplats på en klubb mer eller mindre direkt och han ligger där nu.
Detta är då inte centralt belägna klubbar, de ligger 30-40 minuters bilväg utanför sta´n - fast bra till i skärgården.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av jason » ons 30 apr 2014, 20:15

I Lomma sköter klubben LBS hamnen. Kommunen äger hamnen. Vilka ekonomiska och adminstrativa avtal som ingåtts vet jag inte. Tror att delar av hamnen drivs i kommunal regi, det gäller ffa platser för mindre motorbåtar.

/j

Stan
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 13 aug 2004, 13:41

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Stan » lör 03 maj 2014, 18:10

[quote="Glad_seglare"]Hej Tack för svar!!

Fyll gärna på med fler svar.
Hur är det längs Norrlanskusten?


Södra norrlandskusten, Gävle. En ekonomisk förening där alla medlemmar äger hamnen tillsammans. Insats 5000 kr som man får tillbaka vid utträde, ca 1000 medlemmar, 2-3 anställda som sköter allt utom en vaktnatt/år. Föreningen äger hela hamnen, ingen årsavgift endast självkostnadspris på det man utnyttjar, båtplats, upptagning, sjösättning, vinterplats och lite el i mitt fall. Årskostnad ca:7000 kr, 38 fots båt, men då ingår att båten står i eget varmisolerat båtskjul på 90 m2. Detta är väl lite unikt för oss i Sverige tror jag, vi har ca 400 st på vårt hamnområde. Är man uteliggare blir det billigare.

Rätt många stockholmare som kommer hit på vintern på grund av våra båtskjul tror jag. Detta gör att hamnen fungerar som gubbdagis även vintertid = gratis bevakning även för oss andra.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Jaramaz » sön 04 maj 2014, 15:36

Mackey skrev:Peter_K och jag har tydligen helt olika erfarenheter.

Lidingö och Vaxholm tillåter inte att man ligger på deras båtklubbar om man inte bor i kommunen.
Vi ligger på Lidingö på vintern, men idag skulle vi inte få plats om vi sökte, bor i Stockholm.

Nacka har jag för mig krävde att man bor i kommunen, men inte Österåker.
Det är lite olika...

Det stämmer att man inte får konkurrera med "fel" prissättning, men det är inte svårt att kringgå.

Det stämmer inte att det är lätt att få plats, men det går givetvis fortare än 10 år att få en andrahandsplats.

Mackey
Nä, stämmer inte om Vaxholm heller, har goda vänner (mer än en) som inte bor i kommunen men som har båt där. Det är lätt att se på google-map flygfoto att det finns gott om hamnar / båtplatser i Vaxholms kommun, fler än för det rent lokala behovet.

Vid förfrågan säger alla vännerna (med hamnplats i Vaxholm) att de inte kommit direkt först i kön, men att det inte varit svårt att få plats. Först andra-handsplats, sedan fast. Sommar och vinter.

/J

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Mackey » mån 05 maj 2014, 11:19

Jaramaz skrev:
Mackey skrev:Peter_K och jag har tydligen helt olika erfarenheter.

Lidingö och Vaxholm tillåter inte att man ligger på deras båtklubbar om man inte bor i kommunen.
Vi ligger på Lidingö på vintern, men idag skulle vi inte få plats om vi sökte, bor i Stockholm.

Nacka har jag för mig krävde att man bor i kommunen, men inte Österåker.
Det är lite olika...

Det stämmer att man inte får konkurrera med "fel" prissättning, men det är inte svårt att kringgå.

Det stämmer inte att det är lätt att få plats, men det går givetvis fortare än 10 år att få en andrahandsplats.

Mackey
Nä, stämmer inte om Vaxholm heller, har goda vänner (mer än en) som inte bor i kommunen men som har båt där. Det är lätt att se på google-map flygfoto att det finns gott om hamnar / båtplatser i Vaxholms kommun, fler än för det rent lokala behovet.

Vid förfrågan säger alla vännerna (med hamnplats i Vaxholm) att de inte kommit direkt först i kön, men att det inte varit svårt att få plats. Först andra-handsplats, sedan fast. Sommar och vinter.

/J
Ok, kan bara konstatera att jag är felinformerad när det gäller Vaxholm.
Jag sökte båtplats i Vaxholm för 3½ år sedan fick jag detta svar från Vaxholms stad.

Hej!

En liten ordningsfråga.
Har du ngn anknytning till Vaxholm, ex sommarställe ed?
Annars kan du tyvärr inte erhålla ngn båtplats i Vaxholms kommun.

MVH
Christer Thorell
Fritidsintendent
Vaxholms stad
08-541 708 29 / 070-29 19 179


När det gäller Lidingö kan man läsa följande på webben.

Båtplats - båtkö
Efterfrågan på båtplatser är stor, för närvarande står drygt 1 000 personer i Lidingös båtkö. Du som är Lidingöbo är välkommen att anmäla dig till båtkön till en kostnad av 275 kronor per år.


Dessutom har jag själv båten på Bosö båtklubb på vintern (fick platsen precis innan de nya reglerna infördes) och har därför ganska bra koll på vilka regler som tillämpas i klubben.

Det kan säkert gå att kringgå kommunernas regler, men det var ju inte det frågan gällde som jag tolkade det.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Spider » mån 05 maj 2014, 11:36

Jag ligger i Mälaren, tidigare hade vi krav på att man skulle bo i kommunen men dessa togs,bort. Vi äger marken och betalar 1600:- inkl allt. Vi saknar dock tömningsanläggning och spolplatta, annars är vi nog att anse som fullutrustade. Vi äger även trucken för upptagning och sjösättning, därav ingen extra kostnad. Inträdesavgift 3500:- som återbetalas vid utträde. Samma avgift oavsett båtstorlek. Kötid drygt 10år för bryggplats, låneplats tar kortare tid.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vem sköter hamnen hos dig?

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 11:51

Mackey - jag tror jag löst problemet, det råder nog ett missförstånd. Det är inte kommunerna som förmedlar klubbarnas platser, det ordnar klubbarna själva. Kanske finns det kommunala platser i de kommunerna - men vill du ha en plats i en klubb är det till att ringa klubben. Att kommunerna kräver boende i egna kommunen på sina egna platser tycker jag verkar rimligt.
Alla borde ha skägg

Skriv svar